Wetgeving apps uit ander iTunes Store geldigheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-10 10:22
Ik heb een klein vraagje wat wellicht wat meer mensen aan het denken zet. Ik heb het eigenlijk nog nooit zo bekeken.

Ik download Apps uit de US iTunes Store, geld dan ook de Amerikaanse wetgeving voor mij als gebruiker van die app? Dus dat de Amerikaanse overheid met die data aan de slag kan gaan, om maar even kort door de bocht te gaan.

Alvast bedankt als iemand hier meer over weet.

Beste antwoord (via Locolau op 18-07-2016 22:52)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je data en apps vallen onder de Amerikaanse wet, om dat vanuit hun perspectief ze niet beter weten. En als je ze duidelijk maakt dat je niet voldoet aan de eisen om die data/apps te gebruiken (je bezit het niet, maar hebt een gebruiksrecht), dan wordt je toegang simpelweg ontzegd en heeft Amerika binnen hun wetten nog steeds toegang tot die data.

Jijzelf valt natuurlijk niet onder de Amerikaanse wet, om dat je niet in Amerika bent en geen Amerikaan bent. Maar als je dan weer iets aan recht wil halen, dan vallen je vragen/eisen wel weer onder Amerikaans recht.

Met andere woorden: het is een complexe zaak, en puur om dat je iets 'stouts' gedaan hebt kan je er van uit gaan dat als er iets gebeurt het in jouw nadeel uitpakt, wat in het ergste normale geval op verlies van je USA AppleID valt en de bijbehorende data.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer iets voor het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

3i > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat lijkt me nou typisch een vraag die je aan Apple moet stellen. Mogelijk overtreed je de licentievoorwaarden (gebruik je een VPN of proxy om je als Amerikaans voor te doen?).

Ik mis echter wel eigen inzet hier. De vraag stellen is niet genoeg, wat heb je zelf al geprobeerd uit te zoeken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Ik gebruik gewoon een normale verbinding. Ik schakel m'n laptop naar de US iTunes Store, heb daar een account aangemaakt en download dan gewoon apps. Zo heb ik wat gratis apps en ook Pokemon Go eerder dan dat ze in Nederland uit zijn.

Zelf heb ik nog maar weinig uitgezocht hoe dit zit. Ik heb even gekeken in de voorwaarden maar werd daar niet echt wijzer van. Ik zal komende week nog even kijken en wellicht vind ik wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik weet niet of er in de voorwaarden staat dat je Amerikaan moet zijn of in Amerika om gebruik te maken van de US app store.

Wat het wel betekent is dat het Amerikaanse consumentenrecht van toepassing is. Bij geschillen zul je dus naar een Amerikaanse rechtbank moeten om je gelijk te halen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:11
Je moet ook een Amerikaans adres hebben ingevuld. Je hebt dus al gelogen tijdens het aanmaken van een account. Ik zou het niet gaan vragen aan Apple maar ja in principe heb je een Amerikaans account met een Amerikaans adres en zul je vallen onder Amerikaanse wetgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:13
Pendora schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:47:
Je moet ook een Amerikaans adres hebben ingevuld. Je hebt dus al gelogen tijdens het aanmaken van een account.
Dat is nogal een aanname. Ken zat mensen die tijdelijk in de VS hebben gewoond en dus op reguliere wijze een Amerikaanse account hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je zelf bewust een VS account aanmaakt dan zal je vast hebben getekend onder VS recht te vallen.

Maar: voor de onderliggende vraag is dat niet relevant. Ook voor NL accounts wordt is de in de VS opgeslagen info gewoon op te vragen door de VS overheid. (Nog los van de Fredom act waaronder de VS ook de info wil hebben van data die in Europa is opgeslagen van Apple, MS, KPN, whatever).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:11
Bazziek schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:49:
[...]

Dat is nogal een aanname. Ken zat mensen die tijdelijk in de VS hebben gewoond en dus op reguliere wijze een Amerikaanse account hebben.
Dat het een aanname van mij is, is correct. Maar dan "liegt" hij nu nog steeds door zijn adres niet te hebben aangepast en daarmee niet het land van zijn account te hebben aangepast. Je kunt niet een Amerikaans(of willekeurig ander land) account hebben zonder adres van dat land. Hij woont nu (grootte kans) in Nederland of Belgie en moet volgens de Apple voorwaarden daar een account hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je data en apps vallen onder de Amerikaanse wet, om dat vanuit hun perspectief ze niet beter weten. En als je ze duidelijk maakt dat je niet voldoet aan de eisen om die data/apps te gebruiken (je bezit het niet, maar hebt een gebruiksrecht), dan wordt je toegang simpelweg ontzegd en heeft Amerika binnen hun wetten nog steeds toegang tot die data.

Jijzelf valt natuurlijk niet onder de Amerikaanse wet, om dat je niet in Amerika bent en geen Amerikaan bent. Maar als je dan weer iets aan recht wil halen, dan vallen je vragen/eisen wel weer onder Amerikaans recht.

Met andere woorden: het is een complexe zaak, en puur om dat je iets 'stouts' gedaan hebt kan je er van uit gaan dat als er iets gebeurt het in jouw nadeel uitpakt, wat in het ergste normale geval op verlies van je USA AppleID valt en de bijbehorende data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
Bedankt voor de vele antwoorden inclusief beschuldigen gebaseerd op aannames. Ik weet genoeg.
Pagina: 1