Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 411678

Topicstarter
Ik heb een Medion Akoya E6421 aangeschaft en wil graag deze upgraden met een 128 gb ssd kaart.
Mijn keuze voor deze laptop is gevormd door deze review van laptops van een aantal maanden geleden: https://tweakers.net/reviews/4365/basislaptop-round-up-zes-laptops-van-zeshonderd-euro-vergeleken.html
Volgens de review is het makkelijk de laptop up te graden met een ssd kaart.

Mogelijkheid 1 is dat ik de dvd-speler vervang met een ssd caddy
Mogelijk 2 is dat ik er een m2 ssd in stop

Graag zou ik van jullie weten welke van deze twee opties de voorkeur heeft en waarom dat dan is.
Ik heb deze ssd https://tweakers.net/pricewatch/322585/kingston-ssdnow-v300-120gb/specificaties/ al gekocht. Echter moet ik hierbij nog wel een ssd-caddy kopen. In plaats hiervan kan ik natuurlijk ook de kingston-ssd terugsturen en een m2-ssd kopen.

voor de m2 heb ik deze twee op het oog:
pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 128GB
pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 120GB

kan iemand mij vertellen wat de voornaamste verschillen tussen deze twee zijn?

Bij voorbaat Dank,

Tom

[ Voor 214% gewijzigd door Anoniem: 411678 op 15-07-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:42
Ik zou voor de M.2 optie gaan. Daar heb je echter verschillende bus-types in. Op de Medion site is niet terug te vinden welk type je moet hebben, maar op basis van andere forumberichten, en upgrades die webstores als mrmemory adviseren (voor de vergelijkbare E6422), trek ik de conclusie dat je een M.2 SSD moet uitkiezen met een SATA-600 bus, en niet met een snellere PCI-e 3.0 bus. Verschil kun je ook herkennen aan de leessnelheid: SATA-600 is ongeveer 550MB/s, PCI-e eerder 2000MB/s

Ik zou dan komen tot de volgende lijst upgrades:

Tweakers pricewatch opverzicht

Merk nog op dat 128GB schijven in tests aanzienlijk minder snel zijn dan de 256GB en grotere exemplaren, indien passen binnen budget zou ik voor 256GB gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Dijkhuis op 22-07-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper0808
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 10:10
Ik heb deze laptop voor mijn neef aanbevolen aan de hand van de BBG. Ik heb er een Samsung 850 EVO M.2 SSD ingezet, echter lukt het me maar niet windows te booten ervan. Ik heb keurig Windows 10 erop gezet via een bootable usb, dit installeert ook prima. Maar als ik dan de laptop opstart dan gaat ie meteen naar de Bios en that's it. Ik krijg het maar niet voor elkaar de laptop te laten booten van de SSD, ik kan de boot priority niet veranderen in de Bios. Heeft iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Staat de nieuwste BIOS (versie 2.20) er al op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damluc
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-06 10:48
Ik heb deze laptop voor mijn neef aangeschaft met dezelfde type SSD maar dan 256 GB en de 1 TB harddisk (3 eerste partities) gekloond naar de SSD met de software van Samsung onder Windows. Haal vervolgens de harddisk eruit en boot met alleen de SSD erin, dan werkt het. Als je de harddisk erin laat zitten dan gaat ie daar van booten.
Er is nog betere software om te klonen, zoals Paragon HDD manager, daarmee kan je alle partities overzetten en zelfs de bootloader verplaatsen naar de SSD. Daarna als alles goed werkt de harddisk laten zitten, eventueel formatteren en als dataschijf gebruiken, systeem recovery kan dan altijd nog vanaf SSD.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:42
Volgorde die bij mij werkte:

1) USB/DVD met Win10 install maken
2) SSD erin (M2-Sata!, zie mijn vorige post in dit topic), en HDD eruit.
3) Boot met Win10 USB/DVD.
4) Installeer Win10 op SSD. Geen key nodig, windows herkent het systeem als valide
5) Plaats Toshiba HDD weer in Laptop. Systeem boot nog steeds via SSD.
6) Ik heb de windows installatie op de HDD verwijderd (geformatteerd), nog wel de rescue partitie van Medion laten staan (weet niet of ik daar ooit wat aan heb)

Ik heb geen drivers geeupdate tot nu toe. Kan geen tool van Medion vinden daarvoor. Wel losse drivers, maar hij doet het zonder ook: geen foutmeldingen in apparaatbeheer.

Laptop is bloedsnel geworden (heb ook extra DDR3L bijgeplaatst).
Zou strafbaar moeten zijn, dat er nog steeds PC's en laptops zonder SSD verkocht worden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Dijkhuis op 22-10-2016 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper0808
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 10:10
Dankjulliewel! Door zelf iets dergelijks gesleuteld te hebben is het me gelukt. Desondanks bedankt voor de feedback!
Pagina: 1