Toon posts:

Hoe stabiel is een AMD processor nou echt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al weer een tijdje een Thunderbird 700 + Abit K7T mobo. Ondanks de redelijke performance voor de prijs ben ik over de stabiliteit niet helemaal te spreken. Spontane vastlopers, slechte IDE performance, BRAKKE via chipset drivers, vast niet onbekend allemaal.

Ik gebruik mijn PC enkel voor zakelijke toepassingen, stabiliteit is dus erg belangrijk. Nu mijn vraag:

Zou het switchen naar een intel platform alle problemen oplossen of krijg ik er dan weer nieuwe bij? Ook twijfel ik tussen een BX chipset of een 815....

En aub niet gaan verwijzen naar de search of andere websites, ik ben goed op de hoogte en lees alle vergelijkende reviews maar om een of andere reden hebben reviewers nooit problemen met bv. via drivers terwijl de helft van de via gebruikers erover klagen.

Ben dus op zoek naar ervaringen van mensen die van het ene platform naar het andere overgestapt zijn.

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:17
Tsja ondanks dat m'n AMD 1200 op Asus A7V133 71 graden wordt, is het ding wel super stabiel, dus mij hoor je niet over de stabiliteit van het ding.

Verwijderd

processors zijn altijd stabiel (anders merk je het wel binnen 5 seconden).
De chipsets op het moederbord kunnen echter problemen geven. (VIA)
Mijn eigen KT7-RAID is stabiel in normale situaties.

Als je stabiel AMD platform wilt kun je uitkijken naar de 760 chipset, of de dual-variant ervan, de 760MP(X)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:20
AMD met AMD chipset zijn wel stabiel als ik zo rondluister.

alleen de VIA chipsets laten het nog weleens afweten qua stabiliteit. ookal zijn er genoeg mensen die hun VIA bordje super-stabiel hebben.

die SIS die straks te koop is werd ook goed gereviewed op stabiliteit.

zelf heb ik het dus niet zo op die VIA-bordjes en ik upgrade dus ook nog niet. die SIS lijkt me zelf wel wat aangezien die 761-bordjes best duur zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik bedoel ook eigenlijk een AMD/VIA platform in vergelijking met andere oplossingen, niet perse de processor alleen.

Zo'n AMD 760 klinkt goed, maar gebruikt volgens mij nog steeds een via southbridge. Wordt helemaal een vage boel met drivers dan.

Verwijderd

De enigste chipset waar ik echt problemen mee heb is wel de AMD chipset... Die mensen kunnen het beter bij CPU's houden (en zelfs dat heb ik liever nog niet) geen flames a.u.b..

Als je echt zakelijk ermee werkt raad ik je aan om idd een Intel cpu met een mobo die de 815 chipset heeft te nemen. bv. een ASUS CUSL-2 met een PIII. Stabiliteit verzekerd.

Suc6

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Indeed zou je deze problemen met een Intel niet meer hebben ook al is het alleen maar omdat je dan een Intel Chipset hebt en een cpu. Wat je ook kan doen is een Mainboard nemen met een AMD chipset dat is al veel stabieler. Maar je betaalt voor de kwaliteit (naam) en stabiliteit dus wil je zeker zijn van je zaak dan moet je overstappen op een Intel platform. In bedrijven draait alles ook nog steeds op Intel dus.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Heb tot nu toe ook geen enkele problemen met mijn TB 1200. Maar kan het naast die drivers die je noemt ook niet aan bv het geheugen liggen. Heb zelf bewust gekozen voor Dane Elec in combinatie met een Epox voor stabiliteit (al draait het nog niet lang), nog geen vastlopers. Wellicht kan een andere beter op de hoogte zijnde tweaker hier meer uitsluitsel over geven?

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Ik heb nu een KT7A + TB 1200, ik moet zeggen dat ik op dat IDE gezeur na er een heerlijk setje aan heb. Zeker zo goed als mijn vorige Intel SE-440BX-2 met PIII600. Ik durf zelfs te zeggen dat mijn nieuwe setje een stuk beter loopt, elk kaartje wat ik erin jas gaat werken, das op dat andere bordje nog niet gezegd.

One of the animals has left its cage today.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Heb hier ook een VIA(KT7R)/AMD combi, maar deze draait zowel onder win98 als win2k als een lier... dus zeer stabiel, doet niet onder voor mijn BX comp :)

Ik denk alleen dat de VIA chipset wat gevoeliger is voor bepaalde dingen (settings bios, drivers, irq conflict etc) en daar de instabiliteit van krijgt.

Het ligt denk ik niet aan VIA... maar gewoon aan de instellingen/config van jouw machine.

Ik hoor ook velen over die bug in de southbridge... zijn we de Intel p1 bug al vergeten? Ook mijn asus p2b rev1.x was niet bug vrij... wees gewoon reeel :)

Zou zeggen houden die bende :)

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 09:07
Draai hier W2K op een MSI K7T Pro2A met een Duron700. Ik zet hem alleen als ik een weekendje wegga uit en voor de rest 24/7. Daartussen alleen reset als ik een prog/driverupdate install en MOET restarten of een enkele keer per week crashed als ik een slecht gekraakte game doe :o . Stabiel hier dus.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Geloof het of niet, maar mijn vrij intensief gebruikte machine van twee maanden oud is in die tijd geen enkele keer vastgelopen. *D

Specs:

- Duron 800
- 768Mb cas 222
- MSI K7T Turbo-R
- Maxtor 60Gb/7200tpm
- Ati Radeon ViVo
- Hercules Game Theater
- Realtek 8139 netwerkmeuk
- Dawicontrol DC2974 SCSI kaart
- Plextor 40x CD
- Plextor 4x CDR

Met als OS Win2k-NL, eerst met SP1 en sinds ie uit is met SP2.

Ligt natuurlijk niet alleen aan de hardware, maar ook aan de koeling, bios-instellingen, biosversie, chipsetdrivers, drivers van je andere meuk, gebruikte OS, en je eigen (software) installatiekunsten. :+

Verder is overklokken niet bepaald bevorderlijk voor de stabiliteit, een goed programma om dit uit te testen is Hot CPU. Hiermee kan je precies bepalen wat je foutloze instellingen zijn.

Ook bij niet overklokte machines is dit aan te bevelen, je kan bv. je CPU-spanning net zolang verlagen totdat ie fouten in dit prog gaat genereren, stapje terug omhoog en je hebt je ideale instelling waarbij hij minder hitte produceert als bij de standaardinstelling. 8-)

Stabiliteit = relatief :P ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, goede ervaringen met ADM/VIA dus.

Dan heb ik een vraagje aan alle blije VIA gebruikers; hoe hebben jullie de via 4-in-1 drivers geinstalleerd? Ik kan mijn IDE performance alleen op peil krijgen door de (oudere) losse IDE drivers te installeren.

Vooral onder win2000/XP valt het niet mee om het goed te krijgen, gebruik dus ook 98se(ook niet goed voor stabiliteit..hehe).

Zal wel een hoop search verwijzingen krijgen...

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb een AMD 1 ghz, en een asus a7v, Via en AMD samen dus en hij hangt echt nooit, de laatste paar via drivers werken allemaal goed, ook met mijn videokaart en hd gaat het lekker, win98/me en win2k draaien allemaal stabiel en spellen doen het ook goed.

Dus aan te raden :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Idd, niet teveel mee pielen en het loopt als een trein.

MSI K7T PRO Duron 650, GeForce 2 MX 400
Via 4.32
Nvidia 10.80

• Redje
Op dinsdag 26 juni 2001 16:50 schreef yhtomit het volgende:
Vooral onder win2000/XP valt het niet mee om het goed te krijgen, gebruik dus ook 98se(ook niet goed voor stabiliteit..hehe).
Eigenlijk hard ik er ook een hard hoofd in om Win2k te installeren op een vIA/AMD combi, maar echt alles werkte in 1x!! :) Zelf met RAID controller... alleen heb ik die ACPI bende moeten uninstallen... dat suckt echt hard.
Ik heb onder win2k VIA 1.29 verder nix bijzonders.

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Vandaag een crashje gehad....maar dat is denk ik meer omdat ie samen met de hoge temperaturen van nu maar op 1.5 volt loopt..... ga 'm denk ik ff op 1.55 volt zetten en dan zal het wel weer over zijn!

A.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 juni 2001 17:04 schreef Redje het volgende:

[..]

Eigenlijk hard ik er ook een hard hoofd in om Win2k te installeren op een vIA/AMD combi, maar echt alles werkte in 1x!! :) Zelf met RAID controller... alleen heb ik die ACPI bende moeten uninstallen... dat suckt echt hard.
Ik heb onder win2k VIA 1.29 verder nix bijzonders.
Hmmm...hoe zet ik die ACPI bende uit..?

Verwijderd

Een AMD processor is _NIET_ stabiel in games.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

De helft van de tweakers heeft een intel configuratie. Kijk eens naar de problemen hierop het forum die grotendeels optreden bij amd systemen. Een intel systeem is rocksolid en daar betaal je een paar honderd gulden meer voor.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:32
Op dinsdag 26 juni 2001 17:14 schreef iefje het volgende:
Dan moet je ook de patch downloaden |:(

• No13
  • Laatst online: 27-08 20:35

No13

/me was here

hint, koop een keer een legaal spel ipv een gecrackte ;)

nooit problemen met me AMD duron 750 (dan wel oc'ed of nie)

meer problemen met me video kaart :P (viper 2)

Verwijderd

Als ik geld ut geef voor computerspul of als mn klanten geld uitgeven aan computerspul, dan verwacht ik niet van ze dat ze patches gaan downloaden om zo hun pctje fatsoenlijk te laten draaien...
Een patch zie ik als een noodoplossing om iets wat niet werkt toch enigszins te laten 'werken'. Dit is niet mijn idee van een computer bouwen.

Ja, als mijn klant zegt: " IK WIL EEN AMD"
dan zeg ik: "ok", maar dat ik er echt vrolijk van word kan ik niet zeggen, want dan weet ik van te voren al dat ze weer terugkomen omdat 'ik' ze dan een pruts-systeem heb verkocht |:(. Daarom doen wij dus alleen maar Intel CPU's.
Ook omdat het grootste deel van onze klanten uit het bedrijfsleven komt en daar willen ze al helemaal geen gezeur met een onstabiel systeem.

Ik wil met dit verhaal dus ff zeggen, dat het mij het verstandigste lijkt om een Intel te kiezen. Zeker als je het bedrijfsmatig wilt gebruiken.

Sterkte...

• MegaJurk
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik had eerst een Pentium III op een Intel moederbord met 440BX chipset en nu een overklokte Athlon TB op een Asus A7V133 moederbord en ik merk eigenlijk geen verschillen in stabiliteit. Als mijn computer vastloopt, heeft dat meestal een softwarematige oorzaak. Als je je computer puur zakelijk gebruikt en je bent geen hobbyist in die zin van overklokken en ermee rommelen en iets meer betalen is ook geen probleem voor je, dan zou ik voor de Intel gaan en dan met 815 chipset, is toch iets moderner.

Verwijderd

Onderbouw dat eens.

Mijn AMD systeem draait 100% stabiel. Als er iets fout is het altijd de schuld van de CPU. Ik weet niet of je je case ooit wel eens open hebt gehad. Maar dan kan je zien dat je puter uit meerdere onderdelen bestaat dan de CPU alleen. En ieder stukje hardware kan jou systeem onstabiel maken. Door gebruik te maken van foute drivers. Op die VIA mobo's moet je die drivers instaleren. Nou je? Ik moet wel meer drivers instaleren. Dus die ene die mij een stabiel systeem kan geven is nu niet een belemering.

Dat die BX chipset stabiel kan zijn weet ik ook. Maar dan moet je nog steeds een goed mobo er om heen bouwen. En als je daar foute drivers gebruikt dan gaat je Windows even hard op zijn bek.

En waarom het bedrijf leven over al Intel heeft heeft ook te maken met dat ze OEM pc's hebben. En Intel heeft goede contracten met de OEM's. Maar dat verandert steeds meer.

Verwijderd

Op dinsdag 26 juni 2001 17:22 schreef Diablow het volgende:

[..]

Dan moet je ook de patch downloaden |:(
Welke patch? Patch voor een spel? HAHA, alsof ik dat al niet genoeg heb |:(
En voor een 751 chipset zijn dus _GEEN_ drivers.

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Onzin post.
a) geen bewijs
b) wel een hele grote generalisatie
c) kom dat mijn systeem ff vertellen dan, misschien denkt ie wel dat ie een intel is omdat ie _WEL_ stabiel is in games :P

edit:

En dat nog wel onder Windows ME :P

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

kt7 & duron 700@900

gaat allemaal goed, of liever gezegt niet slechter dan de rest. en ja ik gebruik de via 4 in 1 zonder probs!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:44

Opa

Nu Multifocaal!

Op dinsdag 26 juni 2001 17:12 schreef yhtomit het volgende:

[..]

Hmmm...hoe zet ik die ACPI bende uit..?
In WIndows 2000:
Ga naar je device manager. Bovenaan de lijst van devices staat de computer zelf. Open deze tree en je ziet dat het een ACPI PC is. Nu is het de truc om de driver te updaten met een driver van een Standaard PC. Dus Properties van de ACPI PC - Driver - Update Driver - Display a list.. - Show all hardware.. - Standard PC. Kiezen, rebooten en dan kan je in je BIOS IRQ's gaan uitdelen.
Houd er wel rekening mee dat bepaalde PCI slots IRQ's met elkaar en met USB of Highpoint delen. Regel 1 is: Niets in de bovenste PCI slot stoppen want die deelt met de AGP slot.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:20
in het bedrijfsleven worden er meestal meer intels gekocht. en dat is niet alleen naamsbekendheid.

een intel kost wat meer maar die werkt ook vaak in 1x [in ieder geval vaker dan met AMD's] nou is dat voor de tweaker geen probleem. maar de baas van het bedrijf kan kiezen:

1. intel's kopen en over het algemeen weinig/geen problemen hebben

2. AMD's kopen en riskeren dat ze problemen hebben [dus het is niet zeker dat ze probleman hebben, begin nou geen propaganda op me uit te spuwen van "de mijnus doet het wel"] en misschien erg veel geld kwijt zijn aan een systeembeheerder [of een ander technisch persoon] die ook al snel meer dan 50,- in het uur kost.

een erg grote kans dat dat bedrijf dan meer geld kwijt is aan die systeembeheerder dan dat er met de aanschaf van AMD's is bespaart.

absoluut no flame intended ofzo.

maar wat heb je in het bedrijfsleven nou aan een supersnel systeem dat onstabiel is. als er een uur werk verloren gaat met een vastloper is er weer geld weg. ik raad deze topicstarter dus sowiezo een intel aan.

nogmaals. dit is geen flame op AMD ofzo. voordat ik het weet heb ik de e-mail bommen alweer in mn boxje als ik soms zie watvoor zealots hier rondlopen :+

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Op dinsdag 26 juni 2001 18:00 schreef slacksoff het volgende:
in het bedrijfsleven worden er meestal meer intels gekocht. en dat is niet alleen naamsbekendheid.

een intel kost wat meer maar die werkt ook vaak in 1x [in ieder geval vaker dan met AMD's] nou is dat voor de tweaker geen probleem. maar de baas van het bedrijf kan kiezen:

1. intel's kopen en over het algemeen weinig/geen problemen hebben

2. AMD's kopen en riskeren dat ze problemen hebben [dus het is niet zeker dat ze probleman hebben, begin nou geen propaganda op me uit te spuwen van "de mijnus doet het wel"] en misschien erg veel geld kwijt zijn aan een systeembeheerder [of een ander technisch persoon] die ook al snel meer dan 50,- in het uur kost.

een erg grote kans dat dat bedrijf dan meer geld kwijt is aan die systeembeheerder dan dat er met de aanschaf van AMD's is bespaart.

absoluut no flame intended ofzo.

maar wat heb je in het bedrijfsleven nou aan een supersnel systeem dat onstabiel is. als er een uur werk verloren gaat met een vastloper is er weer geld weg. ik raad deze topicstarter dus sowiezo een intel aan.

nogmaals. dit is geen flame op AMD ofzo. voordat ik het weet heb ik de e-mail bommen alweer in mn boxje als ik soms zie watvoor zealots hier rondlopen :+
Elk bedrijf heeft toch een systeembeheerder, of er nou wat mis is of niet? Dan moeten ze hem toch al betalen en vind ik dat ie voor dat geld best die AMD's in orde kan maken als ze stuk gaan :P

MechWarrior || Monsters Game

• Cyclops10
  • Niet online
ik heb volgens mij nog nooit een vastloper gehad sinds ik win2k draai(6 maanden), met win98 wel
draai op een duron 650@1000, 384mb, gf2mx,....
pc staat 24/7 aan, langste uptime is 2 weken, langer niet gehaald door updates/hardware change.

mag jij zeggen of dat stabiel is...

• Redje
PAAR REACTIES: Koop een Intel dan betaal je ff wat meer maar dan heb je ook gelijk een stabiel systeen....

Dit vind ik echt de grootste bullshit die je kan verzinnen...

Als je zelf een AMD probeert en je hebt redelijk verstand van comps dan runned ie echt wel stabiel, eigenlijk het enige wat je niet moet vergeten zijn die VIA drivers.... verder ja BIOS updates heb je ook met een Intel bord.

Na vele Intel comps en nu een AMD kan ik niet anders zeggen dat je gewoon een goed systeem krijgt voor weinig, kijk ik naar mijn omgeving dan hebben er ook een paar een AMD zonder probs (dit zijn niet eens tweakers).

Bedrijfs leven koopt Intel waarom??
Heb jij ooit weleens een Dell of Compaq gezien met een AMD proc? (Zo ja zijn ze vet schaars :) )

Tis imo meer een voorkeur dan kwaliteit, of men wil zeggen van ik heb een "duurdere" Intel...

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Mijn AMD TB is anders wel rockstable :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Ik heb een duron, met via 4in1 drivers, werkt perfecto, niks op aan te merken. Dat intel altijd stabiel is, is totale bullshit. Eerder was de ondersteuning van AMD processors bagger, maar nu bijvoorbeeld ABIT zich meer toelegt op AMD dan Intel, is de support voor AMD processors stukken beter, gewoon stabiel dus.

Verwijderd

[Jun 26 21:58:54 UTC] Summary: 1025 RC5 packets (24795*2^28 keys)
26.16:14:33.12 - [2.88 Mkeys/s]

Een t-bird 850 op msi k7t turbo. Win2k proffesional zonder sp's en elke dag in gebruik voor gamen, typen en internetten :)

Binnenkort eens sp2 installeren

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
ik word hier echt niet goed van van dit slappe gezeur van intel is beter stabieler nou mn reet zet ieder intel systeem er maar naast en we zullen wel zien hoe stabiel ze zijn.

en via drivers heb je echt niet allen nodig voor amd planken maar ook voor de plankjes waar dan zogenaamd een stabiele intel op gaat

toch is het gek dat wij meer amd systemen verkopen dan intel systemen hoe zou dat nou komen omdat ze zo slecht zijn dacht het niet.

nee de mensen die er mee omgaan die vreselijk zitten kloten met een systeem dat is het probleem maar die geven dan amd of via de schuld ze zullen niet zeggen ik ben de gene die er absoluut heen hol van begrijpt.

en voor de 751 amd chipset zijn wel degelijk drivers bij amd te downloaden dus ff zoeken.

op abit planken heb ik het niet zo ze zijn niet voor niets een tijd van amd's recommended mobo list af geweest met asus daarin tegen geen problemen ook msi en epox niets aan de hand.

compaq verkoopt anders behoorlijk wat amd systemen de hele midi towerlijn van de presario serie bestaat in zn geheel uit amd's
ook hebben ze notebooks met amd's en er staat
zelfs al iets over een notebook met een palomino processor dus niet zeuren dat ze het niet verkopen.

iedereen weet dat dell een intel only bedrijf is en dit zullen ze wel blijven want ze staan stijf onder contract bij intel.

zo dat lucht op met dit warme weer.

Verwijderd

de 815e(p) chipset is de beste die ik ooit heb gezien het is werkelijk fantastisch hoe stabiel alles draait en een super performance, maar ook over een via chipset ben ik over te spreken, het kost misschien iets meer moeite om alles goed te krijgen maar ook zo'n chipset draait als een trein(op een asus moederbord zeker) van die andere borden weet ik het niet.

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 00:21 schreef monterey het volgende:
en voor de 751 amd chipset zijn wel degelijk drivers bij amd te downloaden dus ff zoeken.
_Ik_ vind de 751 de beste chipset voor een amd proc! Nooit enig probleem gehad met mijn k7 pro !

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
heb wel een Via-chipset alleen in een P3 maar die is super stabiel dus via is niet slecht...

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Ik draai hier een AMD systeem (zie sig) en een Intel systeem. Mijn AMD systeempje loopt geregeld vast en heb ik al problemen mee sinds de aankoop, het Intelletje loopt daarentegen perfect en zelden vast!

Natuurlijk kun je op deze, en een paar andere ervaringen niet meteen conclusies trekken over stabiliteitsverschillen tussen Intel/AMD. Maar na honderden topics te hebben gelezen over dit onderwerp, met mensen hierover heb gepraat en zelfs verhalen te horen krijg van computerwinkels, mag ik toch wel zeggen dat AMD over het algemeen een stuk meer problemen geeft dan Intel!

Een heel groot en stoer systeem.

• Gamer
  • Laatst online: 16:54

Gamer

Electrified

ieder merk heeft zijn problemen, en die zijn op te lossen.
hier lukte het ook niet de eerste keer, maar heb nu een enorm stabiel systeem, nog in geen maanden een blauw scherm gehad.

als je er toch enkel exel,word,... mee gaat doen zou ik voor intel kiezen.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Pagina: 1