Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren mijn pc in elkaar gestoken en tijdens het opstarten viel mij op dat de enige meegeleverde fans (reeds gemonteerd bij levering) lucht naar buiten blazen. Ik heb vernomen dat dit voor veel stof kan zorgen en dit wil ik vermijden.
De fans bevinden zich bovenaan an achteraan de case, vooraan bevindt zich enkel een filter.

Moet ik mij zorgen maken over deze cooling en eventueel fans van mijn vorige pc hergebruiken of kan ik dit gewoon zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Positive pressure word inderdaad aangeraden ipv negative (wat je nu hebt)

Verplaats de top fan naar de voorkant. om op die manier al een beter airflow te creeren. Als je nog een fan hebt liggen kan je deze er aan de voorkant bij doen.

[ Voor 18% gewijzigd door [Remmes] op 17-07-2016 12:28 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nogal een leek op dit gebied, ik vroeg me nog af of de ventilator van de psu (naar beneden gericht) en die van de cpu (blaast nu rechtstreeks in de exhaust fan achteraan) ook onder fans voor positieve en negatieve druk worden gerekend.

Zou het verplaatsen van de top fan (en ook omdraaien om zo de airflow te veranderen veronderstel ik) en het plaatsen van een 140mm fan vooraan voor voldoende positive pressure zorgen? Ik heb namelijk maar 3 aansluitingen voor fans op mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Drie aansluitingen is geen probleem met een Y_splitter kabeltje kan je er 2 op iedere fanheader kwijt. Dus rest de vraag hoeveel fans wil je erbij zetten. En warmte wil je je kast uit hebben dus ik zou niks omdraaien alleen aan de front er een bijzetten.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eén van de outtakefans kan je verplaatsen als intake naar de voorkant. 2 casefans zijn voldoende voor elk nieuw systeem zonder overklok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:03:
Ik ben nogal een leek op dit gebied, ik vroeg me nog af of de ventilator van de psu (naar beneden gericht) en die van de cpu (blaast nu rechtstreeks in de exhaust fan achteraan) ook onder fans voor positieve en negatieve druk worden gerekend.

Zou het verplaatsen van de top fan (en ook omdraaien om zo de airflow te veranderen veronderstel ik) en het plaatsen van een 140mm fan vooraan voor voldoende positive pressure zorgen? Ik heb namelijk maar 3 aansluitingen voor fans op mijn moederbord.
De voeding heeft zijn eigen airflow in dit geval (lucht komt in van onder, en gaat er achter weer uit) Ook de cpu fan doet niet mee met het hele positive/negative.

De top fan draai je een kwart zodat deze naar binnen blaast (ik zou hem voor- onderin plaatsen)

Het verplaasen van de top fan zorgt er al voor dat de airflow neutral word in plaats van negative dus er zal sowieso al wat minder stof naar binnen gezogen worden.

En je kan 2 fans op 1 connector aansluiten met een Y splitter, indien nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 17-07-2016 16:34 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp moet in geen nieuwe fan aansluiten? De fan die ik wou hergebruiken is namelijk oerlelijk en anders zou ik een nieuwe hebben gekocht indien dit echt nodig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:44:
Dus als ik het goed begrijp moet in geen nieuwe fan aansluiten? De fan die ik wou hergebruiken is namelijk oerlelijk en anders zou ik een nieuwe hebben gekocht indien dit echt nodig zou zijn.
Niet speciaal nodig, maar kan iets helpen. 1 voor, 1 achter is al goed.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-03 17:37
Ik heb dezelfde case en wil ook mijn airflow verbeteren. Je kan dus de top fan eraf halen en die aan de voorkant installeren? Kan ik ook een nieuwe fan aanschaffen en die installeren, welke bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Remmes]
sheetka schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:43:
Ik heb dezelfde case en wil ook mijn airflow verbeteren. Je kan dus de top fan eraf halen en die aan de voorkant installeren? Kan ik ook een nieuwe fan aanschaffen en die installeren, welke bijvoorbeeld?
Ja dat kan, en ja dat kan ook.

pricewatch: NZXT FN V2, 140mm is het type dat al in de kast zit (alleen dan 120mm versie)

pricewatch: Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm goede, stille fan maar aan de dure kant.

pricewatch: Noctua NF-A14 FLX, 140mm één van de beste fans, maar ook aan de dure kant, en niet iedereen houd van de kleur..

pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm prima fan voor het geld.

Ik link 140m fans aangezien de kast die aan de voorkant kan hebben (en bovenkant)

[ Voor 9% gewijzigd door [Remmes] op 21-07-2016 11:52 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheetka
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-03 17:37
[Remmes] schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:50:
[...]

Ja dat kan, en ja dat kan ook.

pricewatch: NZXT FN V2, 140mm is het type dat al in de kast zit (alleen dan 120mm versie)

pricewatch: Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm goede, stille fan maar aan de dure kant.

pricewatch: Noctua NF-A14 FLX, 140mm één van de beste fans, maar ook aan de dure kant, en niet iedereen houd van de kleur..

pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm prima fan voor het geld.

Ik link 140m fans aangezien de kast die aan de voorkant kan hebben (en bovenkant)
Degene die ik nu heb zijn de twee standaard 120mm fans (1 bovenop en 1 achterin), zal ik dan ook 120 voorin zetten? En moet ik dan 2x 120 doen of kan ik er ook maar een voorin zetten?

Ik doe dan denk ik gewoon een van de goedkoopste, want het is alleen voor de wat warmere dagen dan merk ik dan mijn GPU iets te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
sheetka schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:38:
[...]

Degene die ik nu heb zijn de twee standaard 120mm fans (1 bovenop en 1 achterin), zal ik dan ook 120 voorin zetten? En moet ik dan 2x 120 doen of kan ik er ook maar een voorin zetten?

Ik doe dan denk ik gewoon een van de goedkoopste, want het is alleen voor de wat warmere dagen dan merk ik dan mijn GPU iets te warm wordt.
Je hebt voor in de kast plek voor 2x 140mm OF 2x120mm. Ik zou daarom voor 1x of 2x 140mm voor gaan.

ja, daag.

Pagina: 1