display vertoont flikkerende beelden die de pc laat crashen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jairo lommen
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-08-2020
Mijn vraag.

Mijn pc vertoont een heel raar probleem, het scherm blijft maar flikkeren. als ik mijn pc opstart beginnen er strepen op het scherm te vertonen van verschillende kleuren die flikkeren, dit verergerd zich naar zwarte vlekken en een uiteindelijk gaat de monitor in slaap modus. hoe kan ik dit probleem oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik.

windows 10
steam met geinstallleerde games:
- payday2
- TeamFortress 2
( toen ik na het op nieuw installeren van de spellen payday ging spelen, dus een hoog grafisch demand had begon het proces weer overnieuw)

lijst van hardware

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,-€ 177,-
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 64,90€ 64,90
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Corsair Carbide SPEC-01 Red Led€ 49,99€ 49,99
1Kingston HyperX Fury blu HX318C10FK2/8€ 39,99€ 39,99
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 66,84€ 66,84
1Kingston HyperX Savage SSD 240GB€ 85,40€ 85,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 543,49

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

Ik heb mijn pc helemaal gereset omdat ik dit probleem niet opgelost kreeg. Ik heb windows opnieuw geinstalleerd en naar windows 10 geupgrade, na een dag van programma's opnieuw installeren begint het scherm te flikkeren. Maar na het doen van een system restore waar deze programma's verwijdert werden bleef het scherm flikkeren. ik heb het vermoeden dat dit ligt aan een hardware fout maar weet dit niet zeker.

alvast bedankt voor de hulp.

Jairo Lommen.

[ Voor 13% gewijzigd door jairo lommen op 17-07-2016 16:53 ]

Beste antwoord (via jairo lommen op 29-07-2016 18:11)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

jairo lommen schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:41:
Ik ben zelf niet ervaren met overclocken en weet niet of de kaart dit automatisch doet, hoe kan ik de kaart standaard op een normale snelheid laten draaien ? . Ik heb ook geexperimenteerd met verschillende drivers van amd , dit schijnt helaas niet te helpen.
Je kaart is 'factory oc' dus van de fabriek uit overgeklokt (de fabrikant heeft de instelling van de videobios van je kaart ingesteld dat deze sneller draait dan een normale Radeon 290).

Dit kan soms (zie het eigenlijk best vaak) tot problemen leiden. Als ik even na zoek zijn de overkloks niet heel dramatisch, maar kan nét de druppel zijn of een kaart stabiel blijft of niet.

Normaal draait een Radeon 290 op 947Mhz op de core en 1250Mhz (5000Mhz effectief) op het geheugen.
Wat ik kan vinden draait de kaart die jij hebt op 1040Mhz core, en 1250Mhz (5000Mhz effectief) op het geheugen.
De core draait bijna 100Mhz meer, lijkt weinig, maar de ene kaart is de ander niet, en sommige worden dan instabiel of geven problemen.

Underclocken kun je (volgens mij) via de AMD driver, en anders wel met een programma zoals MSI Afterburner. Underclocken is overigens niet gevaarlijk voor je kaart (sommigen denken dat).

Maar het is ook handig om de temperatuur te weten, want kan ook een temperatuur probleem zijn namelijk.
Nu zit er wel een goede koeler op die Gigabyte, maar ding kan ook vol stof zitten of uitgedroogde koelpasta hebben en dan kan zo'n ding ook loei heet worden. En dun kun je ook rare verkleuringen en flikkeringen krijgen in beeld.
Omdat ik zelf geen foto kan maken van het beeldscherm van de crash ben ik maar eens gaan google voor een afbeelding van de crash, met het zoekwoord amd crash of amd display crash kom ik al heel veel dezelfde beeldvertoningen tegen. Ik weet allein niet hoe ik hier een doelgerichte oplossing voor kan vinden.
Probleem met zulke zoek termen is dat veel problemen de zelfde symptomen kunnen hebben, maar een hele andere oorzaak. Ene is een driver probleem, de ander oververhitting, en weer een ander hardwarematig (echt een defect onderdeel).

[ Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 24-07-2016 14:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:18
Leest als een kapotte video-kaart, install van windows e.d. is geen grafische load. Kan je een filmpje van het knipperende scherm maken en hier een link posten?
Of ergens een andere video-kaart lenen en daarmee testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Al eens een andere monitor en kabel geprobeerd? Drivers met DDU verwijderd en daarna weer geherinstalleerd?

[ Voor 38% gewijzigd door nelizmastr op 17-07-2016 17:20 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke grafische kaart heb je en wat is de temperatuur ervan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jairo lommen
Sorry voor mijn late reactie op jullie snelle reacties, nadat ik mijn pc opstarte na het proberen van een systeem herstel was het knipperen weg. Ik heb nog geen zware grafische programma's gedraaid en ga hier mee experimenteren. Ik ben nog steeds niet achter de oorzaak en hoop dit nog te kunnen achterhalen, als het knipperen weer begint zal ik er een filmpje van maken en het hier posten. Bedankt voor de snelle en goede reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:24
Ik verwacht dat je kabel naar de monitor niet goed is.

Hoe heb je alles aangesloten....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jairo lommen
Een kabel breuk of fout lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, vanwege de spam van "display driver has stopped working and has recovered " popups van amd voor dat het scherm begint te flitse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

als ik mijn pc opstart beginnen er strepen op het scherm te vertonen van verschillende kleuren die flikkeren, dit verergerd zich naar zwarte vlekken en een uiteindelijk gaat de monitor in slaap modus
Lijkt mij toch echt de kaart en niet de kabel.

Zou de temperaturen controleren, misschien zijn die wel te hoog (met HWMonitor, kan vaak ook wel met de driver van de videokaart bij AMD althans).

Videokaart is ook factory overclocked, wat soms wil helpen is de kaart underclocken (of gewoon op normale 290 snelheden laten draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jairo lommen
Ik ben zelf niet ervaren met overclocken en weet niet of de kaart dit automatisch doet, hoe kan ik de kaart standaard op een normale snelheid laten draaien ? . Ik heb ook geexperimenteerd met verschillende drivers van amd , dit schijnt helaas niet te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jairo lommen
Omdat ik zelf geen foto kan maken van het beeldscherm van de crash ben ik maar eens gaan google voor een afbeelding van de crash, met het zoekwoord amd crash of amd display crash kom ik al heel veel dezelfde beeldvertoningen tegen. Ik weet allein niet hoe ik hier een doelgerichte oplossing voor kan vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

jairo lommen schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 21:41:
Je kaart is 'factory oc' dus van de fabriek uit overgeklokt (de fabrikant heeft de instelling van de videobios van je kaart ingesteld dat deze sneller draait dan een normale Radeon 290).

Dit kan soms (zie het eigenlijk best vaak) tot problemen leiden. Als ik even na zoek zijn de overkloks niet heel dramatisch, maar kan nét de druppel zijn of een kaart stabiel blijft of niet.

Normaal draait een Radeon 290 op 947Mhz op de core en 1250Mhz (5000Mhz effectief) op het geheugen.
Wat ik kan vinden draait de kaart die jij hebt op 1040Mhz core, en 1250Mhz (5000Mhz effectief) op het geheugen.
De core draait bijna 100Mhz meer, lijkt weinig, maar de ene kaart is de ander niet, en sommige worden dan instabiel of geven problemen.

Underclocken kun je (volgens mij) via de AMD driver, en anders wel met een programma zoals MSI Afterburner. Underclocken is overigens niet gevaarlijk voor je kaart (sommigen denken dat).

Maar het is ook handig om de temperatuur te weten, want kan ook een temperatuur probleem zijn namelijk.
Nu zit er wel een goede koeler op die Gigabyte, maar ding kan ook vol stof zitten of uitgedroogde koelpasta hebben en dan kan zo'n ding ook loei heet worden. En dun kun je ook rare verkleuringen en flikkeringen krijgen in beeld.
Probleem met zulke zoek termen is dat veel problemen de zelfde symptomen kunnen hebben, maar een hele andere oorzaak. Ene is een driver probleem, de ander oververhitting, en weer een ander hardwarematig (echt een defect onderdeel).

[ Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 24-07-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jairo lommen schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:09:
Ik weet allein niet hoe ik hier een doelgerichte oplossing voor kan vinden.
Kaart testen in een andere PC, daar hetzelfde dan is die defect en kun je hem RMA sturen, als je tenminste nog garantie hebt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jairo lommen
Heb zojuist MSI afterburner geinstaleerd, na het installeren beginnen er weer de symtomen voor te doen. Ik heb een flimpje gemaakt van wat het scherm doet en zal deze zo uploaden. Het rare is dat bij de blanks ( het even vasthangen van de pc en het scherm dat zwart word) MSI afterburner aangeeft dat hij maximale vermogen gebruikt van de GPU op dat moment.
Pagina: 1