Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20
Mijn zoon heeft een prima werkende maar al wat oudere computer op basis van een Asus P5K Rev. 1 (dit is de enige aanduiding op het moederbord) moederbord met daarin een Intel Core 2 Duo 64 bits processor met 6 GB intern geheugen.
Om die computer toch een beetje sneller te maken heeft mijn zoon een losse SSD gekocht om hierin te stoppen (Crucial BX-200 240GB). Met een SATA harddisk liep dit systeem op Windows 10-64 bits als een tierelier, maar met de snelheid van een harddisk.

En daarna werd ik erbij geroepen.
Dus de SSD aangesloten in plaats van de harddisk, op SATA-0 poort op het moederbord.
Daarna in de BIOS AHCI aangezet en gewoon geprobeerd om vanaf een windows 10 64 bits DVD te installeren.
De SSD wordt keurig netjes gezien in de BIOS en hij is vers uit de doos (er staat nog niets op).

Op een gegeven moment krijg ik echter de volgende melding:
-----------------------------------------------------
Selecteer welk stuurprogramma moet worden geïnstalleerd

Een vereist stuurprogramma voor een CD/DVD station ontbreekt. Als u een diskette, cd, dvd of usb-flashstation
met het stuurprogramma hebt, dient u dit nu te plaatsen.

Opmerking: Als het windows installatiemedium zich in het CD/DVD-station bevindt,
kunt u dit voor deze stap zonder problemen verwijderen.
-----------------------------------------------------

Deze melding gaat volgens mij om een AHCI-driver passend bij de chipset op het moederbord, voor de SSD.
Ik krijg tijdens deze melding de gelegenheid om een driver aan te bieden op USB-stick, maar blijkbaar bied ik niet de passende driver aan.
Ik installeer namelijk het liefst het OS meteen met AHCI actief op de SSD, maar vind de juiste driver niet.

Wie weet welke driver ik precies moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Volgens mij kan je bij Windows 10 wel gewoon omschakelen naar AHCI-aansturing ná installatie zonder bsod's en andere ellende. Is het anders een optie om standaard IDE-aansturing voor de installatie te doen?

-Weet je zeker dat die driver prompt met die SSD te maken heeft?
-Is de oude schijf voor de zekerheid compleet losgekoppeld?
-Heeft dat board een BIOS of UEFI? Weet niet of het van toepassing is, maar als het een UEFI is dan kan je proberen of het met secure boot disabled wel werkt.
-Ik ken de details van je board niet maar grote kans dat daar meerdere controllers opzitten (Intel controller en een controller voor de overige sata poorten). Misschien heeft het zin om een andere port/controller te proberen?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
- er is een identieke post op dit forum met krek dezelfde melding, maar voor een ander moederbord en Windows 7. Daar was een AHCI-driver voor dat moederbord de oplossing, dus ik denk dat het inderdaad met de AHCI-driver te maken heeft. Voor dit moederbord vind ik tot nu toe geen Windows 10 AHCI-drivers.
- de oude schijf is compleet losgekoppeld
- BIOS (is al een ouder moederbord): pricewatch: Asus P5K
- dit moederbord heeft maar één soort SATA-aansluiting (4 x SATA-300) en hij zit op nummer 0 (de eerste).

Ik weet hoe ik na Windows 10 installatie "op IDE basis" moet omschakelen van IDE naar AHCI, maar vermoed daar dezelfde problemen mee én problemen met TRIM aanzetten en andere benodigde AHCI-tweaks.
Daarom mijn poging om het meteen goed te doen op AHCI-basis.

[ Voor 18% gewijzigd door Renault op 15-07-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De "Een vereist stuurprogramma voor een CD/DVD station ontbreekt"-melding hoeft niet te wijzen op een missende ahci-driver, er zijn meer oorzaken die die melding geven.

Krijg je die ook als je de sata-controller op IDE instelt? Om uit te sluiten (of juist bevestigen) dat het inderdaad om de ahci-driver gaat.

En indien het inderdaad om ahci-gaat, in sommige gevallen worden W7-drivers in W10 geaccepteerd, of dat met ahci-drivers ook het geval is weet ik niet...

edit: Wat heel misschien zou kunnen helpen, al zou dit volgens mij geen probleem moeten zijn, de SSD alvast initialiseren in een al bestaande Windows installatie.

[ Voor 40% gewijzigd door Raven op 15-07-2016 13:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Raven schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:49:
Wat heel misschien zou kunnen helpen, al zou dit volgens mij geen probleem moeten zijn, de SSD alvast initialiseren in een al bestaande Windows installatie.
Dat loopt nu (GPT, NTFS met 4K clustergrootte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34
Wat voor een DVD speler gebruik je, IDE of SATA? De IDE poort wordt namelijk (samen met één SATA en eSATA) verzorgt door een aparte JMicron® JMB363 PATA and SATA controller. Best kans dat deze de oorzaak is van de melding, de Intel ICH9 SATA poorten zouden namelijk zonder problemen met de standaard AHCI driver moeten werken. Start anders de setup eens van een USB drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dat laatste ga ik later proberen, ik moet nu even wachten totdat de eigenaar van de computer terug is (er staat een wachtwoord op...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Inmiddels is de installatie vanaf USB-stick via de Windows Media Creation Tool wel gelukt: hij loopt direct op AHCI.
De oorzaak zal (zo herleid ik uit het eerdere, hierboven aangehaalde topic) en niet goed aangemaakte installatie-DVD (ook via de Creation Tool gemaakt).
Belangrijkste is dat hij het nu goed en snel doet.
Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Renault schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 21:29:
niet goed aangemaakte installatie-DVD
En daar heb je een van de andere oorzaken dat die melding kan veroorzaken, hoe onlogisch die melding dan ook klinkt :P

Maar mooi dat het gelukt is :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Toch even een vervolg op het bovenstaande:
- in de BIOS zag ik keurig de chipset op AHCI staan en ik haalde in de AS SSD benchmark in de bovenste rij getallen van pakweg 250. Mwah ... (deze resultaten zijn bij de onderstaande her-installatie verloren gegaan).
Daar zag ik toen tevens dat de SSD nog in IDE-mode stond?
- toen ben ik nog eens gaan spitten in de manual, dat was vruchteloos.
In de uitgebreide manual van het Asus P5K moederbord echter, bleek iets raars: de waarde "AHCI" werd vermeld op de JMicron controller: de normale SATA-poorten kunnen alleen op stand "IDE" en alleen de JMicron kan "AHCI" aan.
Bij naspeuren van de aansluitingen lijkt het er op dat de éne nogal verstopte SATA-aansluiting van JMicron is!
- Dus heb ik de SSD daarop aangesloten: in stand "IDE" loopt die met de toen bestaande (IDE-) installatie met als score de eerder vermelde nogal lage "250" en in stand "AHCI" loopt alles vast en slaat de PC uit.
- dus heb ik de hele Windows installatie helemaal overgedaan met de SSD op de JMicron SATA poort die in stand "AHCI" staat. Je moet er tenslotte wat voor over hebben!

Tot mijn verbazing laat de AS SSD benchmark nu zien dat de SSD nu inderdaad in stand "AHCI" staat, maar dat ik in de bovenste rijd nu getallen haal van ongeveer "120": langzamer dus (de helft)!

Morgen kan ik pas precies kijken wat er aan de hand is: omdat ik bij de installatie een volledig nieuwe partitie heb aangemaakt, vertrouw ik er op dat de alignment in orde is, maar dat zal ik nog checken.
Ook zal ik dan met de Samsung-eigen software checken wat die zegt van de SSD.

Is die JMicron zo'n waardeloze controller?
Of is die afhankelijk van een bijpassende driver en is die er voor Windows 10?
Of doe ik iets anders fout? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:36

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heb je ook alle drivers na installtie geupdate via windows update?
Dat zou ik doen voor ik de benchmark uit zou voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:46
Renault schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 23:52:
Is die JMicron zo'n waardeloze controller?
Of is die afhankelijk van een bijpassende driver en is die er voor Windows 10?
Of doe ik iets anders fout? :?
Ja, vergeet die JMicron Sata controller.
Deze extra SATA controllers (JMicron/Marvell enz) zijn vaak een bron van problemen.
De Intel SATA controllers werken normaal gesproken veel sneller en vooral stabieler.
En de SATA poorten op Enhanced/AHCI zetten, dan moet het toch gewoon werken.?
En AHCI mode is natuurlijk niet alleen nuttig bij een SSD, ook bij een conventionele HDD hoort deze mode aan te staan voor de beste performance
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Maar ondersteund dat ding wel out of the box AHCI? Weet niet of er inmiddels nieuwe firmwares uit zijn waar AHCI enabled is op de Intel controller, maar als ik deze thread even snel door lees moet je een bios van een ander board (P5KR) flashen om die AHCI ondersteuning op dat board te krijgen (let op: mogelijk werken bepaalde componenten niet goed meer met het P5KR bios).

edit:
Die lage 250 is volgens mij trouwens helemaal niet zo gek daar dat board uitgerust is met SataII en niet SataIII.

[ Voor 23% gewijzigd door temp00 op 17-07-2016 02:25 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dankjewel temp00!
Ik denk dat het flashen een stapje te ver is voor mij, omdat ik slechts bij tijd en wijle bij die computer kan komen.

Vraagje:
Ik kan vandaag pas rond 12:30 weer aan die computer:
Als ik die "250" aan performance terug wil hebben, moet ik dan Windows opnieuw installeren?
Of volstaat het om de SSD (die nu is geïnstalleerd met AHCI enabled) terug te hangen op een van de normale niet-JMicron SATA poorten?
En loopt Windows dan gewoon weer met die "250"??

[ Voor 18% gewijzigd door Renault op 17-07-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34
Je hoeft Windows niet opnieuw te installeren, de driver voor de Intel controller is tenslotte ook al geinstalleerd. Gewoon omprikken zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Thanks.
Ga ik proberen en dan meteen alle drivers controleren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:46
temp00 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 02:06:
Maar ondersteund dat ding wel out of the box AHCI? Weet niet of er inmiddels nieuwe firmwares uit zijn waar AHCI enabled is op de Intel controller, maar als ik deze thread even snel door lees moet je een bios van een ander board (P5KR) flashen om die AHCI ondersteuning op dat board te krijgen (let op: mogelijk werken bepaalde componenten niet goed meer met het P5KR bios).
Ja, "out of the box" , dwz eerdere bios versies ondersteunden gewoon AHCI.
Blijkbaar heeft ASUS vanwege licentieproblemen de AHCI functie verwijderd bij de latere BIOS updates van dat board?
Vandaar dus de ontstane verwarring wat betreft de AHCI mode. :?

Hier is een P5K BIOS modificatie waarbij de AHCI blijkbaar weer is aangezet.
Bios-Mods: [solved] enabled AHCI on Asus P5K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Zo, alle updates zijn geïnstalleerd (was al zo, maar meld het even).
De SSD is aangesloten op een normale IDE SATA poort en ik heb de oude performance weer terug (zo rond de 230 max in de bovenste rij van AS SSD Benchmark).
Ik laat het verder zo, thanks voor de hulp.
Pagina: 1