probleem met mechanische tijdschakelklok

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-07 20:57
hey iedereen

ik heb een probleem met het aan en uit schakelen van led verlichting door middel van een mechanische tijdschakelklok en een rondje googlen heeft me nog niet echt verder geholpen

het betreft deze:
https://www.gamma.be/nl/a...id%3db_product_b021186644

als de klok uit staat blijven de ledjes nog steeds miniem licht geven, met andere soorten lampen gebeurt dit niet.
aangezien ik niet echt veel kennis heb van elektra hoop ik dat iemand hier me kan uitleggen hoe dat komt en hoe ik het probleem kan verhelpen.

Beste antwoord (via justmike op 17-07-2016 11:17)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Dat komt omdat bijna alle schakelklokken maar 1 pool van de 230V schakelen.

Hierdoor krijg je een kleine condensator tussen de fase en aarde, en dat geleid een heel klein beetje.
LED's hebben aan dat kleine beetje genoeg om een klein beetje op te lichten.

Simpele oplossing, draai de schakelklok om in het stopcontact, dan staat die condensator tussen nul en aarde en gaat er geen stroom lopen.

Edit:
Ok w8, dit is zo'n stopcontact met een aardpin, die kan je niet omdraaien, hmm.

Je kan 'een' belasting bij de led erbij hangen, iets kleins is al genoeg.

Of het stopcontact aanpassen en daarin fase en nul omdraaien.

[ Voor 22% gewijzigd door SA007 op 16-07-2016 15:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Dat komt omdat bijna alle schakelklokken maar 1 pool van de 230V schakelen.

Hierdoor krijg je een kleine condensator tussen de fase en aarde, en dat geleid een heel klein beetje.
LED's hebben aan dat kleine beetje genoeg om een klein beetje op te lichten.

Simpele oplossing, draai de schakelklok om in het stopcontact, dan staat die condensator tussen nul en aarde en gaat er geen stroom lopen.

Edit:
Ok w8, dit is zo'n stopcontact met een aardpin, die kan je niet omdraaien, hmm.

Je kan 'een' belasting bij de led erbij hangen, iets kleins is al genoeg.

Of het stopcontact aanpassen en daarin fase en nul omdraaien.

[ Voor 22% gewijzigd door SA007 op 16-07-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt wat je hier beschrijft, trouwens zo langzamerhand een heel bekende klacht. Eigenlijk zou je om dit op te lossen dubbelpolig moeten schakelen. Voor de fabrikant van zo'n schakelklokje zou dit maar een kleine moeite zijn om op dit inmiddels overbekende fenomeen in te spelen. Maar goed, je zal het moeten doen met enkelpolig. Inderdaad is dan meestal een kleine belasting al voldoende, beetje uitproberen. Echter het nadeel van een weerstand blijft toch dat hij nogal heet wordt, afgezien van het beetje extra energievrerbruik..Maar je kan in plaats daarvan ook een condensatortje nemen, dat gebruikt alleen maar een beetje blindvermogen en het wordt bovendien niet warm.

Edit:
Beetje dubbelop "tijdschakelklok". Een schakelklok impliceert immers al het begrip tijd. :)
Daarom heet zo'n ding ook alleen maar schakelklok. Ook een beetje mierenn...., ik geef het onmiddellijk toe.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 16-07-2016 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
alvast bedankt voor de uitleg.

bestaan er eigenlijk schakelklokken die die dubbel polig afsluiten ?
heb daarnet al eens bij conrad gekeken, maar die hebben daar geen filter voor en de specs sheets zijn bij de meeste niet echt uitgebreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:29
Koop/bestel een schakelklok in nederland. Die heeft die pin niet.
Of sluit een stekkerblok met indicator aan. Wellicht is dat al genoeg belasting.
justmike schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:37:
bestaan er eigenlijk schakelklokken die die dubbel polig afsluiten ?
Onwaarschijnlijk. Dat is namelijk duurder.

[ Voor 70% gewijzigd door jeroen3 op 16-07-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:34
jeroen3 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:41:
Of sluit een stekkerblok met indicator aan. Wellicht is dat al genoeg belasting.

[...]

Omdat het duurder zou zijn is het onwaarschijnlijk? Sowieso kost de gemiddelde schakelklok niet veel...

https://www.conrad.nl/nl/...3-2500-w-ip20-610957.html

Voor 15 euro eentje die beide polen uitschakelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:29
Dat is een countdown timer. Geen absolute schakelkok.
Ook is nergens in de documentatie van de leverancier op te maken dat hij een dpst relais bevat. Alleen in de conrad beschrijving, en die zou ik dus niet vertrouwen. Enkel "consumes no more electricity".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
jeroen3 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:41:

[...]

dat is geen oplossing voor mij, de mannelijke kant van de schakel klok heeft dan ook geen aardingsgat.
in mijn (Belgische ) elektrische installatie zijn alle stopcontacten voorzien van een aardingspin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 13:04
Ik weet niet zeker hoe die dingen precies aangesloten zitten, maar als het "omdraaien" van de stekker werkt, dan kan je toch het stopcontact waar de tijdschakelaar inzit even losdraaien en de fase en nul omdraaien? Of zeg ik dan iets geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
timleferink schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:50:
Ik weet niet zeker hoe die dingen precies aangesloten zitten, maar als het "omdraaien" van de stekker werkt, dan kan je toch het stopcontact waar de tijdschakelaar inzit even losdraaien en de fase en nul omdraaien? Of zeg ik dan iets geks?
Denk dat het idee achter de aardPEN in belgie is dat je een stekker niet kan omdraaien.. en je dus altijd de FASE op de zelfde kant krijgt.. en dat je in een apparaat er ook van uit mag gaan dat de FASE netjes op de FASE binnen komt en de nul netjes op de nul.. net als bij krachtstroom etc ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-07 17:13
Je kan de draden prima omdraaien toch als ik dit verhaal zo lees ? Of snap ik iets niet helemaal

[ Voor 54% gewijzigd door Ghostface9000 op 19-07-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SMSfreakie schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:56:
[...]

Denk dat het idee achter de aardPEN in belgie is dat je een stekker niet kan omdraaien.. en je dus altijd de FASE op de zelfde kant krijgt.. en dat je in een apparaat er ook van uit mag gaan dat de FASE netjes op de FASE binnen komt en de nul netjes op de nul.. net als bij krachtstroom etc ;)
Zou kunnen, maar het model stekker en stopcontact in België bestaat al heel lang. En nooit, in het verleden, noch in het heden is hiertoe enige noodzaak geweest. Voor een doodenkel apparaat waarvoor het nuttig zou zijn is het een aardige bijkomstigheid, maar ik heb zo'n apparaat nog nooit gezien. Behalve dan dat het ingeval van zo'n schakelklok wel eens handig zou kunnen zijn. Bovendien zou de bezitter van een dergelijk denkbeeldig apparaat in Nederland. waar je wel gewoon de stekker kan omdraaien, met de handen in het haar zitten.

Kortom, overal in de wereld kom je weer andere dingen tegen, zonder dat er diepere gedachten achter schuil gaan. Volgens mij is er ook geen vaste regel, links fase, rechts de nul, ook al zijn er veel monteurs die dat wel consequent als goede gewoonte aanhouden. Ook in Nederland, maar het is geen voorschrift..

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 19-07-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Techneut schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 23:08:
[...]
Zou kunnen, maar het model stekker en stopcontact in België bestaat al heel lang. En nooit, in het verleden, noch in het heden is hiertoe enige noodzaak geweest. Voor een doodenkel apparaat waarvoor het nuttig zou zijn is het een aardige bijkomstigheid, maar ik heb zo'n apparaat nog nooit gezien. Bovendien zou de bezitter van een dergelijk denkbeeldig apparaat in Nederland. waar je wel gewoon de stekker kan omdraaien, met de handen in het haar zitten.

Kortom, overal in de wereld kom je weer andere dingen tegen, zonder dat er diepere gedachten achter schuil gaan. Volgens mij is er ook geen vaste regel, links fase, rechts de nul, ook al zijn er veel monteurs die dat wel consequent als goede gewoonte aanhouden. Ook in Nederland, maar het is geen voorschrift..
tja, maar wandcontractdozen en stekkers die gekeyed zijn komen veel meer voor op de wereld..

404 Signature not found

Pagina: 1