JBL sub 200/230 maakt knallend geluid zonder audio connectie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLommers
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-12-2023
Hallo,

Ik heb een JBL 200/230 sub staan die op random momenten ineens keihard begint te rommelen, het lijkt een beetje op onweer. Het gaat zo hard dat we een verdieping hoger er wakker van worden. Dit gebeurd niet alleen maar als de subwoofer actief is.

Om te checken of er sprake is van kabelbreuk in de coaxial kabel had ik deze losgehaald en de stroom er opgelaten. Ook dan gebeurd hetzelfde.

Ik heb daarna het ding maar eens opengeschroefd om te kijken of ik iets kon vinden wat me niet goed leek. Wel in dien verstande dat ik nog nooit een soldeerapparaat heb vastgehouden ;)

Zie de twee onderstaande foto's, en dan met name de beige vlekken. Mijn vraag is: is dit overvloedig lijmgebruik, of is er hier iets kapot gegaan???

foto 1
foto 2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:42
Volgens mij is dat gewoon lijm of thermopasta of hoe ze het ook noemen. Heb je de sub al eens op een ander stopcontact uit een hele andere groep aangesloten? Soms hebben andere apparaten die op dezelfde groep zitten een bepaalde invloed. Zo hoor je bij een vriend van me een luide tik als de koelkast aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLommers
Serieus? Dan hebben ze er wel een zooitje van gemaakt tijdens productie...

Ik heb al eens geprobeerd te switchen van stopcontact, maar het kan zijn dat het wel binnen dezelfde groep was. Zal eens een lange verleng kabel door het huis heen leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:42
Nah, dat is vrij normaal volgens mij. Het zal wel niet veel kosten :+
Toen mijn versterker ineens stuk was, schrok ik me ook een ongeluk toen ik in het apparaat keek. Het leek wel of alle condensatoren geknapt waren. Maar iemand wees me er toen op dat het die lijm was. Een condensator lekt volgens mij een bruine iets doorzichtige vloeistof en in veel mindere mate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLommers
Ik heb de sub nu ff een verdieping hoger staan, alleen op netstroom. Even afwachten nu...

Stel dat het daar wel goed blijft gaan, wat kan ik dan doen? (behalve hem daar laten staan en iets harder zetten :P )

Kan je iets van een filter oid op een stopcontact zetten? Ik heb geen zin om een stroomkabel door heel het huis te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-07-2020
Hoe is het nu afgelopen?

Ik heb namelijk dezelfde subwoofer en heb het zelfde probleem.

Ik heb JBL destijds ook gemaild maar die vragen al iets van €60 kijkkosten. Dat vond ik een behoorlijk bedrag voor zo'n subwoofertje. Het leek mij goedkoper om zelf kijken of een hobbiest vinden die het voor een klein prijsje doet.

Ik heb hem toen opengeschroefd en volgens mij een opgerold draadje rechtgemaakt. Maar dit is een jaar geleden. Hij deed het toen wel weer helemaal goed. Alleen heeft mij schoonmoeder/vader eraan gezeten toen ik terug kwam van vakantie.

Nu is het probleem weer aanwezig en heeft open schroeven niet tot het gewenste resultaat geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179869

Om nog maar even te reageren, nee het is nog niet opgelost, zit nu in wezen al 2 jaar zonder woofer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Hoi, @Anoniem: 179869

Rommelende geluiden worden vaak veroorzaakt door een fout in de eindtrap: Een verrotte transistor, of een defect in de voedingsmodule, maar vaker nog kom je het tegen in van die geïntegreerde versterker modules die in hun geheel op de prnt worden gesoldeerd.
(Maar echt beoordelen kan ik het natuurlijk aan de hand van een chat)

Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een lokaal reparatieboertje ( ze bestaan nog) Vaak zijn die stukken goedkoper dan de service van de gemiddelde fabrikant.

Maar heb niet de indruk dat je er veel haast mee hebt zo na anderhalf jaar :-)

RUB
Pagina: 1