• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb via marktplaats een Einhell afkortzaag gekocht. Nu bromt deze op het moment dat hij niet draait (maar wel stroom heeft) en wordt erg warm. Verder functioneert hij goed, geen probleem met starten. Wat kan de oorzaak van deze brom zijn?

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11 10:12
TB schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:33:
Nu bromt deze op het moment dat hij niet draait (maar wel stroom heeft) en wordt erg warm.
Is niet goed, als hij niet draait mag er geen spanning op de motor staan en stroom lopen, eerste conclusie: Schakelaar contoleren

Verwijderd

als je wel de schakelaar bedient maar hij niet start dan zit er vermoedelijk ergens een start condensator die de geest heeft gegeven.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Nou hij start dus wel als ik de schakelaar bedien! Alleen dus als ik de schakelaar niet bedien, dan geeft hij die brom en wordt hij warm... Geen probleem met de startcondensator dus?

Ik zal de schakelaar eens controleren...

• Niels.68
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:31:
als je wel de schakelaar bedient maar hij niet start dan zit er vermoedelijk ergens een start condensator die de geest heeft gegeven.
Is niet nodig om te melden want
TB schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:33:
. Verder functioneert hij goed, geen probleem met starten.
TB schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:40:
Nou hij start dus wel als ik de schakelaar bedien! Alleen dus als ik de schakelaar niet bedien, dan geeft hij die brom en wordt hij warm... Geen probleem met de startcondensator dus?

Ik zal de schakelaar eens controleren...
En snel!! Motor gaat anders zachtjes doorbranden. (Als je nu nog wilt zagen eventueel een verdeeldoos met schakelaar ertussen en telkens de spanning middels deze schakelaar er af halen. Is een tijdelijke oplossing.)

[ Voor 38% gewijzigd door Niels.68 op 17-07-2016 23:44 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Bromt hij ook in een ongeaard stopcontact?
En als je je hand tegen de behuizing legt, voel je dan ook trillingen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Niels.68
Onbekend schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:46:
Bromt hij ook in een ongeaard stopcontact?
En als je je hand tegen de behuizing legt, voel je dan ook trillingen?
Moet niet uitmaken, machine zal dubbel geïsoleerd zijn en dus geen randaardestekker hebben.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ha, die oplossing heb ik nu inderdaad tijdelijk: ik schakel hem inderdaad aan en uit met een schakelaar op de stekkerdoos. Ik houd jullie op de hoogte!

• jeroen3
  • Laatst online: 07:56
Niels.68 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:40:
En snel!! Motor gaat anders zachtjes doorbranden. (Als je nu nog wilt zagen eventueel een verdeeldoos met schakelaar ertussen en telkens de spanning middels deze schakelaar er af halen. Is een tijdelijke oplossing.)
Je hebt meer kans dat de schakelaar zal smeulen of in brand vliegt afhankelijk van het type brandvertragend plastic.
Beide eindscenario's zijn ongewenst natuurlijk.

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hm, de schakelaar opengehaald en bekeken. Ziet er allemaal als nieuw uit...

• Niels.68
Als je een multimeter hebt kun je kijken of er spanning op de draden vanaf de schakelaar naar de motor gaat indien de schakelaar niet ingedrukt is (er mag geen spanning meetbaar zijn), eventueel kun je het ook op de motor meten. Doe wel voorzichtig, 230V kriebelt best wel een beetje...

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
Zit er een laser op? Ik heb ook een afkort zaag en de laser wordt erg warm. Aan de hendel zit waarschijnlijk een aan/uit knopje voor de laser

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 19-07-2016 15:04 ]

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-11 17:41
GrooV schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 15:03:
Zit er een laser op? Ik heb ook een afkort zaag en de laser wordt erg warm. Aan de hendel zit waarschijnlijk een aan/uit knopje voor de laser
En die laser krijgt waarschijnlijk zijn voeding uit een trafootje.
Pagina: 1