Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgroenewold
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-08 11:45
Mijn vraag

Ik heb een pc staan met kapotte video poorten. Ik zou er graag Linux op willen installeren en er teamviewer of ssh op installeren. Hoe is dit mogenlijk?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zelf heb ik nog een pc staan waarvan ik de harde schijven kan wisselen. Is het misschien mogelijk dat ik het installeer op een pc met, alles installeer, en dan de harde schijf weer terug plaats in de pc zonder video poorten? Zijn er mensen met andere suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er zijn distributies waarbij SSH standaard aanstaat, maar er zijn ook distro's die te bedienen zijn via een nullmodem-kabel, mits die methode anno 2016 nog gebruikt wordt :P . Een tijd terug, ten tijde van (als voorbeeld) pfSense Embedded versie 1.2.nogwat, moest je m.b.v. een nullmodem-kabel en een 2e pc pfSense instellen voor je de webinterface kon bereiken, een (G)UI op de pc zelf was er niet. Dus niet SSH'en, maar bedienen vanaf een met een seriële cross-kabel aangesloten 2e pc.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kan je er niet tijdelijk een losse videokaart in zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het kan alleen als er ook een netwerkpoort of seriële poort in zit. Debian heeft standaard ondersteuning voor headless installaties, via SSH of via serial.

Kijk bijv. naar:

https://wiki.debian.org/DebianInstaller/NetworkConsole
https://wiki.debian.org/DebianInstaller/Remote

Dit kan met Ubuntu ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Installeer linux op de harde schijf in een andere computer, en plaats de HD over. Kan prima, aangezien (vrijwel) alle drivers standaard in de kernel zitten.

Het is vooral even opletten hoe de harde schijf in fstab wordt vermeldt; zorg dat dit bijv. via UUID is, niet via iets als /dev/sdb3, want zulke block device nummers zijn anders in een andere computer.

[ Voor 70% gewijzigd door wording op 15-07-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 18:45:
Het kan alleen als er ook een netwerkpoort of seriële poort in zit.
Zonder enig kontakt met de buitenwereld zou het ook wel een erg eenzame installatie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijzelf schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 19:21:
[...]

Zonder enig kontakt met de buitenwereld zou het ook wel een erg eenzame installatie worden.
WiFi / BT zijn nog opties ;) alleen werkt dat waarschijnlijk niet direct out of the box :P

en basis installatie doen.. zorgen dat er DHCP requests gedaan worden op de netwerk adapter. de boel overhangen en via ssh verder :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

wording schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 18:49:
Installeer linux op de harde schijf in een andere computer, en plaats de HD over. Kan prima, aangezien (vrijwel) alle drivers standaard in de kernel zitten.

Het is vooral even opletten hoe de harde schijf in fstab wordt vermeldt; zorg dat dit bijv. via UUID is, niet via iets als /dev/sdb3, want zulke block device nummers zijn anders in een andere computer.
Zolang de initrd alle nodige drivers bevat is dat inderdaad geen probleem. Ik denk dat zo goed als alle moderne distro's ondertussen wel UUIDs voor boot & fstab gebruiken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Wil X uberhaupt starten zonder een videokaart? Ik verwacht eigenlijk van niet ("no adapters found", "no screens found").

Dit zal toch nodig gaan zijn als je uiteindelijke doel is om er teamviewer op te draaien.

Een SSH server zal je nog wel lukken door inderdaad de schijf te swappen, maar een grafische omgeving wordt moeiljiker verwacht ik.

Wat is er precies kapot? De videokaart? Helemaal kapot, als in hij wordt niet meer gezien door het OS, of alleen de connector? Als in; ik kan er geen monitor meer aan hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Rainmaker op 16-07-2016 01:33 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Rainmaker schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 01:32:
Wil X uberhaupt starten zonder een videokaart? Ik verwacht eigenlijk van niet ("no adapters found", "no screens found").

Dit zal toch nodig gaan zijn als je uiteindelijke doel is om er teamviewer op te draaien.

Een SSH server zal je nog wel lukken door inderdaad de schijf te swappen, maar een grafische omgeving wordt moeiljiker verwacht ik.

Wat is er precies kapot? De videokaart? Helemaal kapot, als in hij wordt niet meer gezien door het OS, of alleen de connector? Als in; ik kan er geen monitor meer aan hangen.
X is een Client-Server architectuur he?
Dus als de machine zelf X-server draait en je een X-client verbinding via SSH tunnelt, kan je prima zonder enige vorm van videokaarten/of scherm tóch X draaien. De melding die je noemt komt namelijk van de X-client, omdat die voor zijn output wel een vorm van videokaart/scherm nodig heeft.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Teamviewer en lokaal een GUI weergeven zal idd niet werken als er geen videokaart aanwezig is. Maar VNC bijvoorbeeld zou ook nog prima werken. Die maakt namelijk z'n eigen display aan, even afhankelijk van de config (sommige kunnen de bestaande VT overnemen).

Verders wat wording en SMSfreakie samen zeggen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:44

...en even opletten dat het systeem voor SSH toegang ingesteld is, zodat je na het overzetten van de HD er via ssh bij kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Rgroenewold schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:54:
Zelf heb ik nog een pc staan waarvan ik de harde schijven kan wisselen. Is het misschien mogelijk dat ik het installeer op een pc met, alles installeer, en dan de harde schijf weer terug plaats in de pc zonder video poorten? Zijn er mensen met andere suggesties?
Dat is een uitstekend plan en zou zonder al te veel problemen moeten lukken.

Hoe meer harde schijven je in je computer hebt hoe belangrijker dit wordt. Als je maar 1 schijf hebt dan is de kans vrij groot dat het spontaan goed gaat. Als je meerdere schijven hebt dan is het waarschijnlijk makkelijker om op 1 schijf te installeren in een andere computer en pas als de schijf (werkend) in je nieuwe systeem zit de andere schijven toe te voegen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 18:29
Bij Debian zou je alle keuze opties ook in een preseed file mee moeten kunnen geven en zo een unattended install doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:38
Rainmaker schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 01:32:
Xvfb, oftewel de X virtual frame buffer. Voila! Daar is je 'videokaart' :-)
Pagina: 1