Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Ik vraag me zomaar iets af, n.a.v. eerdere topics met als onderwerp betaald krijgen voor reviews.

Stel dat een verkopende partij producten weggeeft aan mensen die reviews schrijven (of de mogelijkheid met reviews te sparen voor producten) of mensen die op watvoor manier dan ook verkopen genereren voor die verkoper.
Vallen die gekregen producten dan voor de reviewer onder inkomen (m.a.w. moeten die worden opgegeven aan de belasting)?

Gewoon even ter info, ik loop met wat ideeën en kon dit niet vinden via Google (verkeerde zoektermen wellicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:43
Ja dit is loon/betaling in natura dus deze horen opgegeven te worden als inkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat is afhankelijk van hoe de andere partij het heeft opgezet. In de meeste gevallen ga ik ervanuit dat de andere partij het belasting deel al geregeld heeft.

Bij acties zoals Tweakers wel eens organiseert gaat het vaak om verlotingen, en dus zal er kansspelbelasting verschuldigd zijn. Zover ik weet wordt deze echter door Tweakers afgedragen, en dus zal de ontvangende persoon geen belasting verschuldigd zijn.

Bij acties voor consumenten denk ik dat in het overgrote gedeelte de verstrekker van de goederen zal zorgdragen voor de belasting. ( Anders zou een bedrijf bijvoorbeeld om een VAR verklaring moeten vragen, of tegenwoordig een modelcontract ). Bij een arbeidsrelatie, waar jij arbeid verricht voor een vergoeding ( in nature ) is het bedrijf waar jij de dienst voor levert namelijk in eerste instantie verantwoordelijk voor de belastingafdracht.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Wat betreft weggeven is het geen loon, want dan dien je wel een werknemer te zijn. Het is voor de verkopende partij meer een dure manier van reclame maken.

De verkoper krijgt met de eindheffing te maken
http://www.belastingdiens...dheffingen.html#HL-24.2.4 en dan afdeling 24.4. en 24.5

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Het is ook wel belangrijk om te weten of de verstrekker van de goederen in NL/EU zit of daar buiten. Stel je reviewt een stuk of 20 producten elke maand voor een chinese partij waarbij je geen "loon" krijgt, maar wel de producten mag houden (denk aan een telefoon / TV / tablet / etc.wat dan oploopt tot een waarde van 2000 euro ofzow per maand) dan wordt dat zeker wel gezien als inkomen, en zal je daar zelf belasting voor moeten afdragen aan de belastingdienst. Die gaan echt niet de volledige belastingroute voor hun rekening nemen, die sturen gewoon een doos met product en klaar zijn ze.

Hoe dat zit met puntensparen etc is een stuk lastiger, een punt is vaak niets waard - echter kan het wel weer omgezet worden in een product met een bepaalde waarde. Hoe de belastingdienst daarmee omspringt is wellicht gewoon een belletje naar de belastingtelefoon waard (tuurlijk is dat geen zwart-wit bevestiging maar wellicht geeft dat wel hun eerste reactie weer). Ik verwacht dat de belasting dan pas komt kijken wanneer je met de punten een product koopt ipv dat op moment x je 200 punten oid krijgt voor je verrichtingen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.