One_Gandalf schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 13:29:
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik vind 80 Mbps een prima snelheid en is vermoedelijk veel meer dan ik nodig heb. Ik vraag me echter af of het mogelijk is om de draadloze snelheid op te krikken.
Met de app Wifi Analyzer ben ik als enige aanwezig op de 5 GHz band

met een prima signaal.
Ik vraag me eigenlijk af of de beperking ligt bij de Horizon mediabox en/of mijn tablet. Voor zover dat is te bepalen.
[...]
Hoe achterhaal ik de specificaties met betrekking tot 'single band' van de chip die in mijn tablet zit? Het enige wat ik uit de documentatie kan halen is dat de standaard 802.11n wordt ondersteund. Als mijn tablet niet het volledige signaal van de mediabox kan ontvangen dan verklaart dat mogelijk waarom er 'niet meer' dan 80 Mbps wordt gehaald. Ga ik nog nader uitzoeken.
[...]
Chip : Mediatek MT8165
Deze ondersteunt 'Dual band': gelijktijdig de frequenties 2,4 GHz en 5,0 GHz gebruiken.
Ik wil mij eigenlijk liever niet begeven op 2,4 GHz omdat mijn buren daar mogelijk hinder van ondervinden.
Ik begrijp uit je verhaal dat ik alleen een verdubbeling van antennes en signaal kan bereiken als ik op de Horizon mediabox ook het 2,4 GHz signaal aan zet?
Nee, het gaat over MiMo, dus meerdere fysieke datastromen binnen zelfde band. Een WiFi-module kan 1, 2, 3 of nog meer stromen tegelijk aan. Jouw Horizon box kan er afhankelijk van type
beetje jammer dat je dat niet gelijk aangeeft... 2 (G7400) of 3 (G7401) aan in de 5GHz. De vraag is hoeveel je tablet aankan.
Op basis van je genoemde 135Mbps link rate is dat al te zeggen: één enkele.
Waarom? Omdat die link rates de modulatieschema aangeven die AP en client samen afgesproken hebben om mee te communiceren. Voor WiFi-n vind je
hier een overzicht. Als je 135Mbps opzoekt zie je dat het drie keer voorkomt (meest rechter kolom), bij 1 stream en bij 3. Om verschillende redenen is 3 streams erg onwaarschijnlijk, dus heb je hier te maken met 1 stream bij 40MHz kanaalbreedte, 64QAM modulatie en twee andere variabelen waar ik je niet mee ga vervelen.
Aangezien zelfs de oudste Horizon box, de G7400, al twee streams aankan vertelt dit dat je tablet max een enkele stream aankan. Met een enkele stream ga je met WiFi-n maximaal 150Mbps link rate kunnen halen. Je haalt 135Mbps ofwel omdat short guard intervals niet actief zijn (kijk in de advanced settings van je AP), danwel ze zijn wel actief en het signaal is net niet zuiver genoeg om de strakste modulatie te halen.
Nu, gesteld dat je 135Mbps link rate haalt wil dat zeker niet zeggen dat je dat ook aan netto throughput met een speedtest gaat kunnen meten. Het is namelijk een brutosnelheid waar foutcorrectie en overhead nog vanaf moet. Omdat WiFi zoals hierboven aangegeven over een totaal niet gecontroleerd medium (de lucht) moet, zit er veel foutcorrectie ingebakken. Je kunt in praktijk max zo'n 70% halen van de link rate. 70% van 135Mbps is 94Mbps. Jij meet rond de 80Mbps. Dat verschil kan verschillende oorzaken hebben, varierend van slechte speedtest server (Ookla app meet bij random server in de buurt, je weet niet of dat zelfde is waarmee je bedraad meet en ook niet of het betrouwbaar is...), via meer fouten in de lucht dan verwacht
en dan is vooral je AP het probleem aangezien het dan eigenlijk een lagere link rate/modulatieschema had moeten kiezen die je wel zou kunnen halen tot aan trage hardware in de tablet zelf.
Al met al is 80Mbps met 1 stream WiFi-n helemaal niet slecht, zoals gezegd is met deze hardware zelfs in theorie max 150Mbps link speed en dus 104Mbps netto haalbaar. Om hogere snelheden te halen zou je je tablet moeten vervangen met eentje die minstens 2x2 MiMo doet (dus twee fysieke streams), of eentje die WiFi-ac doet. Dat laatste heeft overigens alleen zin als je een nieuwere G7401 Horizon box hebt, de oudere doet max WiFi-n.