Camera voor het opnemen van optredens van mijn eigen band

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 795195

Topicstarter
Ik wil mijn band weer opstarten (een erg luide rock band) en over ongeveer 1,5 maand heb ik mijn eerste live show gepland staan.
Tot nog toe heb ik al mijn shows opgenomen op miniDV-tapes (met een JVC GR-D320e), maar aangezien het tegenwoordig allemaal een stuk gemakkelijker gaat camera's die gebruikmaken van flash geheugen, ben ik op zoek naar een nieuwe camera.

Enige tips over welke camera/camcorder het beste aansluit bij mijn wensen zou ik erg waarderen:
  • hij zou goed moeten werken in omgevingen met weinig licht. Hoewel de hoevelheid licht wel snel kan veranderen
  • Het zou fijn zijn als het geluid vrij goed is, zeker op de hoge volumes van een rock concert
  • Om shots van verderaf te maken zou het fijn zijn om een vergelijkbare of betere zoom te hebben dan de JVC (25x)
  • Resolutie van Full HD-kwaliteit is denk ik goed genoeg, ik zie niet direct een noodzaak voor 4k
  • Ik wil de camera graag op een standaard kunnen monteren, voor de situaties wanneer er niemand beschikbaar is om op te nemen
  • Wat betreft capaciteit (batterij en geheugen) verwacht ik dat ik zo'n 2 uur moet kunnen opnemen (ik ben niet echt van plan om optredens van langer dan een uur te spelen, maar het is prettig om wat extra ruimte te hebben)
  • De camera zou niet moeten worden beperkt door een opname duur van 30 minuten per keer (of iets in die richting), wat ik bij andere camera's wel gezien heb
  • Het budget dat ik in gedachten heb, is eerlijk gezegd wel redelijk beperkt. Ik zou het erg prettig vinden als ik een camera kan vinden voor onder de 300 euro. Als het echt niet anders kan zou ik denk ik wel tot 400 euro kunnen gaan.
Enige tips en aanwijzingen die mij kunnen helpen met het vinden van een camera die aan mijn wensen voldoet, stel ik erg op prijs.
En als er vragen zijn die je helpen bij het geven van een beter advies zal ik die uiteraard graag beantwoorden.

Bedankt!

Beste antwoord (via Anoniem: 795195 op 22-07-2016 22:28)

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 12:54

BLN

In deze situaties moet het volgens mij van opname tot (online gok ik) filmpje zo makkelijk mogelijk en met zo min mogelijk montage. Ik zou dus een goede camcorder met of een goede microfoon en/of een aansluiting voor een externe microfoon/geluid. Bijvoorbeeld zoiets ( http://www.cameraland.nl/digitale-videocameras/hdr-cx625/ ) hoewel ik eigenlijk iets met een grotere/lichtsterkere sensor/lens zou gaan. Grotere batterijen zijn volgens mij goed verkrijgbaar. Dus genoeg accu tijd.

If it ain't broken, don't fix it

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Ik zou de audio apart opnemen, zelfde signaal wat je richting je versterkers stuurt en dat later onder je beeldmateriaal mixen. Dat klinkt zoveel beter dan het blik geluid wat de meeste camera's in jouw budget range kunnen opnemen.
Licht sterkte is ook nog een budget killer. Hoe licht sterker de lens (f2.8 bijv.) hoe duurder je camera.

Gaat iemand de camera nog bedienen? Of is het op een statief zetten en klaar?

Wat heb je zelf al gevonden qua selectie? (Dat wordt enigszins verwacht hier...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over het algemeen verwacht ik wel dat er iemand de camera gaat bedienen. Maar er zullen af en toe ook wel situaties bij zijn dat er een keer niet een extra persoon bij is en dat de camera dan dus op een statief gezet wordt.

Geluid apart opnemen vanaf mengpaneel zal in sommige gevallen wel gaan, maar vaak zal ik toch (zeker in eerste instantie) in de kleine kroegen spelen waar het merendeel niet over het mengpaneel gaat.
Ik heb sowieso ook altijd wel een geluidsrecorder op het podium erbij staan.

Ik heb zelf nog bij enkele bands gefilmd en daar met een Sony gefilmd, wat op zich wel goed is bevallen.
Maar welk type het precies is, zou ik zo niet weten.
Beetje zoals deze:
pricewatch: Sony HDR-CX450 Zwart

Dit ziet er dan ook wel weer interessant uit:
pricewatch: JVC Everio GZ-R415 Zwart

Maar eerlijk gezegd ben ik te weinig thuis in camera's om echt een goed oordeel te kunnen vellen of zelfs maar te weten waar ik me echt op zou moeten baseren.
En ik heb al wel wat rondgezocht op internet, maar op basis van zoekopdrachten als "camcorder for recording live shows" e.d. kom ik helaas toch eigenlijk alleen uit op meer outdated sites, die dus ook niet echt verder helpen.

Alleen vanuit deze link komt ik op wel interessant materiaal terecht:
http://www.mymreviews.com...era-for-filming-concerts/
En dan zou ik uitkomen op de Sony HDR-CX230/B (ik denk wel dat iets met een strap erg helpt, aangezien je toch een uur lang continu de camera omhoog moet houden).

Helaas kan ik hier dan weer geen reviews/pricewatch voor vinden op tweakers.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 12:54

BLN

In deze situaties moet het volgens mij van opname tot (online gok ik) filmpje zo makkelijk mogelijk en met zo min mogelijk montage. Ik zou dus een goede camcorder met of een goede microfoon en/of een aansluiting voor een externe microfoon/geluid. Bijvoorbeeld zoiets ( http://www.cameraland.nl/digitale-videocameras/hdr-cx625/ ) hoewel ik eigenlijk iets met een grotere/lichtsterkere sensor/lens zou gaan. Grotere batterijen zijn volgens mij goed verkrijgbaar. Dus genoeg accu tijd.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk inderdaad voor een Sony gegaan, wel eentje uit een iets lagere prijsklasse, de HDR-CX450.
En inderdaad met een grotere batterij.

Voordeel van deze camera is wel dat er een aansluiting voor een externe mic op zit, dus als het geluid met de interne mic niet echt bevalt kan ik altijd nog opzoek naar een andere mic.

In ieder geval bedankt voor de info en tips.