Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:36

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Dag,

Onlangs heb ik van een kennis een oude iMac G4 (700Mhz/256MB Ram/80GB) gekregen. De interne batterij was leeg waardoor de Mac niet werkte. Ik heb toen een nieuwe batterij besteld en deze net geplaatst. Nu start de Mac prima door.

Toen ik hem aanzette kreeg ik een loginscherm, waarop ik admin / admin probeerde. Daarna kreeg ik een terminalvenster (ik verwachtte gewoon OS X in te booten). Omdat het de vorige eigenaar vooral ging om het wissen van alle privédata, ben ik in dit terminalvenster maar ge-elevate naar root en heb ik alles verwijderd met
rm -rf /*

Nu start de Mac op met een soort van mapje met vraagtekensymbool. Logisch opzich. Ik vroeg me af hoe ik nu de Mac kan herinstalleren.

Ik krijg de CD-speler niet open, als ik het klepje open doe kan ik niks vinden wat hem uit doet schuiven.

Het Mac-toetsenbord moet ik nog krijgen,heb er nu een Windows-toetsenbord aan, dus ik kan wellicht ook niet alle herstelcommando's gebruiken.

Inmiddels heb ik een DVD verkregen van Mac OS Tiger, maar ik zie dus überhaupt niet echt mogelijkheden om die in de Mac te stoppen. Ik lees dat USB boot pas later werkte met de intel Macs.

Wie helpt me uit de brand :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

CD-Speler krijg je open met de eject knop op het toestenbord (wat je dus niet hebt :P), of door de muisknop ingedrukt te houden tijdens booten.

Is de DVD van Tiger een originele of heb je 'm ergens van gedownload? In geval van dat laatste heb je mogelijk een Intel-variant van Tiger en gaat deze niet werken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 17:25

RgR

Als het echt niet lukt om die CD-speler aan de praat te krijgen, is het misschien mogelijk om gebruik te maken van "target disk mode". Je hebt er tijdelijk een andere Mac voor nodig (en waarschijnlijk moet dat ook een PowerPC-mac zijn), maar dan verbind je de beide systemen met FireWire en op een van beide systemen (als ik het goed heb onthouden: het systeem waar de installatie-dvd in zit!) start je dan door "T" ingedrukt te houden.

Of je zou ergens een FireWire optische drive moeten lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Daedalus schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:58:
CD-Speler krijg je open met de eject knop op het toestenbord (wat je dus niet hebt :P), of door de muisknop ingedrukt te houden tijdens booten.

Is de DVD van Tiger een originele of heb je 'm ergens van gedownload? In geval van dat laatste heb je mogelijk een Intel-variant van Tiger en gaat deze niet werken.
Ik heb bewust PPC versies gedownload, maar helaas werkt het nog niet. Het zou kunnen dat de iMac mijn DVD+R niet pakt, want het heeft allemaal hetzelfde resultaat; opstarten met C ingedrukt. Mac leest de DVD, die wordt na een poosje uitgeworpen en dan krijg je het vraagteken envelopje.

Misschien was de rm -rf /* ook een beetje rigoreus. Ik dacht dat Mac's toen al wel een recoverypartitie oid hadden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Welke iMac G4 heb je exact? Makkelijkst is om het serienummer in te vullen bij Check Your Service and Support Coverage. Kan best zijn dat er geen DVD drive (SuperDrive) inzit *kuch* Combodrive of SuperDrive maakt niet uit voor het lezen van DVD's :+.

[ Voor 31% gewijzigd door Daedalus op 16-07-2016 00:56 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Daedalus schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 00:51:
Welke iMac G4 heb je exact? Makkelijkst is om het serienummer in te vullen bij Check Your Service and Support Coverage. Kan best zijn dat er geen DVD drive (SuperDrive) inzit *kuch* Combodrive of SuperDrive maakt niet uit voor het lezen van DVD's :+.
Op die website kan hij niks met mijn serialnummer. denk dat het te oud is.

Op de onderkant staat nog wel:

700Mhz/256MB/40HD

Lijkt dus al wel een oudere G4.

[ Voor 58% gewijzigd door MsG op 16-07-2016 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Eventueel kun je Chipmunk nog proberen, maar lijkt inderdaad een eerste generatie iMac G4 te zijn, met mogelijk inderdaad alleen een CD-Drive, en geen DVD-Drive (ComboDrive).

[ Voor 13% gewijzigd door Daedalus op 16-07-2016 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeluwseGiraffe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:28
Ik kon mijn powermac's altijd gewoon booten van usb. OsX op een usb en hupsakee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb nu met 4X een rewritable CD leegmaken en weer branden een 2002 iMac restore kunnen doen van iso's die ik ergens vond.

Nu staat er OS X 10.1.4 op.

Ik dacht even dat er geen DVD-speler inzat, omdat hij mijn OS X DVD's aldoor niet pakte. Maar heb er nu een originele film-DVD ingepropt, en dan start hij keurig de film.

Moet überhaupt even kijken of ik nieuwer moet willen dan deze Os X, gezien hij ook maar 256MB ram heeft. en 700 Mhz is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Om de CD tray te openen, start op met de muisknop ingedrukt.

Oh zover was je al never mind ik moet beter lezen.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 17-07-2016 02:06 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja zover was ik al :-).

Maar ik heb het probleem dat hij mijn gebrande DVD's niet pakt. Ik heb alleen DVD+R, wellicht dat deze enkel DVD-R slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat klopt ja. Combo drives kunnen geen +R lezen en oudere superdrives ook niet.

[ Voor 77% gewijzigd door CyBeR op 17-07-2016 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je kan een Linux installer CD maken voor PPC Macs, dan heb je in elk geval een werkend systeem waarmee je de hardware kan testen. Als je dan een Mac OS X DVD maakt en die dan op je G4 in je Linux omgeving kan lezen weet je dat de DVD-lezer hem in elk geval pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 12:40

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Moet überhaupt even kijken of ik nieuwer moet willen dan deze Os X, gezien hij ook maar 256MB ram heeft. en 700 Mhz is.
Ik hbe thuis ook een 700 MHz iMac G4 staan, indertijd opgewaardeerd naar OS X 10.4 (Tiger). Dat systeem werkt nog relatief vlot met 256 MB RAM. Later nog 512 MB bijgestopt voor een totaal van 768 MB RAM en dan draait het echt geweldig. (Naar de normen van toen toch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb er zelf een voorzien van 1GB RAM en een snellere 80GB harde schijf. Draait prima op Tiger. Ook kan de 700MHz nog in OS9 opstarten, dus dat is ook het proberen waard ;)

Als je RAM niet gaat uitbreiden zou ik niet verder gaan dan Panther (10.3).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Heb nu PPC CD's gevonden voor Tiger. Die ben ik nu aan het installeren. Hardeschijf moet ik even bekijken of ik dat ga doen. Ram leek me wat makkelijker te vervangen en daar kijk ik nu een beetje voor rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

MsG schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:44:
Heb nu PPC CD's gevonden voor Tiger. Die ben ik nu aan het installeren. Hardeschijf moet ik even bekijken of ik dat ga doen. Ram leek me wat makkelijker te vervangen en daar kijk ik nu een beetje voor rond.
Let wel op dat er 1 reepje laptop pc100/133 in moet en 1 reepje desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja klopt. De SD-ram 512 is al gevonden. 512 MB So-dimm wordt een beetje een moeilijke opgave vrees ik. Of het wordt enorm uitgebuit op van die mac-sites.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

MsG schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:09:
Ja klopt. De SD-ram 512 is al gevonden. 512 MB So-dimm wordt een beetje een moeilijke opgave vrees ik. Of het wordt enorm uitgebuit op van die mac-sites.
Mijn iMac had toevallig al de 512 SODIMM omdat-ie user replaceable is. Desktop DIMMetje is idd makkelijk op te pikken. Maar goed, voor Tiger is alles boven de 512 wel goed te doen met een 700MHz G4.

EDIT:

Tipje

http://www.ebay.com/sch/i...dimm+512mb+pc133&_sacat=0

[ Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 18-07-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Thanks, dat is niet gek inderdaad.

Weet iemand of die 1GB echt een harde limiet is voor het 700Mhz model? Wel vaker lees je dat moederborden stiekem toch meer aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor iMac is dat (iMacX,Y)?

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 19-07-2016 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Zie TS.

iMac G4 700Mhz editie. Serienummer werkt nergens.

Lijkt te corresponderen met deze: http://www.everymac.com/s...ac/specs/imac_700_fp.html

Ik heb op eBay nu een 512MB SO-DIMM gekocht. 3,25 uit China. Dat is niet gek :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

MsG schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:29:
Thanks, dat is niet gek inderdaad.

Weet iemand of die 1GB echt een harde limiet is voor het 700Mhz model? Wel vaker lees je dat moederborden stiekem toch meer aan kunnen.
Er zijn geen niet-ECC 1GB PC133 SODIMMs en ook geen desktop DIMMs, dus dan houdt het op bij 1GB.

Pagina: 1