Win8: Geraak niet verder dan "Welkom"-scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 21:04
Dag allen,

Weer maar eens heb ik problemen met mijn laptop.
Na 10 tallen mislukte pogingen om te upgraden naar Win10 geeft mijn Windows 8 installatie er blijkbaar de brui aan. Ik kan niet meer inloggen. Ofja... inloggen nog wel, maar verder dan het Welkom-scherm met draaiend wieltje geraak ik niet. Hoe lang ik ook wacht.

Safe mode werkt wel nog, maar blijkbaar is er geen systeemherstelpunt aanwezig. (Wat ik wel absurd vind. Lijkt me logisch dat hij voor het upgraden naar een ander OS wel een herstelpunt zou maken voor het geval het zou mislopen. Maar niet dus...)

De installatie CD vind ik niet meteen terug, dus een repair met CD kan ook niet.

Heeft iemand nog suggesties wat ik zou kunnen doen om ofwel mijn Win8 terug werkend te krijgen, ofwel alsnog de update te voltooien?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:18
Wil je naar windows 10 ? Waarom dan geen complete herinstallatie van je systeem doen ?

In safe mode even alle belangrijke bestanden naar een externe hdd kopiëren en via het hulpprogramma van windows 10 https://www.microsoft.com...d/windows10?wa=wsignin1.0 om een opstartbare usb te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Download bij Microsoft de Media Creation tool voor Windows 8.1
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8

Maak een USB stick daarmee en start daarmee je computer op. Kies dan voor de optie om de Windows installatie te herstellen.
MichaelvD2203 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:06:
Wil je naar windows 10 ? Waarom dan geen complete herinstallatie van je systeem doen ?
Je zal een keer moeten upgraden naar 10 omdat deze anders niet zal activeren. Bij Windows 8 en 8.1 staat de key in je UEFI. Dus je hebt geen key meteen voorhanden om in te voeren bij de setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
CMD-Snake schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:26:

Maak een USB stick daarmee en start daarmee je computer op. Kies dan voor de optie om de Windows installatie te herstellen.

[...]

Je zal een keer moeten upgraden naar 10 omdat deze anders niet zal activeren. Bij Windows 8 en 8.1 staat de key in je UEFI. Dus je hebt geen key meteen voorhanden om in te voeren bij de setup.
Je kan windows 10 gewoon activeren met je windows 8.1 key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MichaelvD2203 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:28:
Je kan windows 10 gewoon activeren met je windows 8.1 key.
Maar je moet dan wel de key hebben. ;) Niet elke UEFI kan de key in de hardware tonen. En de huidige Windows installatie is kapot waardoor het niet mogelijk is om daar de key uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
CMD-Snake schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:32:
[...]

Maar je moet dan wel de key hebben. ;) Niet elke UEFI kan de key in de hardware tonen. En de huidige Windows installatie is kapot waardoor het niet mogelijk is om daar de key uit te halen.
Maar zowel windows 8 als windows 10 keys worden uit de uefi gehaald dus hij pakt gewoon de windows 8 key uit de uefi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan de stap dan gewoon overslaan (daar waar die de key vraagt). Installatie gaat dan gewoon door en daarna activeert hij zichzelf alsnog.

Maar goed, de installatie van win10 lukte blijkbaar niet... waarom en waar het misgaat weten we niet, welk systeem het om gaat weten we niet, welk instalatie medium gemaakt is -en hoe- weten we niet.

Hier heb je echt een glazen bol nodig om er iets zinnigs van te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 22:25
Hij zal zelfs niet eens vragen naar een key. Die haalt hij gewoon uit de uefi. Niks geen key uit een os halen, is allemaal niet nodig. Al sinds november niet. Je kan direct een schone installatie uitvoeren.

Ik dacht dat we daar vandaag de dag al achter waren, Helaas brengen hier nog veel mensen verwarring over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
MichaelvD2203 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:06:

In safe mode even alle belangrijke bestanden naar een externe hdd kopiëren en via het hulpprogramma van windows 10 https://www.microsoft.com...d/windows10?wa=wsignin1.0 om een opstartbare usb te maken.
Ik heb dit net geprobeerd. Ik krijg bij het booten van de USB stick een melding dat ik al een upgrade gestart heb. Ik kan kiezen om op Yes te klikken om de USB stick uit te werpen en door te gaan met de vorige upgrade, of op No te klikken om een verse installatie te doen.
Echter, als ik op Yes klik kom ik weer in mijn (defecte) windows 8 terecht...

Ok, dit is mijn volgende stap!
Reepje schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:42:
Maar goed, de installatie van win10 lukte blijkbaar niet... waarom en waar het misgaat weten we niet, welk systeem het om gaat weten we niet, welk instalatie medium gemaakt is -en hoe- weten we niet.

Hier heb je echt een glazen bol nodig om er iets zinnigs van te kunnen zeggen.
De installatie lukte niet omwille van een bug in GRUB. Deze heb ik ondertussen (vermoedelijk) opgelost. Grub valt echter niet onder Windows, dus een vraag daarover hoorde niet echt thuis in deze forumcategorie. Daarom dat er ook niets over in de TS stond. De vraag was gewoon: "Hoe krijg ik mijn Win8 terug werkend?"
Hardware heeft met dit probleem vrij weinig te maken lijkt me.

Jij kan misschien niets zinnigs zeggen, maar zo goed als alle posts voor de jouwe waren wél zinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex

Ja, leuk...

Eerst kreeg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/nmxd01.jpg

Een tijdje later exact hetzelfde geprobeerd, en begon hij wel. De euforie was echter van korte duur, want nu blijft hij steken op 1% ...

Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Terug die USB er in en zeggen dat je niet een upgrade aan het doen ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
xFeverr schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:32:
Terug die USB er in en zeggen dat je niet een upgrade aan het doen ben...
Hoe bedoel je? De laatste screenshot is van een repair procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
opnieuw opstarten over USB en gewoon clean install kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
DeDooieVent schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:16:
opnieuw opstarten over USB en gewoon clean install kiezen
Maar dan verlies ik mijn bestanden & programma's, niet? Dat vermijd ik liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
azziplekkus schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:24:
[...]

Maar dan verlies ik mijn bestanden & programma's, niet? Dat vermijd ik liever.
ja dan ben je alles kwijt, maar nu ook zo te zien :+

sowieso niet echt slim om zonder backup zo'n oefening te doen, er zit een risico aan, zoals je ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Neen, in safe mode kan ik er sowieso nog in, en alle écht belangrijke bestanden staan in de cloud.

Desalnietemin heb ik bij voorkeur geen verse installatie, maar wél een upgrade, ofwel gewoon mijn win8 terug.

Maar ik veronderstel dat ik niet echt veel keuze heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Ik zou gewoon de verse installatie van Windows 10 doen, aangezien je toch wil upgraden.

Je bent in principe op een punt aanbeland dat je tòch het beste een verse installatie kan doen. Of je nou naar Windows 8 wil of naar Windows 10. Aangezien je toch eigenlijk wel de upgrade wil doen kan je het beste ook gewoon naar Windows 10 gaan.

Zet hem in veilige modus aan, vis je laatste bestanden er uit die je wil bewaren en niet in de cloud staan en gaan met die banaan.

Wil je het echt echt echt niet? Prima, maar aangezien er toch ergens iets goed mis is zou ik het zelf in ieder geval niet meer aandurven. Je gaat er nog wat tijd aan zijn maar ik denk zelf dat je je systeem niet meer terug stabiel op de rails krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
azziplekkus schreef op zondag 17 juli 2016 @ 23:29:
Een tijdje later exact hetzelfde geprobeerd, en begon hij wel. De euforie was echter van korte duur, want nu blijft hij steken op 1% ...
Ik zou nu toch eens kijken of je niet ergens een hardware defect hebt. Probeer dit eens met een andere USB stick. Dit om zeker te weten dat niet je stick kapot is. Eventueel de harde schijf van je computer controleren kan ook geen kwaad.

Als je zoveel moeite hebt denk ik dat het niet zozeer software is als dat er ook met de hardware iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ondertussen is het toch gelukt. Ofja... deels toch.
Eerst Win8 gerepareerd, maar ik ben nagenoeg alles kwijt. Ondanks dat ik volgens de instructies alles ging bewaren... het enige wat ik nog heb is wat er op mijn bureaublad stond, en een paar obscure mapjes.
Daarna Win10 zonder problemen kunnen upgraden via de usb stick.

Zoals ik al eerder zei waren de belangrijke bestanden gebackupped, maar ineens alles kwijt zijn is nooit leuk natuurlijk.

Bedankt voor de hulp allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
ik zou alsnog een clean install doen, je bent alles toch al kwijt

je kan met diskclean van windows zelf en dan systemfiles wel van de oude windows.old map afkomen hoor... maar ik heb het niet op upgrades
Pagina: 1