Cw-waardes van A- en B-segment auto's

Pagina: 1
Acties:
  • 2.540 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste tweakers,

Ik ben uit interesse en ook ter oriëntatie voor de aanschaf van een auto in de nabije toekomst op zoek naar de Cw waardes van kleine auto's (A en B segment), zowel van nieuwe als oudere auto's.
Het is vrij lastig deze waardes te achterhalen, aangezien deze vaak niet gedocumenteerd zijn.
Van de volgende auto's heb ik de waarde al gevonden:

A-segment:
  • Daihatsu Cuore (7e generatie): 0,31
  • Suzuki Alto (laatste generatie): 0,30
B-segment:
  • Mitsubishi Spacestar 0,27
Als jullie de Cw-waarde weten van andere auto's in het A- en B-segment, zouden jullie dit dan willen vermelden in de comments(graag met bron)? Ik zal deze dan bijwerken in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat wil je hier precies mee? Heb je niet meer aan het praktijkgebruik, zoals op spiritmonitor.de te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
MikeyMan schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:38:
Wat wil je hier precies mee? Heb je niet meer aan het praktijkgebruik, zoals op spiritmonitor.de te vinden is?
Wat ik hiermee wil is een inschatting maken van hoeveel een auto ongeveer zal verbruiken bij hoge, constante snelheid en zoals gezegd is het ook gewoon een stukje interesse.

[ Voor 3% gewijzigd door gop1 op 14-07-2016 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Als het voornamelijk vanuit interesse is, is deze lijst wel de moeite waard denk ik. Staan uiteraard niet alleen A- en B-segmenters in, maar ook een aantal zeer interessante prototypes van heden en verleden

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
BdK9001 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:47:
Als het voornamelijk vanuit interesse is, is deze lijst wel de moeite waard denk ik. Staan uiteraard niet alleen A- en B-segmenters in, maar ook een aantal zeer interessante prototypes van heden en verleden
Die lijst kom je inderdaad steeds tegen als je zoekt op Cw-waardes. Het gaat daar echter vooral om Amerikaanse modellen, die verschillen van de Europese versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-05 16:12
Zoek dan ook meteen het frontaal oppervlak erbij, alleen in combinatie daarmee zegt de cw waarde iets nuttigs:

F = 0,5 x ρ x v² x Cw x A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gop1 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:39:
[...]

Wat ik hiermee wil is een inschatting maken van hoeveel een auto ongeveer zal verbruiken bij hoge, constante snelheid en zoals gezegd is het ook gewoon een stukje interesse.
Zoals gezegd, Cw zegt zonder frontaal oppervlak niets. Bovendien ga je zien dat Cw*A ook slechts losjes correleert met verbruik. Dat komt deels door factoren in motorblok, overbrenging en banden, maar zeker ook omdat de rijwind niet alleen recht van voren komt, ook niet op hoge snelheid, waardoor Cw geen goede beschrijving is van luchtweerstandseigenschappen van auto.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

We hebben ook bar weinig resultaten behaald met die moderne auto's. Een Lotus Elite uit 1958 had al 0,28. Citroen GS uit 1970 heeft al 0,31. Saab 92 uit 1947 heeft ,030, niet gek voor een auto uit 1947.

En het grote probleem is, hoe kleiner de auto hoe minder efficient. Beste is een station. Vergelijk maar eens een sedan met een station. Een V70 haalt een betere CW dan een S80.

Zelfs een vierkant blik als mijn Volvo 740 uit 1986 heeft een CW waarde van 0,35. Niet slecht al zeg ik t zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriendj
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-05-2021
Audi A2 1.2 TDI (3L) frontaal oppervlak 2,18 m2, Cw 0,252 = 0,549 m2 geproduceerd 1999-2005Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLCqk1RHu48LaRFp0uNV6OPv-Ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ODiKNNdXiXsgQhKbdVRIKcDV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vw lupo 3l. 0.29Cw

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:51

me1299

$ondertitel

Mijn Mitsubishi Colt 0.31 van 1995.

Volgens mij had de Opel Calibra een zeer lage Cw waarde en daardoor een extra hoge topsnelheid.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Beetje onnodige kick van een inmiddels 5 jaar oud topic. Daarnaast zijn opsomtopics inmiddels niet meer de bedoeling. Dit topic gaat daarom op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.