Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround / Game PC aanvullend advies graag

Pagina: 1
Acties:

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

Mijn systeem komt alweer uit 2008, behalve de GPU en PSU upgrade van 2011, en is toe aan een flinke upgrade.
Mijn Core 2 Duo met traag DDR2 RAM, etc begint toch echt te oud te worden. :)

Sleutelwoorden voor dit systeem:

- Gaming
- Stil
- Zuinig
- Geen overklok
- Future proof (voor zo ver dat mogelijk is met computers)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen, Netflix kijken, lichte foto bewerking, maar voornamelijk wil ik er redelijk/goed mee kunnen gamen op 1080p (full HD). Later (misschien over 1 a 2 jaar) wil ik de overstap maken naar een 1440p scherm.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief GPU max 1000 euro, maar die ga ik later pas kopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn Sapphire HD6950 GPU neem ik mee uit mijn oude systeem totdat ik een RX 480 of een GTX 1060 heb gekocht. Nog even wachten, maar ik denk dat het de ASUS Radeon RX 480 Strix word die over 3 tot 4 weken komt.

Verder wil ik mijn dvd drive (LG GH22NS30) meenemen naar mijn nieuwe systeem. Alleen weet ik niet zeker of dat goed komt qua aansluitingen omdat deze al best oud is.
Kan dit?

De Corsair Professional Gold AX650 wil ik ook meenemen. Deze gaat op dit moment terug naar Corsair voor reparatie / vervanging. Met een beetje geluk krijg ik een gloednieuwe.
Als ik geen nieuwe krijg, is het dan verstandig om een 5 jaar oude voeding in een nieuw systeem te gebruiken?

Als laatste wil ik mijn Windows 10 Pro key weer gebruiken voor het nieuwe systeem.
Alleen weet ik niet zeker of dit mogelijk is.
Kan dit via een normale / legale manier, of moet ik perse een nieuwe W10 key kopen?

De kast en mobo heb ik hier al tweedehands liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle quadcore CPU, 16GB DDR4 RAM, snelle SSD, etc. Zie lijstje voor details.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Aangezien de ZEN cpu's van AMD er nog niet zijn, sowieso een i5.
GPU maakt het me niet uit welk merk. Als ie maar goed en betaalbaar is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een lekker stil en zuinig systeem dat minimaal drie jaar mee kan.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Hoewel ik redelijk veel heb gelezen over alle onderdelen de laatste tijd, weet ik niet alles en misschien zie ik wat over het hoofd.

De koeling is semi-passief. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar het klinkt handig aangezien ie niet draait bij licht PC gebruik.
Is dit inderdaad een slimme keuze of kan ik beter toch een andere koeling kiezen die misschien beter/stiller is onder load?
Of, kan ik het gewoon beter bij de stock koeler houden aangezien ik toch niet ga overklokken?

Klopt het dat mijn mobo geen sneller RAM aankan dan in mijn lijstje? Daar kan ik verder weinig over vinden.

Verder zijn alle op en aanmerkingen welkom.
Zie ik wat over het hoofd?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte GA-H170M-D3H€ 101,95€ 101,95
1Sapphire HD6950€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 352€ 56,95€ 56,95
1Arctic Freezer i32€ 29,80€ 29,80
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 68,95€ 68,95
1LG GH22NS30€ 0,-€ 0,-
1Corsair Professional Gold AX650€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,89€ 148,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,54

• Stravincy
  • Niet online
Ik zou jullie hulp en input erg op prijs stellen. :)
Trouwens, dat was ik vergeten te vermelden, maar een nieuwe monitor, speakers, muis, toetsenbord, etc is niet nodig.

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Tja, er is gewoon weinig op aan te merken haha. Zolang je geen gebruik wil gaan maken van RAID is pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H interessanter.

Je kan eventueel besparen op CPU. Verschil tussen 6400 en 6500 is minimaal. Verder is de set best prima.

Stockcooler kan, is wel ietjes meer geluid en zal net wat minder coolen. Een aftermarket cooler in deze prijsklasse kan geen kwaad.

• iChris
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-06 15:28
Als je geen nieuwe voeding krijgt zou ik niet de 5 jaar oude voeding gebruiken. Ik zou dan gewoon een Corsair RM550X kopen. Maar in principe heb al aan een Corsair CX450M genoeg
Want als je allemaal nieuwe onderdelen koopt. En dan een oude voeding gebruikt...

Verder is een andere processor cooler niet nodig. Alleen als je gaat overklokken is het handig. Maar aan de standaard boxed cooler heb je meer dan genoeg

Verder weet ik niet of je een nieuwe windows key moet aanschaffen

• Stravincy
  • Niet online
iChris schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:13:
Als je geen nieuwe voeding krijgt zou ik niet de 5 jaar oude voeding gebruiken. Ik zou dan gewoon een Corsair RM550X kopen. Maar in principe heb al aan een Corsair CX450M genoeg
Want als je allemaal nieuwe onderdelen koopt. En dan een oude voeding gebruikt...

Verder is een andere processor cooler niet nodig. Alleen als je gaat overklokken is het handig. Maar aan de standaard boxed cooler heb je meer dan genoeg

Verder weet ik niet of je een nieuwe windows key moet aanschaffen
Oke, dan ga ik eerst afwachten of ik een nieuwe voeding krijg voordat ik alles bestel.

Ik ben benieuwd hoeveel verschil in geluid ik zal merken tussen de standaard koeling en degene uit mijn lijstje.
Ik neem aan dat als ik aan het gamen ben geen verschil merk? Aangezien GPU's meestal meer geluid maken.

Verwijderd

De AX650 is een voeding van zeer goede kwaliteit die normaal gesproken wel 10 jaar mee moet kunnen. Na reparatie kan je deze dus probleemloos gebruiken.

• iChris
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-06 15:28
Stravincy schreef op maandag 18 juli 2016 @ 14:13:
[...]

Oke, dan ga ik eerst afwachten of ik een nieuwe voeding krijg voordat ik alles bestel.

Ik ben benieuwd hoeveel verschil in geluid ik zal merken tussen de standaard koeling en degene uit mijn lijstje.
Ik neem aan dat als ik aan het gamen ben geen verschil merk? Aangezien GPU's meestal meer geluid maken.
Met gamen heb je over het algemeen inderdaad meer je GPU nodig. Maar als je games zoals Minecraft en CS:GO gaat spelen dan weer je CPU. Ook denk ik niet dat andere cooler echt hoorbaar verschil gaat maken als je de processor niet overklokt

• Stravincy
  • Niet online
Heb nog het een en ander over de koeler gelezen en het lijkt me toch wel een mooi ding, vooral omdat ie 100% stil is totdat ie aanslaat (en als ie wel draait heeft ie prima koelprestaties). Voor die 30 euro extra vind ik dat een mooi iets.

Is er iemand die me kan helpen met mijn vraag over Windows 10?
Of ik deze W10 key weer opnieuw kan gebruiken op een totaal nieuw systeem of dat ik perse een nieuwe moet kopen?

• Stravincy
  • Niet online
Heeft het nog nut om de pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed te nemen ipv de 6500? Op papier een niet al te grote vooruitgang, maar qua prijs liggen ze ook aardig dicht bij elkaar.

Aangezien ik van plan ben deze CPU voor zeker 5 jaar te gebruiken, is het dan toch aan te raden voor de iets betere te gaan? Die 20-30 euro extra lig ik niet wakker van eerlijk gezegd.

Verder heb ik pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB toegevoegd aan mijn lijst. W10 Pro heeft voor mij geen extra voordelen voor zo ver ik weet.

Hier de lijst zoals ie er nu voor staat voor de producten die ik daadwerkelijk moet bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 229,80€ 229,80
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 79,-€ 79,-
1Arctic Freezer i32€ 29,80€ 29,80
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 73,95€ 73,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,90€ 148,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,45

Kast en mobo ontbreekt omdat ik die al tweedehands hier heb liggen. Voeding krijg ik binnenkort terug.
GPU wacht ik nog mee totdat er meer informatie is over RX480 / GTX1060 kaarten.

Iemand nog iets toe te voegen? :)

Verwijderd

Die 300 MHz van je processor, of je die gaat merken, ik weet het niet. Ik verwacht van niet, maar ik ben destijds ook gegaan voor de i5 3570 ipv een met een lagere kloksnelheid. Verder kun je volgensmij gewoon je Windows 10 key gebruiken in je nieuwe build, maar pin me er niet op vast.

• Stravincy
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 22:06:
Die 300 MHz van je processor, of je die gaat merken, ik weet het niet. Ik verwacht van niet, maar ik ben destijds ook gegaan voor de i5 3570 ipv een met een lagere kloksnelheid. Verder kun je volgensmij gewoon je Windows 10 key gebruiken in je nieuwe build, maar pin me er niet op vast.
Het is inderdaad erg verleidelijk om voor de betere te gaan. Zo vaak koop ik geen nieuwe PC, dus dan ga ik liever voor de betere opties.

Is er iemand die me duidelijkheid kan geven over het wel of niet kunnen (her)gebruiken van mijn W10 key?

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:59
Hergebruiken ligt an wat voor license key je hebt. Ik zou het dus gewoon uitproberen en anders heb je in een paar minuutjes een nieuwe key.
Pagina: 1