Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-08 17:13
Beste Tweakers, graag even een 2nd opinion over onderstaande probleem.
Het betreft mijn GPU dat is doorgefikt, gelukkig met EVGA in contact gekomen en met hun 3 jaar garantie beleid mag ik hem kosteloos opsturen ricthing Duitsland en krijg ik een nieuwe terug.

Maar ik probeer achter te halen wat de root cause was om ervoor te zorgen dat dit niet nog een keer gebeurd. Laten we eerst beginnen met de PC hardware en hoe alles staat aangesloten.

Corsair Obsidian 800D
Intel I7 2600 + noctua nh-d14 & 140mm fan
Asus Sabretooth P67 rev 3.0
4x4 GB Corsair XMS
EVGA Geforce GTX 780 SC ACX
Samsung SSD x 2
Enermax Revolution 85+ , 920 W

De basis onderdelen (mobo/kast/voeding/ram) komen uit eind 2011
De videokaart July 2014

Full load CPU temps (overclocked) 65
Full load GPU temps ( 68 +/-) non OC'd (slechte silicon lottery, OC`en was de moeite niet waard)

Oud huis, alleen de keuken en badkamer hebben ge-aarde wandcontactdozen.
Wel heb ik een 8x poorts verlengdoos met overspannings beveiliging, ik kan ff niet voor hoofd halen wat de specs van de zekering waren maar die is niet gesprongen iig.

Gisteren tijdens het gamen rook ik een brand geurtje, goed. Alvorens ik ook maar iets kon bedenken viel mijn PC uit. Gelijk uit het stopcontact gehaald en de kast open gedaan om te kijken wat er gebeurd was.
Na 2 uur de-assemblage/assemblage, alle kabels en componenten goed te hebben bekeken zag ik geen enkele brand spoor; PC weer aangezet, niks. Gaat niet aan.

Stroom stekkers uit mijn GPU gehaald, en hoplakee. PC kan nu weer aan, maar het beeld is totaal onleesbaar. Brand geur komt weer naar voren. GPU vervangen met een oude 8800GT die ik nog had liggen, en alles gaat prima. Nu zie ik op de achterkant v.d GPU PCB geen brandsporen, maar als ik aan de heatsink ruik, dichtbij de stroom connector (dus waar de MOSFETS zitten) dan ruikt het naar verbrand kool

Hier komt nu dus waar ik zo onzeker over ben. Omdat ik de PC kast die normaliter helemaal weggewerkt zit en amper zie, laat staan hoor; naast me had op tafel; merkte ik een zacht tik geluidje. Denk het geluid van een horloge, maar dan gebeurd het precies om de 4 seconden. Dit schijnt uit de PSU te komen door m`n oor ernaast te leggen, het is super zacht en als je niet compleet stil was en de PSU naast je had, zou je het niet horen.

Het gebeurd alleen als de stekker in de PSU zit, de switch op ON staat, maar de PC uit. Zodra de stekker eruit is, of de PSU switch op OFF staat, verdwijnt het geluid. De PSU fan is temp controlled dus de eerste 5 minuten staat hij zowieso uit , zeker bij idle. Dus kon ik goed uitmaken dat het "Tik"geluidje weg was als het systeem aan staat.

Nu heb ik voltages lopen monitoren zo goed ik dat kan met software tools (van Asus zelf) en ziet alles er stabiel uit, zelfs onder load maar dat is nooit zo betrouwbaar als een multi-meter.
Nu is mijn vraag: Wat denkt men ? Is dat tik geluidje uit de voeding normaal ? of gaat hij binnenkort de geest geven en was het de PSU die de doods oorzaak was van de videokaart ?

Of was het mischien gewoon het stopcontact ? Ik had 3 maanden geleden een probleem dat bij zware load in het huis (lees: wasmachine en droger) dat lampen gingen dimmen in de hal, maar dat was gelijk die dag opgelost door een stop te vervangen die er niet goed uitzag in de stoppen kast en sinds dien geen last meer van had, maar nu zit dat incident weer in m`n achterhoofd. Als het de wandcontact doos was geweest; leek mij dat de overspannings beveiliging op de verlengdoos afging ? Of dat er meerdere apperaten dood waren gegaan?

[ Voor 3% gewijzigd door lithiumangel op 18-07-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:10
Soms gaat er zomaar iets kapot zonder duidelijke reden, Misschien werd de VRM op de kaart wel gewoon heel heet en begaf die het,

Maar daar kan jij ook weinig aan doen zolang de temperaturen in je pc kast acceptabel zijn en de kaart zijn warmte kwijt kan. Ik zou mij pas zorgen maken als het weer gebeurd met de nieuwe video kaart.

Je voeding heeft ook gedaan wat die moest doen en dat is uitschakelen bij kortsluiting in de 12 volt lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Kan gewoon domme pech zijn. Tenzij er binnenkort weer een videokaart kapot gaat hoef je nog niet meteen je voeding of iets dergelijks te verdenken.

Heb zelf een paar jaar terug gehad, vloog m'n Radeon 9600 Pro spontaan in de fik tijdens het afsluiten van Windows, gewoon willekeurig onderdeel, niet eens een mosfet of iets anders wat normaal gesproken zwaar te verduren krijgt. Ook geen overklok of wat dan ook, gewoon poef, veel veel rook, en een brandgat in de kaart (heb de kaart nog wel liggen, kan soms nog hele onderdelen kannibaliseren >:) ).

Bij moederbord zie je het ook wel eens, dat een bepaald onderdeel for no reason ineens doorbrand, en dan soms een lullig chipje wat niet veel voorstelt (geen spannings omvormer of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usernameistaken
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-07-2024
Heb je een spanningsmeter? Je zou de voeding even open kunnen maken en kijken die nog helemaal goed is. Wanneer je voeding kapot is kan ie één voor één de andere onderdelen in je PC kapot maken.

Dit is mij zelf recentelijk nog overkomen. Eerst ging mijn videokaart kapot. Vervolgens heb ik er een andere in gedrukt, waarna ik weer 5 minuten beeld had, maar na 5 minuten begon mijn PC alweer te stinken (Mobo doorgebrand).

Zelf ben ik er achter gekomen dat het de voeding was doordat ik deze heb opgengeschroefd en met de stroommeter heb doorgemeten, waarbij ik er achter kwam dat één van de koelelementen onder 220 stond.

Het is in ieder geval belangrijk om je voeding uit te sluiten als de oorzaak, en ik denk niet dat software tools hier geschikt voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Usernameistaken schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:57:

Zelf ben ik er achter gekomen dat het de voeding was doordat ik deze heb opgengeschroefd en met de stroommeter heb doorgemeten, waarbij ik er achter kwam dat één van de koelelementen onder 220 stond.
Ja en dat is de primaire kant van de voeding en die is galvanisch gescheiden van de secondaire kant, daardoor is het in principe onmogelijk dat dat aan de secondaire kant kan komen. Mocht het al zo zijn, omdat je de meest gare voeding ooit hebt gekocht dan doet de PC het echt geen 5 minuten en dan had je echt wel een veel groter probleem gehad. Dus je hebt probleem van de PC nooit gevonden. ;)

En voor de volgende keer ga je voeding niet openen en aansluiten op een stopcontact op hem vervolgens van binnen door te meten. Of je moet een doodswens hebben, maar dan zijn er minder pijnlijke oplossingen. })

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:10
Usernameistaken schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:57:
Heb je een spanningsmeter? Je zou de voeding even open kunnen maken en kijken die nog helemaal goed is. Wanneer je voeding kapot is kan ie één voor één de andere onderdelen in je PC kapot maken.

Dit is mij zelf recentelijk nog overkomen. Eerst ging mijn videokaart kapot. Vervolgens heb ik er een andere in gedrukt, waarna ik weer 5 minuten beeld had, maar na 5 minuten begon mijn PC alweer te stinken (Mobo doorgebrand).

Ik zou niet zomaar lopen gaan porren in een geschakelde voeding met een multimeter als je niet weet wat te meten verder, Er staan op een aantal punten best een hoge spanning waar je beter met je vingers weg kan blijven, En wat je ook je multimeter kan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-08 17:13
Bedankt voor alle opinies en feiten iedereen ! Ik zal het erop gooien dat het gewoon doorgefikt was n.a.v een brak onderdeeltje op de kaart. Het is natuurlijk wel even schrikken; de laatste keer dat er iets spontaans ontplofte wat mijn eigendom was , was een S3 virge in de socket 7 tijdperk of harde schijven die spontaan de tik des doods hadden :) Tegenwoordig is het allemaal wat meer robuster over het algemeen maar blijkbaar kan dit alsnog voorkomen.

Wat garantie afhandeling betreft kan ik zeggen dat dat tot nu toe heel vlot loopt.
Ik had EVGA support Zondag gelijk een case verstuurd; die was ge-accepteerd, RMA nummer ontvangen inclusief verzend label. Helaas moet je de kosten zelf opdoeken voor het versturen v.d kaart richting het EVGA RMA centrum in Duitsland (a 12 euro) maar hun sturen mij dan binnen 3 dagen na ontvangst van mijn dode kaart een nieuwe/ danwel vergelijkbare model als deze niet in voorraad is (ik verwacht geen GTX 1070 terug maar zou mooi geluk bij ongeluk zijn) dus zo`n eind volgende week kan ik weer alles inmekaar stoppen.

Ondertussen heb ik mijn PC kast gelijk maar eens even een grote beurt gegeven en een half jaar stof (tijdje in het buitenland gewoond) eruit gespoten. Het "tik" geluidje wat ik meende te horen uit de PSU bleek een casefan achterin te zijn die niet goed op de moederbord header zat aangesloten in mijn haast om tijdens mijn initiele checks alles weer terug te zetten.

De voeding laat ik kwa multi-meter avonturen wel met rust; er staat idd vrij hoog spanning op en die onderdelen kunnen lang hun spanning houden nadat de stekker eruit is; dus daar speel ik liever niet mee.
Als het toch aan de voeding lag , dan liever weer risico op een kapotte kaart dan een permanente game over scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Voor het doormeten van een voeding hoeft de voeding niet open dat meten doe je namelijk aan de connectors. Maar met een multimeter kun je vrij weinig meten en sowieso kun je niet met een multimeter goed meten of de voeding nog goed werkt of niet. Daarvoor heb je echt apparatuur van duizenden euro's nodig.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1