Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WackOo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 13:48
Goedemiddag!

Ik ben op zoek naar advies omtrent de aanschaf van powerline's, een erg leuke techniek alleen ben ik er te onbekend mee om er zelf een gegronde keuze in te maken, daarom schakel ik jullie hulp hierbij in.

Ik ben op zoek naar een set powerline adapters, indien mogelijk in de volgende set-up:
  1. Meterkast; LAN + Geïntegreerd stopcontact (verzender)
  2. Veranda achter; WIFI + Geïntegreerd stopcontact (ontvanger)
Ik hoor goede ervaringen over de FRITZ powerline adapters, maar zie dat er ook verschillende andere gerenommeerde merken zijn die powerline adapters aanbieden die beter of net zo goed zijn, daar kan ik op het moment geen duidelijk onderscheid in vinden op internet.

Het gaat hemelsbreed om een afstand van z'n 12 meter, nu weet ik niet of dat enig verschil maakt, wel heb ik begrepen dat verschillende groepen een 'dingetje' kan zijn. Ik weet op het moment echter niet hoe dat in dit huis geregeld is.

Mochten jullie informatie van mij nodig zijn, laat het me dan weten.

Alle reacties

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Het beste advies is om niet met PowerLine Adapters te werken!
Vaak werken ze heel even tot er iets anders op de groep wordt gezet waardoor er storingen optreden en ze dus niet goed meer werken. Het is dus zo on stabiel als wat, ze leveren je waarschijnlijk meer kopzorgen dan plezier.

Indien je een kabel kunt trekken trek dan een kabel. Dat is de beste en stabielste oplossing. Zo garandeer je dat je over 5-10 jaar alsnog een werkend netwerk hebt. Daar ben je met de PowerLine Adapters totaal niet zeker van.

Een andere oplossing is om bijvoorbeeld in de Woonkamer als je daar een Bekabelde aansluiting hebt of elders dan de Meterkast, een Long Range Access Point te plaatsen.

Bijvoorbeeld een Long Range Access Point van Ubiquiti: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Zelf plaatsen we alleen maar Ubiquiti Apparatuur betreft WiFi.
Toevallig voor 2 weken terug in een Woonhuis waar geen kabels lagen alleen in de woonkamer waar het Ziggo modem binnen kwam 1 Ubiquiti UAP Long Range Geplaatst en het hele huis incl. Zolder was voorzien van WiFi.
Op zolder zowel met Macbook Pro en iPhone 6 +/- 40-50 Mbit aan snelheid. Wat meer dan voldoende is.

Dus ik verwacht dat dit ook voldoende moet zijn om in je veranda WiFi te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kavaa op 18-07-2016 17:44 . Reden: Regel toegevoegd ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Eh, powerline is niet altijd stabiel, maar het is zeker ook niet altijd onstabiel. En om het nou maar gelijk helemaal af te raden... Ben het er wel helemaal mee eens dat een netwerk kabel is de aller beste oplossing, Kan dat niet, dan is MoCa het meest stabiele alternatief (netwerk over coax) (maar dan moet er wel een coax kabel liggen die je kan gebruiken en een moca setje is wat duurder dan powerline (vanaf 120 euro voor moca set)).

WiFi is net als powerline erg afhankelijk van andere zaken en lang niet altijd beter dan powerline... maar goed we dwalen af

TS, Heb je toevallig internet van Ziggo? zo ja, probeer dan eerst de set van ziggo zelf. Die heeft precies wat je zoekt en komt ook nog met een 30 dagen niet goed (genoeg) geld terug.
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/ (99 euro, maar alleen voor ziggo klanten)

Heb je in huis ook rand aarde op je stopcontacten, dan is deze set ook gelijk wat stabieler omdat hij verbinding maakt over zowel de rand aarde als de live kabels, waardoor het sneller en stabieler is (en ook beter over verschillende groepen gaat)
je kan dan aan deze set denken
pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline AC Wi-Fi Kit TL-WPA8630 KIT

Wel adviseer ik om bij het aankopen van een powerline set even goed te kijken naar een winkel die niet heel moeilijk doet over ruilen, zodat je mocht het niet werken je het retrour kan sturen. Hoe goed en snel het werkt hangt namelijk erg af van je bekabeling en eventuele storende apparaten die je hebt aangesloten. Zolang je dat weet en je er rekening mee houd dat je lagere snelheden kan verwachten dan wanneer je een netwerk kabel zou leggen, kun je er meestal prima mee werken.

Nogmaals voor toekomst vastheid en snelste verbinding moet je gewoon een netwerk kabel leggen.. als dat je niets uit maakt kijk dan gerust naar de powerline optie. Ik gebruik het zelf ook tot volle tevredenheid voor verbinding in de tuin (steek dan gewoon de wifi module in het buiten stop contact en gooi hem na gebruik weer in de la, in huis heb ik alles verder overal lan kabels liggen)

[ Voor 5% gewijzigd door VVV-007 op 18-07-2016 19:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wel adviseer ik om bij het aankopen van een powerline set even goed te kijken naar een winkel die niet heel moeilijk doet over ruilen, zodat je mocht het niet werken je het retrour kan sturen. Hoe goed en snel het werkt hangt namelijk erg af van je bekabeling en eventuele storende apparaten die je hebt aangesloten.
Dat vooral.

De twee bovengenoemde oplossingen *kunnen* stabiel werken >200Mbps ("1200Mbps" kun je vergeten...), maar als je pech hebt, werkt het op max 20Mbps en is het instabiel. Overigens presteren dergelijke relatief dure oplossingen in de regel zo'n vier keer beter dan "500Mbps" low-end meuk, en de MiMo (gebruik van aardedraad voor signalen) verhoogt de robuustheid enorm. Kortom, als je voor PLC gaat, neem inderdaad dit soort spul. Dan nog heb je geen enkele garantie op performance of robuustheid.

Maar voor dat geld kun je al een MoCA-set halen dat gegarandeerd 400Mbps doet, of nog beter iemand via Werkspot.nl inhuren om UTP voor je te trekken, waarmee je 1Gbps hebt, geen extra kastjes nodig hebt (die stroom slurpen en negatieve WAF hebben) en - mits goed aangelegd - alles rotsstabiel is en zal blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 18-07-2016 23:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
dion_b schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:15:

Maar voor dat geld kun je al een MoCA-set halen dat gegarandeerd 400Mbps doet, of nog beter iemand via Werkspot.nl inhuren om UTP voor je te trekken, waarmee je 1Gbps hebt, geen extra kastjes nodig hebt (die stroom slurpen en negatieve WAF hebben) en - mits goed aangelegd - alles rotsstabiel is en zal blijven.
Eens, zou MoCa ook adviseren boven PLC, maar dat kan alleen als er al een coax kabel ligt natuurlijk. Daarnaast blijft UTP het beste, alleen is daar juist de WAF (Wife Acceptance Factor, of te wel hoe mooi het er uit ziet) soms het probleem. Niet iedereen heeft overzet plinten of een kruipruimte/zolder waarmee je de kabels mooi en eenvoudig kan weg werken.... (Loze) leidingen moet je ook maar net geluk mee hebben, dus soms kan het niet anders dan een kabel in het zicht leggen, al dan niet in een kabel goot.... in dat geval is een PLC kastje vaak meer geaccepteerd dan een kabel...Je kan de kabel uiteraard (laten) infrezen in de muur, maar dat is vaak erg duur en geeft ook een hoop gedoe... Maar nogmaals dit is allemaal afhankelijk de situatie in je huis.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VVV-007 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:07:
[...]

Eens, zou MoCa ook adviseren boven PLC, maar dat kan alleen als er al een coax kabel ligt natuurlijk. Daarnaast blijft UTP het beste, alleen is daar juist de WAF (Wife Acceptance Factor, of te wel hoe mooi het er uit ziet) soms het probleem. Niet iedereen heeft overzet plinten of een kruipruimte/zolder waarmee je de kabels mooi en eenvoudig kan weg werken.... (Loze) leidingen moet je ook maar net geluk mee hebben, dus soms kan het niet anders dan een kabel in het zicht leggen, al dan niet in een kabel goot.... in dat geval is een PLC kastje vaak meer geaccepteerd dan een kabel...Je kan de kabel uiteraard (laten) infrezen in de muur, maar dat is vaak erg duur en geeft ook een hoop gedoe... Maar nogmaals dit is allemaal afhankelijk de situatie in je huis.
Als het gaat om een bedrade verbinding naar een specifieke apparaat kan dat kloppen, maar als het gaat om WiFi krijgen op andere verdieping/huisdeel, dan zit je niet vast aan exacte locatie en kun je zorgen dat je je kabels buiten zicht houdt. In tegenstelling tot blokken die in je stopcontacten zitten. Nog los van WAF, je raakt altijd een stopcontact kwijt (de ontwerpen met passthrough zijn allemaal zo dik dat ze het stopcontact ernaast ook bedekken,..), het kost stroom (niet enorm veel, maar over 5 jaar levensduur zal het snel significant worden) en bovenal, het is complex en kan kapot.

Oslik blyat! Oslik!

• WackOo
Hartelijk bedankt voor jullie adviezen, ik neem het advies djkavaa mbt. de Ziggo powerline adapters, een mooi optie om het eens te proberen en als het niet bevalt binnen 30 dagen terug te sturen.

Het trekken van de kabel zal uiteraard mogelijk zijn, en de beste oplossing zijn, ik moet alleen eens gaan kijken waar ik die het beste langs zou kunnen trekken.

Ik heb voor nu voldoende informatie om verder te kunnen, bedankt!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:39

JdM

Humbled

Ik heb op mijn werk powerline adapters geïnstalleerd van TP-link, van die eerder genoemde 500mb dingen die niet op de aarde werken. Presteren voor onze Remote Desktop Omgeving echt meer dan prima, de verbinding is stukken stabieler dan onze WiFi verbinding (in het hele pand is dekking via 4 AP's). De hele handel is geïnstalleerd in een vooroorlogs pand, met echt belabberde en bij elkaar geknoopte 230v bedrading. Hier en daar zijn goten bijgeplaatst en op andere plekken zit het op de "oude" stopcontacten in de muur. Na de maandenlange belabberde WiFi is dit een verademing. (en inderdaad, laten we het niet hebben over de WiFi en waarom die dan zo belabberd is :+ )

Ik lees nu mijn post terug na een paar weken en vind dat ie zo in een slecht recensie blad kan overigens... maar soit, het ging mij erom dat de eerdere posts waarin powerline en dan de goedkopere variant, compleet maar onterecht wordt afgebrand in mijn ogen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door JdM op 01-08-2016 23:22 ]

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Ik heb in de afgelopen jaren alle varianten van de op de markt verschenen PLC adapters in gebruik gehad.
Bij mijn overstap naar KPN Glasvezel was ik aangewezen op TV via een lan bekabeling te gaan bekijken. Installatie van KPN Glasvezel was voor mijn vrouw de reden om alle bedrading de kamer uit te fietsen.
De meest slechte plek in huis (Meterkast) is nu ingebruik en afgeladen met apparatuur. Zoals inbraakbeveiling, glasvezelkastje, Experiabox, Router en 2 WD Mycloud NAS drives. Lekker dat niet al die apparatuur in je woonkamer staat te knipperen. Bijgevolg hoe ga ik TV kijken zonder kabels te trekken. Het is een heel gedoe om die vanuit de meterkast op de juiste plek te krijgen.
Gestart met 2 Devolo's 200AV+ van de KPN op tv te kunnen kijken. Later onstond te behoefte naast de TV andere apparaten van het Internet gebruik te laten maken.
Van de Devolo 500AV+ triple naar de Devolo 650+ triple en kort geleden naar de TP LInk 1200+ over gesprongen. De 650* was niet substantieel sneller dan de 500AV+ maar minder gevoelig voor storing van LED verlichting. Ik kwam er achter dat de 650+ van Devolo niet van 3 eders gebruik maakte maar van slechts 2. De 1200+ aapters maken wel van het aardedraad gebruik.

In mijn woning lopen de 2 adapters helaas over 2 verschillende groepen maar op dit moment haal ik een snelheid van rond de 85mbps. Genoeg om TV te kijken en andere zaken af te handelen. Mijn WiFi snelheden zijn in de loop van de jaren sterk verbeterd. De eerste N router haalde in de woonkamer zo'n 40 tot 60 mbps maar met een Asus RT-N66U die ik kort geleden heb gekocht is het Wifi 100-120 mbps substantieel sneller dan de PLC adapters.

Gelet op de uitstekende resultaten die ik meneteel boek heb ik niet echt de behoefte om kruip en sluipwerk onder de vloer te verrichten. Ik vind het wel jammer wanneer dat wanneer het bij het maken van een image op echte snelheid aankomt ik niet van de resultaen van het Gigabitnetwerk gebruik kan maken. Dan wil ik nog wel eens tijdelijk een losse kabel trekken.
De flexabiliteit met die adapters is trouwens ook uitstekend. Als je zaken wil verplaatsen is het een kwestie van die pluggen er uit trekken en in een ander contact pluggen.

• jphermans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
Werk ook met powerline en ben er zeer tevreden over. Heb echter niet de gewone powerline van devolo gekocht maar een pro versie. Deze zijn duurder maar zeer stabiel. Heb deze nu al verschillende maanden draaiend en tot nog toe geen problemen mee. Hieronder een linkje met uitleg (Duits).
http://www.elv.de/devolo-...-wifi-ac-starter-kit.html

• WackOo
Ik ben nu enige tijd in het bezit van de powerline adapters van Ziggo, deze bevallen erg goed.
De upload snelheid behaal ik maximaal, maar dat is dan ook maar 4Mb, daarnaast haal ik van de 40Mb die ik heb 24Mb ten opzichte van 1Mb wat ik achter op de veranda met WiFi had een hele vooruit gang.

Nu ben ik echter een beetje allergisch voor apparatuur waar Ziggo zijn stempel op gedrukt heeft, en mocht ik ooit meerdere punten willen installeren dan heb ik deze liever van een bekender met zoals bijv TP-Link of FRITZ.

Via via heb ik goede dingen gehoord over FRITZ powerline adapters, maar ook voor andere merken sta ik open en ben ik dus op zoek naar een zelfde soort set als dat van Ziggo, alleen dan met een 'gewoon' merk waar ik later ook nog van bij kan kopen mocht dat nodig zijn, hierover vanzelfsprekend ook weer genoeg informatie te vinden, echter maakt dat voor mij de keuze lastiger, welke gebruiken jullie met de zelfde mogelijkheden zoals die van Ziggo ( Comtrend PG-9072LG-ZG & Comtrend PG-9073LG-ZG )

Ziggo Set:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/97Mjlzc.jpg?1
Pagina: 1