Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goededag mede Tweakers.

Laatste tijd heb nogal wat problemen met mijn videokaart, de (Sapphire Nitro) AMD R9 380.
Hij maakt nogal een raar geluid als ik wat langer aan het gamen was en het wat warmer werd in mijn kast.
Ik heb wat ''tests'' gedaan, en heb wat vragen, kwa performance werkt hij perfect.

Ik heb wat Overwatch gespeeld, settings op Epic, 1080x1920. Als ik dit aan het spelen was, kon ik mijn fans niet boven de 45% zetten, omdat hij anders ging ratelen, het klonk alsof de fans loszaten. Nu haal ik echter een kant van mijn kast af, ben gaan spelen. Fans op automatisch, en ik hoor niks. Waardoor ik denk dat iets met warmte te maken heeft / kan hebben.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt, of weet waar dit aan kan liggen? Ik heb op dit moment 3 fans in mijn case:
  • Voorkant: 1x 140mm fan naar binnen.
  • Achterkant: 1x 120mm fan naar buiten
  • Bovenkant: 1x 120mm fan naar buiten
  • CPU: Coolmaster CPU Fan, blaast richting de achtersta fan
Ook merkte ik op dat er een ''hot spot'' in mijn kast zit. Net voor en boven mijn GPU, en achter en boven mijn eerste fan.

Ik zal nog wat foto's / filmpjes uploaden met de geluiden en locatie van alles.

PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,50€ 181,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 198,95€ 198,95
1NZXT S340 Zwart€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 48,85€ 48,85
1Corsair CX450M€ 53,95€ 53,95
1Crucial BX200 240GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 731,05

Geluid met kast dicht:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AdmoFFOLCdo]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de maximale fanspeed van de videokaart als je de behuizing open hebt?
Het zou kunnen dat er resonantie optreedt bij een gesloten behuizing.
Onbalans in de fans van de videokaart is ook mogelijk. Niet toevallig een fanblade van één van de fans afgebroken?
De casefans zou ik anders indelen. 2x intake en 1x outtake.

Nog een vraag wat niets met dit topic te maken heeft. Je hebt 2666 MHz geheugen in het moederbord. Klopt dit? Met dit mobo heb ik namelijk geen 2666 MHz werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:08:
Wat is de maximale fanspeed van de videokaart als je de behuizing open hebt?
Het zou kunnen dat er resonantie optreedt bij een gesloten behuizing.
Onbalans in de fans van de videokaart is ook mogelijk. Niet toevallig een fanblade van één van de fans afgebroken?
De casefans zou ik anders indelen. 2x intake en 1x outtake.

Nog een vraag wat niets met dit topic te maken heeft. Je hebt 2666 MHz geheugen in het moederbord. Klopt dit? Met dit mobo heb ik namelijk geen 2666 MHz werkend gekregen.
Goed gespot! Ben vergeten het aan te passen na 2133MHz, het moet schijnbaar wel werken na een update van de BIOS, maar daar heb ik nog geen tijd (lees zin) in gehad.

Bedoel je gewoon 1 van de outtake fans naar de voorkant halen of omdraaien? Dit is mijn eerste PC dus alle tips zijn welkom! Voor zover ik kan zien zijn de Fans's nog heel, mijn bureau is wel wat ''wankelig'' ik zal eens proberen hem op mijn kast te zetten, dan staat hij wat steviger!

Fan speed is volgens mij gewoon stock, ik heb ong een uur gespeeld met de kast open, toen kwam de Temp van de GPU niet boven de 61graden uit. Ik zal nog eens met de interface van MSI spelen, dan zie ik de fan speed. De overige fans zijn niet met PWM, dus die draaien voor zover ik weet full speed.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eén van de outtakefans naar de voorkant idd. Het beste 2x 120mm intake, 1x140mm outtake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:17:
Eén van de outtakefans naar de voorkant idd. Het beste 2x 120mm intake, 1x140mm outtake.
Oke, die 140mm past alleen boven in, geen probleem neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij niet. Warme lucht stijgt op.

Je kunt ook als intake 120 + 140 en outtake 120 proberen. De 120 outtake is dan in lijn met de airflow van de cpufan gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag de fans her-ingedeeld, hierna wat gaan spelen. Nu valt me op dat als ik
in MSI Afterburner hem op auto laat staan, hij het prima doet. Als ik echter User Defined (auto) aanklik gaat hij ratelen. Temp blijft nu op 70 graden steken, de fans draaien dan tussen de 55% en 60% in. Dit is weer met Overwatch op Ultra.

Het lijkt dus aan Afterburner zelf te liggen, nou vind ik wat fan noise niet erg als dat betekent dat mijn GPU wat koeler draait, zal ik gewoon de auto fan speed aan houden, of met een ander programma een eigen fan speed aanmaken? Of zeggen jullie laat hem lekker op auto draaien, gaat prima?
Pagina: 1