Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-06 15:42
Beste mede tweakers, ik sta op het punt 3 van deze jongens te kopen maar 2 dingen houden mij tegen.

pricewatch: Acer XZ271 Zwart

Eerst een klein verhaal vooraf. Ik ben al een langere tijd aan het zoeken naar een monitor die de volgende opties heeft.
- 27 inch
- full hd 1920x1080
- 144 hz
- ips paneel met redelijk lage reponstijd
- lage inputlag (geen info over te vinden)
- Freesync
- displaypoort
- Vesa 100x100

Geloof mij er zijn geen andere monitoren op de markt in dit prijs segment die deze opties heeft.

Ik wil deze monitor in een triple opstelling gaan gebruiken. Na een lange zoektocht heeft de xz271 alles wat ik zoek, op 1 ding na.
Geen vesa 100x100 dus.

Ivm simracen is het wel handig en meer een must om de monitoren te kunnen ophangen.

Nou ben ik zelf wel een handige harry en niet te beroerd om een beugel te maken, maar dan moet ik er wel zeker van zijn dat de huidige poot ophanging het gewicht kan houden.

Nou ben ik al bij een aantal winkels geweest maar geen van alle hebben deze monitor in de winkel staan. Dan komt het grote nadeel van internet winkelen, je kunt niet iets ECHT bekijken voordat je het koopt. Ik zit eerlijk gezegd ook niet te wachten om 3 of eerst 1 te bestellen en als het dan niet blijkt te kunnen, ze weer te moeten terug sturen en een week of langer op mijn geld te moeten wachten.
( hier gaat het overigens wel naartoe ben ik bang)

Dan is er nog het feit dat de xz271 maar bar weinig wordt aangeboden qua internet shops en RL winkels. Er zitten wel een aantal bekende winkels tussen maar toch lijkt het alsof deze monitor niet wordt geprezen.
Dit geldt ook voor de reviews, er is niemand die ooit een review heeft geschreven over dit type monitor. Het enige wat ik zo kon vinden is een kort filmpje op youtube waar iemand de monitor laat zien zonder commentaar en het is een filmpje ergens uit Azië ook nog.

Ondanks de prima specificaties doet mij dit een beetje zorgen maken.

Nou komt eigenlijk mijn vraag 😉
Heeft iemand deze monitor en kan diegene mijn kleine eerste wereld zorgen wegnemen ?

(Voor diegene die gaan vragen hoe ik dit ga aansturen qua gpu, een rx 480.... Bij deze)

[ Voor 4% gewijzigd door AlexP36 op 17-07-2016 22:51 ]

https://www.youtube.com/channel/UCLQqae1rEveAeUeYUdu-HGQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-06 13:22
Het is geen IPS, maar een VA scherm. Net als de andere schermen met hetzelfde paneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Ok een VA scherm (mijn fout) maar veranderd voor nog niets aan de zaak. Het is teminste geen TN paneel.

Ik weet dat VA panelen hogere respons tijd hebben dan ips panelen maar acer geeft 4ms aan, of is dit marketing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:36
Google is your friend.

Ik kwam een hit tegen naar de volgende website waar je allerlei adapters kan vinden.
Zelf niet gekeken welke dan geschikt is voor de XZ271

http://www.gladiatorjoe.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Deze site ook al bewonderd maar helaas geen geschikte beugel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Paprika schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:01:
Het is geen IPS, maar een VA scherm. Net als de andere schermen met hetzelfde paneel...
Waar lees je dit overigens ? Ik zie op bol.com staan dat het een TN paneel is, de acer site zelf zegt niets erover en ik ben uitgegaan van de lijst die amd heeft samengesteld en daar staat dat het een ips paneel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

AlexP36 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:58:
[...]
Waar lees je dit overigens ? Ik zie op bol.com staan dat het een TN paneel is, de acer site zelf zegt niets erover en ik ben uitgegaan van de lijst die amd heeft samengesteld en daar staat dat het een ips paneel is.
Deze monitor en het paneel zijn beide nog erg nieuw, vandaar dat er weinig reviews van te vinden zijn.

Paneel van de XZ271 is vrijwel zeker dezelfde als die in de Lenovo Y27f te vinden is:
http://shop.lenovo.com/us...80F534EBA8E923DE37D954D31

Betreft vrijwel zeker het Samsung LTM270HP02 paneel, aangezien dat het enige 27" 1080p 144Hz curved paneel is dat in massa productie is.

Bij Lenovo staat er duidelijk dat het een VA paneel betreft.
Overigens heeft de Lenovo wel een VESA mount en hij is in de US op voorraad voor 400$.

Ik denk dat het qua beeldkwaliteit vergelijkbaar gaat worden met de 72Hz FreeSync varianten die Samsung nu al levert:
https://pcmonitors.info/reviews/samsung-c27f591fd/

Het is de vraag hoe goed de responsetijd van het paneel gaat worden: dat is zeer waarschijnlijk de limiterende factor. De 35" AUO 144Hz VA panelen zijn niet briljant in dat opzicht en niet zo goed als de AUO 144Hz IPS panelen. Ook heb je bij een VA paneel last van "black crush". Voordeel van VA t.o.v. IPS is dan weer het contrast en veel minder glow.

Kortom: ik ben ook benieuwd naar deze monitor, de eerste reviews zullen waarschijnlijk nog even op zich laten wachten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
DaWaN schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:50:
[...]

Deze monitor en het paneel zijn beide nog erg nieuw, vandaar dat er weinig reviews van te vinden zijn.

Paneel van de XZ271 is vrijwel zeker dezelfde als die in de Lenovo Y27f te vinden is:
http://shop.lenovo.com/us...80F534EBA8E923DE37D954D31

Betreft vrijwel zeker het Samsung LTM270HP02 paneel, aangezien dat het enige 27" 1080p 144Hz curved paneel is dat in massa productie is.

Bij Lenovo staat er duidelijk dat het een VA paneel betreft.
Overigens heeft de Lenovo wel een VESA mount en hij is in de US op voorraad voor 400$.

Ik denk dat het qua beeldkwaliteit vergelijkbaar gaat worden met de 72Hz FreeSync varianten die Samsung nu al levert:
https://pcmonitors.info/reviews/samsung-c27f591fd/

Het is de vraag hoe goed de responsetijd van het paneel gaat worden: dat is zeer waarschijnlijk de limiterende factor. De 35" AUO 144Hz VA panelen zijn niet briljant in dat opzicht en niet zo goed als de AUO 144Hz IPS panelen. Ook heb je bij een VA paneel last van "black crush". Voordeel van VA t.o.v. IPS is dan weer het contrast en veel minder glow.

Kortom: ik ben ook benieuwd naar deze monitor, de eerste reviews zullen waarschijnlijk nog even op zich laten wachten.
Top antwoord dank je wel. Zijn weer wat vragen minder.

Nu we er zeker van zijn dat dit een VA paneel is wordt hij door acer geprezen als een gaming monitor. Is dit acer marketing of is VA ook wel daadwerkelijk geschikt om op te gamen ?

Waarschijnlijk zal ik het moeten ondervinden, misschien dat ik er alvast 1 bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

AlexP36 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:25:
[...]

Top antwoord dank je wel. Zijn weer wat vragen minder.

Nu we er zeker van zijn dat dit een VA paneel is wordt hij door acer geprezen als een gaming monitor. Is dit acer marketing of is VA ook wel daadwerkelijk geschikt om op te gamen ?

Waarschijnlijk zal ik het moeten ondervinden, misschien dat ik er alvast 1 bestel.
In principe kun je op iedere monitor gamen, er zijn fabrikanten die 60Hz monitoren verkopen als game monitor.

Maar tuurlijk is dit een prima game monitor:
-144Hz refresh rate
-FreeSync (dus soepel gamen zonder tearing, zelfs met een frame rate lager dan de refresh rate)
-Betere beeldkwaliteit dan een TN paneel

Nadeel van VA paneel t.o.v. 144Hz IPS / TN panelen:
-Pixel responsetijden

Het is de grote vraag hoe goed de responsetijden van het Samsung paneel zijn. Als het vergelijkbaar is met het AUO VA 35" paneel, dan is de 144Hz refresh rate eigenlijk al enigzins marketing aangezien het paneel het maar net bijhoudt. Echter is het wél stukken beter dan een 60Hz paneel. Als je een zo snel mogelijk paneel wilt hebben (voor FPS bijvoorbeeld), dan is een 144Hz IPS / TN gewoon sneller dan een VA.
Lees ook even deze review door (is van 35" 144Hz AUO AMVA paneel):
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_z35.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
DaWaN schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:50:
[...]

In principe kun je op iedere monitor gamen, er zijn fabrikanten die 60Hz monitoren verkopen als game monitor.

Maar tuurlijk is dit een prima game monitor:
-144Hz refresh rate
-FreeSync (dus soepel gamen zonder tearing, zelfs met een frame rate lager dan de refresh rate)
-Betere beeldkwaliteit dan een TN paneel

Nadeel van VA paneel t.o.v. 144Hz IPS / TN panelen:
-Pixel responsetijden

Het is de grote vraag hoe goed de responsetijden van het Samsung paneel zijn. Als het vergelijkbaar is met het AUO VA 35" paneel, dan is de 144Hz refresh rate eigenlijk al enigzins marketing aangezien het paneel het maar net bijhoudt. Echter is het wél stukken beter dan een 60Hz paneel. Als je een zo snel mogelijk paneel wilt hebben (voor FPS bijvoorbeeld), dan is een 144Hz IPS / TN gewoon sneller dan een VA.
Lees ook even deze review door (is van 35" 144Hz AUO AMVA paneel):
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_z35.htm
Duidelijk, maar dan vraag ik me af waarom ze een VA paneel gebruiken voor een gaming monitor. In dit geval zou IPS beter zijn (voor mij) TN is geen optie voor mij ivm de monitoren aan de zijkanten onder een hoek van 45 graden komen te staan.

Er zijn ook geen full hd ips 144hz freesync schermen op de markt. Je komt uit op een TN scherm en anders een IPS scherm die geen freesync ondersteund.

Overigens er is er wel 1, de asus rog swift maar dit ligt qua geld gewoon buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Ik zit zelf ook erg te zoeken naar een opvolger van mijn huidige scherm en heb inderdaad ook niet echt een volledig geschikte oplossing gevonden.

Ter overweging dan toch maar even je op de LG 27MP68HM-P wijzen. Heeft alles wat je zoekt alleen geen 144Hz.
Maar ik vraag me af of je met een RX480 op drie schermen die 144 Hz wel gaat halen. De LG haalt 75Hz maar dan wel met Freesynch/
En heeft een VESA 100x100 mount :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
killerbee1958 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:14:
Ik zit zelf ook erg te zoeken naar een opvolger van mijn huidige scherm en heb inderdaad ook niet echt een volledig geschikte oplossing gevonden.

Ter overweging dan toch maar even je op de LG 27MP68HM-P wijzen. Heeft alles wat je zoekt alleen geen 144Hz.
Maar ik vraag me af of je met een RX480 op drie schermen die 144 Hz wel gaat halen. De LG haalt 75Hz maar dan wel met Freesynch/
En heeft een VESA 100x100 mount :)
Mooie monitor maar helaas heeft deze o.a geen displaypoort wat wel een vereiste is voor simracen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Dp heb je dan ook niet perse nodig als je geen 144Hz gaat doen.
Maar ik begrijp wel dat je dit wel wilt.

En dan kom je inderdaad bij de iets te dure M279Q uit. (en dan hoef ik er dus maar 1 en jij wilt er dan 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Alex, het is een beetje off-topic, maar ik zag in je history (ik probeerde iets meer achtergrond informatie te vergaren) de vraag langskomen of een GTX 1080 voldoende zou zijn met 1440p. Ik ben geen actieve sim-racer, maar ik heb wel Assetto Corsa en ik heb altijd op 3 schermen gespeeld. Dit kan ik nu tijdelijk even niet, omdat ik een PG279Q (oftewel 1440p) monitor heb gekocht en de 3 schermen die nu "over zijn" allemaal 1200p zijn. Morgen komen 2 nieuwe Dell monitoren als het goed is.

Als je een lijstje van free games hebt (en eventueel Corsa als je dat wilt) kan ik games voor je testen met 2 GTX 680s en een GTX 1080 op 3x 1920x1200 en 3x 2560x1440 (al kan die laatste niet met de 2 680s, omdat ik niet genoeg aansluitingen zou hebben). Gezien een RX480 ongeveer gelijk is aan mijn 2 (stevig) overgeklokte GTX 680s kan ik daar misschien wel redelijk een 3x 1200p (en dus iets zwaarder dan 3x 1080p) opstelling mee testen, mits de game niet te veel videogeheugen gebruikt, gezien het 2GB kaarten zijn en de RX480 in een 4GB en 8GB variant bestaat.

Misschien dat dit zou helpen in je keuze? Ik verwacht eigenlijk dat als een RX 480 genoeg is voor 3x 1080p, dat een GTX 1080 het ook wel op 3x 1440p moet kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Paprika op 18-07-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Paprika schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:51:
Alex, het is een beetje off-topic, maar ik zag in je history (ik probeerde iets meer achtergrond informatie te vergaren) de vraag langskomen of een GTX 1080 voldoende zou zijn met 1440p. Ik ben geen actieve sim-racer, maar ik heb wel Assetto Corsa en ik heb altijd op 3 schermen gespeeld. Dit kan ik nu tijdelijk even niet, omdat ik een PG279Q (oftewel 1440p) monitor heb gekocht en de 3 schermen die nu "over zijn" allemaal 1200p zijn. Morgen komen 2 nieuwe Dell monitoren als het goed is.

Als je een lijstje van free games hebt (en eventueel Corsa als je dat wilt) kan ik games voor je testen met 2 GTX 680s en een GTX 1080 op 3x 1920x1200 en 3x 2560x1440 (al kan die laatste niet met de 2 680s, omdat ik niet genoeg aansluitingen zou hebben). Gezien een RX480 ongeveer gelijk is aan mijn 2 (stevig) overgeklokte GTX 680s kan ik daar misschien wel redelijk een 3x 1200p (en dus iets zwaarder dan 3x 1080p) opstelling mee testen, mits de game niet te veel videogeheugen gebruikt, gezien het 2GB kaarten zijn en de RX480 in een 4GB en 8GB variant bestaat.

Misschien dat dit zou helpen in je keuze? Ik verwacht eigenlijk dat als een RX 480 genoeg is voor 3x 1080p, dat een GTX 1080 het ook wel op 3x 1440p moet kunnen.
In principe is de keuze niet zo moeilijk, 24 en 27 inch monitoren met de opties die ik wil zijn er niet op de acer x271 na. Alleen nu komt aan het daglicht dat het een VA paneel is en ik dacht een IPS paneel in de eerste instantie.
Dit veranderd de zaak weer, en ben ik bijna weer terug bij af.

Bedankt in iedergeval voor je aanbod.
1440p gaat gewoon niet lukken, met een RX 480 niet en een 1080 ook niet ivm dit qua pixels meer is dan 4k schermen. Ik hoef niet persee alles op ultra settings te spelen maar alles op hoog zonder haperingen of wat dan ook is wel een must.

Een spel zoals iRacing vraagt niet veel ten opzicht van een Assetto Corsa of Project Cars. Dus van iRacing kan ik niet uitgaan.

Ik denk dat het gewoon testen wordt, dus zodra de RX480 uit is in de custom versies zal ik deze bestellen samen met 1 acer x271 en dan kijken hoe dit gaat.
Mocht dit bevallen dat bestel ik er 2 bij, maar dat zien we dan wel weer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ook dan zou je natuurlijk naar een 1440p scherm kunnen kijken, gezien je deze nog altijd op 1080p kunt instellen? Dan zijn je schermen in ieder geval future proof voor als het grafisch wel kan in de toekomst.

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 19-07-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Paprika schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:37:
Ook dan zou je natuurlijk naar een 1440p scherm kunnen kijken, gezien je deze nog altijd op 1080p kunt instellen? Dan zijn je schermen in ieder geval future proof voor als het grafisch wel kan in de toekomst.
Je bent me net voor en daar zat ik ook al aan te denken. Maar moet ik dan verder nog ergens aan denken of is het gewoon instellen op full hd en gaan ?

Wordt sparen voor de MG279Q 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Grappig, ik kom ook steeds weer tot dezelfde conclusie.

Vraag me alleen steeds af of het niet slimmer is nu wat minder uit te geven en pas over twee jaar als 1440P echt haalbaar is voor mij met de dan te kopen videokaart verstandig is en nu even een TN 1080P scherm te kopen.

Keuzes, keuzes, keuzes.
Lastig alitjd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
killerbee1958 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:18:
Grappig, ik kom ook steeds weer tot dezelfde conclusie.

Vraag me alleen steeds af of het niet slimmer is nu wat minder uit te geven en pas over twee jaar als 1440P echt haalbaar is voor mij met de dan te kopen videokaart verstandig is en nu even een TN 1080P scherm te kopen.

Keuzes, keuzes, keuzes.
Lastig alitjd
Ik vraag me altijd af hoe de simracers het doen die een wat minder budget hebben.
Als ik youtube kijk zijn het allemaal TN schermen en dit gaat ook best goed maar toch wil ik dit persoonlijk niet.

Je kunt altijd maar blijven wachten en over 2 jaar is er weer wat anders op de markt wat je graag wilt hebben.
Nu de nieuwe videokaarten van nvidia en amd uit zijn is het voor mij de beste tijd om het allemaal aan te schaffen. Tegen die tijd dat er weer iets nieuws is of de gpu trekt het niet meer kan je altijd weer een investering doen.

Maar goed zo kijk ik ernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Voor diegene die dit volgen en denken om voor de mg278q (TN) of de mg279q (IPS) te gaan.

Hou met het volgende rekening.
Wil je gebruik maken van freesync dan werkt dit bij de mg279q (IPS) alleen tussen de 35 - 90 hertz.
Bij de mg278q (TN) is dit tussen de 30 - 144 hertz.

Zo en nu weer ontopic 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Er komen dit jaar nog een aantal opties bij voor niet-TN en >60Hz en (mogelijk) goedkoper dan de mg279q.
AUO komt nog met een 30" 144Hz VA 2560x1800 paneel en een 27" 144Hz VA 2560x1440 paneel.
Samsung komt ook nog met een 23,6" 144Hz Curved VA paneel. Het is dus interessant om monitoren met die panelen af te wachten.

Ook is het even reviews afwachten, als het paneel goede responsetijden haalt vind ik de XZ271 een mooie monitor voor 400 euro! Pixelresponse tijden zijn i.m.h.o. belangrijker voor shooters dan voor simracen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Zal is een mail sturen naar hardware.info dat ze is op moeten schieten met een uitgebreide review over xz271 😉

Maar goed om te weten dawan, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ook m'n oog laten vallen op dit scherm. Maar eigenlijk wil ik eerst zo'n scherm zien, maar dat is tegenwoordig natuurlijk erg lastig. Bij de verschillende winkels lijken ze leverbaar, iemand al dit scherm in huis? Reviews zijn er ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Quantor schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 09:29:
Ik heb ook m'n oog laten vallen op dit scherm. Maar eigenlijk wil ik eerst zo'n scherm zien, maar dat is tegenwoordig natuurlijk erg lastig. Bij de verschillende winkels lijken ze leverbaar, iemand al dit scherm in huis? Reviews zijn er ook nog niet.
Ik heb hem en heb al een kleine review achtergelaten hier op tweakers. Een uitgebreide volgt later.

[ Voor 3% gewijzigd door AlexP36 op 07-08-2016 19:39 ]

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Zijn er inmiddels nog meer mensen met een XZ271 ?

Ik heb de mijne nu binnen maar ik ben er totaal niet tevreden mee :(
De pixel overdrive is niet in te stellen het lijkt alsof deze volledig afwezig is.
De response tijden zijn werkelijk te belabberd voor woorden en volledig 144Hz onwaardig op deze manier.

Edit:
Probleem lijkt samen te hangen met AMD kaarten en FreeSync.
Pixel response tijd met FreeSync is belabberd, ik test volgende week wel even met een nVidia kaart.
Ik denk dat ik deze monitor terug ga sturen en voor de LC24FG70 of MG279 ga.

[ Voor 28% gewijzigd door DaWaN op 15-12-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

DaWaN schreef op donderdag 15 december 2016 @ 21:34:
Pixel response tijd met FreeSync is belabberd, ik test volgende week wel even met een nVidia kaart.
Ik denk dat ik deze monitor terug ga sturen en voor de LC24FG70 of MG279 ga.
Vandaag even getest met een nVidia kaart. Overdrive met FreeSync werkt prima, maar de responsetijden van het paneel zijn echt slecht. Het ding mag dan G2G 4ms zijn met extreme overdrive, maar zwart naar grijs met normale overdrive is echt in de orde van 20-30ms met FreeSync op 144Hz en dat is simpelweg 144Hz onwaardig. Als je dit scherm naast een AUO 1440p 144Hz paneel zet is het verschil dag en nacht. Zelfs een Qnix QX2710 overgeclockt naar 100Hz heeft een stuk betere responsetijd. Snelle shooters met donkere scenes levert één grote waas op.

Eigenlijk heel jammer want video's kijken is een plezier met een statisch contrast van 3000:1 en ook de rest van de monitor bevalt super: FreeSync, de voet, bouwkwaliteit, de kleine bezels.

De vraag is nu: is de Samsung FG70 beter of niet? In principe is het hetzelfde paneel, maar mogelijk maakt de toevoeging van strobing backlight al het verschil. Of misschien werkt de overdrive op de Samsung veel beter. Anders zijn de Asus MG279 of de LG 34UC79 de enige alternatieven. Alhoewel de LG 34UC79 op dit moment nog met een firmware bug kampt.

Pagina: 1