Zojuist las ik dit artikel op NRC.nl. Het artikel meldt dat Google weer onderzocht wordt door de EU. Ik heb er even wat stukjes uitgehaald. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de meningen hier, want ik kan het niet helemaal volgen.
Het klinkt alsof Google meer en meer wordt gezien als een onafhankelijke instantie en ook resultaten in haar zoekmachine onafhankelijk moet tonen, maar het is toch gewoon een commercieel bedrijf? Albert Heijn toont haar producten in de schappen toch ook niet onafhankelijk, maar optimaliseert dit en/of verkoopt de plekken aan de desbetreffende merken.
Update
Hier staat ook een artikel over op Tweakers, maar mijn vragen blijven eigenlijk staan.
Ik ben zelf verwend Apple-gebruiker, maar wat hier gezegd wordt doet Apple toch ook? Weliswaar komt er verandering in bij iOS 10, maar dat is ook pas net bekend. Waar ziet de EU het verschil tussen Apple haar manier en die van Google?Er loopt ook al een onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik in Android, het besturingssysteem dat op meer dan 80 procent van de smartphones staat. Google voegt daaraan zijn eigen apps toe, en dwingt daarbij een prominente plek af.
Weet iemand hier meer achtergrond info over? Het klinkt alsof er op nieuwssites die Google Search gebruiken concurrentie wordt geblokkeerd. Bijvoorbeeld: bij NOS wordt nieuws van RTL geblokkeerd. Of interpreteer ik dit verkeerd?De Amerikaanse internetgigant zou concurrentie blokkeren op websites van anderen, zoals nieuwssites die Google Search gebruiken.
Waarom is dit een probleem? Je gebruikt toch Google haar product? En niet die van Bol.com? Bij Booking.com krijg je toch ook suggesties van hun eerder te zien?Daarnaast is er meer bewijsmateriaal verzameld dat Google zijn eigen shoppingsuggesties voortrekt op Google Search.
Het klinkt alsof Google meer en meer wordt gezien als een onafhankelijke instantie en ook resultaten in haar zoekmachine onafhankelijk moet tonen, maar het is toch gewoon een commercieel bedrijf? Albert Heijn toont haar producten in de schappen toch ook niet onafhankelijk, maar optimaliseert dit en/of verkoopt de plekken aan de desbetreffende merken.
Update
Hier staat ook een artikel over op Tweakers, maar mijn vragen blijven eigenlijk staan.
[ Voor 5% gewijzigd door TwArbo op 14-07-2016 16:14 . Reden: Update over artikel op Tweakers ]