Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kan je een game pc aansluiten op een niet geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs mijn game pc samengesteld en zit nu met een vraagje. Ik wil de PC op mijn kamer neerzetten en dat is op zolder. Hier hebben wij geen geaarde stopcontacten. Alleen onze keuken heeft geaarde stopcontaten maar om vanaf daar nou een verlengsnoer naar boven te laten lopen lijkt mij niet de optie.

Mijn vraag is dan ook; is het wel verstandig om de pc aan te sluiten op een niet geaard stopcontact?

Groetjes Julian

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11 20:40
Het kan en het zal ook weinig kwaad kunnen. Wel zal je metalen behuizing "tintelen" als je deze aanraakt aangezien hier (uit mijn hoofd) de helft van de netspanning op staat. Zorg er trouwens wel voor dat je alles wat je verder op je PC aansluit en wat netspanning nodig heeft ook op hetzelfde stopcontact of beter nog op dezelfde verdeeldoos aansluit.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Het kan geen kwaad.
Met aarde is beter. Maar geen aarde is beter dan zonder verstand van zaken zelf iets klussen.
In het ideale geval laat je een elektricien een geaard stopcontact aanleggen.

TheS4ndm4n#1919

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 16:10
In mijn huis is alleen de keuken en badkamer geaard, mijn pc zit dus ook niet aangesloten op een geaard stopcontact. Pc werkt volledig, en ook voel ik niets aan de behuizing wat betreft tinteling oid. Dat het beter is om de pc te aarden zal vast wel maar het kan nou eenmaal niet altijd.

Ik zeg gewoon aansluiten en in gebruik nemen, mocht je toch vreemde dingen tegenkomen kan je altijd nog testen of het met de aarding te maken heeft.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Nu zit ik nog met 2 andere vragen:

- de internet kabel gaat van beneden naar boven lopen via de verwarmingsbuis, geen idee of dit er iets mee te maken heeft maar kan dit nog kwaad omdat ik geen geaard stopcontact ga gebruiken?

- ik heb zegmaar een dj switch die ik vroeger gebruikte bij het dj'en. Dit moet je zien als een soort stekkerdoos alleen dan voor elke stekker die erin kan zit er een switch. Deze is we geaard. Kan ik deze op de niet geaarde stopcontact aansluiten en vervolgens daar mijn pc en alles op aansluiten. Of heeft dat geen nut?

• Xudonax
Het enige nut dat die switch kan hebben is dat de (niet bestaande) aarde voor alle apparaten gelijk is. Kan helpen om rare storingen via HDMI kabels e.d. te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de stoppen oid gaan er niet uit mocht er kortsluiting of iets komen bij het gebruik van een geaarde switch op een niet geaard contact?

• Xudonax
Mocht er kortsluiting komen dan mag ik hopen dat de stoppen er juist wél uitslaan ;) Maar dat zal niet gebeuren door een geaard apparaat aan te sluiten op een niet geaarde aansluiting. Tenminste, dat zou niet moeten. Tenzij je trucjes gaat uithalen als je PC aarden aan de verwarming e.d. En nee, dat moet je absoluut niet doen omdat dat geen aarde is.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor je reactie!

Dan ga ik eerst alles aansluiten vanaf 1 stopcontact en dan gaan we zien hoe het verloopt :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:17:
Maar de stoppen oid gaan er niet uit mocht er kortsluiting of iets komen bij het gebruik van een geaarde switch op een niet geaard contact?
Bij kortsluiting gaat je stop er uit (daar is hij voor).
Bij een geaard stopcontact heb je ook een beveiliging voor een lekstroom naar de aarde. De aardlekschakelaar.

Bijvoorbeeld een kortsluiting tussen jouw voeding en de kast van je PC. Bij een geaard stopcontact gaat er nu stroom lopen naar de aarde. En de stop of de aardlekschakelaar zal de stroom afschakelen.
Bij een niet geaard stopcontact is de kast nergens op aangesloten. En nu gaat er dus ook geen stroom lopen. Pas als iemand de kast aanraakt gaat er stroom lopen, door die persoon heen. En dat is niet heel gezond.

Ook kan er spanningsverschil opbouwen op je kast, door bijvoorbeeld de antennewerking van je kabels of de inductie van stromen in je voeding. Dat voel je dan als een schokje als je de kast aanraakt (maar is verder niet gevaarlijk). Bij een geaard stopcontact zou die stroom worden afgevoerd naar de aarde.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1