Memtest Unexpected Interrupt Halting CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NBS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12-2025
Goedenmiddag allemaal,

Ik kreeg van de week een belletje van een klant die problemen had met zijn pc. De computer, een MEDION® AKOYA® E4360 D, gaf op willekeurige momenten een Blue Screen. Gisteren heb ik een diagnose gedaan bij de klant en met het bluescreenviewer-programmaatje kwam ik er achter dat het een geheugenprobleem kon betreffen: 34 bluescreens waarvan veel "page fault in nonpaged area" en "memory management". Ik besloot om maar naar een Memtest86+ Diagnose te grijpen.

Tot mijn verbazing kwamen er na een uur nog geen fouten. Helaas werd ik in het 2e uur geconfronteerd met een geheel andere foutcode dan dat ik gewend ben van Memtest, namelijk: "Unexpected Interrupt - Halting CPU". Verder had de pc al 2 passes en 0 errors. Ik heb vervolgens per DIMM gekeken of de foutmelding terug kwam en dat gebeurde dus ook. Geen geheugen errors maar wel deze melding waarna de pc compleet bevriest.

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/70hpf9n1j/IMG_2016_07_17_15_34_05.jpg

Ik heb vervolgens nog Prime95 gedraaid en gekeken of de processor (een i3 530) over zijn nek ging, maar daar was geen sprake van. Temperatuur bleef tussen de 59 en 64 graden Celsius, wat mij niet te hoog leek. Op Intel Ark staat namelijk dat de grens op zo'n 72 graden Celsius ligt.

Het systeem
Merk en modelMEDION® AKOYA® E4360 D
MoederbordMSI MS-7616
ChipsetIntel P55
ProcessorIntel i3 530 - 2,9Ghz - 1156 Socket
Geheugen2 maal Samsung 2GB-2Rx8 PC3-8500U - 07-10-B0 - 533MHz - 7-7-7-20
VideokaartnVidia GT330
Voeding350Watt FSP Group Inc. voeding
HDD1TB - merk en type nog onbekend
Andere gebrekenBIOS is instabiel - Powerknop werkt niet meer naar behoren: Kan in de kast verdwijnen. - Komt soms een vreemd geluid uit de HDD bij hoge load: veel lees/schrijfacties.

Ik heb al gezocht op andere forums, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Er worden aannames gedaan dat het moederbord stuk zou zijn binnen die topics. Sommige forums vermelden dat het alsnog de geheugendimms zijn, maar dat betwijfel ik: dan zouden beide dimms de geest gegeven hebben. Ik heb ook niet de middelen, een 1156 socket moederbord, DDR3-1066 dimms of een Intel Clarkdale-cpu, om dit te kunnen vaststellen.

Heeft iemand ervaring met het probleem dat Memtest vastslaat met deze foutmelding? En is er een manier om het probleem te kunnen vaststellen met de beschikbare middelen, alleen de pc zelf, bijvoorbeeld met software?

Bij voorbaat dank voor de tips en hulp.

Beste antwoord (via NBS op 17-07-2016 18:01)

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Maak de kast eens open en kijk naar bolle elco's. Dit klinkt echt meer als een gaar bord dan wat anders. Is niet echt met specifieke software te testen, alleen door uitsluiting. RAM lijkt van niet, CPU even met een stresstest (NIET prime95) testen om die uit te sluiten, furmark/kombustor voor de graka.

Als de testen allemaal slagen of reproduceerbaar per test hangen dan weet je wat het problematische onderdeel is.

Het 1156 platform staat niet bepaald goed bekend om lange levensduur van borden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Maak de kast eens open en kijk naar bolle elco's. Dit klinkt echt meer als een gaar bord dan wat anders. Is niet echt met specifieke software te testen, alleen door uitsluiting. RAM lijkt van niet, CPU even met een stresstest (NIET prime95) testen om die uit te sluiten, furmark/kombustor voor de graka.

Als de testen allemaal slagen of reproduceerbaar per test hangen dan weet je wat het problematische onderdeel is.

Het 1156 platform staat niet bepaald goed bekend om lange levensduur van borden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Niet teveel tijd in steken. Diverse onderdelen kunnen de oorzaak zijn als het systeem 6 jaar of ouder is. Ram, moederbord, voeding. Onderzoek en reparatie zal niet voor niets gebeuren en aangezien je een nieuw systeem voor €300,- hebt wat sneller is dan de huidige lijkt mij dat de beste oplossing hoe graag je het probleem wil oplossen.

• NBS
Bedankt voor de reacties! De situatie is bij deze duidelijk dat het niet simpel op te lossen zal zijn. Het heb al aan de klant teruggeschakeld dat het de beste oplossing is om alleen nog een afspraak te maken om de bestanden van de harde schijf te kopiëren/back-uppen en dat investering in nieuwe onderdelen een dure en tijdelijke oplossing zal zijn. Daarnaast heb ik aangeboden om de pc mee te nemen voor recycling van onderdelen en het wissen van de hardeschijf (d.m.v. Killdisk etc). Ik kan bij de eerste volgende afspraak nog wel een blik werpen op het moederbord maar het vervangen van het moederbord en het opzoeken van het probleem zal voor de klant te duur zijn.

In ieder geval bedankt voor de gegeven informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door NBS op 17-07-2016 18:01 ]

• NBS
Ik wou nog even melden hoe ik het probleem verholpen heb voor andere Tweakers die (in de toekomst) tegen het zelfde probleem aanlopen.

Als eerste heb ik de eigenaar ingelicht over de stand van zaken en de eigenaar heeft afstand gedaan van het systeem: De troubleshoot-kosten en aanschafkosten van de vervangende onderdelen zouden niet opwegen tegen de baten. Ik heb de pc dus in eerste instantie meegenomen om de harde schijf te wissen (door middel van Killdisk). En vervolgens de bruikbare onderdelen als reserve onderdelen te gebruiken.

Ik heb, zoals nelizmastr zei, naar bolle elco gezocht op het moederbord. Tot mijn grote verbazing waren alle elco's nog in orde (plat en niet lekkend/scheuren). Buiten dat de pc een hoop stof bevatte leek er verder niks mis mee op het eerste gezicht. Dit wilt uiteraard niet meteen zeggen dat het moederbord in orde zou zijn. Na een tijdje troubleshooten en kijken wanneer het systeem precies vastliep werd ik niet veel wijzer. Sterker nog, het probleem leek steeds erger te worden. Ik kon Killdisk niet opstarten zonder dat de pc vastsloeg en soms sloeg de pc al in de BIOS vast. Na aantal zaken geprobeerd te hebben, CMOS reset, hardeschijf/optical drive ontkoppelen, wat niet baatte, wou de pc op willekeurige momenten niet opstarten, de P.O.S.T. doorlopen en beeld weergeven waarbij de FANs op volle toeren bleven draaien. Vreemd genoeg was het probleem tijdelijk verholpen wanneer ik de stekkers uit het stopcontact haalde voor 5 minuten.

Toen maar eens een loep gelegd op de voeding. De 300W voeding zat ook onder het stof en het stof was aangekoekt op de interne componenten. Wat mij ook opviel is dat de voeding met een 20pins stekker geprikt was op een 24pins connector van het moederbord. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Ik had hier nog een 250W voeding liggen met een 24pins stekker, wat wellicht te weinig zou zijn, maar ondanks dat wou de pc wel opstarten. Sterker nog: alle problemen lijken verholpen te zijn. Memtest heeft negen uur zonder problemen gedraaid en de pc is niet meer vastgelopen noch heeft het de "Memtest Unexpected Interrupt Halting CPU"-melding gegeven. Ik kan helaas niet alles stresstesten omdat er nu een voeding in zit met 50W te weinig vermogen maar de voorgaande problemen lijken in ieder geval verholpen te zijn.

Nogmaals bedankt voor de gegeven informatie en het meedenken.