Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:12
Mijn vraag
Ik ben van plan een pc te bouwen, en daarvoor ben ik nu naar een moederbord op zoek. Ik heb al een aantal goede opties gevonden, maar ik ben nog niet zeker van mijn keus. Ik heb namelijk een paar vragen over moederborden: 1 Is dual channel handig, of is het overbodig (en waarvoor is het dan handig)? 2 Kan je beter een moederbord kopen met twee ram slots, en er dan een vulllen met 8 gb zodat je later kan upgraden naar 16 gb, of kan je beter een mobo kopen met 4 ram slots, en er dan twee met 4 gb vullen, zodat je later ook naar 16 gb kan upgraden, maar meer ram stickjes hebt? 3 Kan je beter een ATX mobo kopen, of een Micro ATX mobo?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb op dit moment nog geen soft- en hardware, aangezien ik de pc nog moet bouwen. Maar ik ga een i5 6400 gebruiken, 8 gb RAM, de videokaart ben ik nog niet zeker over, en als OS ga ik Windows 10 gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik had al gevonden dat je bij dual channel een 'reserve' BIOS hebt, voor als de eerste faalt. Maar ik snap niet hoe een BIOS zou kunnen falen, en ik weet ook niet wat er dan zou gebeuren.
Over de RAM sticks had ik gevonden dat het beter is om er meer te hebben (in ieder geval meer dan 1) omdat het dan sneller werkt. Ik weet niet of dat waar is, en een mobo met maar twee RAM slots is wel goedkoper.
Ik dacht dat je bij ATX mobo's meer upgrade opties had dan bij Micro ATX mobo's, maar ik weet niet zeker of dat waar is.

Al vast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via aojudo op 15-07-2016 10:13)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

aojudo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 09:19:
Dus in principe maakt het voor mij niet uit of ik RAM in dual channel heb, want ik ga geen GPU kopen, maar gewoon een losse videokaart.
Een GPU is een losse videokaart, maar daarvoor maakt RAM idd niet zoveel uit. Hoe dan ook, ga voor dual channel, het levert je gewoon genoeg snelheidswinst om er 2 modules in te drukken.
En hoe zit dat dan met dual BIOS? Heb je iets aan dual BIOS, of komen problemen met de BIOS toch bijna nooit voor?
Het kan nog wel eens fout gaan met een misflash, komt niet heel vaak vaar, maar daarvoor kan het wel handig zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Begin even bij het laaste. Dual Channel is niet hetzelfde als Dual Bios. Je Bios kan corrupt raken en zo kan je toch noch in de bios.

Dual channel memory was vroeger iets waar meer snelheid mee te behalen was das is tegenwoordig niet meer het geval. ATX, micro ATX, Mini itx alleen maten van moederborden. Micro en mini zijn zoals de naam al doet vermoeden kleiner dan ATX. In precies is kleiner niet slechter. Het ligt meestal een beetje aan de kast die je neemt als je een grootte kast haalt met een raam bijvoorbeeld staat een ATX moederbord ''mooier" omdat deze de hele kast bedekt. Sommige nemen ook ATX voor bijvoorbeeld een 2e GPU of een speciale geluid of netwerk kaart.

Mocht je hulp nodig hebben met je build of het laten controleren maak dan even een topic aan in Desktop Aankoopadvies. Lees het DAA beleid door en maak een mooi lijstje via Handleiding Pricewatch dan kunnen wij je build controleren en eventueel verbeterpunten aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MichaelvD2203 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 01:04:
Dual channel memory was vroeger iets waar meer snelheid mee te behalen was das is tegenwoordig niet meer het geval.
Kan in sommige situaties nog steeds wel voor betere prestaties zorgen. Voor iGPU's maakt het zelfs nog een best groot verschil. Maarja als je een bord met 2 ram sloten neemt en een losse videokaart gaat gebruiken, is het geen slecht idee om met 1 reepje te beginnen i.v.m. uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Dus in principe maakt het voor mij niet uit of ik RAM in dual channel heb, want ik ga geen GPU kopen, maar gewoon een losse videokaart.
Ik heb inderdaad een ATX case met een grote side window, dus dan is een ATX moederbord ook mooier.
En hoe zit dat dan met dual BIOS? Heb je iets aan dual BIOS, of komen problemen met de BIOS toch bijna nooit voor?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

aojudo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 09:19:
Een GPU is een losse videokaart, maar daarvoor maakt RAM idd niet zoveel uit. Hoe dan ook, ga voor dual channel, het levert je gewoon genoeg snelheidswinst om er 2 modules in te drukken.
Het kan nog wel eens fout gaan met een misflash, komt niet heel vaak vaar, maar daarvoor kan het wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Dan heb ik nog één vraagje: een OEM-licentie van Windows 10 is toch gebonden aan het moederbord?

@TERW_DAN sorry, ik bedoelde een APU 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door aojudo op 15-07-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:19
aojudo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:01:
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Dan heb ik nog één vraagje: een OEM-licentie van Windows 10 is toch gebonden aan het moederbord?

Klopt.

Microsoft heeft een regeling dat, als je kunt aantonen dat je moederbord kapot is gegaan en via RMA een nieuwe toegezonden is, je een OEM licentie opnieuw kunt activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Oke, dan weet ik dat ook weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
aojudo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:01:

APU haalt wel voordeel uit Dual channel dus dan zou je 2x4 gb kunnen halen of als je echt denk zeer binnenkort 16gb nodig te hebben zou je 2x8 of 1x8 kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
MichaelvD2203 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:23:
[...]

APU haalt wel voordeel uit Dual channel dus dan zou je 2x4 gb kunnen halen of als je echt denk zeer binnenkort 16gb nodig te hebben zou je 2x8 of 1x8 kunnen halen.
Om de verwarring nog groter te maken, ik bedoelde dat ik geen APU ging kopen, dus dat ik daarom geen dual channel nodig zou hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
aojudo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:27:
[...]

Om de verwarring nog groter te maken, ik bedoelde dat ik geen APU ging kopen, dus dat ik daarom geen dual channel nodig zou hebben :P
Haha dan zou ik gewoon voor 1x8 gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
MichaelvD2203 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:28:
[...]

Haha dan zou ik gewoon voor 1x8 gaan :P
Maar ik heb een mobo met vier ram slots, en het zou toch niet nodig zijn om ooit naar 32 gb ram te gaan? Want dan zou ik nu gewoon 2 stickjes kunnen kopen, en later alsnog naar 16 kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
aojudo schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:31:
[...]

Maar ik heb een mobo met vier ram slots, en het zou toch niet nodig zijn om ooit naar 32 gb ram te gaan? Want dan zou ik nu gewoon 2 stickjes kunnen kopen, en later alsnog naar 16 kunnen gaan.
De verwarring blijft :P

Dan kun je 2x4 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aojudo
Oke, dan doe ik dat denk ik! Sorry voor alle verwarrende berichten...
Pagina: 1