Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagnificentNL
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-07-2021
Beste leden van Tweakers,

Ik heb vanalles gegoogled maar niks heeft mij tot een oplossing gebracht misschien dat iemand hier mij verder kan helpen.
Er is een probleem met mijn processor (i7-4790k)
De laatste tijd merk ik dat hij erg slecht presteert.
Ik ben een muziek producer die met grote muziek projecten werkt die veel van je processor verlangen. Veel andere producers hebben mij de I7-4790k aan geraden omdat die makkelijk met grote projecten om zou kunnen gaan, alleen is dit bij mij niet het geval. Bij de kleinste projecten krijg ik al een cpu overload waardoor het programma compleet vastloopt. In mijn voorgaande pc had ik een slechte AMD APU die zelfs nog beter functioneerde dan deze i7. Ook wanneer ik filmpjes kijk op Youtube zie ik het begint te haperen, en in taakbeheer staat aangegeven dat de processor te maken heeft met een hoge load.

Wat kan ik doen om dit vervelende probleem op te lossen?
Alvast bedankt!

Specs:

i7-4790k
MSI z97
8GB corsair Ram
600Watt coolermaster powersupply
250Gb SSD
1TB harddrive

Beste antwoord (via MagnificentNL op 18-07-2016 15:03)

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Lijkt mij een slecht geplaatste cpu koeler.
Hij draait op normale snelheid tot hij belast wordt. Downclockt dan waardoor alles hapert.

Best dus de gevraagde screenshot eens doorsturen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eens welk process zoveel CPU gebruikt. Mogelijk is er een programma wat 90+% van de CPU gebruikt. Verder even kijken of ie wel op de snelheid loopt zoals het hoort en niet terug klokt omdat ie te heet word.

Edit: Vorige week was de laptop van mijn ouders extreem langzaam. Bleek dat er iets mis ging met Norton want die gebruikte constant 99% CPU. Even Norton er af en er weer op was de oplossing. Mogelijk gebeurt er ook zoiets bij jou.

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 17-07-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagnificentNL
@pilatus Dankjewel voor je snelle reactie, wanneer ik gewoon het web aan het surfen ben is de workload gewoon erg laag (1%van de cpu word gebruikt) Maar wanneer ik een video bekijk zit het op 50% met spikes naar soms 90%. Hoe kan ik de snelheid en temperatuur checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Download even HWMonitor. Daarmee kan je zowel de temps zien als de kloksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagnificentNL
Wanneer er geen load is staat er 4400 mhz, wanneer een project geopend word dropt het naar 800 mhz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:32
Wat zeggen de temperaturen? Kun je misschien een screenshot delen van de HWmonitor in idle en onder load dan kunnen we wat makkelijker meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

En, zoals PilatuS aangeeft, check welk proces je CPU belast

Rail Away!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:05
Lijkt mij een slecht geplaatste cpu koeler.
Hij draait op normale snelheid tot hij belast wordt. Downclockt dan waardoor alles hapert.

Best dus de gevraagde screenshot eens doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagnificentNL
Ik heb de koeler eraf gehaald, nieuwe thermalpaste opgedaan en nu doet de cpu u het weer na behoren! Dankjullie wel!
Pagina: 1