Upgrade center speaker voor BA SoundWare S

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilverhox
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-01 17:49
Hoi Tweakers,

Zojuist is een van mijn Boston Acoustics Soundware S speakers gesneuveld en dit leek me het perfecte moment om mijn center speaker te upgraden.

Al een tijd erger ik me aan onduidelijke dialogen in films en series.

Ik gebruik de:
Boston Acoustics SoundWare S 5.1
https://tweakers.net/pric...51-(zwart)/specificaties/
+
Sony STR-DN840
https://tweakers.net/pric...-str-dn840/specificaties/

Vraag:
Heeft iemand een idee wat voor en/of welke center speaker goed samen gaat met de rest van mijn setup?
De Soundware S speakers zijn niet meer te koop en ik ben toch eigenlijk op zoek naar een upgrade.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoeveel wil je uitgeven en waar gebruik je het voor? Hangt het primar aan je PC of is het voor fils en muziek in de huiskmer (en in welke verhouding dan)?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilverhox
Ik zat zelf te denken aan Max €150,- maar een tweedehands speaker is ook een optie.

De set staat in de woonkamer en is voornamelijk bedoeld voor series/films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aangezien het allemaal de zelfde speakertjes zijn, zijn ze natuurlijk uitwisselbaar. Ook moet de subwoofer een deel van de middentonen voor zijn rekening nemen. En das in geen enkel geval wenselijk ;)
Wat ik in jouw geval zou doen is twee nieuwe fronts kopen en een van de huidige fronts naar de center verhuizen. Dan gaat je hele geluidsbeeld er op vooruit. Uiteraard wel je speakers opnieuw inregelen, maar dan heb je een stuk meer plezier van je set en doet je sub eindelijk waar ie voor gemaakt is :)

Budget van 100 euro moet dan wel iets opgerekt worden, maar voor 260 euro zou je een setje Boston A25 kunnen kopen (Correct heeft ze).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilverhox
Bedank voor je tip!
Maar als ik je goed begrijp blijf ik een soundware S gebruiken als center speaker. Of bedoel je dat ik 2 soundware S speakers op het center kanaal aansluit?(kan dit überhaupt wel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies, dus een verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hilverhox schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 23:00:
Bedank voor je tip!
Maar als ik je goed begrijp blijf ik een soundware S gebruiken als center speaker. Of bedoel je dat ik 2 soundware S speakers op het center kanaal aansluit?(kan dit überhaupt wel?)
Nee, gewoon een frontspeakertje als center aansluiten en neerzetten. Zijn allemaal de zelfde units. Gooi je linksvoor naar het midden, rechtsvoor in de kast en koop je twee andere fronts :)
Tip: https://www.avtrader.nl/s...ers/boston-acoustics-a-26
Die zijn nu in de aanbieding, heb je voor 240 euro nog een maat groter dan die a25 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boston A25 al vanaf €99,- per stuk op hifi corner.
Daarnaast leuk voor de vergelijking: Q-Acoustics 2020, nu ongeveer 135 per stuk, Monitor Audio MR2, ongeveer 150 per stuk. Het kan bij een upgrade van de fronts ook zijn dat zonder center het geluid beter is.

Ik sluit me wel aan bij het idee om in deze configuratie de fronts te upgraden en niet puur de center.
Doordat al deze speakers het werk voor de center lichter maken, zal er zeker een verbetering zijn. Ook wanneer je dus weer zo'n kleine center gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, ze zijn er weer bij hificorner. Toen ik keek waren ze uitverkocht, en ik weet dat ze slecht verkrijgbaar zijn, dus niet specifiek daar genoemd :)
Having said that zou ik zelf eerder voor de grotere A26 gaan, of zels budget iets omhoog en twee instap vloerstaanders kopen. Wereld van verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilverhox
Super bedankt voor het advies!
Is het echter niet zo dat bij films/series met een 5.1 audiospoor de dialogen alleen over de center wordt afgespeeld?
Dan ga ik er namelijk is dat opzicht (dialoog audio) niet op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hilverhox schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 16:36:
Super bedankt voor het advies!
Is het echter niet zo dat bij films/series met een 5.1 audiospoor de dialogen alleen over de center wordt afgespeeld?
Dan ga ik er namelijk is dat opzicht (dialoog audio) niet op vooruit.
Ja dat is zeker zo. Het is ook wel interessant advies. Die speakers gaan vooral beter klinken als je muziek luistert. Maar als je daar geen klachten over hebt, maar puur over de verstaanbaarheid ontevreden bent, kan je beter een wat betere center kopen. Bij een film komt daar zo;n 80% van de geluidsinformatie uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilverhox
JvS schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 18:37:
[...]

Ja dat is zeker zo. Het is ook wel interessant advies. Die speakers gaan vooral beter klinken als je muziek luistert. Maar als je daar geen klachten over hebt, maar puur over de verstaanbaarheid ontevreden bent, kan je beter een wat betere center kopen. Bij een film komt daar zo;n 80% van de geluidsinformatie uit.
Ja precies dat bedoel ik!

Om een of andere reden heeft mijn sub nu ook de geest gegeven. 50% van de tijd doet hij het niet en springt later zonder enige reden weer aan. Helaas buiten de garantie. :(

In hoeverre is een sub nog noodzakelijk als ik bijv. zulke vloerstaanders zou aanschaffen?
Boston Acoustics A 250
https://tweakers.net/pric...50-(zwart)/specificaties/

Dit met het oog op films kijken.

Kan hier qua bass een vergelijkbaar geluid uit komen?

Ik hoor graag van jullie! Tips zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Een subwoofer is naar mijns inziens altijd een aanvulling. De output waarmee een subwoofer het laag weergeeft is niet te vergelijken met het laag uit een speaker. Waarbij een A250 ook redelijk kleine speaker is en daarbij ook kleine woofers heeft wat de laagweergave ook niet ten goede hoeft te komen.

De speakers zullen lager gaan dan die van de Soundware waardoor je wel voordelen haalt als dat de crossover een stuk naar beneden kan. Over het algemeen komt dat het geluid ten goede doordat de subwoofer een stuk minder actief is. Boven de 100 Hz kan je tonen op gehoor plaatsen, dat zal je met de Soundware hebben met de A250 minder. Puur theorie aangezien de ruimte (akoestiek) ook veel doet met de laagweergave. En de overige speakers moet je nog steeds aanvullen waardoor de crossover van de andere speakers wel hoger blijft. Tevens vinden sommigen een actievere subwoofer juist leuk met films en games.

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 21-07-2016 18:17 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1