Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerSteyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-03 13:52
Ik heb momenteel een monitor van 1680x1050 pixels. Monitor werkt prima en is aangesloten op mijn Sapphire HD 7950. Ik gebruik veel programma's als photoshop en premiere pro voor mijn opleiding. Het beeldscherm is een Apple Cinema display van 20 inch (oudere versie).

Nu loop ik echter tegen een paar problemen aan. In de interface van bv premiere pro vallen bepaalde knoppen aan de bovenkant weg vanwege de 16:10 verhouding. Dit is bij meerdere programma's het geval. Ik denk dat het probleem ligt dat het een 16:10 monitor is en geen 16:9. Na aansluiten op mijn tv bleek dit inderdaad het probleem te zijn

In de software van AMD kan ik mijn resolutie aanpassen naar 1080p (my digital flat panels -> HDTV support en dan 1080p selecteren). De knoppen die ik nodig heb zijn nu wel aanwezig, maar omdat 1080p te 'groot' is voor mijn monitor mis ik onder 30px en boven rechts 240px. Nu heb ik wat geprobeerd met downscalen, alleen lukt mij dit niet en blijf ik het probleem houden.

Is het uberhaupt mogelijk om 1080p op een 16:10 monitor te krijgen (of een andere 16:9 resolutie) en zo ja, hoe?

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuaveKadaver
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 09:32
Mijn 16:10 schermen hebben verschillende instellingen voor overscan. Je monitor behandelt je game als tv signaal en dan zit er bijna nooit wat nuttigs in die marges. Kijk even of je het uit kan zetten ergens. Soms heet het AV mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

1680x1050 is inderdaad 16:10. Als je deze resolutie instelt in Windows (neem ik aan?), zal je gehele beeld worden opgevuld en heb je geen zwarte balken.
Kijk daar eerst eens naar; welke resolutie heb je nu ingesteld?
1080p instellen zou absoluut niet noodzakelijk moeten zijn en is misschien nog wel slechter dan wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuaveKadaver
Sommige games ondersteunen geen 16:10. Het zijn er niet veel maar ik kan beamen dat dat soms voor irritante problemen zorgt. Ben zelf ook overgestapt op een 16:9 UHD scherm en ga voor m'n hoofdmonitor nevernooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

SuaveKadaver schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:24:
Sommige games ondersteunen geen 16:10. Het zijn er niet veel maar ik kan beamen dat dat soms voor irritante problemen zorgt. Ben zelf ook overgestapt op een 16:9 UHD scherm en ga voor m'n hoofdmonitor nevernooit meer terug.
Ja maar TS heeft het over Photoshop en Premiere Pro. Die draaien gewoon als venster (al dan niet gemaximaliseerd) in Windows en gebruiken de resolutie/verhouding die daar is ingesteld. Als bepaalde knoppen niet zichtbaar zijn, zit er in Windows iets niet goed en ik vermoed dan niet de native resolutie van de monitor is ingesteld i.c.m. verkeerde overscaninstellingen in de monitor.

Ik heb zelf al jaaaaaren een 1920x1200 (is ook 16:10) monitor en nog nooit dergelijke problemen gehad. Gewoon de native resolutie instellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Icephase op 14-07-2016 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Stel in die Adobe programma's gewoon je workspace eens opnieuw in, dan staat alles op de juiste plek voor je 16:10 scherm (op native resolutie).

[ Voor 8% gewijzigd door Bigs op 14-07-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerSteyn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-03 13:52
Icephase schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:22:
1680x1050 is inderdaad 16:10. Als je deze resolutie instelt in Windows (neem ik aan?), zal je gehele beeld worden opgevuld en heb je geen zwarte balken.
Kijk daar eerst eens naar; welke resolutie heb je nu ingesteld?
1080p instellen zou absoluut niet noodzakelijk moeten zijn en is misschien nog wel slechter dan wat je nu hebt.
Monitor is ingesteld op de native resolutie van 1680x1050, dat wist ik al. Ik wil deze resolutie alleen naar een 16:9 verhouding krijgen.
SuaveKadaver schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:17:
Mijn 16:10 schermen hebben verschillende instellingen voor overscan. Je monitor behandelt je game als tv signaal en dan zit er bijna nooit wat nuttigs in die marges. Kijk even of je het uit kan zetten ergens. Soms heet het AV mode.
Ik gebruik alleen software (dus geen games!). Mijn monitor is een apple cinema display die geen interface heeft :P, dus ik kan av mode nergens aan/uit zetten.
Bigs schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:27:
Stel in die Adobe programma's gewoon je workspace eens opnieuw in, dan staat alles op de juiste plek voor je 16:10 scherm (op native resolutie).
Al verschillende malen geprobeerd, ik heb al mijn software opnieuw geinstalleerd op een compleet schone windows. Ik heb ook al via adobe geprobeerd of zij een oplossing hadden, zij zeiden echter dat het waarschijnlijk aan mijn beeldverhouding lag. Meer konden zij mij helaas niet vertellen.
Icephase schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 15:26:
[...]
Als bepaalde knoppen niet zichtbaar zijn, zit er in Windows iets niet goed en ik vermoed dan niet de native resolutie van de monitor is ingesteld i.c.m. verkeerde overscaninstellingen in de monitor.
Ik denk dat het probleem daar niet ligt. Ik heb al een andere monitor, 1440x900, geprobeerd en heb ik hetzelfde probleem. Alle monitorinstellingen in AMD software heb ik gereset en heb ik een beetje meegespeeld. Echter geen oplossing.

Is het uberhaupt mogelijk om 16:9 op een 16:10 monitor te krijgen of moet ik op zoek gaan naar een andere monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Volgens mij heb je niet helemaal door hoe e.e.a. werkt, óf je legt het heel vreemd uit.

16:9 of 16:10 wordt bepaald door de resolutie. Je kunt niet 16:9 of 16:10 instellen, je stelt 1680x1050 of 1680x945 in. Je beeldscherm heeft een native resolutie, in dit geval 1680x1050 oftewel een beeldverhouding van 16:10.

Je kunt een andere resolutie instellen en dit laten oprekken (niet wenselijk denk ik) of een deel van het scherm blijft zwart (zoals in je TS staat). Dit is normaal. Het verhaal dat knoppen wegvallen op het moment dat je de native resolutie gebruikt is erg onlogisch, aangezien Windows op dat moment gewoon niet méér pixels aanstuurt dan je monitor heeft en dus wordt alles per definitie weergegeven. Er is geen plek buiten het zichtbare op je scherm, dus die knoppen kunnen nergens naar toe!

[ Voor 5% gewijzigd door Icephase op 14-07-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik denk niet dat ze wegvallen door je 16:10, maar doordat je geen 1920x1080 hebt, je mist aardig wat pixesl (1680x1050).

16:10 kan je ook in 1920:1200 hebben (120px meer), daar valt niet zomaar iets weg omdat het 16:10, daar heb je juist ruimte over omdat de resolutie hoger is. Zet ik deze monitor om maar 1920x1080, wordt dus alleen verticaal het scherm iets 'opgerekt', 1080px scherm over 1200px monitor.

Je moet dus niet kijken naar verhouding, maar naar absolute resolutie. Als Premier gemaakt is voor 1080 hoog, zal je of je monitor overscan instellingen wijzigen, of gewoon een hogere resolutie monitor nemen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuaveKadaver
Oh sorry dan begreep ik het inderdaad verkeerd.. Het lijkt me ook dat je gewoon te weinig resolutie hebt, dus misschien tijd voor een nieuw scherm? Volgens mij zijn moderne versies van Adobe software voor 2.5k schermen gemaakt, hoe die dingen ook mogen heten. WUXGA+JDM_FTW? Daarnaast (ongevraagd advies, weet ik) heb ik vaak gemerkt dat Apple schermen, helemaal die op leeftijd, niet heel erg mooie kleuren er op na houden en soms niet eens te calibreren zijn en dat lijkt me relevant als je iets met kleur en productie doet. Ik werk zelf in DaVinci Resolve en merk het vrij snel als een monitor achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mensen, alle Adobe software werkt prima op allerlei resoluties en beeldverhoudingen. Je kunt het venster toch ook gewoon verkleinen? Dan zijn alle knoppen ook gewoon nog in beeld te krijgen.

TS post eens een screenshot anders!
Pagina: 1