Ik heb een ESXi thuisserver en bij iedere host shutdown gaat de onderstaande S.M.A.R.T. waarde omhoog (bij alle HDD's en SSD):
Er is meer dan genoeg info te vinden over die waarde, bijvoorbeeld op Wikipedia. Power-Off_Retract_Count zou staan voor "Number of power-off or emergency retract cycles." Dus lijkt het niet meer dan normaal als die waarde ieder keer oploopt als het systeem wordt uitgeschakeld.
Maar ik kom ook berichten tegen dat het voor SSD's schadelijk is. Bijvoorbeeld in dit bericht van CiPHER:
code:
1
| 192 Power-Off_Retract_Count 0x0000 100 100 000 Old_age Offline - 20 |
Er is meer dan genoeg info te vinden over die waarde, bijvoorbeeld op Wikipedia. Power-Off_Retract_Count zou staan voor "Number of power-off or emergency retract cycles." Dus lijkt het niet meer dan normaal als die waarde ieder keer oploopt als het systeem wordt uitgeschakeld.
Maar ik kom ook berichten tegen dat het voor SSD's schadelijk is. Bijvoorbeeld in dit bericht van CiPHER:
Het systeem is pas nieuw en ik wil voor de zekerheid toch even checken wat ik met deze waarde moet doen. De informatie die ik her en der vind is wat tegenstrijdig. Is dit een normale informatieve waarde, of word de stroom te vroeg van de schijven afgehaald bij het afsluiten en is het wel degelijk schadelijk? Het uitschakelen doe ik overigens netjes zoals het hoort. Eerst de VM's stoppen en vervolgens de host via de VMware ESXi web interface. Voor de rest ondervind ik ook helemaal geen problemen met de server.quote: CiPHERZou je in je SMART info kunnen, kun je daar Unexpected Power-Loss Count of Power-off Retract Count vinden die je vertelt hoe vaak je SSD niet netjes is afgesloten. Vooral SSDs zijn hier gevoelig voor. Een SSD kan met een beetje pech corrupt en onbruikbaar worden na onverwacht de stroom te hebben verloren. Dat laatste wil zeggen dat de SSD een commando hoort te krijgen voordat het de stroom verliest. Als er een probleem zit in die powersaving functie kan dat dus een oorzaak zijn. Dit is al vaker voorgekomen, ook bijvoorbeeld met shutdown die iets te vroeg uit ging en je SSD corrumpeerde.
Just remember... if the world didn't suck, we'd all fall off.