Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Johannn_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 06:59
Ik heb een aantal maanden geleden een NUC6i5 gekocht in combinatie met:

- HyperX Impact - DDR4 2400Mhz CL14 SO-DIMM Kit
- Samsung 850 evo SSD 250GB m.2

De eerste 3 maanden werkte alles perfect, maar toen sneuvelde de NAS om een of andere reden, hij ging gewoon niet meer aan. Ik heb de nas terug gestuurd en een nieuwe ontvangen. Daarna heb ik het geheugen en de harde schijf overgezet en geen nieuwe windows installatie gedaan, want de hardware was tenslotte hetzelfde gebleven. Zo nu en dan had het systeem last van freezes en had ik me voorgenomen als ik wat tijd had alles even opnieuw te installeren.

Tot een week geleden hij niet meer opstartte en ik soms bij het laden van windows een BSOD kreeg en soms als ik de desktop te zien kreeg een paar tellen later een BSOD te voorschij kwam.

Toen ik een usb stick had gemaakt met daarop de windows 10 iso, via de microsoft usb tool installatie en hem via de usb wilde opstarten kreeg ik gelijk weer een BSOD.

Ik heb daarna via een usb memtest gedraaid om te kijken of het niet aan het geheugen lag, ik heb deze een paar uur laten draaien en die gaf aan dat er geen errors waren.

Dus dacht ik dan moet het aan de SSD liggen. Deze is inmiddels ook vervangen en het probleem blijft zich voortdoen.

De melding die ik bij het BSOD krijg is WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.

De enige dingen die ik me nog kan indenken zijn:
- De adapter van de NUC (die niet is vervangen bij het verkrijgen van een nieuwe NUC) is niet helemaal goed.
- Er is toch iets mis met het geheugen.

Nadeel is dat ik deze niet zelf kan testen door simpelweg ander geheugen of een andere adapter aangezien ik die niet heb liggen.

Op dit moment heb ik dus een lege nieuwe SSD, dus voor zover ik weet worden er ook geen logs weggeschreven.

Heeft een van jullie misschien een idee waar mogelijk het probleem zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Deze al gezien?

https://msdn.microsoft.co...re/ff557321(v=vs.85).aspx

Lijkt idd op een hardwarefout. Nu nog uitzoeken waar en hoe. Anders terugsturen en garantie claimen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Johannn_
Ja die had ik al gezien, maar er valt weinig mee uit te sluiten wat het mogelijke probleem zou kunnen zijn.
Ik krijg geen enkele andere fout dan WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR, dus geen codes als 0x1 of iets dergelijks.

Nadeel is dat ik alles bij verschillende bedrijven heb gehaald, de SSD is helemaal nieuw dus daar veracht ik geen problemen mee (omdat de fout na vervangen van de SSD ook hetzelfde bleef) dus het is of weer de NUC (of een van zijn componenten) of toch het geheugen (ook al heeft die de memtest glansrijk doorstaan)

Ik heb de USB stick waar ik windows 10 op heb staan trouwens ook getest met chkdsk, en via de properties van de verwisselbare harde schijf zelf, beide geven geen problemen weer.

Ik wil best weer de NUC terugsturen als ik zeker weet dat het daar aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:23

Tens

let me drink about it

Probeer eens met één geheugenmodule, en zet bios op 'optimized defaults'
Wordt de cpu goed herkend door het bios, en Is de spanning van de cpu goed ingesteld in het bios?

jouw geheugen is 2400MHz, de specs van de Nuc geeft max 2133MHz aan, vroeger was dat geen probleem het geheugen werkte gewoon op de lagere klok, met de huidige hardware wil het wel eens problemen geven.

[ Voor 37% gewijzigd door Tens op 18-07-2016 08:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Johannn_
Sorry, dat was ik vergeten te melden. Ik heb dit alles ook 4x geprobeerd met 1 geheugen module. dus elke module is in beide geheugen slots gestopt en daarna alsnog geprobeerd die installatie opnieuw uit te voeren met wederom hetzelfde resultaat.

De bios instellingen zijn allemaal standaard, maar daar zou ik vanavond nog even naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Johannn_
Ik lees nu http://nucblog.net/2016/0...3-and-i5-nuc-whea-errors/

Het komt kennelijk vaker voor met de NUC, dus waarschijnlijk ligt het probleem dan toch daar. Vanavond even kijken welke versie van de bios ik er op het staan en eventueel kijken of ik een nieuwere versie er op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Johannn_
Het updaten van de bios van de NUC heeft geen effect gehad, heb maar weer een RMA aangevraagd.
It’s highly recommended to update to BIOS version 42 if your system does not exhibit any WHEA issues yet. If it does, you’ll need to get the unit replaced by Intel.
Kennelijk was het eerste model dat ik binnen kreeg een nieuwere versie, maar die was stuk gegaan binnen een paar maanden, en het tweede model een oudere versie die dus wel die kuren heeft. Ik had het model nummer bekeken en die was inderdaad 502. 503 en hogere hebben standaard een nieuwere bios versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:37
Draaide je oorspronkelijk ook Windows 10?

Ik heb een oudere/simpelere NUC en hier zit een keuze optie in de BIOS tussen Windows 8.1/10 of Windows 7

Bleek onmogelijk om Windows 10 te installeren zonder die optie om te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Johannn_
Ja op de originele NUC draaide ook windows 10, die heeft het 3 maanden prima gedaan. Op de tweede heb ik simpelweg de harde schijf en het geheugen overgezet en toen werkte ook alles, niet stabiel want het scherm bevroor soms als ik hem een nacht aan liet staan.

Welke fout kreeg je dan zonder de bios eerst om te zetten? Dezelfde als ik kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excorio
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb ook een Intel NUC6 de i5 variant. Dezelfde error gehad en het is een bekend hardware defect van de NUCs. Enige oplossing is RMA en laten repareren door Intel, kost redelijk wat tijd. De error is bekend bij Intel en Intel was het aan het onderzoeken. Even snel gekeken en deze blog post gaf het beste een samenvatting van de situatie.

http://nucblog.net/2016/0...3-and-i5-nuc-whea-errors/

[edit]
Excuus voor het schoppen van een 2 weken oude post. Las niet goed en was al verbaasd waarom er geen quick reply venster was. Tevens zie ik nu dat het deels ook al is beantwoord.

[ Voor 19% gewijzigd door Excorio op 12-10-2016 11:15 ]

Pagina: 1