Beste mede-Tweakers,
Mijn systeem komt alweer uit 2008, behalve de GPU en PSU upgrade van 2011, en is toe aan een flinke upgrade.
Mijn Core 2 Duo met traag DDR2 RAM, etc begint toch echt te oud te worden.
Sleutelwoorden voor dit systeem:
- Gaming
- Stil
- Zuinig
- Geen overklok
- Future proof (voor zo ver dat mogelijk is met computers)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen, Netflix kijken, lichte foto bewerking, maar voornamelijk wil ik er redelijk/goed mee kunnen gamen op 1080p (full HD). Later (misschien over 1 a 2 jaar) wil ik de overstap maken naar een 1440p scherm.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief GPU max 1000 euro, maar die ga ik later pas kopen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn Sapphire HD6950 GPU neem ik mee uit mijn oude systeem totdat ik een RX 480 of een GTX 1060 heb gekocht. Nog even wachten, maar ik denk dat het de ASUS Radeon RX 480 Strix word die over 3 tot 4 weken komt.
Verder wil ik mijn dvd drive (LG GH22NS30) meenemen naar mijn nieuwe systeem. Alleen weet ik niet zeker of dat goed komt qua aansluitingen omdat deze al best oud is.
Kan dit?
De Corsair Professional Gold AX650 wil ik ook meenemen. Deze gaat op dit moment terug naar Corsair voor reparatie / vervanging. Met een beetje geluk krijg ik een gloednieuwe.
Als ik geen nieuwe krijg, is het dan verstandig om een 5 jaar oude voeding in een nieuw systeem te gebruiken?
Als laatste wil ik mijn Windows 10 Pro key weer gebruiken voor het nieuwe systeem.
Alleen weet ik niet zeker of dit mogelijk is.
Kan dit via een normale / legale manier, of moet ik perse een nieuwe W10 key kopen?
De kast en mobo heb ik hier al tweedehands liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle quadcore CPU, 16GB DDR4 RAM, snelle SSD, etc. Zie lijstje voor details.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Aangezien de ZEN cpu's van AMD er nog niet zijn, sowieso een i5.
GPU maakt het me niet uit welk merk. Als ie maar goed en betaalbaar is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een lekker stil en zuinig systeem dat minimaal drie jaar mee kan.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Hoewel ik redelijk veel heb gelezen over alle onderdelen de laatste tijd, weet ik niet alles en misschien zie ik wat over het hoofd.
De koeling is semi-passief. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar het klinkt handig aangezien ie niet draait bij licht PC gebruik.
Is dit inderdaad een slimme keuze of kan ik beter toch een andere koeling kiezen die misschien beter/stiller is onder load?
Of, kan ik het gewoon beter bij de stock koeler houden aangezien ik toch niet ga overklokken?
Klopt het dat mijn mobo geen sneller RAM aankan dan in mijn lijstje? Daar kan ik verder weinig over vinden.
Verder zijn alle op en aanmerkingen welkom.
Zie ik wat over het hoofd?
Mijn systeem komt alweer uit 2008, behalve de GPU en PSU upgrade van 2011, en is toe aan een flinke upgrade.
Mijn Core 2 Duo met traag DDR2 RAM, etc begint toch echt te oud te worden.
Sleutelwoorden voor dit systeem:
- Gaming
- Stil
- Zuinig
- Geen overklok
- Future proof (voor zo ver dat mogelijk is met computers)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen, Netflix kijken, lichte foto bewerking, maar voornamelijk wil ik er redelijk/goed mee kunnen gamen op 1080p (full HD). Later (misschien over 1 a 2 jaar) wil ik de overstap maken naar een 1440p scherm.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief GPU max 1000 euro, maar die ga ik later pas kopen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, mijn Sapphire HD6950 GPU neem ik mee uit mijn oude systeem totdat ik een RX 480 of een GTX 1060 heb gekocht. Nog even wachten, maar ik denk dat het de ASUS Radeon RX 480 Strix word die over 3 tot 4 weken komt.
Verder wil ik mijn dvd drive (LG GH22NS30) meenemen naar mijn nieuwe systeem. Alleen weet ik niet zeker of dat goed komt qua aansluitingen omdat deze al best oud is.
Kan dit?
De Corsair Professional Gold AX650 wil ik ook meenemen. Deze gaat op dit moment terug naar Corsair voor reparatie / vervanging. Met een beetje geluk krijg ik een gloednieuwe.
Als ik geen nieuwe krijg, is het dan verstandig om een 5 jaar oude voeding in een nieuw systeem te gebruiken?
Als laatste wil ik mijn Windows 10 Pro key weer gebruiken voor het nieuwe systeem.
Alleen weet ik niet zeker of dit mogelijk is.
Kan dit via een normale / legale manier, of moet ik perse een nieuwe W10 key kopen?
De kast en mobo heb ik hier al tweedehands liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle quadcore CPU, 16GB DDR4 RAM, snelle SSD, etc. Zie lijstje voor details.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Aangezien de ZEN cpu's van AMD er nog niet zijn, sowieso een i5.
GPU maakt het me niet uit welk merk. Als ie maar goed en betaalbaar is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een lekker stil en zuinig systeem dat minimaal drie jaar mee kan.
Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Hoewel ik redelijk veel heb gelezen over alle onderdelen de laatste tijd, weet ik niet alles en misschien zie ik wat over het hoofd.
De koeling is semi-passief. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar het klinkt handig aangezien ie niet draait bij licht PC gebruik.
Is dit inderdaad een slimme keuze of kan ik beter toch een andere koeling kiezen die misschien beter/stiller is onder load?
Of, kan ik het gewoon beter bij de stock koeler houden aangezien ik toch niet ga overklokken?
Klopt het dat mijn mobo geen sneller RAM aankan dan in mijn lijstje? Daar kan ik verder weinig over vinden.
Verder zijn alle op en aanmerkingen welkom.
Zie ik wat over het hoofd?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Gigabyte GA-H170M-D3H | € 101,95 | € 101,95 |
| 1 | Sapphire HD6950 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 56,95 | € 56,95 |
| 1 | Arctic Freezer i32 | € 29,80 | € 29,80 |
| 1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 68,95 | € 68,95 |
| 1 | LG GH22NS30 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Professional Gold AX650 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 148,89 | € 148,89 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 605,54 | |