Woningcorporatie geeft geen keuze in ISP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-07 19:04
Mijn vriendin is afgelopen week verhuisd naar een nieuw appartement. De bedoeling is dat ze van daaruit verder gaat zoeken naar een nieuwe woning, want het appartement-complex is tijdelijk (10 jaar) en is bedoeld als tijdelijke woonruimte. Nu is haar verteld dat als ze internet en TV afneemt, dat ze verplicht is om Ziggo te kiezen. Echter, hier staat niks over in haar contract.

Ze wilt alleen internet (geen TV dus), maar Ziggo verplicht je dan om een abonnement af te nemen van 150/15Mbit welke €49,49 per maand kost en wat voor haar overkill is. Pas als je internet icm TV afneemt bij Ziggo, heb je optie tot een lagere snelheid (40/4 Mbit) betaal je €44,95. Een betere optie voor haar zou zijn om een alleen-internet abonnement aan te schaffen bij een andere provider voor ongeveer €22 per maand.

Mijn vraag is: Mag een woningcorporatie huurders verplichten om een Ziggo op te dringen bij haar klanten?

[ Voor 0% gewijzigd door sjosz op 15-07-2016 11:55 . Reden: Prijs van goedkoopste internet abonnement gewijzigd ]

Beste antwoord (via sjosz op 17-07-2016 14:41)

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:26
Ik denk dat je het woordje 'mag' moet vervangen door 'kan'.
Als er alleen COAX ligt dan kan je geen xDSL afnemen en kan je enkel terecht bij Ziggo.
Het feit dat er 11 Mbit/s over koper haalbaar is geeft aan dat er ooit een xDSL aansluiting (ISRA) heeft gezeten. Of deze er nog steeds zit kan alleen jij/zij als bewoner checken.

Weet je zeker dat het een echt huur contract betreft of is het wellicht tijdelijke bewoning (anti kraak oid)?
Laatstgenoemde bied geen huurcontracten en dus ook geen huurdersrechten, hierdoor word het mogelijk dat de woning aanbieder jou wél kan beperken in je provider keuze.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:21
Ik durf het niet heel hard te zeggen, maar het lijkt me dat je gewoon recht hebt op keuzevrijheid. Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen koper lijntje en geen glasvezel ligt, waardoor je beperkt bent tot coax, en dan zit je vast aan Ziggo.

Is een 4G wifi router niet een optie? Of meelifiten op wifi van de buren (wel even afspreken natuurlijk).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Is er überhaupt een glasvezel of ADSL mogelijkheid? Anders kan je meteen stoppen met zoeken. Ziggo is immers de enigste die dan kan leveren via de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
storeman schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:21:
Ik durf het niet heel hard te zeggen, maar het lijkt me dat je gewoon recht hebt op keuzevrijheid. Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen koper lijntje en geen glasvezel ligt, waardoor je beperkt bent tot coax, en dan zit je vast aan Ziggo.

Is een 4G wifi router niet een optie? Of meelifiten op wifi van de buren (wel even afspreken natuurlijk).
Afspreken met de buren had ik ook al voorgesteld, wellicht dat ze dat nog gaat doen. 4G abonnement is ook nog een optie. Echter, er wordt veel gestreamd vanaf het internet dus een datalimitiet is al snel overschreden. Ik ga nog eens kijken welke opties er zijn mbt 4g.
Rub147 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:21:
Is er überhaupt een glasvezel of ADSL mogelijkheid? Anders kan je meteen stoppen met zoeken. Ziggo is immers de enigste die dan kan leveren via de kabel.
Volgens www.internetpostcodecheck.nl is op haar adres geen glasvezel mogelijk. ADSL is tot 11 Mb mogelijk en kabel tot 200Mb (Ziggo):
ADSL: tot 11 Mb
Kabel: tot 200 Mb (Ziggo)
Glasvezel: Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:06
Nee, een woningbouw vereninging kan je niet verplichten tot het nemen van ziggo, anders kom je in een monopolie situatie terecht, er MOETEN meerdere aanlever methoden mogelijk zijn om een verbinding te realiseren (glas / koper / rf (4g),

Als het alleen om internet gaat, zou ik ook proberen een dealtje met buren te sluiten.

Mocht je het verder gaan aanpakken, alsin dat er adsl word aangelegd of iets dergelijks dan kun je nog aardig wat bureacratie krijgen, en of je dat wil...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:56
Waarschijnlijk hebben de appartementen gewoon geen andere aansluiting dan kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
Sowieso eens contact opnemen met een aantal grote ADSL providers... als er geen aansluiting voor ADSL aanwezig is dan willen ze best nog wel eens naar andere mogelijkheden kijken. Een goede kennis van mij is begin dit jaar verhuisd naar een locatie waar ook geen ADSL mogelijk was. Toen is er door de provider (die hij dan wel ook al op het oude adres had) een 4G modem geregeld tegen dezelfde voorwaarden en prijs... uiteindelijk is hij er zelfs beter vanaf want het 4G modem levert hem zelfs een hogere snelheid dan ADSL op zijn oude adres kon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 00:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

sjosz schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:18:
Mijn vriendin is afgelopen week verhuisd naar een nieuw appartement. De bedoeling is dat ze van daaruit verder gaat zoeken naar een nieuwe woning, want het appartement-complex is tijdelijk (10 jaar) en is bedoeld als tijdelijke woonruimte. Nu is haar verteld dat als ze internet en TV afneemt, dat ze verplicht is om Ziggo te kiezen. Echter, hier staat niks over in haar contract.

Ze wilt alleen internet, maar Ziggo verplicht je dan om een abonnement af te nemen van 150/15Mbit welke €49,49 per maand kost en wat voor haar overkill is. Pas als je internet icm TV afneemt bij Ziggo, heb je optie tot een lagere snelheid (40/4 Mbit) betaal je €44,95. Een betere optie voor haar zou zijn om een alleen-internet abonnement aan te schaffen bij een andere provider voor ongeveer €15 per maand.

Mijn vraag is: Mag een woningcorporatie huurders verplichten om een Ziggo op te dringen bij haar klanten?
En welke provider dan, en hoezo kost dat 15E per maand ?
IK vind 15E voor een inet verbinding namelijk best wel interessant klinken.

Maar kabel krijg je verplicht ziggo. Dat is regio gebonden en onafhankelijk van de woningcooperatie
Adsl geef je zelf al aan gaat maar tot 11MB/s en Glasvezel ligt er niet.

Dus ik snap even niet wat nu eigenlijk je probleem is, of wat dat je denkt dat de woningcopreratie je verplicht :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
shure-fan schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:29:
Nee, een woningbouw vereninging kan je niet verplichten tot het nemen van ziggo, anders kom je in een monopolie situatie terecht, er MOETEN meerdere aanlever methoden mogelijk zijn om een verbinding te realiseren (glas / koper / rf (4g),

Als het alleen om internet gaat, zou ik ook proberen een dealtje met buren te sluiten.

Mocht je het verder gaan aanpakken, alsin dat er adsl word aangelegd of iets dergelijks dan kun je nog aardig wat bureacratie krijgen, en of je dat wil...
Volgens www.internetpostcodecheck.nl is een ADSL verbinding mogelijk.Als het ook daadwerkelijk mogelijk is om dat te doen, dan zou dat ook prima zijn. 11Mb is niet heel erg snel, maar wel afdoende. Misschien dat ik nog wat andere providers dan Ziggo ga benaderen of de mogelijkheid bestaat om ADSL aan te schaffen.
MicGlou schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:46:
Sowieso eens contact opnemen met een aantal grote ADSL providers... als er geen aansluiting voor ADSL aanwezig is dan willen ze best nog wel eens naar andere mogelijkheden kijken. Een goede kennis van mij is begin dit jaar verhuisd naar een locatie waar ook geen ADSL mogelijk was. Toen is er door de provider (die hij dan wel ook al op het oude adres had) een 4G modem geregeld tegen dezelfde voorwaarden en prijs... uiteindelijk is hij er zelfs beter vanaf want het 4G modem levert hem zelfs een hogere snelheid dan ADSL op zijn oude adres kon leveren.
Goede tip, tnx.
heuveltje schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:52:
[...]

En welke provider dan, en hoezo kost dat 15E per maand ?
IK vind 15E voor een inet verbinding namelijk best wel interessant klinken.

Maar kabel krijg je verplicht ziggo. Dat is regio gebonden en onafhankelijk van de woningcooperatie
Adsl geef je zelf al aan gaat maar tot 11MB/s en Glasvezel ligt er niet.

Dus ik snap even niet wat nu eigenlijk je probleem is, of wat dat je denkt dat de woningcopreratie je verplicht :?
Probleem is vrij duidelijk toch? Ik mag volgens de woningcorporatie geen andere provider dan Ziggo aanschaffen.

De goedkoopste abonnementsprijs was inderdaad geen €15,-, na wat snel Gegoogled te hebben blijkt dit €22,- te zijn. Ik heb de OP gewijzigd.

[ Voor 12% gewijzigd door sjosz op 15-07-2016 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
sjosz schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:51:
Ik mag volgens de woningcorporatie geen andere provider dan Ziggo aanschaffen.
Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van, daar gaat een woningcorporatie helemaal niet over, nog afgezien van dat ik niet zie hoe ze daar belang bij zouden kunnen hebben.
Als er een koperlijntje ligt dan kun je gewoon een ADSL abbonnement afsluiten, daar staat de woningcorporatie helemaal buiten, net zo min als dat ze kunnen of mogen bepalen welk merk pindakaas er in je keukenkastje staat.
Ik vermoed dat e.e.a. op een misverstand berust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 16:12

Dido

heforshe

Het is nog steeds niet duidelijk of er wel een koperlijntje ligt, volgens mij?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:26
Ik denk dat je het woordje 'mag' moet vervangen door 'kan'.
Als er alleen COAX ligt dan kan je geen xDSL afnemen en kan je enkel terecht bij Ziggo.
Het feit dat er 11 Mbit/s over koper haalbaar is geeft aan dat er ooit een xDSL aansluiting (ISRA) heeft gezeten. Of deze er nog steeds zit kan alleen jij/zij als bewoner checken.

Weet je zeker dat het een echt huur contract betreft of is het wellicht tijdelijke bewoning (anti kraak oid)?
Laatstgenoemde bied geen huurcontracten en dus ook geen huurdersrechten, hierdoor word het mogelijk dat de woning aanbieder jou wél kan beperken in je provider keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik vermoed dat ze er helemaal niet officieel toe verplicht is, alleen ik vermoed dat kabel(/Ziggo) het enige is wat er in het pand aangelegd is.

Oftewel je kan waarschijnlijk wel ADSL afsluiten, maar ik betwijfel of in je huurcontract staat dat je bij het ISRA-punt moet kunnen of dat dat er uberhaupt moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:56
Gomez12 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:11:
Ik vermoed dat ze er helemaal niet officieel toe verplicht is, alleen ik vermoed dat kabel(/Ziggo) het enige is wat er in het pand aangelegd is.
Precies. De topicstart suggereert een vorm van herbestemming. Gebouwen worden immers niet voor 10 jaar gebouwd. Gevolg kan zijn dat er bespaard is op de aanleg van bepaalde facilliteiten.

Maar het is heel simpel voor topicstarter: hij moet gewoon kijken of hij een ISRA in het appartement kan vinden. Zo ja, mazzel. Zo nee, pech.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 15-07-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gomez12 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:11:
En dan kan een 'je moet Ziggo nemen' snel worden gehoord als 'je bent verplicht Ziggo te nemen', terwijl er missschien eigenlijk mee bedoelt wordt 'je kunt alleen Ziggo nemen, want alleen coax'. En dan klopt het nog steeds dat de woningcoorporatie geen keuze geeft en je Ziggo moet nemen, omdat er niets anders ligt (waarbij ze dus niet denken over 4G verbindingen die draadloos zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-10 18:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Klinkt mij als een communicatiestoornis. De persoon van de corporatie heeft waarschijnlijk gezegd dat je wel Ziggo moet nemen, met in het achterhoofd dat er geen andere aansluitmogelijkheden in het betreffende appartement is. Voor die persoon op dat moment heel logisch, maar voor jouw vriendin een beetje vreemd omdat zij niet weet of er slechts 1 aansluitmogelijkheid is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjosz
Rukapul schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:13:
[...]

Precies. De topicstart suggereert een vorm van herbestemming. Gebouwen worden immers niet voor 10 jaar gebouwd. Gevolg kan zijn dat er bespaard is op de aanleg van bepaalde facilliteiten.

Maar het is heel simpel voor topicstarter: hij moet gewoon kijken of hij een ISRA in het appartement kan vinden. Zo ja, mazzel. Zo nee, pech.
Ik zal dadelijk eens kijken.
FooLsKi schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:18:
Klinkt mij als een communicatiestoornis. De persoon van de corporatie heeft waarschijnlijk gezegd dat je wel Ziggo moet nemen, met in het achterhoofd dat er geen andere aansluitmogelijkheden in het betreffende appartement is. Voor die persoon op dat moment heel logisch, maar voor jouw vriendin een beetje vreemd omdat zij niet weet of er slechts 1 aansluitmogelijkheid is.
Verkeerde woordkeus geweest denk ik, ze geven inderdaad aan dat een andere provider niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
ik zou eerst eens in het huurcontract kijken en de huisregels wat wel en niet mag.MIsschien blaten ze een hoop en mag het gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
vincedd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:25:
ik zou eerst eens in het huurcontract kijken en de huisregels wat wel en niet mag.MIsschien blaten ze een hoop en mag het gewoon
In het huurcontract staat niks in over Ziggo en/of iets internet gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 10:33
Neem aan dat het preventief is bedoelt.

Wellicht heeft dat gebouw geen individuele telefoon aansluitingen.
Enkel COAX, dan blijft er vrij weinig keuze over dan enkel Ziggo.

Enige optie dan is nog 4G dongle, maar of je daar blij van word en/of het goedkoper is bij actief gebruik betwijfel het

[ Voor 25% gewijzigd door osmosis op 15-07-2016 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
sjosz schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:27:
[...]

In het huurcontract staat niks in over Ziggo en/of iets internet gerelateerd.
Dan kunnen ze helemaal niets zeggen wat jij voor provider neemt.Ze mogen niet eens in huis controleren welke provider jij neemt.gewoon lekker zelf kiezen en laat dat schaap maar lekker verder blaten.

Offtopic:Bij ons liep de woningbouw te klagen over een bordje aan de voordeur bij de buurman.Die moest ie weghalen,anders werd het door de woningbouw gedaan met eventuele verwijderkosten.Jammer genoeg voor hun,staat er nergens dat het niet mag,maar aangezien zij de regels even aanpassen na een renovatie wil nog niet zeggen dat ie dat per se moet verwijderen. de buurman woonde voor de renovatie al daar en heeft nooit voor die nieuwe regels getekend.Dus het bordje hangt er nog steeds. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjosz
Ik heb net ff gekeken in de meterkast, er zijn 3 coax aansluitingen: data, tv/radio en tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCP cloud
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-10 18:45

MCP cloud

Op het web sinds 1998

sjosz schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:12:
Ik heb net ff gekeken in de meterkast, er zijn 3 coax aansluitingen: data, tv/radio en tv.
Maak een foto zeg meer dan woorden :-)