Videokaart van casefans voorzien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Ik heb tweedehands een Sapphire Fury Tri-X aangeschaft, nu zit ik echter met een probleempje. Deze kaart is te dik om in mijn systeemkast te passen (een Fractal Design Node 202). Na het verwijderen van de shroud past deze net in de kast, één klein nadeeltje, de fans zijn onderdeel van de shroud zelf en die zijn dus ook verwijderd waardoor ik met een 'naakte' kaart zit die van koeling moet worden voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GONfAZc.jpg

Nou zal je ongetwijfeld opvallen dat daar een aantal kabeltjes beschikbaar zijn waar de fans aan hebben gezeten. In de kast recht voor de videokaart is er plek voor 2 casefans, denk ik nou te simpel dat ik gewoon 2 casefans in de kast kan draaien, deze aan de videokaart aansluit en met een custom fancurve in de AMD Crimson drivers helemaal goed zit?
Sowieso al een probleempje, hoe kom ik aan female videokaart pwm connector naar female normale case-fan pwm? Hebben ze een specifiekere benaming dan 4-pin pwm connector?

De originele koeler beschikt over 3 fans met de volgende specificaties
(link naar PDF, modelnummer: t129215bu) :
12V
0.50AMP
6Watt

Ik zou daar graag voor in de plaats 2x een b.v. Be Quiet! Pure Wings 2 plaatsen.
12V
0.09AMP
1.08Watt

Kan dit/mag dit of moet ik heel specifiek op de getalletjes gaan letten, de natuur/scheikunde lessen zijn veel te lang geleden geweest en geheel vergeten.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Of het kan en/of werkt kan je natuurlijk zelf gewoon testen. Idle verbruiken ze bij niets. En kunnen de meeste GPU's wel zonder airflow. en dan temps goed in de gaten houden. Maar dit is allemaal een erg gedoe. en ik vermoed weinig kans van slagen. Waarom niet verkopen en iets doorsparen voor een 1070. Deze zal stukken cooler draaien in de toch al kleine case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Over temperaturen maak ik me weinig zorgen. Ik heb op het moment een enkele fan op de casefan aansluiting op het moederbord zitten en dit draait uitermate koel. 4°c boven de kamer temperatuur idle en de hoogste temperatuur tot nu toe is 44°c geweest.

Het gaat me er meer om of de videokaart wel in staat is om andere fans dan waar die mee geleverd aankan. En of iemand weet waar de juiste stekkertje te vinden zijn.

De GTX 1070 is me veel te duur, ik zat eigenlijk te wachten op de RX 480 maar de aftermarket modellen laten wel erg lang op zich wachten en een medetweaker had een Fury te koop staan voor een zacht prijsje. Ik speel op WQHD dus dan is de extra kracht van een Fury (hopelijk te unlocken naar Fury X) ook wel gewenst :).

Om één van mijn eigen vragen te beantwoorden:
Hebben ze een specifiekere benaming dan 4-pin pwm connector?
mini 4-pin pwm connector lijkt ook een veelgebruikte.

En op moddiy zijn kabeltjes te vinden die bijna zijn van wat ik nodig hebt, echter is 1 van de uiteinden altijd male terwijl ik female -> female nodig heb. Tenzij ik de gehele koeler verwijder maar die zit behoorlijk vast en van wat ik gelezen heb is het HBM geheugen nogal fragiel dus liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Sluit de fans aan op je moederbord, en gebruik Speedfan om ze aan te sturen, gebruik de temp van je gpu om de fancurve te regelen.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[Remmes] schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:34:
Sluit de fans aan op je moederbord, en gebruik Speedfan of ze aan te sturen, gebruik de temp van je gpu om de fancurve te regelen.
beste en mooiste optie.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Mooiste niet maar wel het makkelijkste, en ik denk dat het gaat worden want ik kan geen female to female kabeltje vinden. Mocht iemand er wel één vinden, laat maar weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Xthemes.us schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 23:50:
Mooiste niet maar wel het makkelijkste, en ik denk dat het gaat worden want ik kan geen female to female kabeltje vinden. Mocht iemand er wel één vinden, laat maar weten :).
Wat let je om er zelf 1 te maken?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-09 08:34
Wat dacht je ervan om gewoon een iets grotere kast te kopen.
En deze Ghetto oplossingen achterwege te laten,de oplossingen die er nu voorgedragen worden kosten ook geld,en maken je behuizing niet mooier en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
kendo schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 23:13:
[...]

Wat let je om er zelf 1 te maken?
Kosten, ik zou graag de fans origineel laten. 2 kabeltjes ga je al snel richting de 15-20 euro, dat zit me dan persoonlijk niet lekker om dat te bepalen voor een paar draadjes die eindigen in een plastic hoesje. Wellicht dat het wel gebeurd, op is wel een 10-stuks mini pwm 4-splitter[/url] te vinden dat een goede basis zou zijn. Scheelt weer een y-splitter, kunnen beide fans een eigen kabeltje krijgen.
maus3142 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:18:
Wat dacht je ervan om gewoon een iets grotere kast te kopen.
En deze Ghetto oplossingen achterwege te laten,de oplossingen die er nu voorgedragen worden kosten ook geld,en maken je behuizing niet mooier en beter.
Gaat hem niet worden, de behuizing moet draagbaar zijn en in de handbagage passen voor het vliegveld. De enige andere kast die ik zou overwegen is de kast die ik hiervoor heb gebruikt, de Silverstone Sugo SG-13 maar daar is de kaart te lang voor wat nog een veel groter probleem is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
En tada
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mf4Lbkk.jpg

Met een paar donordraadjes ter hand heb ik mijn eigen verloopstukjes gemaakt. Vind het toch prettiger dat de videokaart zijn eigen fans regelt. In geval van lockups/software crash weet de videokaart zichzelf dan in ieder geval nog koel te houden.

De donors zijn:De koeling wordt verzorgd door pricewatch: Corsair ML120 (2-pack), 120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Wil je ook 2 kabeltjes verkopen? :) ziet er voor de rest goed uit :*)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Ik kan je best wat van de donor-kabeltjes verkopen, als je ze net zo als hierboven wilt hebben dan moet ik er even over nadenken. Met mijn soldeer-apparatuur is het verre van ideaal gecombineerd met een gebrek aan oefening/skills is het een proces dat nogal lang duurt ;).

Zoals hierboven te zien is er b.v. gebruikgemaakt van tape i.p.v. heatshrink voor de isolatie en alhoewel ik gepoogd heb om de kabeltjes eerst een beetje te 'interweaven' zijn de kabeltjes te klein/te stug om ook zo te houden tijdens het solderen dus dan wordt het maar de koperdraden naast elkaar houden en snel een druppel soldeersel erop druppen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Gaat mij puur om de donor kabeltjes. Maak er zelf wel wat moois van :p ( I hope). Wil de 2 kleine ventilatoren van mijn Sabertooth via de aquaero aansturen :*)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Pagina: 1