Toon posts:

Is het nodig om te upgraden naar een nieuwere OS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:
Ik heb een pc met Windows XP erop, is het noodzakelijk om die te upgraden naar bijvoorbeeld: Vista, 7/8/8.1/10? Want ik heb er wel gewoon anti-virus programma's op zoals Avast. Verder heb ik er ook Malwarebytes en Adw-cleaner op staan.

Ik had gezien en gehoord dat de voornaamste reden om te upgraden naar een nieuwere OS de security is. Maar ik neem aan dat als ik bovenstaande programma's dagelijks gebruik, dat er vrij weinig kan gebeuren.

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-07-2016 10:41)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
De reden dat jouw besturingssysteem niet meer veilig is, is dat als er wat wordt gevonden, er geen patch meer voor komt, en dan laat ik even in het midden of er al ongepatchte lekken bekend zijn. Het is net zo veilig als rijden zonder gordel zou je kunnen zeggen: zolang je niet botst is er niet zoveel aan de hand, maar je komt er altijd pas achter als het te laat is.

Ik kan je niet hard genoeg aanraden Windows te updaten naar iets nieuwers (maar dat hoeft niet per se Windows te zijn). Als ie niet aan het internet hangt is die noodzaak iets minder groot maar dat zal wel niet. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 19-07-2016 10:40 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kom je hier serieus na al die jaren nog mee ?
Doe ff wat moeite en je vindt duizenden artikelen hierover...
http://www.howtogeek.com/...up-windows-xp-for-good-2/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
De reden dat jouw besturingssysteem niet meer veilig is, is dat als er wat wordt gevonden, er geen patch meer voor komt, en dan laat ik even in het midden of er al ongepatchte lekken bekend zijn. Het is net zo veilig als rijden zonder gordel zou je kunnen zeggen: zolang je niet botst is er niet zoveel aan de hand, maar je komt er altijd pas achter als het te laat is.

Ik kan je niet hard genoeg aanraden Windows te updaten naar iets nieuwers (maar dat hoeft niet per se Windows te zijn). Als ie niet aan het internet hangt is die noodzaak iets minder groot maar dat zal wel niet. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 19-07-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De support op XP is afgelopen, afaik komen daar zelfs geen beveiligingspatches meer voor. Een paar programma gaan niet meer voorkomen dat de exploits alsnog worden gebruikt.

Is het nodig? In principe niet, maar zit je op internet ben je met XP wel heel slecht bezig.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 14:43
Niets aan doen, er komt vanzelf een moment dat XP door malware, virussen en andere vervuiling niet meer werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Is het nodig om te upgraden naar een nieuwere OS?
Ja. Geen enkel malware/virus pakket kan iets doen tegen zero-days, welke inmiddels infinite-days zijn geworden in xp.
De meeste ransomware van tegenwoordig glipt al langs de beveiligingen op Win7+AV, dan is xp helemaal geen uitdaging meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

Hoeft niet. Maar als bijvoorbeeld je pc gehackt wordt en opeens wordt er via internet bankieren je rekening leeggeplukt hoef je ook niet bij je bank aan te kloppen.

Oftewel, heel snel upgraden. XP is al twee jaar uit support. Een xp machine nu nog aan het internet is vragen om problemen.

Oh ja, doe geen upgrade maar een verse installatie. Als je nu besmet bent dan blijf je problemen houden.

[ Voor 15% gewijzigd door @r!k op 19-07-2016 10:48 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Met EMET stop je zero days en is daarom interessant als je XP nog wilt gebruiken en met het internet wilt verbinden. Detectie gebaseerde oplossingen zullen per definitie nooit tegen zero days beschermen tenzij ze detectie voor een malware hebben die zich nestelt op basis van een zero day.

Omdat ik de leercurve met EMET nooit ben aangegaan kan ik enkel zeggen dat EMET een interessante optie is als je een rastweaker bent. Ben je dat niet zou ik XP achterlaten want met je huidige set up ben je onvoldoende beveiligd; lees een gatenkaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

XP is vanwege stopzetting van patches niet meer aanbevolen om ermee op internet te gaan. Het is niet meer veilig en kan riskant zijn.
Wat anderen zeggen als je toch verder moet, b.v. omdat je budget beperkt is...
- gebruik geen Internet Explorer als browser.
- gebruik Chrome of Firefox omdat deze wel bijgewerkt worden
- betere virusscanner erop doen om verdachte zaken te kunnen blokkeren

Maar Windows 7 kan lopen op oudere hardware waar Windows XP op werkt. Dan moet je letten op minimale eisen:
- 2 GB is minimaal, 4GB is beter
- minstens 128GB schijf, groter is beter
- Dual Core processor. (Core2Duo, Pentium D, Athlon X2 en andere AM dualcore versies)

En: geen Flash eropzetten. Wordt toch nog in ban gezet.

Probeer wel als het kan naar W7 te gaan. Vista is slechter dan W7, dus Vista kan je gewoon overslaan.

Voor offline gebruik met bv oude spellen is XP perfect. Beter dan W7 of W10 eigenlijk, veel oude games werken op Dx9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
MrDummy schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:01:

Probeer wel als het kan naar W7 te gaan. Vista is slechter dan W7, dus Vista kan je gewoon overslaan.

Voor offline gebruik met bv oude spellen is XP perfect. Beter dan W7 of W10 eigenlijk, veel oude games werken op Dx9.
Ik zou ook Vista overslaan omdat je daarmee weer over niet al teveel tijd (volgend jaar geloof ik) weer hetzelfde probleem hebt. Voor Windows 7 lijkt dat 2020 te zijn dus dat ziet er wel acceptabel uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik moet zeggen dat Windows 10 net ietsjes beter draait op oude hardware dan Windows 7, maar XP blijven gebruiken raad ik echt af...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 10:34
geenwindows schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:16:
Ik moet zeggen dat Windows 10 net ietsjes beter draait op oude hardware dan Windows 7, maar XP blijven gebruiken raad ik echt af...
Windows 10 is inderdaad beter qua performance op oudere systemen dan w7. Althans, zo voelt t. Of het qua benchmarks ook zo is betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het probleem is dat ook softwaremakers Windows XP allang links hebben laten liggen. Chrome vereist nu minimaal Windows 7. Zelfs Windows Vista, wat nog officieel extended support genieten van Microsoft, komt geen nieuwe versie van Chrome voor uit. Firefox ontwikkeld dan nog wel voor Windows XP, maar dat zal vermoedelijk ook in de nabije toekomst veranderen.

Hetzelfde is van toepassing op AV producten. Avast ondersteunt nu nog officieel Windows XP, maar zie eerdere alinea, dat kunnen ze zo laten vallen.
emil_406 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:01:
Windows 10 is inderdaad beter qua performance op oudere systemen dan w7. Althans, zo voelt t. Of het qua benchmarks ook zo is betwijfel ik.
Windows 7 had al een kleinere footprint dan XP, Windows 10 zit daar nog onder. Sinds Windows XP is er een hoop gewonnen aan efficiency weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:35
XP is vanwege stopzetting van patches niet meer aanbevolen om ermee op internet te gaan. Het is niet meer veilig en kan riskant zijn.
Wat anderen zeggen als je toch verder moet, b.v. omdat je budget beperkt is...
- gebruik geen Internet Explorer als browser.
En als je toch XP voor wat dan nog voor reden wilt blijven gebruiken op bepaalde PC's kan je natuurlijk ook de bekende Windows Embedded POSReady 2009 registry patch gebruiken. :)

Ik krijg hiermee ook nog steeds de updates binnen voor XP systemen die hier nog aanwezig zijn.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/mtqip.jpg
Pagina: 1