Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emmem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 08:05
Sinds kort heb ik een laptop met USB-C aansluiting, de Asus Zenbook Flip (UX360CA). Mijn doel was om via deze USB-C aansluiting mijn laptop aan te sluiten op een scherm met USB-C aansluiting voor video-in. Dit scherm heb ik inmiddels ook, de Acer H277HU.

Het doel was om beeld te hebben via de USB-C kabel en tegelijk mijn laptop op te laden via de kabel. Dat zou in principe mogelijk moeten zijn via USB-C. Helaas werkt geen van beide, met de met het beelscherm meegeleverde USB-C kabel :-( De normale USB aansluitingen op het scherm werken overigens wel zodra ik de USB-C kabel aansluit.

Via de helpdesk van zowel Asus te horen gekregen dat video niet zou werken over de USB-C:
Type aansluiting dat hier op zit is een USB-C Gen 1.
Hierbij heeft u niet de Thunderbolt video mogelijkheden die de USB-C Gen 2 heeft.

Niettemin heeft de monitor ook USB-C gen1.

Nu is de ingang die ik moet selecteren op de monitor (of automatisch geselecteerd wordt) als ik hem via USB-C wil aansluiten 'DP alt', oftewel Displayport alternate mode, displayport over USB-C. Nu krijg ik de indruk dat dit iets is wat ondersteund moet worden door de laptop en je dus niet standaard krijgt als je een USB-C aansluiting hebt op je laptop.

Kan iemand dit bevestigen/ontkennen? Is er ook een manier om dit te checken (via apparaatbeheer in Windows ofzo)?

Laptop draait Windows 10 64 bit.

Beste antwoord (via emmem op 15-07-2016 11:51)

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
Je zult inderdaad USB Type C Gen 2 3.1 of Thunderbolt 3 moeten hebben om DP Alt Mode uit je laptop te krijgen. Als de monitor dit niet ondersteunt kan dit nog tijd via een adaptertje, maar voor de laptop is het een eis.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Je zult inderdaad USB Type C Gen 2 3.1 of Thunderbolt 3 moeten hebben om DP Alt Mode uit je laptop te krijgen. Als de monitor dit niet ondersteunt kan dit nog tijd via een adaptertje, maar voor de laptop is het een eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 08:05
Ok, dank je. Videokaart is geïntegreerde Intel HD graphics. Die ondersteunt denk ik geen DP Alt Mode. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Nieuwere Intel HD Graphics ondersteunen wel vaak DP Alt Mode in mobiele apparaten. Maar helaas moet je dus USB 3 Gen 2 hebben. Je kunt altijd nog een gewone displaypoort gebruiken als die er is.

[ Voor 5% gewijzigd door Cilph op 15-07-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrnkDnk
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-08-2022
Cilph schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 11:55:
Nieuwere Intel HD Graphics ondersteunen wel vaak DP Alt Mode in mobiele apparaten. Maar helaas moet je dus USB 3 Gen 2 hebben. Je kunt altijd nog een gewone displaypoort gebruiken als die er is.
Ik heb onlangs ook een ZenBook (UX410UA-GV028T) gekocht, hierop zit een USB-C poort met DP logo ernaast. Ook heeft deze Intel HD Graphics 620.

Nu heb ik een USB-c naar DisplayPort adapter gekocht en een DisplayPort kabel (beide van DeLock en v1.2). Dit werkt dus niet.

Misschien dat jij ook geen expert bent, maar heb jij enig idee waarom dit niet werkt of hoe het wel zou kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
Als die USB-C poort een DP logo heeft, en die USB-C DisplayPort een native ding is (en geen DisplayLink troep) zou het moeten werken. Driver issue?

Heb je een linkje naar die USB-C Displayport adapter?

[ Voor 16% gewijzigd door Cilph op 06-06-2017 16:22 ]

Pagina: 1