Geheugengebruik Windows Server 2008

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:44
Een klein bedrijfje waar ik voor werk heeft nog een oudere server in dienst. Deze doet het nog perfect, maar na het uitvoeren van wat recentere updates is het geheugengebruik vrij onvoorspelbaar en zorgt voor onstabiele situaties.

Ik heb nu de Task Manager en het geheugengebruik van de processen goed in de gaten zitten houden.

Het vreemde is dat de processen vrij stabiel lijken (alle processen van alle gebruikers zichtbaar), maar dat het totale verbruik op de 'Performance tab' wel fluctueert. Zo is er soms 800MB vrij en soms 25MB.

Ik heb wat gestoeid met perfmon, maar ik kom er niet geheel achter hoe ik nu precies kan uitvinden wat het extra geheugengebruik veroorzaakt. Hebben jullie tips? Welke waarden zou ik bijv in de gaten moeten houden om er achter te komen waar deze fluctuatie door veroorzaakt wordt?

Ik wil dit graag oplossen voordat ik andere hardware overweeg.

Op deze server draait IIS, aantal kleine websites voor intern gebruik, maar dat lijkt allemaal geen zoden aan de dijk te zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:03
Meten is weten.
Begin eens met data te verzamelen. Als je monitoring software beschikbaar hebt zou ik die gebruiken.
Zo niet. Dan zou je simpel kunnen beginnen met bijv. een scheduled task die iedere 5 minuten een powershell scriptje start welke get-process uitspuugt in een log of csv bestandje. Dan kun je in ieder geval proberen een patroon te herkennen en zo achterhalen welk proces er zo aan het schommelen is.

Alhoewel mijn vermoeden naar een van je worker processes gaat...

[ Voor 1% gewijzigd door Meekoh op 15-07-2016 12:57 . Reden: typo ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik heb inderdaad nu met wat tips van internet Perfmon aan de gang gezet.
Ik heb %Commited Bytes in use en Available MBytes geactiveerd onder 'Memory'.
Verder heb ik per proces 'Virtual Bytes' en 'Working Set' geactiveerd.

Ik zie net in ongeveer 3 minuten het beschikbare geheugen slinken van 800MB naar 400MB, maar ik zie geen enkele noemenswaardige wijzigingen per proces voor 'Virtual Bytes of 'Working Set'.

Moet ik andere waardes in de gaten houden?

Ik hou ook het W3WP.exe in de gaten, maar die fluctueert ook niet of nauwelijks. Dat zou toch in task manager zichtbaar moeten zijn, of via perfmon of zit ik er nu helemaal naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07 07:04

@r!k

It is I, Leclerq

Task manager geeft maar over een heel korte periode je verbruik aan. perfmon heb je ondig als je over een langere tijd gegevens wilt hebben. Wel even goed uitzoeken welke counters je het best kunt gebruiken.

Maar zodra je nog maar 25 MB vrij hebt, welk process heeft dan het meest geheugen in gebruik?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:49
Wat meer info over de server is wel handig. Wat doet hij? Wat is de hardware? Is hij nu helemaal bij met updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
@r!k schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:14:
Task manager geeft maar over een heel korte periode je verbruik aan. perfmon heb je ondig als je over een langere tijd gegevens wilt hebben. Wel even goed uitzoeken welke counters je het best kunt gebruiken.

Maar zodra je nog maar 25 MB vrij hebt, welk process heeft dan het meest geheugen in gebruik?
Ik gebruik waarschijnlijk de verkeerde counters, want ik zie bij de individuele processen geen enkel noemenswaardig verschil. Alleen in Taskmanager zie ik het vrije geheugen van 800 naar 400 en soms naar 25/0 zakken. Ik begrijp niet hoe dit kan.

Het is een oude server die een webdienst aanbied. Hier moet op ingelogd worden. Er zijn eigenlijk nooit meer dan 20 actieve gebruikers tegelijkertijd en de server heeft altijd netjes dienst gedaan.
Updates zijn voor zover ik begrijp nu allemaal bijgewerkt.

Natuurlijk moeten we op termijn migreren naar een nieuwer platform, maar ik wil graag de oorzaak begrijpen voordat ik ingrepen ga doen. Als ik de oorzaak kan begrijpen weet ik ook beter welke maatregelen effect sorteren.

Enig idee welke counters ik het beste kan activeren in Perfmon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:55
I-King schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 23:50:
Enig idee welke counters ik het beste kan activeren in Perfmon?
Vertel eerst eens wat voor een hardware je hebt?
Of plaats eens een scherm afdruk van je taskmanager?

Windows gebruikt ook vrij geheugen om het te gebruiken...... Een IIS pool kan dus best wel eens al je geheugen gebruiken en afhankelijk van je intern geheugen kan dus best wel eens allemaal gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

En wat extra geheugen bijprikken is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Rolfie schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:48:
[...]

Vertel eerst eens wat voor een hardware je hebt?
Of plaats eens een scherm afdruk van je taskmanager?

Windows gebruikt ook vrij geheugen om het te gebruiken...... Een IIS pool kan dus best wel eens al je geheugen gebruiken en afhankelijk van je intern geheugen kan dus best wel eens allemaal gebruikt worden.
Extra geheugen wordt niet geaccepteerd. Maar ik zou graag willen vinden waar het 'verdwenen geheugen' naar toe gaan. Ik heb met perfmon alle processen in geheugengebruik gemonitord en ik zie op het totaal beschikbare MB een variatie van 25MB resterend tot 800MB resterend.
Ik zie geen enkel proces dat zoveel varieert, de meesten hooguit enkele MB's.

Mijn vraag is dus ook niet zo zeer wat ik hardware matig kan doen, maar hoe ik kan begrijpen wat er gebeurt.
Stel ik zet 2GB erbij, maar straks wordt die ook opgeslokt door dit symptoom, dan ben ik nog geen stap verder.
Als een IIS pool al het geheugen gaat gebruiken moet ik dat in perfmon toch terugzien of niet? Een van de W3WP processen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Als je nou is begint met de vraag te beantwoorden wat voor hardware er in die server zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Dat weet ik niet. Het is een vrij oud beestje. Maar maakt dat uit? Natuurlijk kan de hardware te beperkt zijn, maar dan wil ik dat wel graag kunnen uitlezen.

Ik snap dat snellere hardware het kan oplossen, maar dat zou nu een noodgreep zijn terwijl we over een 4tal maanden een migratie gepland hebben waarbij meerdere diensten samengevoegd gaan worden. Die kosten wil ik liever besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Dan check je dat toch even.

Process Explorer al geprobeerd overigens? Of aangezien het een webserver betreft. Wat gebeur als je de iis service down brengt? Komt dan je geheugen vrij? Zelfde geld voor de app pool(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
I-King schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:22:
Dat weet ik niet. Het is een vrij oud beestje. Maar maakt dat uit? Natuurlijk kan de hardware te beperkt zijn, maar dan wil ik dat wel graag kunnen uitlezen.

Ik snap dat snellere hardware het kan oplossen, maar dat zou nu een noodgreep zijn terwijl we over een 4tal maanden een migratie gepland hebben waarbij meerdere diensten samengevoegd gaan worden. Die kosten wil ik liever besparen.
Je wilt dus heel veel tijd aan iets besteden, terwijl misschien voor een 100 euro de issues zijn op te lossen?

Maar aangezien je geen antwoorden geeft op de vragen die gesteld worden. Ga ik verder aan dit topic geen tijd meer besteden.

Succes met troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Rolfie, de beheerder heeft al verscheidene malen geprobeerd geheugen bij te prikken en dat had geen effect. De optie die ons nu gegeven wordt is om een VM in te richten met een jaarcontract, terwijl we hem maar voor 3/4 maanden nog nodig gaan hebben ivm het ander traject.

Ik heb verschillende tools geprobeerd om het uit te lezen, en daar gaat mijn vraag dan ook over. Er moeten toch zeker tools zijn die vrij makkelijk kunnen aangeven wat er gebeurt als mijn vrij geheugen van 800MB naar 25MB schiet?

Simpelweg geheugen bijsteken is dan symptoombestrijding en ik wens graag de oorzaak te achterhalen. Heb via Google nog wat andere tools gevonden zoals Rammap in de hoop dat deze die informatie kunnen weergeven.

Perfmon lijkt me dat allemaal prima te moeten kunnen, maar er is niemand die mij hier kan vertellen welke settings/waardes ik moet monitoren, dus ik ben nu proefondervindelijk wat aan het uitzoeken.

Ik wens dus verder ook geen aandacht aan de hardware te besteden, maar wil weten waar die geheugenpieken vandaan komen. Op dit moment is er geen piek meer geweest dus heb ook nog niets gehad aan IIS uitschakelen.

Het grootste proces is W3WP met 56MB verbruik en dat blijft het grootste proces. Er zitten geen enorme uitschieters in. De server heeft maar 2GB, ik weet dat dat niet veel is, maar het heeft de afgelopen jaren prima gedraaid.

Bedankt iig voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
I-King schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:31:
Rolfie, de beheerder heeft al verscheidene malen geprobeerd geheugen bij te prikken en dat had geen effect. De optie die ons nu gegeven wordt is om een VM in te richten met een jaarcontract, terwijl we hem maar voor 3/4 maanden nog nodig gaan hebben ivm het ander traject.

Ik heb verschillende tools geprobeerd om het uit te lezen, en daar gaat mijn vraag dan ook over. Er moeten toch zeker tools zijn die vrij makkelijk kunnen aangeven wat er gebeurt als mijn vrij geheugen van 800MB naar 25MB schiet?

Simpelweg geheugen bijsteken is dan symptoombestrijding en ik wens graag de oorzaak te achterhalen. Heb via Google nog wat andere tools gevonden zoals Rammap in de hoop dat deze die informatie kunnen weergeven.

Perfmon lijkt me dat allemaal prima te moeten kunnen, maar er is niemand die mij hier kan vertellen welke settings/waardes ik moet monitoren, dus ik ben nu proefondervindelijk wat aan het uitzoeken.

Ik wens dus verder ook geen aandacht aan de hardware te besteden, maar wil weten waar die geheugenpieken vandaan komen. Op dit moment is er geen piek meer geweest dus heb ook nog niets gehad aan IIS uitschakelen.

Het grootste proces is W3WP met 56MB verbruik en dat blijft het grootste proces. Er zitten geen enorme uitschieters in. De server heeft maar 2GB, ik weet dat dat niet veel is, maar het heeft de afgelopen jaren prima gedraaid.

Ik ben er ook wel klaar mee. Je weigert vragen te beantwoorden of beantwoord ze pas na veel aandringen. Zo heb ik ook nog de vraag gesteld of je process explorer hebt geprobeerd maar daar geef je ook weer geen respons op. Op die manier word het er niet leuker op en last time I checked krijg ik hier ook niet voor betaald. M.a.w. je slurpt energie maar ik krijg er niks uit terug.

Nog 1 maal ontopic:
De beheerder heeft meerdere malen geheugen bijgeprikt en je zit nu pas op 2GB? Dan zat hij in eerste instantie wel erg laag. Of hij moet het achteraf weer verwijderd hebben wat mij de vraag oproept of je niet ergens een memory leak of caching mechanisme a la Exchange/SQL heb zitten dat gewoon vrij geheugen pakt waar het kan.

Daarnaast vraag ik me af over wat voor beheerder we het hier hebben en wie er dan eigenlijk verantwoordelijk is voor de code van de website? Die kunnen je mogelijk meer vertellen over hoe dit zou moeten functioneren en wat de requirements zijn.

Dat een server in het verleden prima heeft gefunctioneerd is natuurlijk geen garantie dat hij het zo blijft doen i.c.m. met de programmatuur die je erop draait. Windows patches/ andere changes kunnen onverwachte gevolgen hebben waardoor je memory gebruik stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik ben geen IT expert, geen beheerder, maar iemand die graag de puzzel oplost. Daarom dat ik hier ook tijd in steek. Ik heb niet heel veel kennis van de materie, dus daarom zijn mijn verwachtingen misschien niet reëel.

Ik had in de vorige post moeten vermelden dat:
1. Ik heb process explorer geïnstalleerd en ga kijken wat het me brengt. Ik zit op dit moment nog in een laag geheugengebruik dus kan er nog niets over zeggen.
2. De beheerder heeft geheugen bijgeprikt maar het werd niet geaccepteerd, 2GB is het originele geheugen
3. De beheerder is een extern bedrijf en ik heb af en toe het gevoel dat ze eerder voor hun belang (geld) kiezen dan ons belang. Vandaar dat ik dacht ik doe nog een poging om dieper in de materie te duiken.
4. Je geeft aan dat het een memory leak of caching mechanisme is, maar dat is dan niet uit te lezen met een of meerdere tools en/of perfmon settings?
5. De code van de website is statisch. Er draait alleen een webservice op die met een windows applicatie samenwerkt. Ik heb dat proberen te monitoren en testen, maar ik zie geen toename van geheugengebruik van het w3wp.exe process of enig ander process.
6. Ik begrijp dat memory geheugen kan stijgen, dat patches allerlei invloeden hebben, maar, 90% van de tijd is er tussen de 400MB en 800MB vrij zonder dat ik in 1 of ander proces een noemenswaardige stijging kan waarnemen.

Het spijt me als ik stug overkom of weiger vragen te beantwoorden. Ik lees normaal veel discusses en ben gewend om snel over de antwoorden heen te lezen. Ik ben misschien ook wat teveel gefocust op mijn eigen vraag en niet zo zeer de randzaken (die voor de hulp natuurlijk wel relevant zijn). Zal beter mijn best doen alle suggesties mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Het is ook niet erg dat je de materie niet (zo goed) kent. Maar ik zou het inderdaad wel waarderen als je alles goed leest en er probeert antwoord op te geven.

Om in te gaan op je punten:
2. Als een fysieke server niet meer dan 2GB accepteert dan moet het wel een heel oud beestje zijn. Kun je kijken of je het mobo en de precieze cpu model nummer kan achterhalen? Misschien dat je je beheerder op die manier toch kan forceren om er een GB bij te prikken. Het kost geen drol en lijkt mij een prima oplossing om 4 maanden te overbruggen.
3. Hangt samen met punt 2. Als je ze uiteindelijk zover krijgt om er meer geheugen in te prikken (als dat mogelijk is) dan is dit wel iets waarmee je richting management moet.
4. Beide zou je inderdaad terug moeten zien in de vorm van een langzaam oplopend geheugengebruik in de performance tab. De leverancier van de software moet je kunnen vertellen of het iets aan caching doet. Maar bij een statische website lijkt me dat niet.

Volgende keer dat je hoog memory usage ziet dus:
- Kijken of je wat ziet met process explorer
- Application pools recyclen of stoppen/starten (de relevante voor de website dan).
- Geheel IIS restart geven.

Als application pool en/of IIS reset je memory verbruik omlaag helpt weet je in ieder geval dat het probleem daar ligt. Als er trouwens nog overbodige application pool of websites draaien kun je kijken of je deze permanent een shutdown geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

I-King schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:10:
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik ben geen IT expert, geen beheerder, maar iemand die graag de puzzel oplost. Daarom dat ik hier ook tijd in steek. Ik heb niet heel veel kennis van de materie, dus daarom zijn mijn verwachtingen misschien niet reëel.

Ik had in de vorige post moeten vermelden dat:
1. Ik heb process explorer geïnstalleerd en ga kijken wat het me brengt. Ik zit op dit moment nog in een laag geheugengebruik dus kan er nog niets over zeggen.
2. De beheerder heeft geheugen bijgeprikt maar het werd niet geaccepteerd, 2GB is het originele geheugen
3. De beheerder is een extern bedrijf en ik heb af en toe het gevoel dat ze eerder voor hun belang (geld) kiezen dan ons belang. Vandaar dat ik dacht ik doe nog een poging om dieper in de materie te duiken.
4. Je geeft aan dat het een memory leak of caching mechanisme is, maar dat is dan niet uit te lezen met een of meerdere tools en/of perfmon settings?
5. De code van de website is statisch. Er draait alleen een webservice op die met een windows applicatie samenwerkt. Ik heb dat proberen te monitoren en testen, maar ik zie geen toename van geheugengebruik van het w3wp.exe process of enig ander process.
6. Ik begrijp dat memory geheugen kan stijgen, dat patches allerlei invloeden hebben, maar, 90% van de tijd is er tussen de 400MB en 800MB vrij zonder dat ik in 1 of ander proces een noemenswaardige stijging kan waarnemen.

Het spijt me als ik stug overkom of weiger vragen te beantwoorden. Ik lees normaal veel discusses en ben gewend om snel over de antwoorden heen te lezen. Ik ben misschien ook wat teveel gefocust op mijn eigen vraag en niet zo zeer de randzaken (die voor de hulp natuurlijk wel relevant zijn). Zal beter mijn best doen alle suggesties mee te nemen.
2 GB is best weinig voor server 2008. Dat is de aanbevolen hoeveelheid geheugen voor dat OS, zonder extra's erop. (zie bijv. https://technet.microsoft...ndowsserver/bb414778.aspx)

Grote kans dat je server gewoon de gehele hoeveelheid nodig heeft om het OS + standaard services te kunnen draaien. Zonder een process explorer uitdraai blijft het echter speculatie van beide kanten.

Jullie beheerder zal waarschijnlijk ook al meerdere keren gezegd hebben dat de server uitgefaseerd moet worden, of in ieder geval een upgrade nodig heeft. Als ik al hoor dat ze ervan verdacht worden dat ze jullie geld proberen uit te kloppen dan word ik een beetje bang eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
I-King schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:31:
Rolfie, de beheerder heeft al verscheidene malen geprobeerd geheugen bij te prikken en dat had geen effect.
Als je nu op 2Gb zit, dan gaat er toch echt iets verkeerd. Server heeft het liefst minimaal 4Gb memory. Hoe meer hoe beter.
Windows wil ook graag cachen, dus wil eigenlijk al het geheugen gebruiken wat die heeft. En 2Gb is heel erg weinig. Dus zal hij al het geheugen het liefst willen gebruiken.
Waarschijnlijk zal je veel pagefaults hebben in perfmon.

Maar wat is eigenlijk de exact klacht waar je naar aan het zoeken bent?
Heb je ook statistieken van waarom het geheugen bij plaatsen niet werkte? Of is dit een gevoel?
Want als je van 1Gb naar 1,5Gb en daarna na 2Gb bent gegaan, maakt dit niet echt veel uit.
Nee Niet direct. Je moet een analyze maken.
Er is geen tool die aangeeft waar je memory exact naar toe gaat.
Make Sense of Memory Management and Key Memory Measurements
Nee. je bent geen symptoombestrijding aan het onderzoeken, waarschijnlijk heeft deze server gewoon een memory te kort voor zijn taken. 2GB is weinig, heel weinig. Ik zou niet eens verder zoeken. Dat kost meer tijd (dus geld), dan even wat geheugen bij plaatsen. Maar dat is ook weer afhankelijk van waar de performance issues in zitten.
maar met 2Gb ga ik niet veel tijd aan troubleshooten doen.
Eerste hits met "windows 2008 perfmon memory"
Use PerfMon to Diagnose Common Server Performance Gedeelte memory geeft je al in indruk.
Windows Server Performance Monitor - Memory Focus eens op: Three paging counters in performance monitor
Hangt IIS aan het Internet?
Sinds wanneer heb je ook dit probleem?
Wat is eigenlijk werkelijk het probleem. 2Gb is gewoon weinig voor een server. Waarschijnlijk staat de server zich rot te pagen naar disk. En wil hij zoveel mogelijk geheugen gebruiken voor caching.
Wat draait er nog meer op de server?
How to check the virtual memory taken up by software or a process in Windows 7
Maak eerst maar eens een plaatje waarin al het memory geselecteerd is.
Advies, geheugen bij plaatsen, en daarna verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:01
Om heel eerlijk te zijn : een 2008 server met 2GB RAM is wel heel erg weinig, dusdanig weinig dat als ik dit bij een klant tegen zou komen ik de betreffende server niet zou ondersteunen totdat deze meer memory heeft (en als deze server dat niet aan zou kunnen dan zou de enige ondersteuning die ik zou bieden het migreren naar degelijke hardware zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Er was geheugen bijgeplaatst maar dat werd niet door het systeem geaccepteerd volgens de beheerder. Anders waren we nu niet in discussie geweest waarschijnlijk :)

Ik begrijp dat we aan de limiet zitten, maar omdat het inderdaad 90% van de tijd 800MB vrij was en dan onverklaarbaar nog maar 25MB dacht ik voor de komende maanden dat punt te kunnen voorkomen of bestrijden.

Na die 4 maanden wordt sowieso alles gemerged naar 1 interne dienst, door een andere leverancier dan de huidige. Daarom dat ik aangeef dat de huidige beheerder er nog snel een jaarcontract doorheen probeert te pushen. Al begrijp ik dat dit vanuit een professioneel oogpunt ook wenselijk is, gezien de beperkte setup van de huidige machine.

Ik had daarom eigenlijk verwacht dat er wel een tooltje zou zijn dat grafiekjes laat zien per proces van het geheugengebruik en op het moment dat er weinig ruimte beschikbaar is, ik makkelijk kon uitlezen naar welk proces dit zou gaan. (Vergelijkbaar met de Wifi signaalsterkte grafieken).

Zie bijgevoegd de uitdraai van Rammap, op een moment dat geheugengebruik hoog en laag is.

Laag
hoog

Het noemenswaardige verschil komt door 'driver locked' memory. Ik lees op Google dat dit komt door VM memory. Zou dat geheugen zijn wat gebruikt wordt door de host machine? Of zou het vanuit deze windows installatie gebruikt zijn? Mocht deze installatie gevirtualiseerd zijn is dat in ieder geval nooit duidelijk gecommuniceerd en verklaart het wellicht ook waarom het zo lastig traceerbaar is.

Rolfie, ik heb process explorer draaien en de Pagefaults delta geactiveerd, maar daar is weinig aan de hand. De server hangt niet aan het internet, het probleem doet zich voor sinds een aantal weken, instabiliteit. We hebben de recente updates nog teruggedraaid maar het probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
Hoeft niet perse te komen doordat het een VM is. Je zou wel kunnen achterhalen of het een VM is (kijk of VMWare tools of Hyper-v guest agent geinstalleerd is), maar ik denk niet dat het een VM is. Anders zou memory bijplaatsen niet zo'n "probleem" zijn.
Feit is gewoon dat er een driver is die het blijkbaar nodig acht om af en toe wat geheugen in gebruik te nemen.
Draait er misschien heel toevallig ook SQL Server op die Server?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
VMWare tools zijn inderdaad geïnstalleerd. Er draait geen SQL server op deze machine, alles draait op een access database.
Is (makkelijk) te achterhalen welke driver dit geheugen in gebruik neemt of is het dan toch de host machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Als dit een virtuele machine is.... Dan zou de ESX Server wil eens memory overcommitment kunnen hebben, en de server memory ballooning aan heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
^^ Wat hij zegt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Als ik het zo zie is dat een aantal processen, met name drivers memory reserveren, maar niet gebruiken. Echter bij een beetje load worden deze buffers alsnog aangesproken. Hierdoor lijkt of processen gelijk blijven.

Met name drivers hebben deze eigenschap. Ze zeggen tegen Windows, reserveer voor mij eens 250MB. Deze wordt gereserveerd maar niet uitgegeven. Nu heeft de driver/process dit geheugen nodig en dan wordt het daadwerkelijk toegewezen.

Wanneer ik naar de grafieken kijk lijkt dit dan ook het geval. Overigens is veel gebruik van geheugen niet erg mits het geen performance kost.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik heb net de beheerder gecontacteerd en blijkbaar is het toch geen virtuele machine. Die tools waren er opgezet zodat het migreren naar een nieuw platform voorbereid was.
Ik heb nu geen situatie meer gehad dat het problemen opleverde, dus kan ook niet nakijken hoe die situatie er precies uitziet.
Hoe kan ik het beste uitzoeken wat die 'driver locked' memory veroorzaakt? Services uitschakelen en systeem opnieuw opstarten en kijken tot het niet meer voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

I-King schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:24:
na het uitvoeren van wat recentere updates is het geheugengebruik vrij onvoorspelbaar en zorgt voor onstabiele situaties.
Wat zijn onstabiele situaties? Wat ervaar je nu als issue?

Hoe kom je verder tot de conclusie dat wat je ervaart komt door het geheugengebruik? Bij weinig fysiek memory wordt een systeem (rete)traag omdat hij moet gaat pagen. Onstabiel wordt hij daar echter niet van.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Onstabiel ervaren, misschien moet ik het zo zeggen. De webservice is niet bereikbaar. Helaas heb ik geen exact moment meer gehad dat het gebeurt is dus kan het niet verifieren.
De beheerder gaf aan dat het geheugengebrek was, maar er is verder niet gekeken naar waardoor dat dan precies kwam en dat wilde ik graag uitzoeken. Tot op heden schommelt het geheugen met 800MB vrij en 400MB vrij, zoals in de situatie hierboven weergegeven met de screenshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Toch nog even een tussenconclusie berichten. Uiteindelijk onder tijdsdruk toch besloten de server te verhuizen naar andere hadware. Hij is nu wel gevirtualiseerd en heeft nu het dubbele geheugen tot zijn beschikking. Het loopt nu wel beter, toch hebben we nu al 1 situatie gehad waarbij het geheugen weer volgelopen was. Ik was er te laat bij om het te analyseren, maar ik draai nu wel een rapport uit op het moment dat het weer voorkomt.

Tot zover hebben we dus wel wat meer stabiliteit, maar het onderliggende probleem is dus nog niet definitief opgelost.
Pagina: 1