Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.yellowbrick.n...ansponderkaart-aanvragen/
[ Voor 35% gewijzigd door HKLM_ op 16-07-2016 10:04 ]
Cloud ☁️
Het zwitserse tolvignet: Zwitsers zijn zeikers, plak het vignet achter je spiegel direct op de ruit, dan zie je het niet. (Ergens anders volgens de handleiding mag ook). Je kan een boete krijgen van enkele honderden franken (1CHF = 0.92euro op dit moment) Als je je aan het vignet stoort, haal um weg als je niet meer in zwitserland rijdt, voor het geld dat je uitspaart aan de boete kun je makkelijk een nieuwe kopen.(40CHF of 40 Euro, afhankelijk waar je het koopt). Het vignet is overigens ook voor de motor verplicht (op de snelwegen), maar dan mag je zelf bepalen waar je die plakt.
Overigens kent ook Oostenrijk tolvignetten. Ik heb geen idee hoe ze daar mee omgaan.
Hier (in Zwitserland) hebben eigenlijk alle huur auto's een milieusticker, een zwitsers tolvignet en een oostenrijks vignet. De tolvignetten zitten achter de spiegel en de milieusticker in de rechteronderhoek van de voorruit. Je hebt er dan nauwelijks last van. Ziet het er mooi uit? Nee, dat niet....
Zolang het niet zoiets als dit wordt vind ik het wel best:

Dat, ik vind dat TS nogal overdrijft. Een marginale dode hoek als je rechts boven door je voorruit kijkt is niet iets waar ik snel last van heb. En al rijd je een super Lage Sportwagen is dat juist helemaal onderin vaak het geval.Reinier schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 10:19:
Ik heb alleen één Autobahnvignette geplakt, maar die kan er net zo goed weer af. Heb hem maar twee dagen nodig gehad
[afbeelding]
Maw: je overdrijft
[list=1]Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 09:49:
Je kent ze wel die milieustickers uit Duitsland of van die vignetten van Zwitserland. Je moet ze volgens de begeleidende papieren op de ruit plakken. Maar dat wordt je ook verteld door Yellowbrick parkeervergunningen en wat voor zooi dan ook, voordat je het weet moet je een gaatje zoeken om nog door de ruit te kijken.
Zelf heb ik nog een milieusticker liggen die op de ruit moet, of op een plasticje zodat ik hem alleen tijdens ritten naar Duitsland op hang. Volgens mij moet dat prima kunnen want het is niet overdraagbaar, er staat zelfs letterlijk een kenteken op. Maar ja, regels zijn regels hè.
Van zo'n vignet weet ik dat de Zwitsers daar daadwerkelijk moeilijk over kunnen doen, niet geplakt is gewoon niet geldig. Van Yellowbrick leg ik het pasje gewoon op het dashboard en daar weer nooit problemen mee gehad.
Hoe gaan jullie ermee om en wat zijn jullie ervaringen?
• Koop een grote auto, dan heb je ook een grote vooruit.
• In geen enkele Nederlandse gemeente is het bij kentekenparkeren nog nodig dat je iets achter je ruit plakt, die YellowBrick sticker kun je dus met een gerust hart weggooien. Er waren nog een stuk op drie uitzonderingen, maar ook die gemeenten zijn in de loop van 2016 afgestapt van die sticker.
• Koop een auto met fatsoenlijke ingebouwde navigatie, dan hoe je geen smartphone op je voorruit te plakken.
[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 16-07-2016 22:33 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Wij hebben op onze auto een Zwitsers vignet linksboven, een verzekeringsbewijs rechtsonder (Frankrijk, is verplicht) en een CERN-toegangs-vignet linksonder. Als de auto 4 jaar of ouder is dan komt daar ook nog het controle technique (~APK) bewijsje bij.
Het zit allemaal absoluut niet in de weg als je het lekker in een hoekje plakt. Eventueel zouden we het Zwitsers vignet achter de spiegel kunnen plakken, maar dat levert uiteindelijk niet zoveel op.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik vind het hooguit lelijk, maar ben voornamelijk benieuwd naar de regels en ervaringen.
Is dat serieus je enige bijdrage?GoldenSample schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 21:11:
[...]
Dat, ik vind dat TS nogal overdrijft. Een marginale dode hoek als je rechts boven door je voorruit kijkt is niet iets waar ik snel last van heb. En al rijd je een super Lage Sportwagen is dat juist helemaal onderin vaak het geval.
Maw: je overdrijft
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is het privacygevoeliger dan een sticker? Wat mij betreft niet, de hierboven beschreven camera's registreren je sowieso, daarnaast heb je nu het bijkomende voordeel dat iedereen die geen toegang heeft tot dat camerasysteem geen idee heeft waar je allemaal met je auto bent geweest want aan je auto is het niet te zien.
Qua lelijk: ja absoluut! Ik vind zelfs de dealersticker op een kentekenhouder lelijk, dus ik zal er alles aan doen om stickers op mijn auto te voorkomen. Ik heb namelijk geen zin om rond te rijden in iets dat zo willekeurig volgeplakt zit met kleurige stickers dat het net de slaapkamerdeur van een 4-jarige is
Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 09:49:
...
Maar dat wordt je ook verteld door Yellowbrick parkeervergunningen en wat voor zooi dan ook, voordat je het weet moet je een gaatje zoeken om nog door de ruit te kijken.
Kun je je eigen topicstart niet meer terug lezen? Daar noem je het zicht toch echt heel duidelijk in.Gonadan schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:18:
Toch bijzonder dat het nu ineens om het zicht door de voorruit draait, dat heb ik nooit genoemd.
[...]
[ Voor 0% gewijzigd door teigetjuh op 17-07-2016 12:59 . Reden: . verandert door ? ]
Nederland is net als de UK volgehangen met camera's, dat is niet in elk land zo, sommige landen nemen de privacy ietsje serieuzer. Verder is in niet alle landen het kenteken gebonden aan het voertuig, maar aan een persoon. Iets wat voor een tolvignet niet uitmaakt, want die zijn wel aan het voertuig gekoppeld.BdK9001 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:33:
Ik vind zo'n sticker een erg ouderwetse oplossing eigenlijk. Er hangen bij zo'n beetje elke brug of tunnel wel veiligheidscamera's of doorstroommeetapparatuur of trajectcontrole's, dus de mogelijkheid om met de bestaande infrastructuur te controleren of er voor kenteken X een tolvignet/parkeerkaart/milieusticker is aangeschaft/afgegeven is er allang.
Een kastje wat alleen uitgelezen kan worden als je niet sneller gaat dan 15km/h gaat de doorstroming niet bevorderen, meer files en meer milieuvervuiling. in de ogen van veel mensen om een of beide redenen geen optie.Een andere optie is een breder gedragen variant van het Franse telepeage kastje, dat werkt met een transponder, dus is uit te lezen wanneer nodig, maar geeft verder geen mogelijkheid tot continue tracking.
Ze kunnen het al niet eens worden over een rijbewijs-norm. Ja, er is een richtlijn, maar die kan door elk land afwijkend geinterpreteerd worden. Dan denk je dat ze het eens kunnen worden over een technische standaard? Ik denk dat dat misschien over 30 of 40 jaar een optie is, maar voorlopig niet.
Vergeet ook niet dat Zwitserland geen lid van de EU is en dus zijn eigen regels heeft.
Hoe meer er via een systeem gewerkt wordt, des te meer toegang er tot een dergelijk systeem is en moeilijker de toegangsbeveiliging/privacy gegarandeerd kan worden. Met camera toezicht kun je aan de hand van tijdstippen en een kenteken een voertuig volgen. Het is in mijn ogen nogal een grove schending van de privacy, dat dit mogelijk is. Als dit dan ook nog eens voor veel mensen en bedrijven toegankelijk wordt, heb je 0,0% privacy over. Tenzij je alleen maar te voet of op de fiets reist. Een sticker is een eenvoudig te controleren hulpmiddel, dat verder niet aangeeft waar jij je elke dag begeeft en op wat voor tijdstippen jij je boodschappen doet, je naar je werk gaat, en of jij vreemd gaat.Is het privacygevoeliger dan een sticker? Wat mij betreft niet, de hierboven beschreven camera's registreren je sowieso, daarnaast heb je nu het bijkomende voordeel dat iedereen die geen toegang heeft tot dat camerasysteem geen idee heeft waar je allemaal met je auto bent geweest want aan je auto is het niet te zien.
Lelijk, zeer zeker. Reclame-rijden is ook niet mijn hobby, dus de dealer mag al die onzin verwijderen, of er voor betalen. Helaas ontkom je af en toe niet aan wettelijk verplichte zaken op of aan je auto/motor/etc.Qua lelijk: ja absoluut! Ik vind zelfs de dealersticker op een kentekenhouder lelijk, dus ik zal er alles aan doen om stickers op mijn auto te voorkomen. Ik heb namelijk geen zin om rond te rijden in iets dat zo willekeurig volgeplakt zit met kleurige stickers dat het net de slaapkamerdeur van een 4-jarige is
Whoeps, beeldspraak, dat is dus niet de kernvraag van het topic.teigetjuh schreef op zondag 17 juli 2016 @ 12:35:
Kun je je eigen topicstart niet meer terug lezen? Daar noem je het zicht toch echt heel duidelijk in.
Het is inderdaad wel bijzonder om de willekeur qua systemen te zien, ook qua kentekengebruik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als dat een Nederlandse auto is wordt hij bij de APK afgekeurd. Mijn auto is al eens afgekeurd door 3 backstage stickers van Lowlands boven elkaar te plakken. Die zijn dan wel wat groter dan deze kleintjes, maar nemen ongeveer net zoveel ruimte in.Reinier schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 10:19:
Ik heb alleen één Autobahnvignette geplakt, maar die kan er net zo goed weer af. Heb hem maar twee dagen nodig gehad
[afbeelding]
2006 mistReinier schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 10:19:
[afbeelding]

Maar TS, we hebben het uiteindelijk dus maar over twee stickers die je moet plakken? Mooi is het niet maar ik zou er ook niet wakker van kunnen liggen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nee we hebben het niet over mijn stickers of mijn voorruit. We hebben het over regelgeving en handhaving omtrent stickers plakken. Het feit dat ik zelf stickers heb is niet meer dan inleiding.Xander schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:27:
Maar TS, we hebben het uiteindelijk dus maar over twee stickers die je moet plakken? Mooi is het niet maar ik zou er ook niet wakker van kunnen liggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Anoniem: 172410
Vervolgens vraag je hoe mensen er mee om gaan en blijkt dat veel mensen het probleem niet echt zien en dus gewoon plakken dan is dat een belachelijke bijdrage.Gonadan schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:14:
[...]
Whoeps, beeldspraak, dat is dus niet de kernvraag van het topic.
Het is inderdaad wel bijzonder om de willekeur qua systemen te zien, ook qua kentekengebruik.
Lastig hè mensen op een discussieforum die een andere mening hebben.
Ik kan hem natuurlijk ook gewoon sealen.Frieda schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:18:
Die duitse milieusticker kun je gemakkelijk verwijderen na gebruik, als je hem een beetje netjes erafpulkt en meteen op een stickervel plakt kun je hem daarna nog een keer terugplakken. De derde keer doet hij het niet meer, dan knip je een rond stukje zelfklevend raamfolie uit en dat doe je eroverheen. Helaas ervaring mee ivm het vervangen van de voorruit (bij Audi maken ze tegenwoordig ruiten met bobbels erin). En anders bestel je gewoon een nieuwe!
Maar ik rijd en Duitse auto dus eigenlijk hoort die sticker er gewoon op te zitten. waarschijnlijk plak ik hem dan ook gewoon, maar was toch benieuwd naar de ervaringen.
In jouw geval vind ik het lastig dat je oordeelt over mijn mening in plaats van gewoon te vertellen wat jij doet. De anderen doen dat tenminste nog wel, dus heb ik er wat aan.GoldenSample schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:41:
[...]
Vervolgens vraag je hoe mensen er mee om gaan en blijkt dat veel mensen het probleem niet echt zien en dus gewoon plakken dan is dat een belachelijke bijdrage.
Lastig hè mensen op een discussieforum die een andere mening hebben.
[ Voor 42% gewijzigd door Gonadan op 17-07-2016 18:46 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kon uit mijn post niet opmaken dat ik t ding rechts boven op de ruit geplakt heb?Gonadan schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:44:
[...]
In jouw geval vind ik het lastig dat je oordeelt over mijn mening in plaats van gewoon te vertellen wat jij doet. De anderen doen dat tenminste nog wel, dus heb ik er wat aan.
In mijn vorige auto verzamelde ik op 2 vakanties redelijk wat vignetten. Deze zaten dus of rechts boven en een deel onder (links onder dan) zoals in mijn post ook staat: daar heb je er het minste last van.
Nee niet echt eigenlijk, leek meer een suggestie.GoldenSample schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:48:
Je kon uit mijn post niet opmaken dat ik t ding rechts boven op de ruit geplakt heb?
Voor vignetten heb je geen verplichte locatie toch? Ik dacht dat milieustickers verplicht aan de biersoort bijrijderskant moesten bijvoorbeeld?In mijn vorige auto verzamelde ik op 2 vakanties redelijk wat vignetten. Deze zaten dus of rechts boven en een deel onder (links onder dan) zoals in mijn post ook staat: daar heb je er het minste last van.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die van de camping plak ik altijd aan de binnenkant van een lamineer-velletje. Daarna door het lamineer apparaat. En al ik hem dan nodig heb, plaats ik hem achter de voorruit.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Anoniem: 172410
Ik meen dat het Oostenrijkse vignet op een vaste plek geplakt dient te worden in verband met de automatische scanners boven de weg, maar het zou ook een ander land kunnen zijn.Gonadan schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:51:
Voor vignetten heb je geen verplichte locatie toch? Ik dacht dat milieustickers verplicht aan de biersoort bijrijderskant moesten bijvoorbeeld?
Let wel op dat alles behalve op de normale manier plakken illegaal zou kunnen zijn. Het is de bedoeling dat zo'n vignet op één auto zit en als je hem met gemak verwijderd, is die garantie er niet meer. Met wat kwade zin zou het als fraude gezien kunnen worden.mhr-zip schreef op maandag 18 juli 2016 @ 17:15:
De Duitsland sticker konden we overplakken op de nieuwe ruit.
Die van de camping plak ik altijd aan de binnenkant van een lamineer-velletje. Daarna door het lamineer apparaat. En al ik hem dan nodig heb, plaats ik hem achter de voorruit.
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 18-07-2016 17:22 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bonnetje bewaren? Als je in Duitsland een merkdealer binnenstapt, krijg je die milieusticker gratis...Gonadan schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:06:
V
Zo'n milieusticker heeft echter zelfs nog het eigen kenteken erop staan en je moet het bonnetje bewaren als bewijs.
En dan nog zit er een velletje bij wat je moet bewaren.Tango_S schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:18:
Bonnetje bewaren? Als je in Duitsland een merkdealer binnenstapt, krijg je die milieusticker gratis...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Whoeps, onmiddellijk weggegooid. Als je dat allemaal moet beginnen bijhouden, heb je een secretaresse nodig om alles te klasseren.Gonadan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:48:
[...]
En dan nog zit er een velletje bij wat je moet bewaren.
😬 Lastig als je een Saab hebt..Tango_S schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:18:
[...]
Bonnetje bewaren? Als je in Duitsland een merkdealer binnenstapt, krijg je die milieusticker gratis...
Nu zag ik dat het nummer niet zo goed zichtbaar is.
Laat ik het kort houden en svp niet erover zeuren. Ik heb wat vaseline gebruikt bij het opplakken van de sticker op mijn vorige auto voor de meivakantie. Ik wist dat ik per 1 juli een andere lease auto zou krijgen en ik ga echt geen 2 stickers in een jaar kopen. Maar dat is een keuze van mijzelf en ik begrijp de evt gevolgen
Mijn vraag is, iemand ooit ertussenuit gehaald bij de Zwitserse grens en een grondige controle gehad. Wordt er veel aandacht aan de sticker besteed?
Ik ben al heel vaak door Zwitserland gereden en altijd stapvoets langs de douaniers en dan weer door.
Sticker is uiteraard goed zichtbaar maar van die afstand kan je het nummer niet zien. Dat gedeelte is zelfs transparant en het zijn zwarte cijfers. Van buiten naar binnen van dichtbij nauwelijks zichtbaar. Andersom wel.
Verwacht zelf niet direct een probleem, maar je weet nooit hoe streng ze zijn.
Afgelopen vakantie op de terugweg stond er een controle op de eerste parking na de Italiaanse / Zwitserse grens. Er alleen gevraagd we iets aan te geven hadden. Maar dat hadden we niet en mochten zo doorrijden
Dat is voornamelijk voor mensensmokkel.Hugo__Boss schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:34:
[...]
Weekje later ook van Italië naar Zwitserland. Toen werd eigenlijk alleen de kofferbak grondig doorzocht, geen paspoorten of vignet. Was ook ergens een binnendoor grensovergang in de bergen bij een meer.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik werd dit jaar door de politie op een parkeerplaats in Oostenrijk langs de snelweg gecontroleerd. De boete is 130 euro heb ik gehoord en er is uiteraard geen pardon. Maar ik had een digitale vignet dus dat was in orde. Ik moest alleen op de telefoon wel de factuur laten zien.p.d.akkerman schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:58:
Dank je.
Verwacht zelf niet direct een probleem, maar je weet nooit hoe streng ze zijn.
Afgelopen vakantie op de terugweg stond er een controle op de eerste parking na de Italiaanse / Zwitserse grens. Er alleen gevraagd we iets aan te geven hadden. Maar dat hadden we niet en mochten zo doorrijden
Overigens is er ook een camera systeem welke om de x km staat en controleert of je auto een vignet heeft. Deze controleert blijkbaar stickers en digitale aanvragen.
De pakkans is dus 100% als je geen vignet hebt.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
En smokkel van goederen, vooral met betrekking tot vlees en alcohol. Vlees is duur in Zwitserland en er zijn een hoop mensen die te veel vlees meenemen. (Max 1 kilo per persoon.) Het is nogal afhankelijk van de douanier hoe ver ze gaan, maar het vignet is meestal niet de focus.