Toon posts:

Wat is er mogelijk met Augmented Reality?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bramzewald13
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09-2016
Goedemiddag dames en heren,

voor een project ben ik wat informatie aan het inwinnen over Augmented Reality (AR).
Ik heb een tijd terug bij DWDD een presentatie gezien van een bril waarmee ze vervolgens van alles in de lucht zouden kunnen projecteren (van haai tot vliegtuigmotor).
Daar ging de aandacht vooral naar het interactieve van de AR. Nu is dit ook bijvoorbeeld het geval met de Pokemon rage.
En als ik dan kijk naar hoe deze graphics er dan uitzien dan valt me dat tegen.
Dan is de vraag natuurlijk of dit komt omdat het zwaartepunt ligt op het interactieve en niet op de kwaliteit van de graphics of zijn pokemons gewoon zo simpel getekend.
Mijn vraag is of je bijvoorbeeld een 3d gefotografeerd object kun plaatsen in een wereld voor de AR?
Stel ik heb een fiets en die fotografeer ik, zoals ze dit voor een 3d print doen. En die fiets wil ik plaatsen op specifieke GPS coördinaten.
Kan dat?

En als dit kan, kun je hetzelfde doen met een videobestand?
Dus iemand die een dansje aan het doen is en ik er omheen kan lopen?
Het hoeft helemaal niet interactief te zien maar het is puur om te bekijken.

Ik hoor het graag.

Bedankt voor jullie tijd!

Beste antwoord (via bramzewald13 op 16-07-2016 13:55)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Natuurlijk kan dat, maar je hebt dan wel wat beperkingen.
Als Pokémon dikke animaties ging gebruiken met high-res textures en dergelijke, dan hadden een boel mensen het een stuk minder kunnen draaien. Accu's die sneller leeg zijn omdat er meer berekend moet worden, databundels die sneller verstookt worden omdat je meer data moet versturen en telefoons die het waarschijnlijk gewoon niet kunnen draaien.

Als je er fatsoenlijke hardware achter zet, dan kun je natuurlijk veel meer, maar dat is natuurlijk nooit de insteek geweest van Pokémon Go.

En als je het met een plaatje kan doen, dan kan dat ook prima met video, ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Natuurlijk kan dat, maar je hebt dan wel wat beperkingen.
Als Pokémon dikke animaties ging gebruiken met high-res textures en dergelijke, dan hadden een boel mensen het een stuk minder kunnen draaien. Accu's die sneller leeg zijn omdat er meer berekend moet worden, databundels die sneller verstookt worden omdat je meer data moet versturen en telefoons die het waarschijnlijk gewoon niet kunnen draaien.

Als je er fatsoenlijke hardware achter zet, dan kun je natuurlijk veel meer, maar dat is natuurlijk nooit de insteek geweest van Pokémon Go.

En als je het met een plaatje kan doen, dan kan dat ook prima met video, ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.

• bramzewald13
Ja, precies. Dat is begrijpelijk.
Ik kan me geen voorstelling maken wat voor een bestandsgrootte zo'n 3D foto bijvoorbeeld is.
En of het gebruik van een mobiele telefoon voor de ideeën die ik heb uberhaupt een mogelijkheid is.

Ik zal eens proberen om met iemand die werkzaam is op dit gebied een orienterend gesprek te voeren.
Wellicht helpt hij me uit mijn droom en misschien komt er iets moois uit.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!

• Zaph
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03-2018
Je smartphone weet je positie, en in welke richting je camera wijst. Daarmee is in de 3D-wereld te berekenen hoe je bepaalde objecten weer zou moeten geven. Wat er dan gebeurt is dat die objecten over het beeld van de camera heen worden getekend, en als die 3D-berekeningen goed waren, dan komen de camera-beelden en de 3D-weergave overeen, ook als je daarna je telefoon beweegt.

Welke 3D-objecten je over het camera-beeld heen tekent is dan verder niet interessant - of het een simpele witte kubus is, een nep TV-scherm of een gedetailleerd model van een of ander monster, het principe blijft hetzelfde.

42

• bramzewald13
Maar ook bijvoorbeeld de hoogte? Dat als ik bijvoorbeeld op de eerste verdieping van een gebouw iets wil weergeven je dit ook kan instellen in de GPS coördinaten?

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-02 22:30
Die hoogte kun je dacht ik wel instellen. Dat zijn dan dacht ik de y cooordinaten, die tussen de breedte en de lengte staan

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:58
bramzewald13 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 12:53:

En als dit kan, kun je hetzelfde doen met een videobestand?
Dus iemand die een dansje aan het doen is en ik er omheen kan lopen?
Het hoeft helemaal niet interactief te zien maar het is puur om te bekijken.
Dat is natuurlijk onmogelijk met AR. Immers, de gebruiker kijkt ergens naar en wil ergens omheen kunnen lopen. Dat maakt het interactief omdat het apparaat moet weten welke hoek van een object getoond moet worden.

Dat verklaart ook meteen de lagere beeldkwaliteit van AR. De focus ligt op die interactiviteit, als je object niet instant draait als jij erom heen loopt dan is de immersie weg, en immersie is waar het om draait bij AR. Er is dus geinvesteerd in allerlei sensoren, camera's, speciale chips e.d. die dat gedeelte sneller maken. Hoge beeldkwaliteit dat komt allemaal nog wel, dat hebben we al eerder gedaan voor PC's en is voor nu nog niet zo interessant.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• bramzewald13
Ramon,

bedoel je dat het er omheen lopen ook al interactief is?
Daar heb je gelijk in. Wat ik eigenlijk bedoel is dat het niet bedoeld is om bijvoorbeeld iets te verplaatsen of te schieten of weet ik veel.
Als ik bijvoorbeeld iemand in 3d film dat hij een machine bedient, dan is het de bedoeling dat je om dit videobestand heen kan lopen zodat ik deze handelingen van allerlei verschillende kanten zou kunnen bekijken.

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34

Zeror

Ik Henk 'm!

AR is niet meer dan een extra informatie laag op datgene wat je camera of AR-bril ziet. Dit kan werkelijk alles zijn. Alles wat softwarematig gemaakt kan worden, kan in de AR laag geplaatst worden. Hoe eenvoudig of hoe complex dit dan ook is.

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bramzewald13 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 14:50:
Als ik bijvoorbeeld iemand in 3d film dat hij een machine bedient, dan is het de bedoeling dat je om dit videobestand heen kan lopen zodat ik deze handelingen van allerlei verschillende kanten zou kunnen bekijken.
Dat kan, maar dan moet je natuurlijk wel alles vanuit verschillende hoeken filmen voordat je het terug kan geven aan de gebruiker. En ik denk dat dat nog wel het moeilijkst zal zijn.

• bramzewald13
Ze kunnen nu natuurlijk met een 360 graden al naar buiten filmen voor een VR wereld.
Dan lijkt me dat het andersom makkelijker of net zo makkelijk is toch?
Of vergis ik me hierin?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ja, daarmee vergis je je behoorlijk.

Het enige dat hoeft te gebeuren voor dergelijke 360 filmpjes is dat er vanaf 1 punt naar alle kanten gefilmd moet worden. Dit is simpel te doen door een fisheye lens en/of door het samenstellen. De film zal altijd vanuit dezelfde posisite gemaakt zijn. Stel, je kijkt een achtbaan filmpje. dan kun je niet ineens gaan staan of in het bakje ernaast gaan zitten. Het punt waar vanuit gekeken wordt staat vast.

Zou je de andere kant op filmen, zelfs met een vast punt, dan zou en een enorme berg aan camera's in een grote bol formatie om het object heen moeten zetten (google maar eens op the making of van de bullet scene van de matrix. Kijk wat ze daar hebben moeten doen en hoeveel camera's ze al gebruiken om alleen nog maar 1 rondje te kunnen draaien om het object)

En zelfs als je dat voor elkaar krijgt, dan nog werkt het eigenlijk alleen wanneer je exact die afstand van het object af blijft. (er is wel wat te doen met schaling, maar perspectief gaat heel hard roet in het eten gooien)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Bullettooth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-01 14:08
Ik denk dat je eens hier naar moet kijken.

http://store.steampowered...530/?snr=1_7_7_230_150_10

De opname techniek die ze hiervoor gebruiken is erg goed volgens mij, en dan ipv in VR in AR afspelen moet volgens mij niet al te moeilijk zijn. Uiteraard word processing power dan wel een probleem. :P

[Voor 10% gewijzigd door Bullettooth op 18-07-2016 12:55]

Gravity is a habit that is hard to shake off.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

200% eens met wat Janoz zegt; ik kwam exact hetzelfde zeggen (inc. matrix verwijzing :D ). GMTA enzo :P
Maar, having said that: die beperking heb je natuurlijk niet met 3D modellen die je gewoon onder elke hoek en afstand etc. kunt renderen "over" de "cameralaag" heen. En met flink wat rekenkracht en niet al te gekke eisen kun je een "IRL model" ook realtime (met flinke beperkingen weliswaar, de camera zal bijvoorbeeld nooit de achterkant van een object zien) tot op bepaalde hoogte in het beeld inpassen. Kijk naar wat Microsoft met hololens doet bijvoorbeeld.

[Voor 28% gewijzigd door RobIII op 18-07-2016 15:24]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee