Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 18:01
Beste Tweakers,

Ik ben ten einde raad. Ik heb net een heel mooi nieuw systeem gebouwd, alleen mijn gpu nog geen upgrade gegeven (komt nog). Nu zit ik alleen met een heel vervelend probleem.

Het systeem werkt prima, ik kan internetten enal, maar wanneer ik ga gamen dan is er iets raars. In bijv. overwatch, start ik training mode op. Ik speel voor ongeveer 1 min op 70 fps (alles op ultra), en ineens beginnen de frames te droppen, eerst naar 50, dan naar 40, 30, en na een paar tellen begint het hele systeem te haperen en te freezen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Het gaat om een Gtx 670 van MSI, met een reference cooler. Verder heb ik dit in mijn nieuwe systeem zitten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 349,-€ 349,-
1MSI Z170A GAMING M5€ 172,95€ 172,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 68,95€ 68,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 72,80€ 72,80
1Corsair RM750i€ 131,95€ 131,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 148,90€ 148,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.003,50

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Nvidea gecontacteerd. Na 3x de drivers opnieuw te instaleren en de kaart uit en in het systeem te zetten gaven zei het op.

2. Andere PCIe kabel gebruikt, en andere poort in de PSU gebruikt.

3. Corsair gemailed, stuurde me een nieuwe power suply op. Vandaag getest, zelfde resultaat, geen verandering.

4. GPU terug gedaan in mijn oude systeem (bevat ook een 750 watt PSU), kaart werkt prima en zonder problemen.

5. Zoveel mogelijk forums langs gegaan en gezocht of iemand ditzelfde probleem had, geen duidelijke info gevonden. In de windows event logger geeft hij error 41 aan, wat met kernel-power te maken heeft.

Degene die mij uit de brand kan helpen is echt een held, ik ben namelijk ten einde raad :(

[ Voor 46% gewijzigd door joppe99999 op 14-07-2016 14:52 ]

Beste antwoord (via joppe99999 op 17-07-2016 01:11)

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-08 14:16
Een maat van me had ook zoiets dergelijks, met volledig nieuwe pc en oudere videokaart (6 of 7 serie), maar geen probleem met een 9 serie die als test is gebruikt.
Die heeft het volgende gedaan om zijn probleem te fixen:

PCIe link speed van auto naar gen2 in de bios

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

RvL

Ik verwacht haast niet dat dit een probleem in de stroomvoorziening is. 750w klinkt me eerder als overkill dan te weinig. Ik verwacht dat een goede 450w voeding zelfs voldoende zou zijn voor deze combinatie.

Wordt er niet iets gewoon veel te heet, waardoor het systeem zichzelf terug gaat klokken? Laat eens een plot van je temperaturen maken, vanaf het begin als alles goed gaat tot het moment dat de freeze optreedt. Helemaal ideaal zou het zijn als de data van de plot ook op je HDD weggeschreven worden zodat je bij een complete freeze in ieder geval niet je plotgegevens kwijt bent. Ik weet dat Speedfan dit kan maar er zullen ongetwijfeld nog andere programma's zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door RvL op 14-07-2016 15:14 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik verwacht ook een driverprobleem o.i.d. waardoor de fan niet automatisch harder gaat draaien ofzo. Het kan natuurlijk ook zijn dat de airflow in je nieuwe systeem belabberd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
De airflow kan het niet zijn, ik heb 4 fans in mn pc, en het systeem staat nu open. Verder werkt de gpu prima in mijn andere computer, hierbij kan hij gewoon op 80 graden blijven gamen, niks mis mee.

Ik weet dat de voeding overkill is maar dit was omdat ik nog ging upgraden naar een gtx 1080, verder zit er in mijn oude systeem ook een 750 watt voeding. Ik zal de temp. gaan testen, al gok ik niet dat het hieraan ligt.

Weet iemand of MSI moederborden toevallig een of andere optie hebben die kaarten automatisch overklokken of iets dergelijks? Misschien ligt het wel aan het moederbord.

Alvast erg bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Het gaat niet over de airflow het gaat om de temperatuur van je processor.
Zit je koeler er wel goed op ?
Heb je wel koelpasta gebruikt?
Heb je een low fan profiel geselecteerd ?

Zoals het klinkt lijkt het wel of je processor na een minuut warm wordt en begint te trotthlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
frankym schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:52:
Het gaat niet over de airflow het gaat om de temperatuur van je processor.
Zit je koeler er wel goed op ?
Heb je wel koelpasta gebruikt?
Heb je een low fan profiel geselecteerd ?

Zoals het klinkt lijkt het wel of je processor na een minuut warm wordt en begint te trotthlen.
Zou raar zijn, heb namelijk overwatch proberen te spelen zonder mijn gpu, en met de intergrated gpu deed hij het vlekkeloos. Maar ik ga het zeker ff na checken! :)

Edit:

Hier een foto terwijl ik overwatch speelde..

gpu stats

[ Voor 12% gewijzigd door joppe99999 op 14-07-2016 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
De symptomen lijken wel heel erg op een warmteprobleem en bijbehorende throttling, maar tenzij de fans op je GPU er mee opgehouden zijn zie ik het ook niet meteen.

Draai eens Afterburner en HW Monitor, en hou kloksnelheden, spanningen enzovoorts in de gaten.

EDIT: Je screenshot van Afterburner, is dit met de symptomen?

[ Voor 67% gewijzigd door Cilph op 14-07-2016 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Cilph schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:16:
De symptomen lijken wel heel erg op een warmteprobleem en bijbehorende throttling, maar tenzij de fans op je GPU er mee opgehouden zijn zie ik het ook niet meteen.

Draai eens Afterburner en HW Monitor, en hou kloksnelheden, spanningen enzovoorts in de gaten.

EDIT: Je screenshot van Afterburner, is dit met de symptomen?
Jup, de schommeling van t aantal power :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

RvL

Welke schommeling? Ik zie geen uitzonderlijke schommelingen.

Het is niet zo dat je systeem altijd precies evenveel verbruikt. Als je goed kijkt zie je dat de dip is gevraagd vermogen gelijk loopt met verminderde load van je GPU. Nogal logisch dat op dat moment je opgenomen vermogen daalt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
RvL schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 19:12:
Welke schommeling? Ik zie geen uitzonderlijke schommelingen.

Het is niet zo dat je systeem altijd precies evenveel verbruikt. Als je goed kijkt zie je dat de dip is gevraagd vermogen gelijk loopt met verminderde load van je GPU. Nogal logisch dat op dat moment je opgenomen vermogen daalt.
Nou op mn andere pc (mijn oude) blijft de kaart een stabiel power draw hebben, scheelt misschien 1 a 2 procent soms. Bij deze schommelingen is het dus het geval dat de kaart na een klein tijdje begint te freezen en uitvalt, en dan volgens MSI Afterburner de powerdraw 0% is :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Had je ook al een ander PCI-e slot geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Viper® schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 17:08:
Had je ook al een ander PCI-e slot geprobeerd ?
Jep, ook andere kabels en andere PSU, niks werkt helaas.

Ook mijn maat zn 980ti gebruikt, die schijnt het gewoon normaal te doen, maar ja dat lost voor mij weinig op, aangezien ik dus denk dat ergens in het moederbord een fout zit. Het zou eventueel kunnen zijn dat het een power setting is ofzo, die probeert de kaart power te laten besparen. Maar ik heb rondgezocht in de bios en kan weinig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Zou het toch even in de drivers en instellingen zoeken.
dacht eerst aan een geheugen wat vol zou lopen maar als het met een andere gpu niet gebeurt dan zal het daar niets mee te maken hebben.
Je zou even alle drivers kunnen verwijderen van de gpu ,de bios resetten ,drivers installeren en kijken hoe hij het dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Fantasma7988 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 20:50:
Zou het toch even in de drivers en instellingen zoeken.
dacht eerst aan een geheugen wat vol zou lopen maar als het met een andere gpu niet gebeurt dan zal het daar niets mee te maken hebben.
Je zou even alle drivers kunnen verwijderen van de gpu ,de bios resetten ,drivers installeren en kijken hoe hij het dan doet.
Drivers al vaak opnieuw geinstaleerd, bios keer de Cmos gereset maar dit hielp ook niks :( Ik denk dat het een of andere low power mode setting is voor de GPU ofzo vanuit t moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Je zou even in je bios bij de hardware monitor kunnen kijken of daar enige overclock instellingen staan die het kunnen laten crashen.

bij cpu features staat bijvoorbeeld dit ▶Intel Adaptive Thermal Monitor automatisch op enabled,je kan die even uitzetten kijken of hij daarna nog freezed.

Je hebt wel je chipset drivers en bios up to date?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe99999
Fantasma7988 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 07:24:
Je zou even in je bios bij de hardware monitor kunnen kijken of daar enige overclock instellingen staan die het kunnen laten crashen.

bij cpu features staat bijvoorbeeld dit ▶Intel Adaptive Thermal Monitor automatisch op enabled,je kan die even uitzetten kijken of hij daarna nog freezed.

Je hebt wel je chipset drivers en bios up to date?
Ik ga die IATM nu ff proberen! En ja chipset en bios drivers zijn up to date, vandaag nog de bios geupdate.

Edit: Geen succes. De gpu probeerd op de een of andere manier steeds 100% gpu usage te halen en lijkt daar over heen te willen ofzo? Want de power schommelt dus enorm.

[ Voor 12% gewijzigd door joppe99999 op 16-07-2016 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Oh jammer ,
Zorg er voor in je bios dat de interne gpu uitgeschakeld .
Ook zou ik alle energie Savers zoals speedstep even uitzetten en kijken wat er gebeurt .

Wat je nog kan proberen is ander ram geheugen uit de andere pc erin te zetten . Of even een module eruit halen . Kijken hoe hij het dan doet .

Werkt dat ook niet dan misschien nog even een virtual Windows 7 ofzo erop zetten en daarop overwatch draaien kijken hoe hij dan loopt .

Direct X heb je ook de laatste versie geïnstalleerd ?
Wat gebeurt er als je de setting van overwatch op medium zet loopt hij dan ook vast ?

Heb je vsync aanstaan ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-08 14:16
Een maat van me had ook zoiets dergelijks, met volledig nieuwe pc en oudere videokaart (6 of 7 serie), maar geen probleem met een 9 serie die als test is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Guiding schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 22:49:

Iedereen in deze chat zijn stuk voor stuk helden dat ze aan het helpen waren, maar deze is man is echt eindbaas. Dude al die tijd die ik heb zitten ploegen en zoeken, en t was deze setting. Your a gift from the mighty pc gods, and I thank you!

TLDR: Fixed! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe99999
Fantasma7988 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 22:03:
Oh jammer ,
Zorg er voor in je bios dat de interne gpu uitgeschakeld .
Ook zou ik alle energie Savers zoals speedstep even uitzetten en kijken wat er gebeurt .

Wat je nog kan proberen is ander ram geheugen uit de andere pc erin te zetten . Of even een module eruit halen . Kijken hoe hij het dan doet .

Werkt dat ook niet dan misschien nog even een virtual Windows 7 ofzo erop zetten en daarop overwatch draaien kijken hoe hij dan loopt .

Direct X heb je ook de laatste versie geïnstalleerd ?
Wat gebeurt er als je de setting van overwatch op medium zet loopt hij dan ook vast ?

Heb je vsync aanstaan ?
En aan deze man ook nog kudo's voor alle ideeen, thx alot :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:42

Thomg

Aww yiss

Misschien interessant, maar ik had een vergelijkbaar probleem met een 280X op een x99 plank. Vrijwel iedere load hoger dan 20% resulteerde in een instant freeze/restart, geen dump niks. Van wanhoop heb ik flink wat settings aan lopen passen en ineens deed die het, wat deed het? PCI-E 2.0.

Nu zijn de symptomen die jij hebt niet exact vergelijkbaar met die van mij, maar het lijkt erop dat dit toch een significante issue is die niet geadresseerd wordt.

Shame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Mooi dat het is opgelost ! Veel plezier ermee !
Pagina: 1