Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Allereerst excuus voor de wat absurde titel maar vanuit mezelf geredeneerd zou ik bij het zien van deze relatief veelvoorkomende vraag, geneigd zijn meteen verder te scrollen maar ik zit werkelijk nederig edoch dringend om hulp verlegen.

In het kort: Ik heb een (lokaal?) admin account op een Win10 Home OS. Lokaal met vraagteken omdat ik meende dat het een Microsoft account was. Immers, de naam van het Admin account toont mijn e-mailadres en ik gebruik het ruim anderhalf jaar met een destijds ingevoerde PIN-code als inlog. Omdat ik werkelijk niks geef om alle extra apps en cloud-based MS produkten heb ik mij er nooit in verdiept of naar omgekeken. Ik heb weliswaar een Xbox 360 en wellicht dat ik uit nieuwsgierigheid weleens op mijn PC 'iets' heb gedaan met mijn MS account maar ik kan het mij werkelijk niet meer herinneren (en vooral niet of mijn inlogaccount dus lokaal is of niet).

Vanochtend wilde ik inloggen maar tot mijn verbazing werd mij niet om mijn PIN maar om mijn wachtwoord gevraagd. Alle recente mij bekende geprobeerd maar geen werkte en telkens de melding dat ik mijn Microsoft-account wachtwoord moest/kon resetten. Dit uiteraard maar geprobeerd (2x) en keurig via zowel mijn telefoon als e-mail account (toegankelijk via iPhone) verificatiecodes gekregen en mijn paswoord gereset. Echter, met dit nieuwe paswoord kon/kan ik ook niet inloggen.

Microsoft helpdesk gebeld (45 min), situatie uitgelegd, de medewerker verzekerde mij dat het wel om een Microsoft account en geen lokaal account moest gaan omdat het een e-mail adres betrof en wederom verwezen naar dezelfde webpagina om het eerdere proces te herhalen (Poging 3). Weer niets.

Vervolgens ben ik tot nu toe 9 uur non-stop bezig geweest om toegang te krijgen tot mijn OS.

Ter info: Ik heb een dual-boot systeem (via UEFI) voor muziekproduktie (nog Win 8.1) dus gescheiden SSDs (3x) en HDDs (3x).

Ik heb verschillende middelen geprobeerd met meerdere methodes:

1. Hirens Boot CD: Wilde niet starten door ACPI problemen.
2. Linux Distro Puppy Slacked: wederom ACPI problemen,
3. Linux Kali: Proces liep ogenschijnlijk vlekkeloos maar resultaat bleef uit.
4. Offline NT Password & Registry Editor: blijft hangen op het laden van drivers.
5. Originele Win 8.1 DVD: (reparatie, commandline,etc.)

Met bovenstaande middelen heb ik o.a. de volgende scenario's geprobeerd:

1. De 'seth' file vervangen: (copy X:\windows\system32\sethc.exe X:\ / copy X:\windows\system32\cmd.exe X:\windows\system32\sethc.exe)
2. Vervangen v.d. utility manager: move X:\windows\system32\utilman.exe d:\windows\system32\utilman.exe.bak copy X:\windows\system32\cmd.exe d:\windows\system32\utilman.exe)
3. Nieuw account maken: net user <username> /add / net localgroup administrators <username> /add
4. Via o.a. Kali de SAM file aanpassen: (chntpw -l SAM / chntpw -u “username” SAM)

Met niks kreeg ik toegang tot mijn OS-schijf behalve met Kali maar ook hier liep ik vast of werkte het simpelweg niet (inmiddels exacte reden kwijt door een overkookte hersenpan).

Semi-oplossing: Uiteindelijk lukte het me om met een Win Repair Live Disk (geen flauw idee dat ik die nog ergens had liggen en ik vermoed zelfs ooit maar gedownload) toegang te krijgen tot REGEDIT (met geen van alle bovenstaande en nog wat extra niet genoemde scenario's lukte dit).

Hier kon ik eindelijk een registerwaarde aanpassen en de 'verborgen' admin account aan maken (HKLM\ADMIN\SAM\Domains\Account\Users\000001F4 en de waarde F, rij 0038 van 11 naar 10 gezet).

Nu kan ik dus via deze 'verborgen' Admin account in mijn OS maar (uiteraard) mis ik programma's, instellingen en wil ik nog steeds toegang tot mijn werkelijke account. Ik heb hier echter nog steeds het paswoord niet van en kan dit dus ook niet veranderen.

VRAAG: Ik kan als nieuwe Admin wél via het configurtiescherm bij de gebruikersaccounts maar ik kan geen paswoordem verwijderen (zoals in Win7 volgens mij nog wel kon en zoals te zien is in diverse voorbeelden op Google). Wel kan ik de optie uitvinken dat gebruikers (2 Admins nu dus) geen wachtwoord hoeven op te geven bij het aanmelden en een voorkeursaccount kiezen. Echter, als ik op Toepassen klik krijg ik een venster waar ik een gebruiker op moet geven die automatisch wordt aangemeld. Standaard wordt Administrator (nieuw account?) als gebruikersnaam ingevuld (maar is te wijzigen).

Ik weet alleen niet of en hoe het betekent dat hiermee ook de noodzaak voor het wachtwoord voor mijn originele Admin account komt te vervallen en of ik überhaupt nog kan kiezen bij het inloggen of -als ik eenmaal ben ingelogd onder mijn nieuwe account ik mijn originele account in deze settings weer als primair kan kiezen. Weet iemand dit of heeft iemand nog een ander idee hoe ik weer mijn originele account kan gebruiken? Overigens heb ik dit ook in 'Safe Mode' geprobeerd.

PS.1 De enig 2 oorzaaken die ik kan bedenken voor dit probleem zijn a) dat ik gisteravond even Samsung Magician heb gedownload om te kijken of dat wat was. Ik meen niets te hebben veranderd aan de instellingen (al kun je alleen maar voor optimalisatie e.d. kiezen dus een PIN/wachtwoord/inlog probleem wat hieruit voortvloeit zie ik niet zo al zijn de ACPI problemem met o.a. Hiren wel vreemd). Als laatste mogelijkheid zijn er wat automatische MS updates geïnstalleerd. Wellicht dat hier iets in zat maar goed, eerlijk gezegd ben ik meer geïnteresseerd in de oplossing dan de oorzaak.

PS.2 Mocht iemand vermoeden dat ik hier iemand anders account wil hacken, dit is niet het geval. Immers, het OS staat op mijn SSD en alle bestanden en gegevens op een HDD die ook toegankelijk is met mijn nieuwe account.

Sorry voor de lange post. Ik schreef me maar even leeg voordat ik alles weer vergeten ben (en nu moet ik echt eerst wat gaan eten). Alvast veel dank voor eventuele suggesties!

UPDATE: Inmiddels lijkt me dat het duidelijk om een lokaal Admin account gaat -verwarring door e-mailadres bij inlog en heb me zoals vermeld nooit zo veel verdiept in accountbeheer en zie nu ook dat je Admin en 'super' Admin accounts hebt. Verder begrijp ik nu dat de methodes van Seth vs. Utilman OS-afhankelijk zijn (Win 7/8 vs Win10). Omdat mijn initiële installatie met een originele Win 8 disk was en de Win10 upgrade (pas vrij recent) via MS updates ging ben ik ook hier het spoor een beetje bijster geraakt en heb bijv. nooit een Win10 disk gemaakt.

Verder las ik dat de geprobeerde methodes met de huidige UEFI/Safe Boot func. ook anders werken. Ik blijf het echter vreemd vinden dat de meest voorgestelde oplossingen bij mij vastliepen (ACPI problem een, CMD line of OS-schijf niet toegankelijk, files niet zichtbaar of te bewerken, registry niet toonbaar etc.).

Anyway, morgenochtend verder pluizen. Hopelijk heeft iemand wat tips voor me.

UPDATE 2: Niet kunnen slapen dus uit bed en maar verder zoeken:

1. Via de Opdrachtprompt: NET USER acounts bekijken (ook in Safe-Mode). Zie alleen:
/Admin - computer - DefaulftAcccount
/Gast
/Opdracht met een of meer fouten voltooid.

2. Uitvoeren: compmngmnt.msc Hier zie ik geen folder met local users and groups. Alleen een Admin.

Ik raak een beetje door mijn opties heen en zie door de bomen het bos niet meer. Ook omdat ik het verschil niet goed begrijp tussen dit nieuwe "super" Admin account en mijn reguliere en bang ben dit te verklooien. Misschien dat utilitymanager of de seth en SAM scenarios nog iets kunnen betekenen maar zoals beschreven krijg ik met de Linux Distros/Hiren en alternatieven niet eens toegang tot de folders/bestanden. Uiteraard kan ik ook het totale account verwijderen of een schone installatie doen als laatste redmiddel maar ik kan me niet voorstellen dat er geen eenvoudigere weg is: Ik ben geen coder of hacker maar als facebook te hacken is kan een rechtmatige eigenaar die fysiek achter zijn PC zit toch wel een wachtwoord resetten?!?

Ten slotte zie ik dat er meerdere freeware en commerciële tools zijn die een oplossing bieden. Weet niet of ik deze kan vertrouwen en bovendien kunnen de meesten alleen het account verwijderen ipv het wachtwoord resetten en dan ben ik al mijn instellingen e.d. ook kwijt en is een schone installatie bijna aantrekkelijker.

04:45 uur: Meer dan 12 uur totale frustratie. Een tip zou werkelijk geweldig zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Spiritos op 15-07-2016 15:23 ]

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spiritos schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:05:

Nu kan ik dus via deze 'verborgen' Admin account in mijn OS maar (uiteraard) mis ik programma's, instellingen en wil ik nog steeds toegang tot mijn werkelijke account. Ik heb hier echter nog steeds het paswoord niet van en kan dit dus ook niet veranderen.
Aangezien je toegang hebt gekregen tot het BUILT IN Administrator account kun je dan niet via het configuratiescherm/Systeem en beveiliging/Systeembeheer/Computerbeheer bij lokale gebruikers het wachtwoord van je oude account instellen? Rechtsklikken op je account-naam. Mocht die er niet tussen staan dan is het in het ergste geval een zwervend profiel en geen lokaal profiel, maar hoe je dat gedaan hebt? Mijn MS-account is een lokaal profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:18
Als je de pc aandoet en dan bij je account waar je nu niet in kan bij het paswoord klikt kan je de optie pincode kiezen (op die punten klikken)

Probeer dan je pincode eens weer

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja klopt had ik ook al aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Weet je, ik kreeg even een lichte hartverzakking toen ik jullie suggestie zag. Dacht even dat ik deze optie over het hoofd had gezien en als dit inderdaad mogelijk was geweest had ik mezelf echt voor mijn kop geslagen :)

Helaas (en vreemd genoeg) kan ik niet kiezen tussen paswoord en PIN. Ik heb n.a.v. jullie suggestie wel onder de nieuwe Admin account de optie geactiveerd in de hoop dat dit dan ook van toepassing zou zijn op mijn 'oude' account maar helaas.. De keuze PIN/wachtwoord is alleen aanwezig bij het nieuwe account en de optie verschijnt niet (meer?) bij het andere account.

Ik snap werkelijk niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik zal 1,5 jaar geleden bij de ingebruikname van dit systeem inderdaad een keer een wachtwoord hebben moeten invoeren maar al vrij rap heb ik dit omgezet naar PIN. Ook gebruik ik al jaren dezelfde variaties op mijn wachtwoord (niet slim maar so far so good) en ik heb dus werkelijk tientallen varianten geprobeerd maar ik ben echt uit mijn account gelocked.

En waarom is mij dus volkomen onduidelijk. Zoals vermeld is het enige wat ik de dag ervoor met 'instellingen' heb zitten spelen dat ik de SSD Tool Samsung Magician 2 minuutjes heb geïnstalleerd om te kijken wat je er nou precies mee kon maar ik heb niks verandert en zeker niet opgeslagen. Naast de updates van Microsoft is er dus werkelijk geen enkele aanwijsbare reden wat de oorzaak van deze verandering zou kunnen zijn (overigens zijn mijn beide OS SSD's ook nu nog in perfecte staat zoals gechecked).

Toch dank voor de suggesties! Soms bestaat er inderdaad de kans dat je tijdens troubleshooting dingen over compliceerd.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nu het wachtwoord kunnen wijzigen of niet?

Edit: En staar je niet blind op dat Samsung Magician verhaal, afgelopen woensdag was patch Tuesday voor de slow ring, ik heb toen ook updates gehad.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Nee, de enige optie die ik heb onder accountbeheer (zowel op Win10 als op Win8.1 (andere OS) zijn het veranderen van 'Admin' naar 'Standaard'. Ik weet dat je op Win7 nog wel paswoorden kon uitschakelen en dat er meerdere aanpassingsfuncties bestonden maar hier dus niet.

Tnx voor de 'Samsung' opmerking. Ik probeer echter alleen zoveel mogelijke informatie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit accountbeheer kun je ook een ander administrator account aanmaken (tijdelijk), afmelden en inloggen met dat nieuwe (tijdelijke) administrator account en je andere (oude) administrator account (waarvan je het wachtwoord niet meer hebt) beheren en een nieuw wachtwoord toewijzen. Daarna afmelden en inloggen op je oude administrator account met het nieuwe wachtwoord en het tijdelijke administrator account weer verwijderen als alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Maar ik kan nu dus al inloggen onder een nieuw aangemaakt Admin account (de door MS 'verborgen' Admin account die ik toegankelijk heb gemaakt door de registeraanpassing (HKLM\ADMIN\SAM\Domains\Account\Users\000001F4 en de waarde F, rij 0038 van 11 naar 10 gezet).

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik onder accountbeheer dus geen enkele optie heb om een nieuw wachtwoord toe te wijzen of te veranderen. Deze uitgebreidere opties bestaan volgens mij sowieso niet meer sinds Win 8.1 en voor zover ik mij kan herinneren (en wat mij logisch lijkt) is dat je altijd het oude wachtwoord moet invoeren alvorens je dit kunt veranderen/wijzigen.

Misschien begrijp ik je niet goed maar ik kan dus alleen mijn oude account veranderen naar standaard en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die register-sleutel heb ik niet.
Maak eens een nieuw administrator-account aan en schakel dan het built-in account uit en probeer het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Iedere Windows heeft deze optie standaard ingebouwd door MS. Er zijn verschillende manieren om deze te activeren. Voorbeeld: http://www.tenforums.com/...disable-windows-10-a.html

Dit is een "meta" Admin account dus ik betwijfel of een ander (lower level) admin account meer kan. Zoals ik ook al onder mijn andere OS (8.1) heb gechecked kan ik uitsluitend een account verwijderen en of resetten naar standaard.

Ik zal het voor de goede orde echter wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je maar een werkend administrator account hebt met ingebouwde account uitgeschakeld. Dan kun je het oude account altijd nog wijzigen naar standaard gebruiker. Een administrator kan altijd een wachtwoord toewijzen aan een standaard gebruiker waarna je dat account weer kunt omzetten naar administrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Spiritos schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 13:34:
Weet je, ik kreeg even een lichte hartverzakking toen ik jullie suggestie zag. Dacht even dat ik deze optie over het hoofd had gezien en als dit inderdaad mogelijk was geweest had ik mezelf echt voor mijn kop geslagen :)

Helaas (en vreemd genoeg) kan ik niet kiezen tussen paswoord en PIN. Ik heb n.a.v. jullie suggestie wel onder de nieuwe Admin account de optie geactiveerd in de hoop dat dit dan ook van toepassing zou zijn op mijn 'oude' account maar helaas.. De keuze PIN/wachtwoord is alleen aanwezig bij het nieuwe account en de optie verschijnt niet (meer?) bij het andere account.

Ik snap werkelijk niet hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik zal 1,5 jaar geleden bij de ingebruikname van dit systeem inderdaad een keer een wachtwoord hebben moeten invoeren maar al vrij rap heb ik dit omgezet naar PIN. Ook gebruik ik al jaren dezelfde variaties op mijn wachtwoord (niet slim maar so far so good) en ik heb dus werkelijk tientallen varianten geprobeerd maar ik ben echt uit mijn account gelocked.

En waarom is mij dus volkomen onduidelijk. Zoals vermeld is het enige wat ik de dag ervoor met 'instellingen' heb zitten spelen dat ik de SSD Tool Samsung Magician 2 minuutjes heb geïnstalleerd om te kijken wat je er nou precies mee kon maar ik heb niks verandert en zeker niet opgeslagen. Naast de updates van Microsoft is er dus werkelijk geen enkele aanwijsbare reden wat de oorzaak van deze verandering zou kunnen zijn (overigens zijn mijn beide OS SSD's ook nu nog in perfecte staat zoals gechecked).

Toch dank voor de suggesties! Soms bestaat er inderdaad de kans dat je tijdens troubleshooting dingen over compliceerd.
Het is door je andere trobleshoot acties missc nu wel uit gezet, Ik heb het ook een keer gehad en toen bleek dat mijn ssd met chkdsk /f (of /p) het pin gebeuren had gefixt.
Missc bij jou nog deze schijf check en reparatie even proberen en dan kan maar zo zijn dat de pin optie wel weer tevoorschijn komt

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kom je eigenlijk aan die windows repair disk? Als het toch deze is: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=38435?

Die was voor 32 bits win 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:59:
Als je maar een werkend administrator account hebt met ingebouwde account uitgeschakeld. Dan kun je het oude account altijd nog wijzigen naar standaard gebruiker. Een administrator kan altijd een wachtwoord toewijzen aan een standaard gebruiker waarna je dat account weer kunt omzetten naar administrator.
Het punt is echter dat mijn 'oude' account een Admin account is en dan kan je logischerwijs geen paswoord veranderen. Waar ik overigens huiverig voor ben als ik mijn oude Admin account omzet naar standaard dat er daardoor bepaalde koppelingen/rechten/instellingen verloren gaan. Ik kan nu even niet zo snel vinden wat de exacte gevolgen zijn maar tijdens het zoeken naar oplossingen heb ik hier wel over gelezen. Sowieso betwijfel ik of dit het wachtwoord probleem oplost en misschien ben ik dan wel verder van huis...
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:10:
Hoe kom je eigenlijk aan die windows repair disk? Als het toch deze is: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=38435?

Die was voor 32 bits win 7
De Repair Disk heb ik gelabeld als 'Windows 10 PE SE x64 Live Disk). Ik vermoed dat ik deze een keer heb gedownload. Op zich is dit trouwens niet echt relevant want a) in tegenstelling tot andere bootables (Hiren/Linux distros) was dit de enige die me toegang gaf tot mijn registry en daarbij is het ALTIJD handig om een dergelijk opstartmedium/OS te hebben voor problemen. De meeste hardcore IT-ers die ik ken hebben standaard een flashdrive met multi-OS-es bij zich voor voorkomende situaties. Het gaat er puur om dat je toegang krijgt tot je file system.

@mell33: Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Altijd het gevaar met troubleshooten. Echter, al mijn pogingen om überhaupt iets aan te passen mislukten (dus zonder iets te wijzigen) behalve het aanmaken van dit 'meta' Admin account en de eventuele acties voor SAM met Kali Linux, maar goed... het kan dus inderdaad zo zijn.

Wat betreft de SSD: Inderdaad, na het 'spelen' met Samsung Magician merkte ik bij het opstarten erna (overigens naar mijn 2e OS wat vreemd is omdat dit via UEFI echt is gescheiden dus geen relatie zou moeten hebben) dat er een check werd uitgevoerd -overigens zonder problemen/meldingen.

In het verlengde hiervan een correctie op mijn eerste post: Ik had het over AHCI problemen die verhinderden dat o.a. Hirens Boot CD niet wilde opstarten. Dit was echter een flinke typo. Ik bedoelde (en heb inmiddels gecorrigeerd ACPI. De foutmelding tijdens het laden was dat mijn systeem niet 'fully ACPI compliant' was, waar ik met mijn recente hardware echt niets van begrijp maar desalniettemin wellicht relevant om alsnog te melden.

BIZAR: Ik kan onder mijn huidige Admin account geen accounts aanmaken ?!? Noch via configuratiescherm, noch via computermgmnt. Sowieso is het vreemd dat ik bij deze laatste geen subfolder met users kan vinden dus er is zeker iets vreemds aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 09:15
Heb hier wel iets voor. Moet t even opzoeken. Of heb je inmiddels je wachtwoord al terug?

http://www.howtogeek.com/...n-password-in-windows-10/

[ Voor 32% gewijzigd door Clavis op 15-07-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Nee, ik probeer mijn topics sowieso altijd netjes af te sluiten dus ik wacht met smart... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
Zie link, heeft me al een paar keer geholpen. Klein stukje naar onder scrollen tot het eerste zwarte scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:09

DarkSide

theres no place like ::1

en als je rechtermuisknop op deze computer klikt. En dan manage (beheer)
en vervolgens local users and passwords/

Daar moeten al je accounts staan. En kan je gewoon set password doen.

Eenmaal ingelogd met het nieuwe password kan je weer een PIN toevoegen op de normale plek

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Ik zie geen link..??
DarkSide schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:54:
en als je rechtermuisknop op deze computer klikt. En dan manage (beheer)
en vervolgens local users and passwords/

Daar moeten al je accounts staan. En kan je gewoon set password doen.

Eenmaal ingelogd met het nieuwe password kan je weer een PIN toevoegen op de normale plek
Dat is dus wat ik met de laatste alinea in mijn laatste post bedoelde: Ik zie geen subfolder met users waar deze normaal zou moeten staan.De boom structuur is:
- Logboeken
- Gedeelde mappen
- Prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
http://www.howtogeek.com/222262/how-to-reset-yo
Spiritos schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:58:
[...]
Ik zie geen link..??

[...]

Dat is dus wat ik met de laatste alinea in mijn laatste post bedoelde: Ik zie geen subfolder met users waar deze normaal zou moeten staan.De boom structuur is:
- Logboeken
- Gedeelde mappen
- Prestaties

[ Voor 98% gewijzigd door Clavis op 15-07-2016 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Logboeken
- Gedeelde mappen
- Prestaties
Vreemd, dan mis je de helft.
Maar misschien normaal met een Home-editie

Dan zou ik met die repair cd die register sleutel ongedaan maken. Kun je niet teruggaan naar een herstelpunt van voor afgelopen woensdag en snel , gaat dus niet want je hebt je oude wachtwoord niet meer. Heb je ook geen wachtwoord herstelschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

[...]
Ik zie geen link..??

[...]

- Logboeken
- Gedeelde mappen
- Prestaties
Ahh ok. Dat begreep ik verkeerd.
Meestal kijken mensen gewoon bij Accounts in windows. En niet hier.
Waarschijnlijk heb je dan een Home versie van windows. Die heeft deze optie niet.

anders even je wachtwoord via command line aanpassen

kijk even met command net user welke accounts er zijn. en zoek je eigen account op

type dan: net user accountnaam en dan nieuw wachtwoord
bv net user spirotos Welkom123

dan kan je hiermee inloggen en kan je in windows weer een pin instellen

[ Voor 4% gewijzigd door DarkSide op 15-07-2016 16:16 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

DarkSide schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:15:
kijk even met command net user welke accounts er zijn. en zoek je eigen account op

Hoe bedoel je security lek als een mandje........

Je kunt dus zonder admin rechten het wachtwoord van een admin account aanpassen? Seriously? Dan heeft het hele concept "admin account"/"admin rechten" dus geen waarde meer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Kan je niks in een AdminDOS en dan CHKDSK C: /R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Croga schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:18:
[...]

Je kunt dus zonder admin rechten het wachtwoord van een admin account aanpassen? Seriously? Dan heeft het hele concept "admin account"/"admin rechten" dus geen waarde meer......
Je kan dit alleen uitvoeren als je admin bent.
Hij heeft toch weer admin rechten, alleen niet met zijn eigen account waarvan hij er niet meer inkomt.

Onder een normaal account lukt dit niet. En je hebt cmd als admin nodig om dit te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Tnx. Deze link was ik inderdaad ook al tegengekomen en heb ik geprobeerd maar kwam er in eerste instantie niet uit en heb uiteindelijk een andere manier gevonden. Wel een paar vragen hierover:

1) Ik heb alleen mijn originele Win 8.1 Disk. Voor zover ik het echter begrijp gaat het er alleen om dat ik toegang krijg tot mijn filesystem dus kan ik ook een ander opstart medium gebruiken toch?
2) De X:\ heb ik diverse malen tijdens het troubleshooten zien staan maar kan dit niet helemaal plaatsen. Ik neem aan dat dit de directory is van het opstartmedium of niet?
3) In het voorbeeld staat: move d:\windows\system32\utilman.exe d:\windows\system32\utilman.exe.bak Ik neem aan dat dit het bestand op je OS-schijf betreft dus D:\ is dan waarschijnlijk C:\?

Uiteindelijk is het doel van deze handeling om een nieuw account te maken waardoor je weer in je systeem kunt en meer specifiek via dsmngmnt je geblokkeerde account kunt resetten. Echter, heb ik natuurlijk al toegang tot mijn systeem en bovendien mis ik zoals boven beschreven de folder met users en ten slotte staat er de waarschuwing dat bepaalde informatie onherroepelijk verloren kan gaan (en dat is dezelfde angst die ik heb door met mijn huidige beheerrechten mijn oude account van Admin naar 'regular' te zetten.
DarkSide schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:15:
[...]Waarschijnlijk heb je dan een Home versie van windows. Die heeft deze optie niet.

Ah.. Dus de Home versie heeft deze optie niet. Tnx! Nu snap ik iig dit euvel!!!

net user had ik ook al geprobeerd: Ik zie dan echter alleen:

Adminstrator - computer - DefaultAccount
Gas
t
Opdracht met een of meerdere fouten voltooid.

Overigens zal ik het nu (met meta Admin account nog eens proberen) maar ik moet telkens switchen door mijn dual-boot OS dus vandaar dat ik eerst even de tijd neem om te reageren.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Spiritos schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:24:
[...]

Adminstrator - computer - DefaultAccount
Gas
t
Opdracht met een of meerdere fouten voltooid.
toch eens de chkdsk optie doen, En als het nodig is, eerst een roll-back naar een eerdere datum (systeemherstel)
Het account is corrupt/verwijderd, en hoe meer je gaat Klooien met accounts des te lastiger is het om de chkdsk reparatie met evtentueel een rollback te fixe, goeie tips allemaal hoor maar ze gaan te snel naar een rigorueze oplossing denk ik in dit geval nu even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Spiritos schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:24:
[...]

1) Ik heb alleen mijn originele Win 8.1 Disk. Voor zover ik het echter begrijp gaat het er alleen om dat ik toegang krijg tot mijn filesystem dus kan ik ook een ander opstart medium gebruiken toch?
Dus idd security zo lek als een mandje.

Als die repairdisk niet gemaakt is met win 10 media creation tool zegt dit meer als genoeg.

Dus ik zou die registersleutel ongedaan maken met via die repairdisk en proberen of je via die originele win 8.1 disk in een herstel menu kunt komen en dan via de promt net user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@Darkside: Via NET USER inderdaad alleen dezelfde resultaten zoals aangegeven in mijn laatste reactie, dus geen accounts behalve Admin/Default/Gast. Echter nu ZONDER foutmelding (opdracht met een of meerdere fouten voltooid)! Overigens weet ik niet welk Admin account wordt bedoeld (?!?)
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 16:37:

Als die repairdisk niet gemaakt is met win 10 media creation tool zegt dit meer als genoeg.

Dus ik zou die registersleutel ongedaan maken met via die repairdisk en proberen of je via die originele win 8.1 disk in een herstel menu kunt komen en dan via de promt net user.
@Didjas Je begrijpt denk ik niet helemaal wat ik doe/heb gedaan. Niet lullig bedoeld maar "wat zegt meer dan genoeg?" (retorisch). Zoals uitgelegd gaat het er alleen om dat ik toegang verkreeg tot mijn filesystem en heeft de Repair Disk niks aangepast, het fungeerde als boot medium. Hierdoor kon ik een registerwaarde aanpassen om een meta Admin account te krijgen (dit is een veiligheidsprotocol van MS zelf!) Ongedaan maken van dit account zou betekenen dat ik wederom geen toegang meer heb tot al mijn gegevens (noch op de bootSSD als al mijn data op mijn HDD),

Uiteraard had ik voor alle Linux/CMD/registry opties geprobeerd om op reguliere manieren te repairen of via prompt/CMD iets te fixen. Zoals meerdere malen vermeld heeft ook net user geen effect. Omdat dit niet werkte ben ik naar alternatieven gaan zoeken.

@mell33: Ik kan het inderdaad eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

dan heb je denk ik toch een MS account.
Als je eerst een lokaal account aanmaakt, en daarvan een MS account maakt, dan zie je hem wel in dit overzicht.
Ik heb nu een lokaal account en een MS account.
En zie ook alleen het lokale account (zowel via GUI als commandprompt).

Dan zou toch een wachtwoord reset via MS het moeten oplossen?
Kan je wel outlook.com benaderen via dat account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@DarkSide: Dat is juist het vreemde. Ik heb 3x een wachtwoord reset gedaan voor een MS account (de derde maal na 45 min met MS Helpdesk aan de lijn te hebben gehangen). Proces verliep keurig. Heb volledigheidshalve via e-mail en SMS geprobeerd. Systeem gereboot maar niets...

Omdat ik bleef twijfelen over de aard van mijn account heb ik ook hiernaar gezocht op Google en voor zover ik begreep is de belangrijkste indicatie over local/MS dat er 'lokaal' onder je useraccount staat en dat is inderdaad het geval (correct me if I'm wrong).

Ik heb geen hotmail maar heb wel OneNote op mijn iPhone (waarom weet ik eigenlijk niet ;)) Zojuist geprobeerd in te loggen en inderdaad moest ik mijn nieuwe wachtwoord ingeven.

Volgens mij is dit dan uitsluitsel dat het geen MS account betreft toch?

[ Voor 0% gewijzigd door Spiritos op 15-07-2016 17:47 . Reden: type ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spiritos schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 15:44:

De Repair Disk heb ik gelabeld als 'Windows 10 PE SE x64 Live Disk). Ik vermoed dat ik deze een keer heb gedownload. Op zich is dit trouwens niet echt relevant want a) in tegenstelling tot andere bootables (Hiren/Linux distros) was dit de enige die me toegang gaf tot mijn registry en daarbij is het ALTIJD handig om een dergelijk opstartmedium/OS te hebben voor problemen. De meeste hardcore IT-ers die ik ken hebben standaard een flashdrive met multi-OS-es bij zich voor voorkomende situaties. Het gaat er puur om dat je toegang krijgt tot je file system.
Ik denk dat ik het wel weet. Want dan zou ik bv met een herstelschijf van mijn pc op een andere fysieke pc booten en dan daar het ingebouwde administratie account inschakelen danwel een ander administratie account aanmaken of beheren. En dit is denk ik het probleem waar je tegenaan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@didjas: Ik begrijp je niet helemaal. Bedoel je dat iemand anders wellicht fysiek toegang tot mijn PC heeft verkregen? Dat is 100% zeker niet het geval kan ik je verzekeren. Of ik online gehacked kan zijn.. uiteraard.. maar dan had ik wat andere/mer acties verwacht plus was mijn andere OS (dual-boot) waarschijnlijk ook gelocked (zelfde IP nietwaar?).

Of je met een herstelschijf toegang kunt krijgen tot een andere PC om het register aan te passen weet ik niet maar het is natuurlijk kinderspel om via bijv. Linux distros (of in dit geval de Win Repair Disk -die overigens misschien wel door mijzelf ooit is gemaakt, weet het echt niet meer) toegang te krijgen tot desktops/laptops. In ieder geval tot de data en een klein stapje verder via het native OS.

Deze "backdoor" registry aanpassing van Microsoft oor dit meta Admin account was mij in eerste instantie ook onbekend maar er zijn vele threads over te vinden al vanaf vele oudere Windows versies. Overigens loop ik momenteel nog steeds tegen het probleem aan dat ik iig. geen nieuwe useraccounts aan kan maken dus in hoeverre dit samenhangt met mijn initiële probleem/troublehooting e.o.dit account zelf weet ik niet.

Maar kun je uitleggen wat volgens jou dan het probleem is waar ik in deze context tegenaan loop? Ik zoek immers nog steeds naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog steeds aan't denken.....

Het is juist goed dat je niet zomaar met een repair-disk, die je dus wel gedownload moet hebben, je admin-account kunt beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Ben dat enerzijds wel met je eens maar feitelijk mis ik nu ook "niks essentieels". Ik kan bij al mijn bestanden, via de commandline en regedit kan ik bij gegevens zoals bookmarks die niet vanuit de GUI toegankelijk zijn en andermaal met bijna iedere Linux distro of Hiren's Boot CD en vele andere freeware alternatieven kun je vrij eenboudig bij lokale bestanden en feitelijk is dat nu juist hetgeen je zou willen beschermen ihkv privacy met een Admin account.

Nu is het alleen verdomd hinderlijk dat ik niet vanuit de GUI kan werken die volledig naar eigen smaak is ingericht en afgesteld. Vooral omdat het OS ook mijn Media Centre is qua film en muziek (ik heb bijv. al meer dan 10 jaar geen TV abonnement meer en kijk alleen maar "gericht" docu's of films -wat nu dus moeilijk gaat).

KLEINE UPDATE: Onder het nieuwe Admin account heb ik wel een "nog nieuwer" Admin account aangemaakt via net user. Hierdoor kan ik deze "backdoor" Admin account (bij gebrek aan een juistere duiding) weer verwijderen door de registersleutel aan te passen. Dit is in ieder geval mogelijk een stapje terug (in de goede richting) van herstel. Morgen zal ik CHKDSK nog even laten lopen om te zoeken naar fouten -al voelt dit eerlijk gezegd een beetje als een "wild goose chase".

Aanvullend vraagje/vermoeden wat opkwam omdat je in Windows 10 Home blijkbaar geen accounts aan kunt maken/bewerken of zelfs maar kunt zien via computerbeheer, of dit ook de reden is dat ik in Configuratiescherm geen accounts kan wijzigen en/of aanmaken. Als dit inderdaad het geval is, vermoed ik dat dit slechts op GUI niveau geldt en dat je op Kernel niveau nog wel ergens iets zou kunnen doen. Kan iemand hier iets mee? B.v.d. en wellicht tot later!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja... zeg het maar...

1) Triest dat je met elke willekeurige boot-cd of distro je admin documenten in kan zien(fysiek).

2) Lastig aangezien het hier om een Multi-boot pc gaat, aangenomen dat Fast-Boot en Secure-Boot uitstaat(other).

3) Ik hoop niet dat dat admin-account en dat nieuwere admin-account uitgegaan is van een nieuw gegenereerd machine-account(na al die tijd).

Ik praat ook maar poep, ik ben ook maar een leek.

Aangezien je geen herstelschijf of wachtwoordherstelschijf hebt ben ik bang dat je muurvast zit. En aangezien je checkdisk al gedaan hebt zou je die register-sleutels ongedaan kunnen maken en hopen dat je windows in herstel opstart, dan via de geavanceerde opties en de command prompt via net user je wachtwoord instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 00:02:
Nou ja... zeg het maar...

1) Triest dat je met elke willekeurige boot-cd of distro je admin documenten in kan zien(fysiek).
Als je wil dat dat onmogelijk is, moet je je schijf encrypten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

[...]

Hoe denk je dat dit op andere systemen werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Veiligheid -in zijn meest brede context- is een illusie. zeker als je het semantisch gezien als 'fail safe' beschouwd.

Het enige wat men kan doen is drempels opwerpen. Zowel in het geval van IT (wachtwoorden, encryptie, deep freeze) alswel op zaken als inbraak in je huis (ramen dicht, sleutels, alarmsysteem), terrorisme (grenscontroles, schoentjes uit bij het inchecken op Schiphol) etc. In mijn optiek gaat het vooral om een 'gevoel' van veiligheid en dus meer specifiek de aanwezigheid van 'drempels'.

Hele interessante discussie (serieus!) maar een beetje buiten de scope van mijn probleem.

CHKDSK heeft inderdaad niets raars kunnen vinden. Leek me ook niet het probleem aangezien ik de dag voor mijn probleem met Samsung Magician nog duidelijk zag staan dat al mijn SSD's in perfecte staat waren.

@didjas: Nog even in de rebound voor jouw begrip (want het blijft een terugkerend thema): De aanpassing van de registersleutel om het "verborgen" Adminaccount te maken is geenszins een belemmering geweest in Windows herstel (wat ik al eerder probeerde en naar mijn begrip even effectief is als een fresh install -ik ben dan immers nog steeds mijn Admin account kwijt) en heeft verder geen "enge" consequenties gehad.Ik vermoed zelfs dat deze methode identiek is als het aanmaken van een nieuw admin account via net user adminstrator /active:yes. en heb ik alleen gebruikt/nodig gehad om toegang te kunnen krijgen tot mijn gegevens via de GUI.

Maar je andere opmerkingen hebben me wel op een nieuw spoor gebracht (!): Secure Boot is inderdaad/natuurlijk de reden dat oplossingen via Hiren's Boot CD en de meeste andere Linux distros (m.u.v. Kali) niet werkten. Deze kunnen immers niet met UEFI overweg (was me totaal ontschoten!).

Voor zover ik tot nu toe begrijp (ben me aan het inlezen) is het wel risicovol om dit uit te schakelen -zeker met mijn Dual-Boot systeem maar ik zoek wel in deze richting. Andermaal schijnen er wel andere bootmedia als "Spotmau" te zijn die wél met UEFI om kunnen gaan en ook een Admin paswoord reset utility hebben. Ik speur verder....

@Ramon: karmakeizer MS Windows/Godlike status: Als ik van iemand hoge verwachtingen heb op dit gebied ben jij het wel... <3 <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Laatste status:

Los van de mogelijkheden om een opstartmedium als Hiren of een Linux Distro wel te kunnen booten door Safe Boot en/of load CSM respectievelijk aan en uit te zetten, bedacht ik me het volgende:

Het door mij via het aanpassen van de registerwaarde aangemaakte "verborgen" Admin account heb ik op weer op non-actief gezet via net user Administrator /active: no.

Wat ik me toen echter realiseerde was dat mijn initiële account (wat ik nog steeds probeer te unlocken) zichtbaar zou moeten zijn onder net users. Dit is echter niet het geval. Wél is er een "computer" account wat -als ik net user [/domain] ingeef mijn volledige echte naam (en tevens de naam die ik zie als ik normaliter inlog onder mijn geblokkeerde account) weergeeft. Echter heb ik bij alle zichtbare accounts gekeken naar de datum van de laatste inlogpoging en heeft geen enkel account een datum die correspondeert met de laatste dag dat ik nog wel in kon loggen.

De conclusie die ik hieruit trek is dat mijn geblokkeerde account dus niet meer bestaat (?!)

Graag zou ik nog willen weten of iemand uitsluitsel kan bieden of deze conclusie juist is en eventueel hoe zich dit verhoudt tot het feit dat dit account nog wel als keuze wordt weergegeven bij het inlogscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 00:14
Als je computer geen werkende netwerk verbinding heeft kan een microsoft wachtwoord reset sowieso geen invloed hebben op je computer en zal je computer weigeren in te loggen met het nieuwe wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Aetos schreef op maandag 18 juli 2016 @ 08:51:
Als je computer geen werkende netwerk verbinding heeft kan een microsoft wachtwoord reset sowieso geen invloed hebben op je computer en zal je computer weigeren in te loggen met het nieuwe wachtwoord.
Vind ik een leuke ingeving maar a) ik zie bij het opstarten duidelijk het netwerksymbool actief worden, b) dit is dé standaard reset methode van MS -dus daar zullen ze ook wel rekening mee hebben gehouden (dat netwerk verbinding wordt geladen vóór inlog en c) inmiddels weet ik hierdoor (bijna) 100% zeker dat het een lokaal account is. Ik schrijf met tegenzin "bijna" omdat ik me nooit in MS-accounts heb verdiept omdat ik ze niet gebruik en aldus niet weet hoe ik dit verschil via GUI/regedit/CMD zou moeten bepalen.

Wél weet ik inmiddels de naam van account waar ik uitgelocked ben. Dit is "computer". Dit vind ik vrij bizar omdat ik zelf nooit zo'n verwarrende naam aan een account zou geven plus bij het inloggen zie ik als naam mijn volledige naam/non MS e-mailadres/Administrator maar dit verklaard waarom ik dacht dat het account volledig was gewist maar onder userprofiles zie ik duidelijk al mijn programma's en het is ook 11 GB (grootste volume) van alle accounts. Verwarring ontstond ook omdat ik via netuser de laatste inlogdatum bekeek en deze stond op 2015. Blijkbaar is deze waarde (in tegenstelling tot wat de prompttekst zegt) de aanmaakdatum en niet de meest recente inlogpoging.

Inmiddels heb ik meerdere andere methodes geprobeerd:

1. cmd net user "gebruikersnaam" *. Hierop kon ik zonder een nieuw paswoord ingeven en bevestigen (nog steeds via de prompt) maar kreeg toen de foutmelding: "System error 8646 has occurred. The system is not authoritative for the specified account and therefore cannot complete the operation. Please retry the operation using the provider associated with this account. If this is an online provider please use the provider"s online site." (Ik kreeg hem uiteraard in het Nederlands maar heb hem voor een ander forum vertaald en vind nu even niet zo snel de Nederlandse vertaling).

2. Hierna heb ik nog geprobeerd via prompt netplwiz om een nieuw wachtwoord voor mijn locked account te maken (lukte niet via Configuratiescherm). De stappen verliepen vlekkeloos maar toen ik reboote zag ik tot mijn verbazing dat er nu 2 (!) identieke user accounts als inlog stonden en voor beiden werkte het nieuw ingegeven paswoord niet. Hierop heb ik dit 2e account natuurlijk meteen weer verwijderd.

Hierop bedacht ik me dat ik het profiel ook zou kunnen kopiëren naar een nieuw account (!).

Dit probeerde ik via computerbeheer/useraccounts maar de optie om het profiel te kopiëren is uitgegrijsd, Ik kan alleen het "default" profiel kopiëren maar dat is natuurlijk niet het goede.

Uiteindelijk heb ik het toen gewoon via "verkenner" gedaan en ik kon alle mappen in de folder van de geblokkeerde account zonder problemen kopiëren naar een nieuw aangemaakt regulier account. Wel vreemd dat ik niet de melding kreeg dat ik mappen met dezelfde naam ging overschrijven (normaliter word ik daar gek van bij normaal windows gebruik) maar toch, het lukte. Daarna heb ik via accountinstellingen het reguliere account omgezet naar een Administrator (immers, dat was het geblokkeerde account ook) en heb ik de PC opnieuw opgestart.

Jammer genoeg bleek ook nu dat ik niet mijn standaard wallpaper had, icoontjes miste op het bureaublad en ook bijv. folder instellingen (ik had bijvoorbeeld de standaard download koppeling naar een andere lokatie gezet). Eerlijk gezegd heb ik nog niet uitgebreid getest of bepaalde settings wél goed zijn overgezet. Zo heb ik een programma Movie Collector met een database van mijn films en onder andere accounts krijg ik bij het opstarten uiteraard een lege database maar als het overzetten van het profiel gelukt zou zijn, zou ik wellicht wél mijn collectie kunnen zien.

Ook is deze methode mij niet 100% vertrouwd dus het kan zijn dat ik aanvullende folders over zou moeten zetten om al mijn settings te kopiëren -zoals wallpaper e.d. maar ik moet me nog even inlezen.

Ik blijf volharden maar het probleem wat je altijd ziet met topics die zoveel volume aan tekst hebben (zoals dat van mij nu) dat men door de bomen het bos niet meer ziet en er vaak niet eens meer aan begint als ze nog niet betrokken waren. In die zin dus dank voor je reactie en andermaal, ik sta onverminderd open voor andere suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is het niet een stuk eenvoudiger om gewoon een backup van je schijf te maken, een reinstall te doen, en daarna je data terug te zetten? Kost je hooguit een paar uur en dan ben je van het gezeur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@johnkeates: In zekere zin heb je absoluut gelijk. Echter, zoals ik al meldde in mijn laatste post, wanneer er zovéél posts in een topic staan als deze dan nemen mensen begrijpelijkerwijs niet meer de moeite om alles door te lezen. In deze context bedoel ik dat ik al eerder heb vermeld dat het een Dual Boot OS is (UEFI) en de meeste persoonlijke data niet eens op mijn OS SSD staat maar op een andere HDD in mijn PC. Ik kan nu dus al bij al mijn persoonlijke bestanden (op bookmarks, e-mail settings en een paar databases van andere programma's na die wel (ergens) op de OS schijf staan.

Echter, er zijn meer complicerende factoren zoals licenties (semantische discussie van Win licentie voor één "systeem" of "PC") waardoor de kans bestaat dat mijn licentie bij een herinstallatie niet wordt geaccepteerd omdat dit dezelfde was als voor mijn andere OS op de dual-boot en één nu Win 8.1 draait en de ander Win10. Bovendien (en dat is echt het allerbelangrijkste): Dit systeem is primair opgezet als een high end DAW workstation en mocht ik door een herinstallatie mijn licentie verliezen en in de knoei raken met mijn DAW OS dan moet ik tientallen licenties voor VST's e.d. weer op gaan vragen en invoeren om nog maar te zwijgen van alle MIDI-apparatuur die is aangesloten en opnieuwd moet worden geconfigureerd. Dat kost me misschien wel weken tijd.

Ten slotte: Dit is toch Tweakers.net? _/-\o_ Ieder OS probleem valt wel op te lossen met een fresh install maar evenzo is de guillotine een probaat middel tegen hoofdpijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:38
Misschien niet van toepassing maar heb je gedacht aan een systeemherstel?
Die hersteld ook wachtwoorden als ik me niet vergis (laatste keer dat ik dit gedaan heb was met Vista btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@TCP_IP: LAat ik voorop stellen dat ik de allereerste ben om toe te geven dat ik een enorme oetlul ben geweest door geen back-up of hersteldisk te hebben gemaakt. Systeemherstel heb ik ik wel "voorbij" zien komen middels toepassingen als Anti-virus en Malwareprogramma's (wilt u eerst herstelpunt maken?) en dat heb ik zeker een paar keer gedaan. Echter nooit één via config gemaakt en-onder alle account- krijg ik de melding dat er geen systeemherstelpunten zijn.

Als voorlopig laatste oplossingsrichting zoek ik nu naar mogelijkheden om essentiële onderdelen uit het geblokkeerde gebruikersprofiel te kopiëren. Alhoewel ik -zoals gezegd- niet echt bestanden kwijt ben (want die staan op andere disk) loop ik onder nieuwe useraccounts wel tegen allerlei beperkte rechten aan en bijv. missende codecs voor media spelers. Ik heb totaal geen overzicht hoe het systeem met machtigingen/rechten en daaruit voortvloeiende beperkingen in elkaar steekt (Win 10 lijkt echt gebouwd rond security/betutteling) en of dit nu of in de toekomst verdere problemen gaat geven.

Voor (wie nog) interesse heeft of andere ingevingen:

- Simpelweg de betreffende usermap kopiëren naar een nieuw (Admin) account werkte niet.
- Toen gekeken naar hidden files + systeemfiles omdat ik me realiseerde dat de NTUser.dat/log/ini files bij een corrupt profiel ook problemen zouden kunnen geven en deze dus uitgesloten in de volgende kopie.
- Ook geen resultaat dus een 3e poging en nu de map \Appdata zichtbaar gemaakt en gekopieerd. Ging voor 99% goed totdat ik een machtigingsbepekering voor de Content.IE5 file kreeg en een paar .DAT files omdat de naam van de doelmap te lang was. Echter toch maar even gecheckt naar het resultaat maar na het inloggen onder het account met de gekopieerde data deed verkenner en zelfs Taakbeheer het niet meer. Content.IE5 is dus geïntegreerd met verkenner (en niet zoals ik dacht alleen met Internet Explorer -welke ik toch niet gebruik).

Inmiddels heb ik wel begrepen dat je onder Win10 Home bij iedere kopie van een user profile altijd wel wat instellingen als bureaublad en bepaalde koppelingen moet herstellen, vind ik prima. Maar zoals gezegd heb ik geen helder zicht op andere beperkingen die onder een ander account ontstaan omdat programma's/codecs/licenties onder een ander account zijn geïnstalleerd. Ik zoek gestaag verder.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 19:38
Misschien is dit iets:

http://www.nirsoft.net/ut..._file_offline_export.html
Hiermee kun je je HKEY_USER Hive exporteren naar een .reg bestand en wellicht importeren in je nieuwe account. (dan behoudt je het een en ander aan instellingen en eventuele die VST licenties?).
edit: selecteer hierbij dan de NTUSER.dat uit je kapotte profiel.

Voordat je je profiel kopieert naar de nieuwe moet je ingelogd zijn met een andere account ivm dat er bestanden gelocked worden, je moet ook alle rechten overschrijven. Dus je nieuwe account moet alle rechten hebben op het gekopieerde profiel.

Ik ben eerlijk gezegd nog niet eerder zo ver gegaan, maar zou niet onmogelijk moeten zijn.

Kijk hier ook even naar:
https://social.technet.mi...le-from-the-registry.aspx

[ Voor 16% gewijzigd door TCP_IP op 20-07-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Spiritos schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:50:
[...]
Verwarring ontstond ook omdat ik via netuser de laatste inlogdatum bekeek en deze stond op 2015. Blijkbaar is deze waarde (in tegenstelling tot wat de prompttekst zegt) de aanmaakdatum en niet de meest recente inlogpoging.
Ik lees mee.. en doe deels mee.. Bij mij is het wel degelijk de laatste inlog.

Account/password set 1-5-2015
Last logon 20-7-2016 11:19:02, vanochtend dus.

edit: O wacht We hebben het over w10 Ik heb de perikelen in Win 8.1. Sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door stresstak op 20-07-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@TCP_IP: Tnx! Interessante opties, vooral die RegFileExport ziet er veelbelovend uit.

Via de eerder beschreven scenario's heb ik al geprobeerd om (delen van) het geblokkeerde acccount over te zetten (inderdaad onder en naar een andere Admin) maar ik blijf daar tegen problemen aanlopen. De correlatie en/of noodzaak tussen simpelweg de inhoud van de map kopiëren, hetzij met of zonder hidden (en syteem) files en de NTuser files plus de \Appdata is mij niet helemaal duidelijk. Dit vloeit voort uit het feit dat ik het concept van de specifieke structuur van accountbeheer en rechten onder Win 10 niet helemaal vat. Ben me er nog steeds in aan het verdiepen.

Die andere link betreft volgens mij het verwijderen van een account -wat sowieso wel lukt- maar kan wellicht ook een mogelijke oplossingsrichting bieden omdat in een OS Home versie deze folders in de registry wél zichbaar zijn (en de user folders dus niet). Dus wellicht dat ik hier iets uit kan destilleren.

Ondertussen ben ik beetje bij beetje aan het testen onder een nieuw Admin account welke programma's wél en welke niet werken i.v.m. licenties en rechten om een beter beeld te krijgen. In principe heb ik ALTIJD met Admin rechten programma's geïnstalleerd voor ALLE users, alhoewel er toen natuurlijk maar één actief account was. Het is me vooralsnog onduidelijk wat het onderscheidend criterium is wat maakt dat sommige programma's wel gelicenseerd zijn en werken en andere weer niet.

Op deze manier kijk ik tevens of ik het nieuwe account beetje bij beetje weer kan inrichten conform het geblokkeerde account (database files van andere programma's heb ik handmatig al ge-backuped). Een programma als Alcohol120% en andere meer geïntegreerde shell-extensies lijken vooralsnog niet eens verwijderbaar terwijl ik de actieve services wel eerst sluit.

Ook is het maar de vraag of het nieuwe account stabiel blijft. Soms start ik het op en krijg ik zelfs fouten of crashes met MPC-HC of VLC (geen doorvoer van geluid via Home Cinema Center bijv.) terwijl ik deze opnieuw heb geïnstalleerd.

@stresstak: Ook jij dank voor het meekijken. Het blijft een vreemde datum-duiding want -net als bij jou in Win 8.1- krijg ik dezelfde tekst te zien en "Last logon" vind ik persoonlijk toch moeilijk anders te duiden dan inderdaad een login en niet een aanmaak maar de datum correspondeert bij mij met de ingebruikname van mijn PC anderhalf jaar geleden. Heel raar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
In Windows 10 op een andere pc gekeken en ook daar is er een aanmaakdatum en een latere datum met de laatste login/logon als administrator.
Accounts zijn soms onvoorspelbaar, al dan niet door eigen toedoen. Voor je het weet sta je buitengesloten en vertikt het ding om je te (h)erkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:24

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Misschien nog een tip: de User Profile Manager van ForensiT http://www.forensit.com/downloads.html
Hiermee kan je een profiel (als in: bestanden/instellingen) op je computer redirecten naar een ander account. Dus: nieuw admin account aanmaken en het oude profiel overzetten naar dat account. Dan heb je dus al je instellingen en bestanden goed op je nieuwe account. Verandert dus de permissies op de /User/<name> map en zet de registry keys voor de gebruiker over. Op die manier heb ik meerdere keren een verloren profiel hersteld.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 17:04
Nog een tip: ik gebruik zelf vaak een bootable usbtje met active boot disk erop. Zitten veel functies op voor recovery etc, en de password changer tool ook een aantal keer gebruikt op win7. Heb hem net voor je getest op mijn win10 laptop en daar werden ook alle accounts herkend, heb alleen niet daadwerkelijk mijn wachtwoorden gereset.

Mogelijkheden met de password changer: 'Account is disabled', 'Password never expires', 'Account is locked out', 'User Must Change Password at Next Logon' and 'Logon Hours' can be changed or reset.

[ Voor 5% gewijzigd door kubuksa op 20-07-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Wederom allen dank voor de input!

Mijn allereerste pogingen waren ook gericht op een 'password reset' middels vertrouwde bootables als Hirens, diverse Linux distro's en tools als 'Offline NT Password & Registry Editor'. Echter had ik deze nog nooit hoeven gebruiken op dit systeem en kwam zo tot de ontdekking dat deze niet wilden opstarten door de beperkingen rondom UEFI met PKI/Secure-/ Fast Boot etc. Omdat mijn DAW OS (met gedeelde OEM licentie) zo belangrijk voor me is durf ik het niet aan om hier te veel mee te rommelen omdat ik teveel topics heb gezien over (verdere) corruptie van het filesysteem en licentieproblemen door het in- en uitschakelen van Fast/Secure Boot. Met name doordat 'shutdown' nu eigenlijk een 'suspend-to-disk operation' is en het filesysteem in een min of meer onstabiele staat laat wat gevoelig blijkt bij aanpassingen.

Wel zijn er bepaalde bootables die wel met UEFI werkten (Kali bijv.) waarmee ik geprobeerd heb de SAM file aan te passen en zag ik nog een paar andere (helaas veelal) commerciële alternatieven. Maar deze "active boot disk" en "User Profile Manager van ForensiT" freeware kende ik nog niet dus daar zal ik zeker even goed naar kijken.

Ondertussen lijkt de inrichting van het nieuwe account goed te verlopen en blijft het nu stabiel. Als 2e simultane oplossingsrichting blijf ik dit gewoon doen naast het proberen te herstellen van het oude account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@F.West98: Ik heb even gekeken naar User Profile Manager maar zag dat het een commercieel produkt is. Nou heb ik daar in beginsel niets op tegen en heb ik een aantal jaren geleden met een ander probleem ook eens 2 produkten aangeschaft maar toen deze niet bleken te werken was de response bij support "dat ik zelf iets gedaan moet hebben zodat deze 2 produkten niet werkten en dat daarom ook geen restitutie kon worden verleend. Een klein 100 euro lichter heb ik destijds dus besloten om sowieso alvorens een produkt aan te schaffen dit in eerste instantie te testen middels een demo danwel een gekraakte versie (waarna ik bij succes ALTIJD achteraf een aanschaf heb gedaan!). Ik vermoed dat de meeste Tweakers eenzelfde werkwijze hanteren. Echter, van dit programma kon ik geen "proef" versie vinden dus is dat scenario daarmee komen te vervallen.

@kubuska: Van Active Boot Disk heb ik wél een "proef" versie kunnen vinden en de password changer geprobeerd. Al verliep het proces vlekkeloos, ook hier bleef bij het inloggen om een paswoord worden gevraagd dus ook dit was geen succes.

In het verlengde hiervan heb ik een tweetal tools geprobeerd, PCUnlocker en Tenorshare Win Password Recovery maar deze konden -in tegenstelling tot wat er op de sites wordt geclaimed tóch niet overweg met UEFI/Fast-/Secure Boot en gaven bij opstarten een foutmelding over "ACPI not being compliant".

Nou weet ik dat je door het aanpassen van de UEFI m.n. FAST & SECURE BOOT en legacy mode bepaalde opstartmedia wel kunt gebruiken. Echter zijn er zoveel threads die waarschuwen voor (verdere) corruptie bij het weer inschakelen ervan dat ik dit te riskant vind in relatie tot mijn DAW OS. Als ik een helder conceptueel begrip hiervan zou hebben had ik het nog wel willen proberen maar ik heb dit systeem in elkaar laten zetten door een professionele DAW-bouwer -zelf de componenten uitgekozen en de inrichting aangegeven maar de verantwoordelijk voor IRQ conflicten betreffende latency (wat helaas NOOIT vooraf te bepalen is met componenten) en bijv. de maximale decibel productie door het kiezen van additionele fans en airflow- bij hem te laten. De dagen dat ik het leuk vond om met hardware te knutselen liggen al ver achter me en met een DAW-omgeving loop je gegarandeerd tegen ellende aan.

Helaas heb ik hierdoor geen enkel zicht op de aanpassingen die hij heeft gedaan om dit systeem in te richten, met name t.a.v. de UEFI/Dual Boot waar hij dus ook maar 1 OEM licentie heeft gebruikt voor beide systemen (was overigens zijn voorstel).

Hierbij denk ik dat ik de oplossingsrichting van het herstellen van het paswoord dan ook maar moet laten voor wat het is en richt me het Userprofile kopiëren danwel het inrichten van een nieuw account conform mijn wensen tenzij iemand nog wat kan deduceren uit het volgende scenario:

1. Ik wilde zekerheidshalve nog 1 keer via de Win Repair Disk (of welk boot-medium dan ook) kijken of ik door de "hidden" Admin te activeren middels de registeraanpassing (F sleutel 10->11) daarna via configuratiescherm wél het paswoord voor mijn geblokkeerde account kon resetten. Nu zijn dus alleen de opties "verwijderen" en "wijzig account" zichtbaar en dit is geen Win 10 Home limitatie zoals ik inmiddels met zekerheid heb weten te achterhalen dus een dubbel-check leek me wel handig.
2. Toen ik echter keek bij HKLM\SAM\Domains\Account\Users\000001F4 zag ik tot mijn verbazing dat de waarde al op 10 (actief) stond. Dit terwijl ik deze "hidden"Admin al eerder op non-actief had gezet en deze ook niet zichtbaar is op het Win logon scherm.
3. Om dit te verifiëren reboote ik en logde in onder mijn recentelijke "normale" lokale Admin account en bij het kijken in het register stond de F-sleutel ditmaal wél op 11 (non-actief) en zette deze naar 10 (actief).]
4. Reboot en inloggen op dit "hidden Admin" account kreeg ik bij het invoeren van de PIN de melding dat dit account was veranderd op een ander apparaat en dat ik daarom minimaal één keer moest inloggen met mijn paswoord. Beiden had ik uit veiligheidsoverwegingen in een eerder stadium veranderd. Echter werd mijn paswoord niet geaccepteerd (100% zeker dat het de juiste was en tevens mijn PIN omdat bij het ingeven van een foute PIN ik de melding kreeg dat dit de verkeerde was).

(!!!) Een kleine maar interessante observatie hier is dat het in principe om eenzelfde probleem gaat als de initiële oorzaak van mijn inlog problemen na de MS Updates, namelijk de PIN/PW ellende -alhoewel de route hiernaartoe deze keer natuurlijk anders was en de PIN Access bij andere nieuwe accounts wel gewoon werken.

5. Inloggen met mijn "normale" Admin account resulteerde in een zwart scherm (met SDD activiteit) en na 3 minuten reboote ik maar weer eens.

6. Ditmaal kon ik gelukkig wel onder het "normale" lokale Admin account inloggen en omdat de "hidden" Administrator account nog wel zichtbaar was op het Win logon screen andermaal via prompt net user Administrator /active: no ingevoerd en gereboot maar ook deze keer bleef het account zichtbaar.

7. Toen maar (om de verre mogelijkheid uit te sluiten dat de Win Repair Disk (non-native dus) voor problemen zorgde via createdrive.exe een originele gebrand.
8. Opstarten zonder problemen en via de prompt naar regedit en daar zag ik nu wel wat vreemds. Onder de HLKM folder stond nu als eerste een folder met "admin". Vreemd omdat ik deze nog niet eerder had gezien en bovendien was deze in lowercase terwijl de andere folders als DRIVERS/HARDWARE/SAM/SECURITY etc. allemaal in UPPERCASE stonden vermeld. Wat dit echter betekent geen idee.
9. Andermaal via het register de waarde F van 10 naar 11(in-actief) gezet maar ook nu bij het rebooten blijft het Admin account zichtbaar, zij het dat ik nu wél toegang heb tot dit account doordat de PIN functie om mij onverklaarbare redenen nu wel werkte (maar nog steeds niet voor het geblokkeerde account.

Tenzij iemand hier zeer technisch is onderlegd en/of diep in deze materie zit vrees ik dat niemand hier nog wijs uit kan worden en meer kan zeggen dan "e.e.a. is corrupt of "eerdere troublehooting heeft dingen kapot gemaakt" en alhoewel dat natuurlijk altijd een mogelijkheid blijft, betwijfel ik dit eerlijk gezegd omdat ik een chronologisch overzicht heb bijgehouden van mijn acties en ik geen dingen tegenkom die -anders dan met causale verbanden- direct zijn te herleiden tot mijn probleem welke naar mijn overtuiging onstaan is door een MS Update die iets aan PIN Access heeft gewijzigd (Build 10130 vorig jaar had bijv. een zelfde probleem).

LAATSTE OPLOSSINGSRICHTING(EN):

1. Omdat ook het kopiëren van user accounts problemen geeft (zie eerdere posts) lijkt de enige mogelijkheid voor mij om een nieuw account volledig her in te richten. Alhoewel dit een tijd goed leek te gaan blijf ik tegen instabiliteit aanlopen (terwijll ik allerlei integritieitschecks op OS en SSD-niveau heb laten lopen. Ik vermoed dat e.e.a. samenhang met rechten en bijvoorbeeld het dubbel installeren van bepaalde programma's (zo blijven MP-HPC en VLC Player soms crashen na een reboot terwijl ik ze beide opnieuw heb moeten installeren onder dit nieuwe account).

Vraag 1: Indien ik al mijn andere useraccounts (dus ook de geblokkeerde) verwijder en alle 3rd party software en eventueel met CCCleaner het register opschoon, is er dan een redelijke kans dat ik weer een schoon account en stabiel OS kan inrichten?

2. Een Windows Reset of een verse installatie zijn de twee allerlaatste redmiddelen. Echter zoals gezegd draai ik een dual-boot systeem met 2 OS SSD's, gescheiden middels UEFI maar met één gedeelde OEM licentie (DAW OS Win 8.1 en "Mainstream" OS inmiddels Win 10) en ik -mede doordat dit is ingericht door iemand anders- geen helder beeld heb over a) de integratie van Win10 in UEFI/Machine/hardware/ID en hoe dit wellicht is veranderd t.o.v. 'één OS na de Win10 upgrade ben ik bang dat een Reset of verste installatie de licentie van één van mijn OS-es zal weigeren. Andermaal, dit was geen bewuste keuze van mij, het is iets wat de DAW builder op eigen initiatief heeft bewerkstelligd en het enige wat ik erover weet, is dat hij meldde dat het nogal wat voeten in de aarde had om dit voor elkaar te krijgen. Het is pas daarna dat ik ik erachter kwam dat de EULA een andere definitie geeft aan "syteem" dan aan "machine" en dat strikt genomen één van de OS-es dus een licentie "misbruikt", overigens zonder tools als KMSpico e.d. en voor beide OS-es kon en kan ik nog steeds (!) zonder problemen updates installeren.

Vraag 2: Loop ik door het kiezen voor één van deze 2 scenario's niet tegen licentieproblemen aan voor één van beide OS-en? Het is geenszins mijn bedoeling om met een illegale versie van Windows te werken en strikt genomen is het dus een initiatief van de retailer geweest om de OEM licentie te delen. Nu weet ik dat een nieuwe Home licentie niet al te duur is maar mijn financiën zijn momenteel allesbehave best plus ik ben dan nog steeds bang dat de specifieke configuratie van mijn systeem tot problemen leidt met de dual-boot en de DAW (legale 8.1 licentie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:24

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Spiritos schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:14:
@F.West98: Ik heb even gekeken naar User Profile Manager maar zag dat het een commercieel produkt is. Nou heb ik daar in beginsel niets op tegen en heb ik een aantal jaren geleden met een ander probleem ook eens 2 produkten aangeschaft maar toen deze niet bleken te werken was de response bij support "dat ik zelf iets gedaan moet hebben zodat deze 2 produkten niet werkten en dat daarom ook geen restitutie kon worden verleend. Een klein 100 euro lichter heb ik destijds dus besloten om sowieso alvorens een produkt aan te schaffen dit in eerste instantie te testen middels een demo danwel een gekraakte versie (waarna ik bij succes ALTIJD achteraf een aanschaf heb gedaan!). Ik vermoed dat de meeste Tweakers eenzelfde werkwijze hanteren. Echter, van dit programma kon ik geen "proef" versie vinden dus is dat scenario daarmee komen te vervallen.
[....]
Je kan op de downloads-pagina gewoon een gratis demo downloaden hoor (https://www.forensit.com/...anager_2.7.1040_setup.exe). Maar ik vermoed dat er meer mis is in je systeem dan enkel een kapot account door alle andere problemen die je beschrijft. Ik denk dat in dit geval een verse install echt het beste is. Ik weet niet hoe het licentietechnisch zit trouwens. Je kan eventueel Transwiz (van hetzelfde bedrijf, op dezelfde downloadpagina) gebruiken om je oude/nieuwe profiel over te zetten. Scheelt weer dingen instellen e.d.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien je pin het weer doet kun je toch een nieuw admin-account aanmaken en van daaruit je wachtwoord opnieuw toewijzen, dan ben je er toch uit. Daarna kun je checkdisk en sfc runnen wanneer je wil.

sorry niet goed gelezen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2016 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@F.West98: Ik zag inderdaad een personal use editie maar dacht dat deze door het missen van 'copy profiles' niet zou voldoen voor mijn doeleinden. Nu zie ik pas dat migratie wel in de personal use versie zit. Een laatste poging dan maar inderdaad.

Ik begrijp de gedachte "dat er wel meer mis is" maar feitelijk en in de kern is alles waar ik tegenaan loop te herleiden tot usermanagement en de daaruit voortvloeiende rechten/beperkingen en daarbij geef ik natuurlijk lappen aan tekst met een chronologisch overzicht van mijn troubleshooting en zeker de helft daarvan bestaat uit het niet werken van alternatieve boot-media die ik om beschreven risico's niet verder wil uitdiepen. Vandaar dus mijn gedachte om alle niet-MS onderdelen te verwijderen en de programma's onder een nieuw profiel te herinstalleren (vervelend wel) maar ik heb alle licenties op een aparte schijf opgeslagen.

Inmiddels begrijp ik dat Win10 de licentie heeft gelinkt/geïntegreerd met het moederbord, Aangezien dit voor beide OS-es hetzelfde is zou dat initieël (net zoals tot nu toe) geen problemen moeten geven. Echter zou dit in de toekomst wel kunnen veranderen indien MS op e.o.a. "ziet" dat de hardware de ene keer gebruikt wordt met Win 8.1 en de andere keer met Win10. Wellicht dat het uitschakelen van MS Updates een "bypass" is voor dit soort problemen. MIjn DAW OS is in principe ook zelden of nooit verbonden met internet.

Ik kijk nog heel even verder naar Forensit. Dank!

@didjas: Ja, helaas. Maar mijn vermoeden omtrent een MS Update die de PIN inlog heeft vernacheld lijkt me steeds waarschijnlijker na het vinden van meerdere threads betreffende dit probleem in eerdere builds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:36:
[b]Inmiddels begrijp ik dat Win10 de licentie heeft gelinkt/geïntegreerd met het moederbord, Aangezien dit voor beide OS-es hetzelfde is zou dat initieël (net zoals tot nu toe) geen problemen moeten geven.
-
Echter zou dit in de toekomst wel kunnen veranderen indien MS op e.o.a. "ziet" dat de hardware de ene keer gebruikt wordt met Win 8.1 en de andere keer met Win10.
Dat is iets wat mij ook bezighoudt. Hoewel ik het vreemd zou vinden wanneer er op termijn bezwaren zouden zijn. De 8.1 heb ik betaald en de w10 heb ik gekregen; ze zijn gekoppeld aan het bord waarop ze worden gebruikt. Ik vind dat ik alle besturingssystemen -al dan niet via dualboot- moet kunnen blijven gebruiken.
Een hogere versie moet niet betekenen dat de oude geblokkeerd wordt.

Overigens ben ik blij dat de PIN op mn laptop het nog doet, want een wachtwoord heb ik niet paraat en na de eerste installatie deden muis en toetsenbord het sowieso niet. Gelukkig een pin en een touchscreen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@stresstak: Vanuit moreel/ethisch oogpunt ben ik het 100% met je eens. Echter, evengoed valt het andere perspectief van deze discussie met een zelfde argument te verdedigen. De EULA definieert "machine" immers als één "(OS) systeem". En sinds Win10 (volgens mij al sinds Win 7 trouwens) is de licentie key gekoppeld aan het mobo. Een nieuwe GPU of SSD zorg in de praktijk meestal niet voor problemen maar een exacte duiding of grens wordt (begrijpelijkerwijs) niet door MS gegeven.

Echter staat er in de MS licentie overeenkomst wel iets merkwaardigs, namelijk "...alows 2 simultaneous uses per license." wat ik niet helemaal kan duiden in "onze" context.

Ook kun je beargumentern dat er slechts één kopie van Windows op één PC is toegestaan. Een dual-boot valt mijns inziens nog steeds onder één PC en het scenario van een disk-image gekloond naar een andere SSD/HDD voor restoren bij een failure van de disk is in die zin identiek aan een Dual-Boot. Ook kun je op een dual-boot maar één OS tegelijkeritjd gebruiken dus in handhavingszin vraag ik mij af hoever MS in de praktijk zou gaan met met het actief afdwingen van 2 aparte licenties.

Maar ik vermoed dat de activatie controle geautomatiseerd is, Ik heb begrepen dat dit voor KMS edities eens per 180 dagen is maar voor OEM licenties weet ik dit niet. Op een ander forum betwijfelde ik deze conclusie op basis van het feit dat de meeste (semi)professionale muziekstudios hun DAW-PC niet eens met internet hebben verbonden en pre-builds van professionele DAW builders worden zelfs vaak zonder netwerk adapter geleverd. Indien MS werkelijk een OS zou deactiveren na 180 dagen zou dit betekenen dat ze de hele markt van de muziekindustrie als klant zouden verliezen en deze massaal overstappen op Macs (voor zover dat al niet grotendeels het geval is). Uitsluitsel op deze observatie kreeg ik echter niet.

Wel heb ik even via de prompt met slmgr /xpr gekeken wanneer mijn licentie zou verlopen. De melding was echter dat deze op "indefinite" stond alhoewel ik dit natuurlijk ook verkeerd zou kunnen interpreteren en de voorwaarde blijft dat deze middels een periodieke "phone home" deze status blijft behouden.

Via de gratis tool ProduKey van Nirsoft heb ik ook gekeken naar de licentiekey van mijn Win10 OS en deze was inderdaad anders dan die op mijn originele Win 8.1 OEM disk staat. Dit impliceert dus inderdaad dat met de update naar Win10 een andere licentiesleutel is toegewezen.

"Plausible deniability" in jouw geval zou kunnen zijn om Win 8.1 ook naar Win 10 te upgraden. Op die manier kun je altijd telefonisch je licentie opvragen. In mijn geval moet mijn DAW OS echter Win 8.1 blijven door alle tweaks en de "grace period" van een maand voor een rollback naar Win 8.1 op mijn mainstream OS is al verstreken (al kan ik nog proberen om een verse install over Win10 te doen om te kijken of mijn originele licentie wordt herkend.

Het is een race tegen de klok. 28 Juli is volgens mij de laatste dag dat de Win10 upgrade vrij is dus ik moet snel beslissen. In eerste instantie dus nog de suggestie van het user profiel kopiëren proberen of mijn OS helemaal te strippen en from scratch een nieuw account in te richten. 3 days and counting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens contact gezocht met Microsoft over je probleem?

Dit:
Spiritos schreef op maandag 25 juli 2016 @ 17:59:
Echter staat er in de MS licentie overeenkomst wel iets merkwaardigs, namelijk "...alows 2 simultaneous uses per license." wat ik niet helemaal kan duiden in "onze" context.
heeft denk ik alleen maar te maken indien je vanaf je telefoon of iets anders inlogt op je PC die dan aanstaat. Family Safety heeft er dus niks mee te maken want een ouder kan uitgelogd zijn en een van de kinderen ingelogd.

Een extra moeilijkheidsgraad lijkt mij dat de licentie-sleutel is ingebakken in de CPU-moederbord combinatie, vooral als je 2 Microsoft producten hebt. Was het dan niet handiger om in jouw situatie eentje in een virtuele machine te laden?
Via de gratis tool ProduKey van Nirsoft heb ik ook gekeken naar de licentiekey van mijn Win10 OS en deze was inderdaad anders dan die op mijn originele Win 8.1 OEM disk staat. Dit impliceert dus inderdaad dat met de update naar Win10 een andere licentiesleutel is toegewezen.
Jouw licentiesleutel eindigt dus op WFDWR (gokje)(gekoppelde licentie), je hebt idd nog maar 3 dagen de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
@stresstak: Vanuit moreel/ethisch oogpunt ben ik het 100% met je eens. Echter, evengoed valt het andere perspectief van deze discussie met een zelfde argument te verdedigen. En sinds Win10 (volgens mij al sinds Win 7 trouwens) is de licentie key gekoppeld aan het mobo.
Dat geeft niet, toch.? Win 8 is gekoppeld aan hetzelfde bord als mijn Windows 10. Dus twee legaal gekoppelde besturingssystemen. Zo heb ik het trouwens sinds vanmiddag. Win 8.1 kan niet vervallen, daar heb ik voor betaald tot 2023
Huh, Nee, Misschien twee gebruikers ? Met twee inlog-ms-accounts.? Vreemd.
Ook kun je beargumentern dat er slechts één kopie van Windows op één PC is toegestaan.
1 kopie van 1 versie van Windows. Met de ouderwetse methode met 3 primaire partities zou je anno nu zowel 7, 8 als 10 kunnen installeren. Dat je nu toevallig tijdelijk een Win10 krijgt is mooi, maar het is een andere versie die ik dus naast mijn 8.1 kan draaien. En als ik m over twee maanden koop kan het ook.

Vind ik.

edit::
Wel heb ik even via de prompt met slmgr /xpr gekeken wanneer mijn licentie zou verlopen. De melding was echter dat deze op "indefinite" stond
'Permanently activated' staat er bij mijn win8. En niet 'activated' totdat je over een maand hebt besloten niet meer terug te willen rollen. ;)

De key van de gratis verkregen upgrade schijnt in vier versie te bestaan en min of meer voor iedereen hetzelfde. De koppeling is belangrijker dan de key. Als er geen echte key te vinden is, is fraude ook lastiger. Tenslotte weten wij niet wat MS allemaal aan zaken heeft opgeslagen om tot een geactiveerde Windows 10 te komen per account.

[ Voor 19% gewijzigd door stresstak op 25-07-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
didjas schreef op maandag 25 juli 2016 @ 19:11
Heb je al eens contact gezocht met Microsoft over je probleem?
Allereerst ja per telefoon, omdat ik niet zeker wist of het een Microsoftaccount betrof. Achteraf heel slecht advies gekregen omdat de medewerker op basis van het feit dat er een e-mailaccount zichtbaar was bij inloggen meteen concludeerde dat het inderdaad een MS account moest zijn. Wat hij echter vergat te vragen was of het ook een MS e-mail adres was (het is een XS4All adres). Deze simpele vraag had me 30 minuten aan betaalde telefoonservice gescheeld... Verder bieden ze geen ondersteuning bij blokkering van lokale accounts (ook al komt dat wellicht door een automatische update).

Je interpretatie voor "...allows 2 simultaneous uses per license." zou best eens kunnen kloppen maar tegelijkertijd zou ik het dan een wat verwarrende beschrijving vinden. Tegelijkertijd is een EULA natuurlijk vaak door juridische aspecten bewust wat merkwaardig geschreven maar het blijft gokken.

Wat betreft de virtuele omgeving: Het was voor mij een bewuste keuze om 2 gescheiden OS-es op 1 PC te zetten. Zoals gezegd moet je een DAW-OS anders configureren ivm latency en wanneer je allerlei MIDI apparatuur gaat aansluiten wat vaak dagen kost om naar wens in te richten wil je dat echt gescheiden houden. De keuze om 1 licentie voor beide OS-es te gebruiken was een initiatief van de DAW leverancier en heeft nooit voor problemen gezorgd. De recente realisatie dat de upgrade naar Win10 voor mijn mainstream OS mogelijk voor problemen zou kunnen zorgen is echt pas van deze week..

Overigens eindigt mijn licentiesleutel niet op WFDWR.

@stresstak: Ik weet niet of jij aparte licentie hebt voor Win 7/8/10 maar bij mij gaat het dus om één licentie en strikt genomen is dit niet toegestaan. Uiteraard zal de licentie bij mij voor één van de OS-en altijd geldig blijven maar 100% zekerheid dat beiden blijven werken heb ik niet. Ook weet ik niet hoe het nu precies zit sinds de upgrade. Immers, de bedenktijd voor een rollback is één maand. Zou dit dan niet automatisch betekenen dat je Win 8.1 licentie na die maand wordt omgezet naar een Win 10?

Apart trouwens dat jij met slmgr /xpr "Permanently activated" ziet en niet "Indefinite" Misschien heeft het te maken met de taal van je OS of Win 8/1 vs. Win 10. Ik heb overigens alleen gekeken op mijn Win 10 OS en niet op het DAW OS met Win 8.1

In ieder geval probeer ik nu @F.West98 zijn suggestie om met Forensit Profile Manager mijn account over te zetten. Kom er alleen niet helemaal uit, vooral omdat de handleiding een andere GUI en opties beschrijft dan in deze gratis versie zitten. Bij het kopiëren van het profiel krijg ik ook steeds de melding dat het doelpad te lang is voor een paar .DAT bestanden (zelfde wanneer ik het handmatig doe en ook al kies ik de root directory).

Morgen laatste poging om het account te kopiëren en daarna probeer ik alle accounts te verwijderen en alle niet MS-programma's te verwijderen om te kijken of ik een nieuw account netjes kan inrichten. Als dat niet lukt als laatste optie een verse installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:53:
@stresstak: Ik weet niet of jij aparte licentie hebt voor Win 7/8/10 maar bij mij gaat het dus om één licentie en strikt genomen is dit niet toegestaan.
Alleen voor 8.1 Pro. De 10 is de upgrade van een 8.1 -kloon.
Apart trouwens dat jij met slmgr /xpr "Permanently activated" ziet en niet "Indefinite" Misschien heeft het te maken met de taal van je OS of Win 8/1 vs. Win 10.
Zowel bij Windows 8.1 Pro als bij Windows 10 Pro 'permanently activated'. Het is een Engelse x64.
Bij het kopiëren van het profiel krijg ik ook steeds de melding dat het doelpad te lang is voor een paar .DAT bestanden
Ik weet niet wat je doet, maar is iets als %UserProfile% mogelijk.? Dat scheelt paden tikken en karakters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Ik vrees dat ook jij in dat geval ergens in de nabije toekomst tegen een de-activatie van je Win 8.1 licentie aanloopt. De upgrade van 8.1 naar 10 is nml. permanent (vandaar de 1 maand bedenktijd) en bij een Dual-Boot -ook al blijft het mobo identiek- zal volgens mij de licentie van Win 8.1 op een gegeven moment door een "phone home" niet meer worden geaccepteerd. Deze is dan immers omgezet naar een Win10 licentie.

Hoe het exact werkt weet ik niet (en misschien werkt het anders met KMS en OEM) maar dat is tevens mijn aarzeling om een verse Win 8.1 installatie te doen. Zekerheidshalve download ik een Win 10 .iso om dan in ieder geval niet het hele upgrade proces te hoeven doorlopen maar Win 10 is dus géén extraatje maar een vervanging. Andermaal, het is ook niet mijn idee van 'rechtvaardigheid' maar uiteindelijk is het MS die de regels bepaald.

Overigens heb ik een NL versie dus wellicht dat dit de andere terminologie verklaart betreffende "indefinite".

De copy error betreffende de te lange paden/bestandsnamen vloeit voort uit de NTFS Win 255-260 restrictie -al zolang ik me kan herinneren overigens. Normaliter kun je met een kleine workaround als namen tijdelijk wat inkorten alsnog bestanden kopiëren maar ik kopieer natuurlijk gewoon via Explorer en met deze .DAT files is dat wat lastiger omdat deze lange en rare alphanumerieke namen hebben. Daarbij vind ik het wel vreemd dat zo'n professionele tool als van Forensit hier geen oplossing voor heeft.

Ik meende te herinneren dat Win10 deze beperking had opgeheven maar ogenschijnlijk dus niet of wellicht moet je eerst wat instellingen veranderen. Morgen ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 11:11

glashio

C64 > AMIGA > PC

Topic doorlopen... vragen mag... waarom niet files backup'en en nieuwe installatie doen? Waarom per se dat account terug? Licenties? Credentials?

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ter info:

Ik heb ook even slmgr / xpr ingevoer in de command prompt:

"De computer is permanent geactiveerd."

NL-se versie en dus ook in correct Nederlands.

Botte tekst en interpretatie.
@stresstak:
Zoals ik er nu naar kijk bent u wel degelijk goed geïnformeerd door uw installateur. U bent dus een voorbeeld waarom het wenselijk is om 2x dezelfde licentie te gebruiken op 1 machine.

U heeft dus een licentie gelijktijdig in gebruik, maar ergens ook weer niet gelijktijdig want op een bepaald moment in tijd gebruikt er maar ene, maar aangezien het dezelfde licentie is :+ .

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 06:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiritos
glashio schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 02:01:
Topic doorlopen... vragen mag... waarom niet files backup'en en nieuwe installatie doen? Waarom per se dat account terug? Licenties? Credentials?
Terechte vraag. In eerste instantie frustreert het me simpelweg dat ik via tientallen min of meer 'gebruikelijke' scenario's het account niet meer toegankelijk kan maken en/of kopiëren, dit is dus vooral een motivatie gevoed door nieuwsgierigheid. Maar primair en bovenal zit ik met die licentie kwestie in mijn maag.

Het blijft een grijs gebied waar in verschillende topics mensen de EULA en de praktische mogelijkheid tot dual-booten met één licentie verschillend interpreteren. Nou ben ik momenteel eerlijk gezegd vooral geïnteresseerd in die praktische mogelijkheid (met in mijn achterhoofd de opmerking van de DAW builder die tussen neus en lippen meldde dat hij hiervoor wat ongebruikelijke stappen moest nemen). Daar bovenop komt dan nog eens de upgrade naar Win10 voor één OS en -voor zover ik begrijp- word je 8.1 licentie na één maand dan omgezet naar een Win10 licentie. Ook al kan ik mijn DAW OS (8.1) nog zonder problemen gebruiken, de manier waarop en het timeframe waarbinnen MS deze controle uitvoert via een "phone home" is mij onbekend.

Op een ander forum betwijfelde ik zelfs of deze "phone home" actie ook daadwerkelijk plaatsvindt (ik heb de netwerk adapater in mijn DAW OS als default uitgeschakeld -zoals gebruikelijk voor DAW omgevingen) maar daar kreeg ik dus de reactie dat er i.i.g. met KMS edities één keer in de 180 dagen een online-activatie dient plaats te vinden. Persoonlijk kan ik dit niet plaatsen omdat vanuit mijn perspectief MS hiermee de totale markt aan muziekstudio's op termijn zou verliezen want zelfs de meest basic homestudios zijn niet verbonden met internet (hoofdzakelijk ivm IRQ/latency issues maar zeker ook i.v.m. risico's als infecties).

Een verse installatie zou dus onvoorziene consequenties kunnen hebben. Een herinstallatie van Win 8.1 is vanuit dat perspectief het meest veilig maar ik weet dus niet of die licentiesleutel inmiddels is omgezet naar een nieuwe Win10.

@didjas: Apart van die andere terminologie. In dat geval heb ik er ook geen verklaring voor.

Maar ben het persoonlijk eens met de praktische duiding van "..simultaneous.." al blijft het een fuzzy situatie voor 2 dezelfde OS-versies en al helemaal m.b.t. één Win 8.1 OS i.c.m. Win 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 01:25:
Ik vrees dat ook jij in dat geval ergens in de nabije toekomst tegen een de-activatie van je Win 8.1 licentie aanloopt. De upgrade van 8.1 naar 10 is nml. permanent (vandaar de 1 maand bedenktijd)
Dat vrees ik ook dus gaat '10' er binnen een maand weer af. Als het dan toch geen cadeautje blijkt, koop ik wel een '10' in 2022 of zo. Of eerder indien nodig.
Overigens heb ik een NL versie dus wellicht dat dit de andere terminologie verklaart betreffende "indefinite".
... 'permanent geactiveerd.' staat er in mijn Nederlandse versie.

edit /
Windows activations are stored on Microsoft activation servers based upon the Installation ID. The Installation ID is made up of the Hardware ID - which uniquely identifies the computer it is installed on, the Product ID which identifies the version of Windows installed, and the Product Key - which identifies the basis for the license/activation. Typically, every time Windows boots it re-calculates the Installation ID. As long as the Installation ID is the same as the last one that was calculated, Windows just stays activated without any additional action (such as contacting Microsoft activation servers).

Even if Windows did contact the Microsoft activation server, as long as it is on the same computer the Installation ID will match what is stored at Microsoft and the activation code will be returned. The Windows 7 activation information does not get changed in any way when the upgrade to Windows 10 is done. The Windows 10 activation is also stored at Microsoft when the upgrade is done. So, if the same Windows 7 on the same computer does contact Microsoft, it retrieves the Windows 7 activation code. If the same Windows 10 on the same computer does contact Microsoft, it retrieves the Windows 10 activation code. It does not matter how many times or how often this occurs so long as it is the same computer.

Move the hard drive to a different computer - the Hardware ID changes, therefore the Installation ID changes, Windows revokes it's local activation and contacts Microsoft. Depending on the type of product key (retail vs. OEM) and the number of times new activation has been requested, either a new activation code will be issued for the new computer - or a refusal code will be returned and the user will be prompted to call Microsoft for activation.
Aldus iemand op Tenforums. Weliswaar met w7, maar toch.

Ik weet niet of ik een rollback doe of dat ik het er op aan laat komen, maar ik heb nog een paar weken.

[ Voor 59% gewijzigd door stresstak op 27-07-2016 12:13 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 05:15:
Zoals ik er nu naar kijk bent u wel degelijk goed geïnformeerd door uw installateur. U bent dus een voorbeeld waarom het wenselijk is om 2x dezelfde licentie te gebruiken op 1 machine.
-
U heeft dus een licentie gelijktijdig in gebruik, maar ergens ook weer niet gelijktijdig want op een bepaald moment in tijd gebruikt er maar ene, maar aangezien het dezelfde licentie is :+ .
Zo heb ik ook zonder morren twee versies van win8.1 in gebruik gehad. Op twee ssd's. In eerste instantie als kloon. Meer als backup van de een naar de andere waarbij af en toe de ander werd gestart om ook updates binnen te hengelen. Maar slechts een versie tegelijkertijd.

Afgelopen maandag heb ik een van de twee de upgrade laten uitvoeren naar Windows 10. En beide werken (nog). Het blijven spannende tijden, de hardware is onveranderd dus de activatie zou moeten blijven werken.

Wel is er een nieuwe vraag opgedoken. De 'oude' Windows 8.1 stelt me nog steeds voor om te gaan upgraden ondanks dat dat reeds gebeurd is op dezelfde hardware, en ssd's daar geen groot verschil in mogen maken. Wat gebeurt er zaterdag ? Vervalt de permanente activering, want niet ge-upgraded en toch dezelfde hardware ?

@Spiritos: Kun je wel bij users and groups via netplwiz ? En/of via lusrmgr.msc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Interessante quote van Tenforums. Ik neem trouwens aan dat dit dan ook over een Dual-Boot OS ging.

Toch lijkt er een discrepantie te zitten in relatie tot de maand bedenktijd voor een rollback. Immers, als de oude (Win 7 of Win 8.1) Installatie ID ook op de activatie servers blijft staan (dual-boot of niet) zou dit een handmatige rollback of herinstallatie van het oude OS niet in de weg moeten staan omdat deze dan ook wordt erkend. Dus waarom dan die beperkte maand bedenktijd?

Eerlijk gezegd zie ik persoonlijk nauwelijks meerwaarde in Win10 t.o.v. Win8.1 dus zou ik liever opteren voor een rollback maar mijn maand bedenktijd is al ruimschoots voorbij dus blijf ik met die vraagtekens omtrent de licentie en vervanging danwel toevoeging zitten.

lusrmgr.msc is helaas niet beschikbaar in de Win 10 Home versie. Netplwiz heb ik idd al geprobeerd (zie eerdere post):
Spiritos schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:50:
[...]2. Hierna heb ik nog geprobeerd via prompt netplwiz om een nieuw wachtwoord voor mijn locked account te maken (lukte niet via Configuratiescherm). De stappen verliepen vlekkeloos maar toen ik reboote zag ik tot mijn verbazing dat er nu 2 (!) identieke user accounts als inlog stonden en voor beiden werkte het nieuw ingegeven paswoord niet. Hierop heb ik dit 2e account natuurlijk meteen weer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 13:12:
Interessante quote van Tenforums. Ik neem trouwens aan dat dit dan ook over een Dual-Boot OS ging.
Het ging over een clean install maar er kwamen allerlei dingen bij in de discussie net als hier. ;)

http://www.tenforums.com/...ing-upgrade-first-42.html
Toch lijkt er een discrepantie te zitten in relatie tot de maand bedenktijd voor een rollback.
Dus waarom dan die beperkte maand bedenktijd?
En waarom niet duidelijker gemeld dat een upgrade na die maand de oude licentie vervangt en er geen kosteloze weg terug is. Het lijkt een fuik. Opnieuw kopen zou kunnen, maar ik ben gekke Ingrid niet.
... liever opteren voor een rollback maar mijn maand bedenktijd is al ruimschoots voorbij
Het is sowieso dubieus. Als ik officieel een rollback doe, wat verandert er dan in mijn dossier bij Microsoft ?
Is die rollback nodig om mijn win8.1 te behouden als zijnde geactiveerd ?
Die rollback schijnt regelmatig fout te gaan. Ik zou een backup terug zetten, ware het niet dat ik al een win81 werkend en in gebruik heb.

edit / toevoeging
Bij answers.microsoft.com las ik vannacht het advies om de netplwiz-acties in safe mode te doen en bij alle gebruikers het groupmembership in administrator te veranderen.
Vandaar de vraag

[ Voor 7% gewijzigd door stresstak op 27-07-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 20:12
was het niet uhm 2 uur werk geweest om de disk data te backuppen en windows te herinstalleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
Heb je al geprobeerd om in te loggen in Windows door gebruik te maken van KonBoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik zou hem nu eerst clonen en alles bewaren.
en naar 10 gooien en dan weer de clone terug zetten.
Of de clone virtueel draaien.
je hebt nog opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcelvdsteen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:43
Ik had pas ook een geintje met de offline nt password, deze bleef meldingen geven over de USB. In het opstart menu USB polling uit gezet en ging wel door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@stresstak: Terechte vragen allemaal m.b.t. de rollback en licentie. Inderdaad ook veel verhalen waarbij zowel de upgrade als rollback voor problemen zorgden. Wat bertreft de "vervanging" van de Win 8.1 licentie naar een Win10 blijft het voor mij onduidelijk -althans in relatie tot de quote op Tenforums. Anderzijds impliceert voor mij de maand bedenktijd voor een rollback vanuit logisch perspectief ondubbelzinnig een verandering in licentie.
Sjoak schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:53:
was het niet uhm 2 uur werk geweest om de disk data te backuppen en windows te herinstalleren ?
Tja, meestal is dit de ultieme oplossing voor ieder OS probleem maar een meer 'chirurgische ingreep' is soms toch wel wenselijk anders kun je de helft van de topics op een IT-forum wel schrappen. Daarbij speelt er in dit geval met de dual-boot/gedeelde OEM licentie/Win 10 upgrade dus de licentie kwestie waardoor ook dit scenario in mijn geval complicaties kan geven.

@Tweekzor: Ken dat programma niet maar voor zover ik begrijp verzorgt dit alleen toegang tot het OS zonder het paswoord te veranderen en die toegang heb ik inmiddels al. Daarbij heb ik al diverse bootmedia en password reset utilities geprobeerd zoals Hiren, Linux Puppy Slacker, Kali, Active Boot Disk, Offline NT Password (@Marcelvdsteen) , PC Unlocker, Tenorshare PW recovery en allen zonder succes. Ofwel door het simpelweg niet werken maar vaak door de UEFI incompatibiliteit en de risico's die er verbonden zijn aan het aan- en uitzetten van SAFE & SECURE BOOT welke de integriteit van mijn DAW OS zou kunnen compromiteren en dat wil ik dus niet verder uitdiepen.

@mell33: Mijn data is sowieso safe want deze staat op een andere HDD en bepaalde databases van andere programma's heb ik inmiddels handmatig veilig gesteld. Als je bedoeld mijn DAW OS naar Win10 zetten is dat een grote NO-GO. Sommige van mijn MIDI-/audio apparatuur is niet compatible met Win10 en drivers.

Het kopiëren van de user account laat ik bij deze los. De Forensit tool werkt ook niet en compromiteerde zelfs de totale inlog van mijn OS na een net user command waarbij ik nog eenmaal probeerde het paswoord te verwijderen in sade mode (BSOD). Met een systeemherstelpunt heb ik dit echter weer ongedaan gekregen en de tool meteen verwijderd.

Ik ga nu nog proberen alle 3rd party software te verwijderen, het register op te schonen en dan alle andere user accounts te verwijderen (dus ook de geblokkeerde) en dan kijken of ik een "schoon" en stabiel werkend Admin account verder in kan richten. Als dat niet lukt een verse Win10 of Win 8.1 installatie.

Wat betreft een verse Win10 installatie en het downloaden van de ISO moet ik echter gebruik maken van MS MediaCreationTool. Wederom in relatie tot eventuele licentie kwesties weet ik niet of dit bijv. de nieuwe Win 10 licentie extra zal bekrachtigen -waar het nu misschien nog simultaan met Win 8.1 op de MS activatie servers staat. Blijft een onduidelijk verhaal dus wellicht dat een 8.1 installatie vanuit dat opzicht een beter eerste scenario is maar hoe kom ik dan aan die Win10 ISO...? Catch-22. |:(

@didjas: SAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mell33 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:26:
Ik zou hem nu eerst clonen en alles bewaren.
en naar 10 gooien en dan weer de clone terug zetten.
Of de clone virtueel draaien.
je hebt nog opties
Ik zou dat doen.

Mocht ik op mijn pc een virtuele windows omgeving draaien dat mag dat geen spook zijn. Dit is dan letterlijk een voorbeeld van gelijktijdig gebruik van 1 licentie.

Ik weet niet goed wat SAM is, heeft het iets te maken met geluidsbewerking?

Uw aangegeven hardware ondersteund VT(x), de Intel Virtualisation Technology, maar ook VT(d), Intel Virtualisation for Directed I/O. Ik heb praktisch hetzelfde moederbord, de Z97-Pro wifi ac, en dezelfde processor.

Ik weet niet of de home-editie VM's kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:35:
@stresstak: Terechte vragen allemaal m.b.t. de rollback en licentie. Inderdaad ook veel verhalen waarbij zowel de upgrade als rollback voor problemen zorgden.
Anderzijds impliceert voor mij de maand bedenktijd voor een rollback vanuit logisch perspectief ondubbelzinnig een verandering in licentie.
Ik vrees het ook en zal dus zeer waarschijnlijk terugrollen. Terugrollen om te weten of dat goed gaat en vervolgens mijn Windows 8.1 weer klonen. Of Ubuntu Studio installeren..
Ofwel door het simpelweg niet werken maar vaak door de UEFI incompatibiliteit en de risico's die er verbonden zijn aan het aan- en uitzetten van SAFE & SECURE BOOT welke de integriteit van mijn DAW OS zou kunnen compromiteren en dat wil ik dus niet verder uitdiepen.
NET USE heeft ook opties als /passwordchg, /passwordreq en /logonpasswordchg...
Heb je die ook geprobeerd of steigeren die ook bij uEFI ?
Wat betreft een verse Win10 installatie en het downloaden van de ISO moet ik echter gebruik maken van MS MediaCreationTool. Wederom in relatie tot eventuele licentie kwesties weet ik niet of dit bijv. de nieuwe Win 10 licentie extra zal bekrachtigen
Neen, zeer ws niet want je kunt de ISO's ook laten downloaden voor een andere computer, in een andere taal, 32 of 64bits of voor de heb.
[/quote]

@didjas: Wikipedia: Security Account Manager
'mouse-over' laat dit zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik weet niet zeker of dit is langs gekomen, maar je zou m.b.v kali Jack the Ripper uitproberen om zo je SAM file te 'cracken'

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zie je wel de benodigde account in HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList , waarbij er 1 bij is met een .bak aan het einde?
p.s. je zou ook het volgende kunnen doen, om makkelijk een cmd te openen op het inlogscherm (voor je net user commando etc.):
in windows\system32:
ren cmd.exe cmd0.exe
ren sethc.exe cmd.exe
ren cmd0.exe sethc.exe
kan je daarna op het inlogscherm 5xSHIFT drukken voor een cmd prompt ;)

[ Voor 47% gewijzigd door efan op 27-07-2016 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:31

3DDude

I void warranty's

Spiritos schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:35:
@stresstak: Terechte vragen allemaal m.b.t. de rollback en licentie. Inderdaad ook veel verhalen waarbij zowel de upgrade als rollback voor problemen zorgden. Wat bertreft de "vervanging" van de Win 8.1 licentie naar een Win10 blijft het voor mij onduidelijk -althans in relatie tot de quote op Tenforums. Anderzijds impliceert voor mij de maand bedenktijd voor een rollback vanuit logisch perspectief ondubbelzinnig een verandering in licentie.

[...]

Tja, meestal is dit de ultieme oplossing voor ieder OS probleem maar een meer 'chirurgische ingreep' is soms toch wel wenselijk anders kun je de helft van de topics op een IT-forum wel schrappen. Daarbij speelt er in dit geval met de dual-boot/gedeelde OEM licentie/Win 10 upgrade dus de licentie kwestie waardoor ook dit scenario in mijn geval complicaties kan geven.

@Tweekzor: Ken dat programma niet maar voor zover ik begrijp verzorgt dit alleen toegang tot het OS zonder het paswoord te veranderen en die toegang heb ik inmiddels al.
Ik heb pas een vergelijkbare situatie gehad, laptop van iemand die weg was gegaan, en geen wachtwoord van het admin account.

Kon boot daar start je van op. Dan klik je de username waarop je wilt inloggen; en dan gaat die eenmalig door. Hele dag lopen koten, met de tools die je hier allemaal noemt, maar die werkten allemaal niet omdat er in de laptop een M.2 SSD zit, dat is iets te nieuw / pakt die niet goed blijkbaar..

Het mooie is bij Kon boot; je hebt dus geen wachtwoord nodig. :)

Ik heb deze ook daarvoor gebruikt :)

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 27-07-2016 19:26 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu snap ik het niet meer..,

This software has both a highly pragmatic and beneficial use as a password clearing or account recovering utility for individuals who have lost or forgotten their windows account passwords, as well as a possible use as a malicious software security bypassing utility. Essentially granting a user with enough ability, experience, and familiarity with both the cracking utility software and the security routines of the Windows NT kernel (as well as offline and immediate local access to the target computer) the capability to entirely bypass/remove the windows account passwords from a potential target computer. Only recently, Microsoft released a utility called LockSmith, which is part of MSDart. MSDart is not freely available to end-users, however.

pwdump zult u dus al geprobeerd hebben.

En wie is nu de manager in dit verhaal?

Was zoiets niet goedkoper? Moet u wel uw wachtwoord niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

nhanssen

QVL is non-tweakers

Wilde gok, een van je toetsen (alt/ctrl/shift) hangt vast in je toetsenbord?
Bij een familielid was het namelijk dat hij plots om het wachtwoord vroeg i.p.v. de pincode.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plukje shag aan de onderkant, weet je wel die stukjes? Heb ik ook al eens met de muis gehad, wel een pijltje maar hij bewoog niet.

Pin-code is NUM-LOCK en dan de cijfertoetsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
@stresstak: net use(r) heeft geen betrekking op de UEFI incompatibiliteit. Dit 'probleem' vloeit even kort door de bocht voort uit het feit dat traditionele bootmedia als Hiren en de meeste Linux Distros alleen met BIOS overweg kunnen. Workaround is SAFE & SECURE BOOT uitschakelen en soms CSM op enable zetten maar het her-activeren hiervan zorgt soms ook voor problemen. Ik heb alle opties met net user echter al geprobeerd, zowel in safe-mode, als "hidden" Admin, via opstarten in prompt middels Kali etc. Btw. tnx voor de "reassurance" m.b.t MediaCreationTool.

@iTev: John the Ripper maakt volgens mij gebruikt van rainbowtables of dictionaries en ik denk niet dat ik hier nog de tijd voor heb. Daarbij vermoed ik een soort corruptie van enerzijds de SAM file of het account zelf. Wel heb ik via Kali chntpw -l SAM / chntpw -u "username" sam geprobeerd maar alhoewel dit geen foutmeldingen gaf resulteerde het ook niet in toegang tot het account.

Er zijn meerdere threads te vinden die melding maken van problemen in eerdere Win 10 builds met PIN/paswoord logins (ook erkend door MS trouwens) dus het lijkt wel of er met deze "module" iets niet in orde is. Mijn probleem is ook pas ontstaan na "patch tuesday" dus het is voor mij vrij aannemelijk dat een MS update oorzakelijk is voor mijn situatie.

@ido: Mijn account is zowel via CMD, Explorer als regedit zichtbaar. Geen .bak extensie (maar ik zou niet weten hoe je die in regedit kunt zien of waarom er een backup zou zijn). CMD heb ik -zoals boven beschreven- middels meerdere routes al benaderd. Meestal krijg ik een Systeemfout 8646 wat vreemd is omdat ik onder een Admin account werk en ook het vervangen van de .seth file was geen optie.

@3DDude: Oke. Zoals ik het begrijp verschaft Kon Boot je dus niet alleen toegang tot het OS (wat ik al heb) maar laat het je inloggen onder het account waar je het wachtwoord niet van hebt. Andermaal interessant. Misschien een allerlaatste poging waard maar aangezien ik het achterliggende mechanisme niet ken en dus al meerdere scenario's heb geprobeerd heb ik mijn twijfels (puur door de dagen van frustratie en niet zozeer t.a.v. het programma!)

@nhansen: Nee, het is echt een bug die is ontstaan door een MS update. Het inlogmechanisme blijkt in Win10 foutgevoelig (zie eerdere verwijzing naar ander builds).

@didjas: Ik ben denk ik door mijn tijd heen om het account te deblokkeren dus laat deze oplossingsrichting voor wat het is (m.u.v. misschien Kon Boot). Alhoewel ik het overigens zeer beleefd vind, hoef je me niet met "u" aan te spreken, of is dit omdat je uit het zuiden van het land komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:38
Even een tip: als je boot CD een boot manager als GRUB bevat, druk even op e als de entry geselecteerd is en toets achteraan noacpi in en druk op Enter. Dat laat die acpi problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:12:
Daarbij vermoed ik een soort corruptie van enerzijds de SAM file of het account zelf. Wel heb ik via Kali chntpw -l SAM / chntpw -u "username" sam geprobeerd maar alhoewel dit geen foutmeldingen gaf resulteerde het ook niet in toegang tot het account.
Je zou nog kunnen kijken van welke datum de backup van de SAM is. Maar ik vrees dat het een backup is van de vorige login. Bij mij is die bijvoorbeeld van gisteren en andere bestanden in die map zijn oud en 0 groot.

Zie \windows\system32\config\regbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
SampleUser schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:31:
Even een tip: als je boot CD een boot manager als GRUB bevat, druk even op e als de entry geselecteerd is en toets achteraan noacpi in en druk op Enter. Dat laat die acpi problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen:)
Tnx. Ik had al even gezocht naar mogelijkheden om o.a. Hiren (voorheen altijd mijn go-to rescue kit geweest -alleen nog nooit nodig gehad voor mijn eigen systeem) bootable te maken via bijv. Rufus, overigens vreemd omdat ik meende dat versie sowieso 15.2 ISOlinux (UEFI compatible) gebruikte en ook even naar SPOTMAU gekeken. Overigens om te kijken (net als met Kali) of ik de password recovery tools kon gebruiken.

Echter bleek bij deze en meerder opties toch dat ik aanpassingen moest doen in de UEFI die na research toch ook weer naar topics leidden met andere vervelende consequenties. Daarbij had ik in dit stadium van troubleshooten totaal geen toegang meer tot mijn OS maar middels een Win Rescue Disk heb ik uiteindelijk dus toegang verkregen tot de prompt en via een regedit de "hidden" Admin geactiveerd, vervolgens een "normaal" Admin account aangemaakt en de "hidden" Admin via de prompt weer ge-deactiveerd.

@Tweekzor en @3DDUde: Ik heb nog even naar Kon Boot gekeken maar a) het is commercieël en in een ver verleden heb ik tot tweemaal toe voor een ander probleem zulke software aangeschaft en deze werken niet op een "no cure no pay" basis en toen ze dus niet deden wat ze moesten doen kom je in een discussie dat je "e.e.a zelf verklooit moet hebben" en ben je dus simpelweg je geld kwijt. Maar bovenal b) na de handleiding te hebben gelezen is de enige functionaliteit dat je toegang krijgt tot het OS waarna je zelf je accountmanagement mag gaan doen en toegang heb ik dus al (Ik typ dit bericht vanuit mijn OS onder een nieuw account) en geen enkele methode (config/regedit/prompt) werkt. Dit stadium ben ik dus allang voorbij.

Ik neem het niemand kwalijk -inmiddels is deze thread immers bijna een dagboek met een kluwen van troubleshoot scenarios- maar ik heb dus gewoon toegang tot mijn OS en kan alle bestanden in- en uitlezen van het geblokkeerde account.

@stresstak: Dank, maar in het verlengde van mijn eerdere bericht, ik stop met het proberen te heractiveren en/of kopieëren van het geblokkeerde account en richt me nu op het strippen van de OS omgeving en probeer vanuit mijn huidige Admin account een nieuw account in te richten. Dit geef ik een dag (immers, ik heb snel genoeg door of ik tegen rare errors of beperkingen i.v.m. rechten aanloop) en daarna ga ik voor een verse installatie. Enige twijfel die ik nog heb is of ik dan mijn OEM disk gebruik voor een Win 8.1 of de Win 10 ISO gebruik. Het eerste scenario geeft me nog wat "plausible deniability" bij een de-activatie van één van mijn OS-es maar -zoals al besproken- vrees ik dat mijn licentie inmiddels is omgezet naar een Win10. Hiervoor zoek ik nog even verder naar andere gebuikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
Spiritos schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 00:23:
@Tweekzor en @3DDUde: Ik heb nog even naar Kon Boot gekeken maar a) het is commercieël en in een ver verleden heb ik tot tweemaal toe voor een ander probleem zulke software aangeschaft en deze werken niet op een "no cure no pay" basis en toen ze dus niet deden wat ze moesten doen kom je in een discussie dat je "e.e.a zelf verklooit moet hebben" en ben je dus simpelweg je geld kwijt. Maar bovenal b) na de handleiding te hebben gelezen is de enige functionaliteit dat je toegang krijgt tot het OS waarna je zelf je accountmanagement mag gaan doen en toegang heb ik dus al (Ik typ dit bericht vanuit mijn OS onder een nieuw account) en geen enkele methode (config/regedit/prompt) werkt. Dit stadium ben ik dus allang voorbij.

Ik neem het niemand kwalijk -inmiddels is deze thread immers bijna een dagboek met een kluwen van troubleshoot scenarios- maar ik heb dus gewoon toegang tot mijn OS en kan alle bestanden in- en uitlezen van het geblokkeerde account.
Het punt van Kon Boot is dat je niet alleen je PC in komt zonder wachtwoord maar juist je eigen profiel kan laden zonder wachtwoord. Hierdoor hoef je dus niet het "verborgen" administratoraccount te gebruiken zoals je nu doet maar zou je in je oude account in kunnen loggen. Dat het een commerciële tool is geworden, was me even ontschoten. Mogelijk kun je wel verder met zoektermen als "kon boot alternative".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 00:23:
... daarna ga ik voor een verse installatie. Enige twijfel die ik nog heb is of ik dan mijn OEM disk gebruik voor een Win 8.1 of de Win 10 ISO gebruik.
Als je de Win 8,1 gebruikt merk je meteen of hij actief is of uitgeschakeld. Jouw Win 10 is in elk geval geactiveerd en zal ook werken. Succes en meld de bevindingen maar.
Nog 1 dag en 10 uur nogwat.

Iemand op internet:
One would hope not, but when it comes to licensing, Microsoft isn’t always good at handling edge cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Tweekzor schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:23:
[...] Het punt van Kon Boot is dat je niet alleen je PC in komt zonder wachtwoord maar juist je eigen profiel kan laden zonder wachtwoord. Hierdoor hoef je dus niet het "verborgen" administratoraccount te gebruiken zoals je nu doet maar zou je in je oude account in kunnen loggen..
Je hebt gelijk, ik formuleerde mijn 'bezwaar' niet goed. Ik las inderdaad dat je via het account in kunt loggen maar (gelukkig) is dat niet echt de issue voor mij. Al mijn bestanden staan op een andere HDD en inmiddels werk ik ook niet meer onder het "hidden" Admin account maar onder een nieuw aangemaakt account.

Je kunt je terecht afvragen waar ik nu dan nog in hemelsnaam over zeur. Ik kan immers in mijn OS, bij al mijn bestanden en de paar databases van programma's die wél op de C:\ schijf stonden heb ik al veilig gesteld. Wél loop ik tegen beperkingen aan omtrent rechten, dus bepaalde programma's die niet functioneren e.d. en daarom ben ik momenteel alles aan het opschonen om dan alles opnieuw te installeren onder het nieuwe account. Mijn motivatie is aldus de frustratie dat zoiets ogenschijnlijk simpels als een niet toegankelijk account ertoe leidt dat je alles opnieuw moet inrichten en installeren.

@stresstak: Lekker motiverend die quote ;) en ja, de klok tikt door. So far so good wat betreft het opschonen en herinstalleren van 3rd party software dus wellicht hoef ik geen verse installatie te doen maar ik juich nog maar even niet te vroeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
@Spiritos Ah, excuses. Als je al onder jouw account bent ingelogd dan heb je nog maar weinig aan het programma. Zo ver was ik nog niet met lezen in het topic, het was inderdaad nogal veel geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
@Didjas :: De link belooft een tpm module, maar verwijst naar een kabelverloopstukje. Daarmee kom je niet sneller bij je account.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op het bijbehorende artikelnummer zoekt: ASUS 90-C1B0AU-00XBN0VZ...

Waarom de TS voor een SAM omgeving gekozen heeft weet ik niet, ik heb die link op wiki even bestudeerd gisteren en verder gezocht naar het een en ander. Ik kwam al gauw dingen tegen van windows server 2003 wordt niet meer ondersteund enz., o.a. hier. Ik vraag me af of die oplossing, vraag me ook af waarom ervoor gekozen is, wel werkt vanaf windows 8. DAW omgeving ben ik niet tegengekomen, wel WAD.

Een pin-code is wel makkelijk i.c.m. een account, een combinatie van fysiek toetsenbord met serienummer, USB-poort met serienummer enz. gelinkt aan het account. Als ik 3 keer een fout wachtwoord invoer in mijn MS-account moet ik een uur wachten. Dat kan ook wel ingesteld worden via groepsbeleid voor een lokaal account.

Verder wordt vanaf windows 8 ook nog OneDrive geleverd, als ik naar mijn OneDrive ga vindt ik daar mijn apparaten, en ook apparaat back-ups.

Vandaar mijn opmerking dat, aangezien het gaat om veiligheid (?), waarom niet voor een TPM-module gekozen?

Maar anderzijds, al heb je zo'n module, en je hebt alles versleuteld en al, en je weet je wachtwoord niet meer en hebt ook geen herstelschijf?

Ter info: Ik kan als ik wil op dit moment Bitlocker inschakelen met een bovengenoemd TPM 1.2 module op mijn C-schijf die bestaat uit 2 HDD's in (software)RAID 1. In ieder geval wordt mij gevraagd of ik de herstelsleutel wil opslaan of afdrukken. Dit was niet mogelijk in win 8(.1). Dit is wel een vooruitgang in win 10. Nou weet ik alleen niet in hoeverre dit goed gaat als ik mijn volume wil gaan versnellen met mijn ssd. Ga ik denk ik zaterdag eens naar kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 18:42:
Als je op het bijbehorende artikelnummer zoekt: ASUS 90-C1B0AU-00XBN0VZ...
Dat snap ik, en het is de schuld van de site. Meerdere keren klikken geeft eens in de zoveel tijd de goede module
Waarom de TS voor een SAM omgeving gekozen heeft weet ik niet,
Voor een deel is het niet zijn schuld. De keuze is voor hem gemaakt door iemand anders meen ik me te herinneren.
DAW omgeving ben ik niet tegengekomen, wel WAD.
Het is een Digital Audio Workstation. Muziek en productie en zo.
mijn C-schijf die bestaat uit 2 HDD's in (software)RAID 1. In ieder geval wordt mij gevraagd of ik de herstelsleutel wil opslaan of afdrukken. Dit was niet mogelijk in win 8(.1).
In mijn Windows 8.1 Pro zonder module heb ik op verschillende schijven en partities Bitlocker in gebruik en wel degelijk de sleutels apart opgeslagen. Ik heb er zelfs losse .vhdx -schijven/bestanden mee versleuteld.
Mij lukte het dus wel.. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stresstak schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 20:20:
In mijn Windows 8.1 Pro zonder module heb ik op verschillende schijven en partities Bitlocker in gebruik en wel degelijk de sleutels apart opgeslagen. Ik heb er zelfs losse .vhdx -schijven/bestanden mee versleuteld.
Mij lukte het dus wel.. (?)
Heb je dan een wachtwoord in moeten voeren, en niet telkens als je van de partitie gebruikt maakt het wachtwoord opnieuw hoeven in te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 20:32:
Heb je dan een wachtwoord in moeten voeren,
Uiteraard moet je een wachtwoord aanmaken om de partitie te kunnen versleutelen. Vervolgens dien je de partitie te ontgrendelen als je er gebruik van wil gaan maken, maar dat is slechts eenmalig voor de sessie tenzij je de partitie weer handmatig lockt. Er is ook een optie om hem automatisch te laten unlocken, maar dat vind ik minder als beveiliging.

Na het versleutelen op zich, krijg je uiteraard de vraag of je de herstelsleutel wil opslaan. En ja, ik wil. :)

Overigens geldt dat voor Windows Pro en heeft de gewone versie geen Bitlocker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
Voorlopig verloopt het herinrichten van een nieuw account zonder problemen. Mocht ik echter alsnog tegen problemen aanlopen bedacht ik me (en misschien had ik dit zelfs al eerder kunnen doen) dat ik i.p.v. een verse installatie ook nog een Windows restore kan uitvoeren met de ISO die ik met MediaCreationTool heb aangemaakt. Wat minder drastisch en wellicht zelfs nog wat veiliger in relatie tot de licentie.

@didjas (& stresstak): Even ter verduidelijking. Een SAM omgeving is niet aan de orde in deze context (voor zover die terminologie überhaupt al bestaat). De SAM file is simpelweg de file waarin user passwords in hash formaat cryptologisch in het register worden opgeslagen. Dit is dus -in tegenstelling wat jullie suggereren- geen bewuste keuze geweest van mij of de DAW bouwer en al helemaal niet optioneel want simpelweg onderdeel van het Win OS.

Ook was extra veiligheid totaal geen issue voor mij. Het ging immers om een standaard Admin account (het enige) wat toegang gaf tot mijn OS. Eerlijk gezegd dacht ik er de laatste weken toevallig zelfs aan om de inlog deze stap te laten overslaan -maar omdat het toch een kleine extra laag beveiliging verschaft liet ik het maar voor wat het is (soms blijkt het verstandiger om naar je intuïtie danwel premonition te luisteren...)

Wat betreft een DAW omgeving (inderdaad een Digital Work Station) is het op zich ook allemaal niet zo spannend. Wat van belang is dat je geen IRQ conflicts en hoge latency in je systeem hebt. Dit resulteert namelijk in click & pops in je opnames en als geoefend muzikant hoor je 10 ms latency al (de tijd tussen het fysiek spelen van bijv. je gitaar en het moment dat het uit je monitors komt). Een goede Audio Interface doet de helft maar daarnaast moet je dus een aantal tweaks doorvoeren in je OS als wifi-adapter uit, background services voorrang geven, overbodige processes killen etc. Allemaal voor die paar ms latency.

Windows maakt gebruik van ASIO en is in tegenstelling tot Mac met core audio in die zin (zonder tweaks) minder geschikt voor audio werk. Dit is de voornaamste reden dat je alle hippe DJ's die met Ableton op een laptop werken altijd een Macbook hebben (en oke, dat lichtgevende appeltje doet het natuurlijk goed in een donkere club ;) )

Dit even terzijde -en off topic- maar evengoed voor een wat helderder begrip van de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Niet online
Spiritos schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 00:44:
@didjas (& stresstak): Even ter verduidelijking. De SAM file is simpelweg de file waarin user passwords in hash formaat cryptologisch in het register worden opgeslagen.
'I know..' :)
Dat is ook wat ik al jaren laat backuppen op mijn XP-bakkie door het programma Erunt. Nu bedenk ik mij tevens dat ik dat ook naast alle andere hebbedingetjes moet installeren voor mijn Win 8.1
Erunt kan zowel dagelijks bij de start als in opdracht die zaken kopieren.

Crasht de bak dan is er altijd nog een kans dat het met het register van vanochtend, van gisteren of vorige week hersteld kan worden. Dinsdag nog moeten gebruiken toen de pc mij wilde laten inloggen als testgebruiker. Ooit aangemaakt in 2008 in XP. Nooit gebruikt, dus ....

Door jouw perikelen en ons onderzoek heb ik wel gatherosstate ontdekt en toegepast en een GenuineTicket.xml laten maken voor het geval ik registratieproblemen krijg.
Verdiep je daar binnenkort ook maar in.

Succes en houd ons op de hoogte.
Pagina: 1 2 Laatste