Dashboard stappenmotoren vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik heb een dashboard van een VW Bora met een paar defecte stappen motoren. Ik heb ook een dashboard van een ander model Bora die net andere stappen motoren heeft. Laatstgenoemde heeft er Switec X25 motoren op zitten die je overal en nergens op internet kan vinden voor een paar centen. Het dashboard dat reparatie vereist heeft er andere steppers op zitten:

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/cia7rpyc5/stappenmotor.png

Deze kan ik helaas nergens vinden voor een zacht prijsje. De vraag is nu of ik deze stappenmotoren kan vervangen voor X25 steppers (of afgeleiden daarvan zoals een Juken X27). Er steken 3 plastic pinnen uit de motoren die bij beide versies op dezelfde plek zitten. Wat anders is zijn de plek van de contactpunten.
Maar: de dash die reparatie nodig heeft, heeft een extra setje contactpunten zitten die gewoon zijn dichtgesoldeerd. Deze contactpunten komen exact overeen met de maatvoering van X25 steppers en staan in contact met de afwijkende contactpunten (0,001 ohm weerstand tussen deze punten). Plaatje voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/cwvawnqut/weerstanden.png

De coil weerstand verschilt wat per motortje maar ik weet niet hoe erg dit is. Ik heb hier x27 steppers van Juken liggen en die zijn eigenlijk allemaal netjes 283Ω en in de datasheet wordt een marge aangehouden van 230-290Ω (gemiddeld 260Ω).

Ik heb het vermoeden dat men later is overgestapt op andere motoren en te lui was om de printplaat aan te passen en dat ik ze gewoon 1:1 kan uitwisselen. Wat denken jullie?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:27
Zou als eerste alle windingen eens doormeten. Zit er inderdaad sluiting in een van die windingen? Zo ja zou ik zo als jezelf al aangeeft op zoek gaan naar een stappenmotor met dezelfde weerstand per winding. Zou ook het geleverde vermogen ( newton ) vergelijken met elkaar. Komt die ongeveer overeen? Als je een andere stappenmotor erop aansluit zou ik die als eerste onbelast testen. Draait het naar behoren dan pas inmonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:56
Waarom denk je dat het aan de motortjes ligt? Heb je dat gemeten?
Lijkt mij sterk dat die zomaar kapot gaan, is het niet gewoon een brakke soldering ergens, of een ander componentje wat niet goed meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
ThinkPadd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:50:
Waarom denk je dat het aan de motortjes ligt? Heb je dat gemeten?
Lijkt mij sterk dat die zomaar kapot gaan, is het niet gewoon een brakke soldering ergens, of een ander componentje wat niet goed meer is?
Nou ik kan je verzekeren dat ze stuk zijn. Degene die er eerder aan heeft gewerkt heeft ze namelijk open gemaakt en de motortjes zijn daar bekaaid vanaf gekomen. Geen slechte soldering of electronica maar gewoon dingen verbogen en afgebroken :P

Ik heb verder geen datasheet van de motortjes op de printplaat helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

leecher schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 22:04:
Nou ik kan je verzekeren dat ze stuk zijn. Degene die er eerder aan heeft gewerkt heeft ze namelijk open gemaakt en de motortjes zijn daar bekaaid vanaf gekomen.
Oh dat was er zo eentje in de categorie 'als de wasmachine midden in het programma stopt zal het motortje dat de knop draait wel kapot zijn'?

Zo op het oog lijken de beide typen motortjes compatibel te zijn, ik zou het proberen, kapot is het toch al ;)

Maar je zei dat je ook nog een ander dashboard had liggen, kun je dan niet daarvan de print inclusief motortjes overzetten? Of is dat niet dezelfde print?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Installatie van een nieuw cluster in een mkIV Volkswagen heeft drie dingen ten gevolg:
- De kilometerstand klopt niet meer (melden bij de RDW om je NAP weer logisch te krijgen, of laten corrigeren)
- De startonderbreker moet opnieuw geprogrammeerd worden met de sleutels, je auto zal niet meer starten.
- Het cluster moet geprogrammeerd worden afhankelijk van de opties in de auto.

Probeer de andere stappenmotors, en als dat niet werkt kun je altijd nog een cluster swap doen.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
real[B]art schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 22:33:
[...]

Oh dat was er zo eentje in de categorie 'als de wasmachine midden in het programma stopt zal het motortje dat de knop draait wel kapot zijn'?

Zo op het oog lijken de beide typen motortjes compatibel te zijn, ik zou het proberen, kapot is het toch al ;)

Maar je zei dat je ook nog een ander dashboard had liggen, kun je dan niet daarvan de print inclusief motortjes overzetten? Of is dat niet dezelfde print?
Motortje deed het aanvankelijk prima maar de naaldverlichting was defect. Dat deze niet in stappenmotor zit maar aan de andere kant van de print in de vorm van een smd ledje was niet bekend :+

Het is inderdaad niet helemaal dezelfde printplaat dus dat 1:1 even overzetten gaat hem niet worden.

-edit

voor in het archief der internet: Ik heb twee stappenmotoren vervangen voor de switec x25. Aansturing an sich werkt prima behalve; het aantal stappen of de grootte hiervan is anders dan van de originele motortjes. De schaalverdeling op de achtergrond klopt dus niet meer met de uitslag van de teller. Op zich geen probleem want waarschijnlijk is de achtergrond van het andere dashboard wel geschikt omdat deze ook x25 motoren gebruikt en anders fabriceer ik zelf wel een nieuwe.

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/plqtr719z/tellesrstappenmotor.png

[ Voor 25% gewijzigd door leecher op 31-08-2016 19:47 ]

Pagina: 1