Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi netwerk voor camping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:24

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Vandaag werd ik gebeld door een bestaande klant van mij waar ik de website voor verzorg of ik eens langs kon komen om te kijken naar de WiFi.

Het gaat om een camping met +/- 150 staanplaatsen op 5 hectare. De zoon van hun regelt nu alles op gebied van ICT etc enkel heeft hij hier niet voor gestudeerd.
Ze hebben gisteren dus de volgende onderdelen besteld:
2x Ruckus ZoneFlex T30
1x ZyXEL UAG4100 Wi-Fi Gateway

Op dit moment hebben ze linksys accespoints hangen aangesloten op een TP-link router, dit is natuurlijk niks en moet vervangen worden.
Enkel met bovenstaande hardware kom ik toch ook niet uit de voeten? De Ruckus is niet te combineren met de ZyXEL zover ik onderzoek heb gedaan.

Ook moet het netwerk gescheiden worden dus hun computers en het wifi netwerk voor de gasten. Op dit moment is het ziggo modem -> tp-link -> pc's en accespoints.

Wat adviseren jullie hierin?

Alle reacties

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Niet echt handig om zomaar dingen te bestellen toch?
En ik denk dat je met 150 Plaatsen niet uit gaat komen met 2 Access Points.
Ruckus wil niet altijd zeggen dat het beter is...
Denk dat je eerder meer access Points nodig hebt.
De ZyXEL UAG4100 is een WiFi Gateway die een Login pagina verzorgt.
Wat je er vervolgens achter zet dat maakt niet zoveel uit.
Volgens mij kun je daar ook een VLAN op zetten voor een apart SSID zodat je daar met een WPA wachtwoord op kunt.

Zelf doen we alles met Ubiquiti Apparatuur en dus ook voor Campings etc.
Voor de toegang gebruiken we meestal een PF Sense server omdat dit een goedkopere oplossing is dan een "Access Controller"

Beste Oplossing is dus..

Modem > Goede Router / Firewall >WiFI gateway puur voor login's > Switches > Access Points.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uh, jij verzorgt websites dus ben je ook gelijk expert op gebied van outdoor WiFi-installaties? 8)7

Lijkt me dat jij hier net zo min voor gestudeerd hebt als Atilla de Zoon :+

Puur hobbymatig kun je hier prima wat voor elkaar krijgen, maar aangezien het hier om een bestaand zakelijk contact van je gaat zou ik afraden om een beetje aan te prutsen. Voor je het weet gaat het mis en verlies je hem ook als klant voor z'n website :o

Geef duidelijk aan waar de grenzen van jouw eigen kennis en kunde liggen en verwijs hem door naar iemand die dit wel beroepsmatig doet. Mocht je in de toekomst dit soort klussen wel willen aanvaarden, ga je vooral erin verdiepen, maar doe dat dus voordat je het tegen betaling gaat proberen te doen...

Oslik blyat! Oslik!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 10:54
Die Zyxel is best een leuk ding, echter loop je vaak tegen het MAX aantal concurrents users aan.
Dan zitten er weer licenties aan vast en vervolgens kun je niet meer uitbreiden.
Voor de rest kun je wel een aantal dingen instellen zoals bandbreedte beperking en kun je een captive portal aanmaken.

Wij hebben diverse camping waarbij we Ruckus T300's gebruiken, echter allemaal met een Zone-director controller. Hierdoor kunnen gebruikers naadloos overschakelen tussen de accespoints, is er eventueel smart-mesh mogelijk en heb je tevens direct je captive portal en ga zo maar door.

Voor de prijs van die Zyxel koop je haast al een zone-director, waar je in mijn optiek veel meer aan hebt.

Daarnaast moet je goed rekening houden dat de Ruckus t300 een soort van lantaarnpaal is, oftewel je moet hem hoog ophangen met het bolletje naar beneden. De geadviseerde hoogte is tussen de 8 en 12 meter.

Qua bereik is het heel erg sterk afhankelijk van de situatie, indien je rekening houdt met ongeveer 75 meter rondom het accespoint kom je redelijk in de buurt. Ik denk dat je het dus met 2 accespoints niet gaat redden!