Homeplugs, buren en speedtest

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2006
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-12-2022
Mijn neefje en nichtje klagen over slechte WiFi bij hen in huis. Ze hebben een Ziggo modem in de woonkamer en een Sitecom Homeplug 500Mbit met WiFi verbinding naar de zolder die het voorheem prima deed. Ziggo speedtest kwam op 6Mbit down en 14Mbit up vanaf een PC op zolder. De SSID is overal hetzelfde.

Gisteravond gekeken naar mogelijke problemen en bleek dat ik op de Ziggo modem van de de buurman uitkwam. Hij had op basis van de verhalen dezelfde homeplug set aangeschaft. Met homeplugs die blijkbaar niet gepaired zijn en identieke subnetten op de Ziggo modems is dergelijk scenario prima mogelijk. Verhaal aan de buurman verteld die aangaf erg teleurgesteld te zijn in de homeplugs en dat hij inderdaad de plugs niet gepaired had. Meteen de plugs verwijderd in afwachting van nader bericht.

Vandaag het subnet veranderd en de homeplugs (opnieuw) gepaired en alles werkt weer. Helaas blijkt de speedtest nog net zo bagger als gisteren.

Speedtest in de woonkamer bedraad of via WiFi komt ruim boven de 110Mbps down en 14Mbps up uit. Op zolder nog steeds 6/14Mbps.Wat ik niet kan verklaren is waarom de upload snelheid hetzelfde is terwijl de download snelheid op zolder bagger is.

Als het aan de verbinding tussen de homeplugs ligt zou ik ook minstens 14Mbps down verwachten toch? Ik heb op zolder meerdere stopcontacten geprobeerd, maar alle geven hetzelfde resultaat.

Zelf denk ik nog aan:
- PC op zolder bedraad aan de Homeplug hangen
- Homeplug in de woonkamer op ander stopcontact zetten (heeft goed gewerkt)

Heeft iemand misschien suggesties wat ik hier nog kan doen?

Beste antwoord (via Gilgamesh2006 op 19-07-2016 16:27)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Bij moca gaat het netwerk signaal over de coax kabel. Het is een beetje 'vergelijkbaar' met powerline wat dat betreft in dat je de coax kabel dus ook nog gewoon voor andere zaken (lees TV signaal) kan blijven gebruiken. Enige nadeel is dat ze niet heel goedkoop zijn. voor een setje moet je zo'n 120-130 euro rekenen, Maar ze zijn wel stabiel (in tegenstellig tot powerline (PCL) adapters), en zullen hun opgegeven snelheid ook halen.

MoCa is (aldus de meeste mensen hier) na het leggen van een speciale netwerk kabel (vaak UTP, maar kan ook glas zijn) de 'beste' oplossing om netwerk signaal bekabeld ergens te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
Het enige goede antwoord hier op is een utp kabel trekken vanaf je modem, tot aan de gewenste plaats

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat, of tegen de buurman zeggen dat ie zijn spullen terugbrengt, want die zal vermoedelijk de zelfde problemen ervaren.
Een kabel blijft de beste optie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Kan je via de software ofzo geen encryptie gebruiken zodat beide adapters alleen met elkaar praten? (Van andere merken weet ik dat dit kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:00
Dat helpt met het inloggen op de router van de buren, maar niet met het snelheidsprobleem. Dat wordt veroorzaakt omdat er twee van die setjes door elkaar heen lopen te lullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2006
shure-fan schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:29:
Het enige goede antwoord hier op is een utp kabel trekken vanaf je modem, tot aan de gewenste plaats
Ja snap ik. Dat zou mijn advies ook zijn en heb ik zelf wel gedaan, maar gezien de specifieke situatie zou dat een vrij ingrijpende aktie zijn.

De Sitecom plugs moet je pairen met een knopje op de plugs zodat ze alleen met elkaar praten. Dat doen ze dan ook wel, maar een beetje traag :)

Het lampje op de plug is ook gewoon groen en dat betekent dat de verbinding >40Mbps zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

hcQd schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:03:
Dat helpt met het inloggen op de router van de buren, maar niet met het snelheidsprobleem. Dat wordt veroorzaakt omdat er twee van die setjes door elkaar heen lopen te lullen.
Klinkt aannemelijk ja. Als je op het netwerk van de buren kan komen, dan reikt het signaal van het setje van de buren tot in TS' huis (en andersom). Interferentie dus.

@TS: Simpelste optie die altijd het beste resultaat geeft is een kabel trekken. Dan ben je zeker weten van het gezeik af :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2006
Compizfox schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:08:
[...]

Klinkt aannemelijk ja. Als je op het netwerk van de buren kan komen, dan reikt het signaal van het setje van de buren tot in TS' huis (en andersom). Interferentie dus.
Volgens mij noem je dat eerder crosstalk... Anyway, Kunnen we de goed bedoelde tips over draden trekken etc droppen en de situatie zoals deze is als uitgangspunt nemen.

Nu ik er over nadenk denk ik dat een speedtest met een UTP kabel naar de powerplug (toch weer kabel :P) slechte wifi omstandigheden uitsluit en puur de verbinding tussen de plug en de modem test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gilgamesh2006 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:28:
[...]

Volgens mij noem je dat eerder crosstalk...
Crosstalk, interferentie, komt op hetzelfde neer.
Anyway, Kunnen we de goed bedoelde tips over draden trekken etc droppen en de situatie zoals deze is als uitgangspunt nemen.
Tja, in de situatie die jij hebt is een kabel trekken nou eenmaal het beste...

Topics zoals deze (help, WiFi/powerplug werkt slecht) komen met enige regelmaat voor hier op Tweakers, en de reacties zijn altijd heel voorspelbaar: "kabel trekken". Dat is niet voor de grap, dat is omdat dat meestal écht de beste oplossing is (ook al is de TS het daar meestal niet mee eens :P).
Nu ik er over nadenk denk ik dat een speedtest met een UTP kabel naar de powerplug (toch weer kabel :P) slechte wifi omstandigheden uitsluit en puur de verbinding tussen de plug en de modem test.
Je hebt de enige powerplug bedraad met de modem verbonden, en aan de andere kant heb je ook (met een kabel) tussen een PC en de powerplug een speedtest gedraaid? Dan komt WiFi inderdaad nergens in de verbinding voor.

De WiFi-verbinding van de modemrouter beneden is niet toereikend op de zolder begrijp ik?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Gilgamesh2006 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:03:
[...]

Ja snap ik. Dat zou mijn advies ook zijn en heb ik zelf wel gedaan, maar gezien de specifieke situatie zou dat een vrij ingrijpende aktie zijn.

De Sitecom plugs moet je pairen met een knopje op de plugs zodat ze alleen met elkaar praten. Dat doen ze dan ook wel, maar een beetje traag :)

Het lampje op de plug is ook gewoon groen en dat betekent dat de verbinding >40Mbps zou moeten zijn.
Heb je het knopje wel eerst >10sec ingehouden om een unieke naam te genereren? Anders zitten ze nog op hetzelfde homeplug netwerk

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2006
Compizfox schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:48:

[...]

Je hebt de enige powerplug bedraad met de modem verbonden, en aan de andere kant heb je ook (met een kabel) tussen een PC en de powerplug een speedtest gedraaid? Dan komt WiFi inderdaad nergens in de verbinding voor.

De WiFi-verbinding van de modemrouter beneden is niet toereikend op de zolder begrijp ik?
Oh...TS is het er zeker mee eens :), maar dat bedraad beter is wil niet zeggen dat wifi per defintie k*t hoeft te zijn. Zeker omdat het eerder wel gewerkt heeft. Laten we voor het gemak de PC even vervangen door mobiel/tablet, dan is de optie bedraad meteen een stuk minder voor de hand liggend, want de PC van moeders is niet het lijdend voorwerp in dit verhaal, maar dat troubleshoot toch lekkerder dan een tel.

Wifi van beneden bereikt de zolder net aan, maar dan haalt speedtest de helft van wat ik haal met behulp van de plugs, inclusief upload.

@laurens0619: ik heb de security knop 10s ingehouden op beide plugs om de bestaande config te wissen en opnieuw te pairen en bovendien heeft de buurman de plugs uit het stopcontact getrokken, dus die doen sowieso niet mee in dit verhaal.

Wat ik me dus afvraag is waarom de upload snel(ler) is dan de download (op zolder). Zit daar een wezenlijk verschil in ergens end-2-end? Met andere woorden, kan ik dit probleem op de plugs pinnen, of is die conclusie wellicht te snel getrokken?

Voor de bedraade optie had ik geen tijd meer, dus die test moet ik nog uitvoeren om issues met wifi tussen plug en pc uit te sluiten. Daarnaast laat ik de kids speedtest zien zodat ze zelf vanaf hun mobiel een test kunnen draaien wanneer er issues lijken te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Gilgamesh2006 op 17-07-2016 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
De homeplugs zitten waarschijnlijk op verschillende groepen. Dat kan verklaren waarom je naar boven geen denderende snelheid hebt. De hop tussen groepen is een factor die de verbindingssnelheid beïnvloedt. Dat is meer het geval als de groepen installatieautomaten hebben in plaats van de klassieke smeltveiligheden.

Als ik me niet vergis zit de upload net in het onderste deel van het spectrum en download in het bovenste deel van het spectrum. Dat verklaart waarom op moeilijke verbindingen de upload hoog is en de download laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) kabel trekken is altijd beste - en goedkoopste (zelfs als je iemand moet inhuren om het voor je te trekken :o ).
2) PLC-adapters die op zelfde fase zitten, gaan elkaar altijd storen, ook als ze in een ander huis zitten.

Dat gezegd:

3) je geeft niet aan exact welke PLC-adapters je hebt ("Sitecom 500Mbps" is merk+volstrekt onrealistische snelheidsaanduiding, niet typenr), maar als dit LN-555-gevallen zijn, zijn het werkelijk de slechtste Homeplug AV 1.1 "500Mbps" apparaten die je kunt kopen :o

Ieder ander set zal gegeven dezelfde omstandigheden beter presteren, waarbij in het algemeen Devolo, AVM en TP-Link goede hardware hebben en Sitecom en Netgear wat slechtere, maar dat kan per model verschillen.

4) Homeplug AV 1.1 "500Mbps" is ondertussen flink verouderde low-end budgetmeuk. Als je per se iets met PLC wilt doen, neem liever Homeplug AV 2.0 of G.hn met MiMo, dus "1200Mbps" of hoger. Die 1200Mbps ga je ook niet halen, maar in het algemeen zul je er rustig dubbele snelheid mee halen tov "500Mbps" gevallen, maar veel belangrijker, je verbinding zal doorgaans een stuk stabieler van worden, al helemaal als je beschikking hebt over geaarde stopcontacten. Dan nog, overspraak met buren is onvermijdeijk: PLC is shared medium en als je buren op zelfde fase zitten, deel je dus zelfde medium. Ga uit van max 40% van wat je solo haalt als buurman ook bezig is.

5) heb je coaxkabels naar boven lopen? Overweeg MoCA. Kost een stuk meer dan die low-end Sitecom meuk, maar nauwelijks meer dan competente PLC spul (AV 2.0/G.hn met MiMo) en levert als je coax hebt gegaranderd en stabiel 400Mbps.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2006
Ok, hier heb ik wat aan, ook al is het geen goed nieuws. Het zijn inderdaad de Sitecom LN-555 plugs met 4,5 ster review op tweakers en de nodige product op the year awards etc.

Het hoeft geen 120+Mbps te zijn, maar 6 is nou net weer wat te laag/instabiel. Ik ga nog eens wat testjes doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gilgamesh2006 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 09:41:
Ok, hier heb ik wat aan, ook al is het geen goed nieuws. Het zijn inderdaad de Sitecom LN-555 plugs met 4,5 ster review op tweakers en de nodige product op the year awards etc.
Totaal waardeloze prut. Neem een willekeurig ander setje, zelfs eentjes van vergelijkbare verouderde standaard en prijs (TP-Link WPA4226 bijv) en meet zowel bedraad als draadloos snelheid. Je gaat met de ander vrijwel zeker anderhalf keer de performance meten - en bij OFDM-modulatie (zoals bij PLC en WiFi) staat snelheid gelijk aan stabiliteit.

Probleem met userreviews is dat 9 van de 10 mensen geen vergelijkingsmateriaal heeft. Als het enigszins werkt zijn mensen vaak al blij. Dat het op elk willekeurig moment (bijv als buurman zelfde zooi koopt) kan stoppen met werken, of dat het technisch gezien worst-in-class is, weet de gemiddelde gebruiker niet.

Wat Sitecom wel goed doet is de informatievoorziening/handleidingen en default settings die gewoon werken pakweg TP-Link kan daar VEEL van leren. En aangezien grootste deel problemen bij techzooi komen van user error is dit erg verstandig. Sterker nog, die sterren zijn vooral voor documentatie. En op dat vlak (maar alleen dat vlak) terecht.
Het hoeft geen 120+Mbps te zijn, maar 6 is nou net weer wat te laag/instabiel. Ik ga nog eens wat testjes doen.
6 is helaas prima mogelijk, zeker bij bekende interferentie cq media access contention. Op basis daarvan durf ik zelfs voorspelling te doen van wat je met andere setjes zou halen.

Met de genoemde TP-Link haal je ws 9 a 10Mbps. Veel beter ga je het met AV1.1 '500Mbps' niet redden. AV2 '600Mbps'/'1000Mbps' (dus zonder MiMo) gaat zelfs nog slechter zijn, max 5Mbps waarom die AV2 non-MiMo gevallen slechter presteren bij slecht signaal is mij een raadsel, maar je ziet het bij alle merken en modellen terug. Met volwaardig AV2 met MiMo ('1200Mbps' of hoger) is de vraag of je stopcontacten geaard zijn. Zo ja kun je zeker 25Mbps verwachten met de meeste sets (waarbij Devolo best presteert maar duur is, en TP-Link een goede voordelige keus levert). Zonder aarding ga je zeker iets winnen, maar meer dan 15Mbps is niet te doen.

Overigens levert Ziggo zelf ook een PLC set op basis van G.hn met MiMo met ingebouwde WiFi-ac. Kost EUR 100, wat EUR 30 goedkoper is dan de goedkoopste gelijkwaardige (AV2 "1200Mbps" met WiFi, EUR 130 bij TP-Link), maar nog steeds fors aan de prijs voor de prestaties die bij jou onder huidige omstandigheden te verwachten zijn.

Dat zijn geen snelheiden waar ik blij van zou worden, zeker als je wederom bedenkt dat snelheid in grote mate correleert met stabiliteit. Ik zou inzetten op Ethernetkabel naar boven (wat wederom zelfs al moet je via Werkspot.nl iemand inhuren nog steeds goedkoper is dan deze oplossingen) of als ze daar echt niet aan willen MoCA, bijv met een Hirschmann MOKA-32 set.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Je geeft aan dat WiFi beneden goed is en boven bagger + dat je overal dezelfde SSID + wachtwoord voor draadloos gebruikt.

De kans bestaat dat je ondanks dat je boven zit nog verbonden bent met de AP (router) van beneden. Probeer eens even kort wifi uit te zetten en dan weer aan (terwijl je boven zit) dat moet ervoor zorgen dat je apparaat met het sterkste AP verbinding maakt.

Daarnaast zoals al is aangegeven in het topic, is de snelheid en betrouwbaarheid van PLC van veel zaken afhankeleijk die ook over tijd kunnen veranderen (zoals in dit geval apperatuur van de buurman).

Wat je zou kunnen proberen is de ziggo PLC set bestellen voor 90 euro. Deze maakt een stabielere verbinding omdat ook de rand aarde wordt gebruik (indien aanwezig... anders maakt het niet zo veel uit waarschijnlijk). Echter is het bij deze ziggo set wel zo, bevalt hij niet (goed genoeg) stuur hem binnen 30 dagen retour en krijg je geld terug.... Ja kan het dus altijd proberen. Werkt het niet, kan verder kijken naar andere opties (Kabel trekken, coax gebruiken m.b.v MoCa .... enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilgamesh2006
VVV-007 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:24:
Je geeft aan dat WiFi beneden goed is en boven bagger + dat je overal dezelfde SSID + wachtwoord voor draadloos gebruikt.

De kans bestaat dat je ondanks dat je boven zit nog verbonden bent met de AP (router) van beneden. Probeer eens even kort wifi uit te zetten en dan weer aan (terwijl je boven zit) dat moet ervoor zorgen dat je apparaat met het sterkste AP verbinding maakt.
Dat heb ik inderdaad gecontroleerd. Je ziet de ontvangst sterk verbeteren als de plug in de lucht komt en de speedtest laat ook voldoende verschil zien in resultaten om mij te doen concluderen dat het sterkste AP gebruikt wordt.

MoCa kende ik nog niet en is op zich ook een goede optie zolang je ook nog TV kunt kijken over dezelfde kabel.

Thanks voor alle input, food for thought en m'n schoonzus mag kiezen welke optie ze wil hebben. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Bij moca gaat het netwerk signaal over de coax kabel. Het is een beetje 'vergelijkbaar' met powerline wat dat betreft in dat je de coax kabel dus ook nog gewoon voor andere zaken (lees TV signaal) kan blijven gebruiken. Enige nadeel is dat ze niet heel goedkoop zijn. voor een setje moet je zo'n 120-130 euro rekenen, Maar ze zijn wel stabiel (in tegenstellig tot powerline (PCL) adapters), en zullen hun opgegeven snelheid ook halen.

MoCa is (aldus de meeste mensen hier) na het leggen van een speciale netwerk kabel (vaak UTP, maar kan ook glas zijn) de 'beste' oplossing om netwerk signaal bekabeld ergens te krijgen.
Pagina: 1