Switchable graphics ook op desktop PC mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:16
Totale n))b vraag waar ik het verlossende antwoord niet op kan vinden. Ik weet dat het op sommige laptops werkt (afhankelijk van de drivers van de fabrikant), maar werkt het ook op een gewone desktop PC?

Uit oogpunt van energiebesparing zou het ideaal zijn wanneer 2D wordt afgewikkeld door de IGP en 3D door de GPU, zonder daarvoor elke keer via de BIOS/herstart te moeten . Scheelt toch weer idle verbruik van een GPU on de orde van 40+W.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, dat kan, je hebt moederborden met Virtu mogelijkheden. Maar gezien het lage idle verbruik van kaarten tegenwoordig heeft dat eigenlijk niet zo heel gek veel zin. Ik betwijfel of je de 40W nog wel haalt met een videokaart in idle.

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:16
Je hebt gelijk, die 40W klopt inderdaad niet; is meer in de orde van <10W op moderne kaarten. Toch jammer dat het niet standaard onderdeel is van de huidige mobos/chipsets, elke Watt is er weer één. Ik las wel dat in DIrectX 12 je de IGP en CPU in tandem kunt gebruiken (of twee non-SLI/Crossfire GPUs). met de Multiadapter feature. Dan wordt alle hardware ten minste gebruikt :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

mtr33 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:55:
Je hebt gelijk, die 40W klopt inderdaad niet; is meer in de orde van <10W op moderne kaarten. Toch jammer dat het niet standaard onderdeel is van de huidige mobos/chipsets, elke Watt is er weer één. Ik las wel dat in DIrectX 12 je de IGP en CPU in tandem kunt gebruiken (of twee non-SLI/Crossfire GPUs). met de Multiadapter feature. Dan wordt alle hardware ten minste gebruikt :)
Het probleem is dat de andere kaart nog steeds niet uit gaat en daarmee dus een basisverbruik heeft. Dat zal zo blijven. Ook resulteert het vaker in wat performance issues. Ik heb er ook vaker naar gekeken, maar uiteindelijk nooit aangezet, omdat zoals ook al gezegd het met de huidige generatie videokaarten zo minimaal is, dat je jezelf meer hoofdpijn bezorgd dan dat het wat oplevert.