Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Oud modem gebruiken als router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag iedereen,

Recentelijk heb ik mijn ouderlijk huis verlaten en ben ik gaan wonen in een studentenwoning met inbegrepen internet. Tot nu toe heb ik gewoon mijn laptop aangesloten via de LAN, maar het zou ook fijn zijn als vrienden van mij gebruik zouden kunnen maken van Wifi wanneer ze langskomen.

Ik heb een oud modem mee mogen nemen die een Wifi functie heeft. Het is me tot nu toe gelukt om die aan de praat te krijgen zodat mijn laptop en telefoon mijn netwerk konden vinden, maar het lukte niet om, na verbonden te zijn met het netwerk, ook daadwerkelijk verbinding met internet te krijgen.

Ik heb al wat rondgezocht op het internet en gelezen dat ik de DHCP-server van mijn modem moet uitschakelen, wat ik heb gedaan, maar dan kan er geen IP adres gevonden worden voor de apparaten die ermee verbonden zijn. Ik heb hier verder geen verstand van, dus heb ik geen idee hoe ik dit zou moeten oplossen.

Een klein detail: zodra ik connect met het netwerk, wordt ik op de mobiel doorgestuurd door een "Sign into network" naar het modem's control panel, die vervolgens vraagt of de DSL is uitgevallen, waarschijnlijk omdat ik deze niet heb (en dus ook niet kan aansluiten).

Het modem waarom het gaat is een Huawei HG655d.

Alvast bedankt,
Anne

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2016 18:20 ]

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Wat krijg je aangeleverd qua internet? Gewoon een kabel of heb je een eigen Modem/router van de woning?

In beide gevallen is het misschien beter als je toch geen Port Forwards nodig hebt, om de kabel die je hebt liggen waar je internet nu op binnen komt.
In de WAN interface van je Huawei te prikken.
En vervolgens je Laptop of dergelijke aan de LAN kant te hangen en dan inloggen op de Huawei om je WiFi Netwerk in te stellen met de gewenste gegevens.

Dit zou als het goed is moeten lukken.

Zie hier ook deze handleiding: https://huawei-info.nl/im...ateway_hg655_modem_nl.pdf

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie!

Iedere woning heeft een eigen internetaansluiting, dus geen modem of router.

Ik heb inderdaad al via mijn laptop op de Huawei ingelogd om mijn Wifi netwerk in te stellen, de naam en het wachtwoord van het netwerk aangepast, allemaal met succes, maar het netwerk zelf verbindt mij niet met het internet.

Bedankt voor de handleiding, die heb ik al een tijdje openstaan, maar ik kan er niet veel wijzer uit worden...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2016 14:59 ]

• Kavaa
Maar heb je dan de internet kabel die je krijgt ook in de WAN Aansluiting van de Huawei gedaan?
En werkt die aansluiting wel zonder problemen als je hem in je laptop prikt?

Wat ook nog kan; kabel in de Huawei (WAN Poort) en dan even een Reboot doen van de Huawei
Dan krijgt hij een "nieuwe" lease van de DHCP server. Van de gene die je internet levert.

[ Voor 7% gewijzigd door Kavaa op 17-07-2016 18:25 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:53
Ben geen expert op het gebied van netwerken, maar het lijkt me dat je daarnaast de DHCP-server van de Huawei even moet inschakelen, aangezien jij waarschijnlijk maar 1 ip-adres krijgt waarsch (dat de router aanneemt) en de router kan met de dhcp server automatisch een (intern) ip-adres toekennen aan de apparaten achter de router.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De WAN poort van dat modem is een DSL poort. Lijkt me niet dat dat gaat werken als je die op een normale ethernet aansluiting aansluit.

Je kan proberen of het werkt met DHCP uit (na eerst je WiFi instellingen te hebben gedaan) en de huawei met een van zijn LAN poorten aangesloten op de internetaansluiting van je woning.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:19
Je Huawai is een ADSL-modem en heeft geen aparte WAN-aansluiting. Je kunt hem eventueel als access point inzetten, maar als je van je provider maar een enkel IP-adres krijgt kun je ook maar met een apparaat tegelijk het internet op.

• Kavaa
Ah, als het ADSL is dan gaat het niet werken inderdaad, zo ver had ik nog niet gekeken... Excuus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dan maar naar een wireless router gaan kijken en dit modem verkopen.

Bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Klopt. De "meeste" (lees: alle) DSL modems eisen een DSL signaal. Anders werken ze niet. Behalve de Fritzboxen, die kunnen ook een LAN als WAN hebben (heb je ook een aparte optie in het menu om de WAN poort te kiezen (LAN poort / DSL). Maar die heeft ook een apart WAN poortje op de achterkant, zelf in een andere kleur.

Maar dat is een uitzondering.

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 16:14

o_f_course

Och...

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:34:
Ik zal dan maar naar een wireless router gaan kijken en dit modem verkopen.
Eh... Ik snap even niet waarom je tot die conclusie komt?

Ik haal uit je verhaal niet precies of je de draad in de wlan of een lan poort hebt gestoken.

Ik gebruik al jaren oude ADSL modems als switch/wifi access point:
0. eventueel factory reset doen, om alle oude instellingen te verwijderen.
1. DHCP server uitzetten in je modem
2. het ding uitzetten
3. van de muur een draad in één van de lan poorten stoppen (NIET de WAN)
4. herstarten router
5. wifi connectie maken

Als dat niet werkt, dan moeten we iets verder kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door o_f_course op 18-07-2016 10:39 . Reden: correctie na opmerking van 'djkavaa' (dank!) ]

facts don't care about your feelings

• Kavaa
o_f_course schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:53:
[...]

Eh... Ik snap even niet waarom je tot die conclusie komt?

Ik haal uit je verhaal niet precies of je de draad in de wlan of een lan poort hebt gestoken.

Ik gebruik al jaren oude ADSL modems als switch/wifi access point:
0. eventueel factory reset doen, om alle oude instellingen te verwijderen.
1. DHCP server uitzetten in je modem
2. het ding uitzetten
3. van de muur een draad in één van de lan poorten stoppen (NIET de WLAN)
4. herstarten router
5. wifi connectie maken

Als dat niet werkt, dan moeten we iets verder kijken.
Ik denk dat je de WAN / DSL poort bedoeld in dit geval;)

Pagina: 1