Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gerucht: Japans bedrijf SoftBank wil ARM overnemen voor 28..

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:13
Over nieuws: Gerucht: Japans bedrijf SoftBank wil ARM overnemen voor 28 miljard euro:
Bij mijn weten is ARM geen chipontwerper, maar een processor-ontwerper: het stuk logica wat door een chipontwerper geintegreerd wordt in een chip.

Ook op de website van ARM zie ik niets over een aanbod van complete chips, maar enkel IP-blokken: bouwblokken voor processors, GPU's en interfaces die door chipontwerpers (bijvoorbeeld Broadcom) aangekocht en gebruikt kunnen worden voor hun chips.

Een zin als "Vorig jaar werden er 15 miljard ARM-chips geproduceerd" leidt dan ook tot foute conclusies in de comments: Knutselmaaster in 'nieuws: Gerucht: Japans bedrijf SoftBank wil ARM overnemen...
... er zijn helemaal geen ARM-chips geproduceerd, enkel chips door anderen met een ARM processor of andere IP aan boord.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Goed punt, ik heb het in afwachting van tot de auteur weer online komt, aangepast. Ook een stukje toegevoegd over wat ARM precies doet (architectuur en Cortex-dingen ontwerpen, naast uiteraard Mali-gpu's). Thanks!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik snap je nuance maar een processor is natuurlijk een chip. Je stelling dat ARM geen chipontwerper is, klopt dan ook niet imho. Er zijn meerdere stappen bij het ontwerpen van chips en maken van de afzonderlijke blokken valt daaronder en het combineren van die blokken voor een soc ook.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:13
Olaf schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:20:
Ik snap je nuance maar een processor is natuurlijk een chip.
Nee. Pertinent heel hard nee.
Een chip kan enkel een processor zijn (zie: Intel), maar heel veel chips bevatten allerlei zaken met o.a. een processor. MPEG decoders, geheugeninterfaces, netwerkhardware en veel andere zaken. Pak een datasheet van een Broadcom ARM-gebaseerde chip erbij en je ziet dat de processor slechts een deel van de chip is. Een belangrijk deel, maar bij lange na is de processor niet 'de chip'.
Je stelling dat ARM geen chipontwerper is, klopt dan ook niet imho. Er zijn meerdere stappen bij het ontwerpen van chips en maken van de afzonderlijke blokken valt daaronder en het combineren van die blokken voor een soc ook.
ARM maakt afzonderlijke blokken en ze hebben heel goede ideeën hoe die gecombineerd kunnen worden tot een SOC. Zo leggen ze met de AMBA specificatie mooi vast hoe allerlei andere IP met de processor kan praten, bijvoorbeeld. Maar het maken van een produktierijpe chip laten ze aan anderen over. Zie ook de website van ARM: enkel IP te vinden, geen complete chip.

Zeggen dat ARM een chipfabrikant is is vergelijkbaar met zeggen dat AMD of Intel een computerfabrikant is. Ze kunnen het waarschijnlijk wel (sterker, Intel *doet* het ook), maar het is niet hun tak van sport en een onterecht statement.
arnoudwokke schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:42:Goed punt, ik heb het in afwachting van tot de auteur weer online komt, aangepast. Ook een stukje toegevoegd over wat ARM precies doet (architectuur en Cortex-dingen ontwerpen, naast uiteraard Mali-gpu's). Thanks!
Dank, prima update! :)

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Zeggen dat ARM een chipfabrikant is is vergelijkbaar met zeggen dat AMD of Intel een computerfabrikant is. Ze kunnen het waarschijnlijk wel (sterker, Intel *doet* het ook), maar het is niet hun tak van sport en een onterecht statement.
Hoho, niemand heeft geschreven dat ARM een 'chipfabrikant' is, alleen een 'chipontwerper'.

Zoals ik zei snap ik je nuance: ARM maakt ontwerpen voor delen van wat uiteindelijk een system-on-a-chip kan worden. Ontwerpt ARM alle componenten op een chip? Nee. Staat dat in de weg om ARM een chipontwerper te noemen? Wat mij betreft niet.

Fabrikanten als Qualcomm, Broadcom, MediaTek, enzovoorts voegen de blokken samen en vullen ze aan met eigen IP tot de soc. Maar zo bezien is zeggen dat Broadcom een chipontwerper is, net zo fout als zeggen dat ARM dat is. Beide soorten fabrikanten zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het ontwerp van het uiteindelijke resultaat: een geheel van componenten op een chip.