toeslag te late betaling

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik importeer diverse onderdelen van links en rechts, en 1 leverancier uit de VS zendt uitsluitend via UPS.
Prima... Het pakje komt binnen, soms moet ik de BTW en voorschotprovisie contant voldoen aan de bezorger, andere keren niet en krijg ik er later een factuur van.
Dit bedrag schommelt wat, maar bijna altijd tussen de 250 en 320 euro.

so far so good.

Nu krijg ik gisteren, 13 juli, een factuur binnen van UPS van een import, 288 euro, met factuurdatum 28 juni.
Eveneens een toeslag van 15 euro omdat de vorige factuur te laat betaald zou zijn, namelijk 23 juni ipv 25 mei.

Er ontstaan nu 2 dingen:
1. heb ik de vorige te laat betaald? sja het zou kunnen, ik weet het niet meer, want ik heb de inkomende post niet afgestempeld op datum. Maar dan nog, zonder herinnering gewoon PATS 15 euro, want op elke factuur staat:
Betalingen moeten plaatsvinden binnen 14 dagen na factuurdatum. Bij te late betaling heeft UPS het recht 8% rente aan te rekenen. Bovendien rekent UPS een toeslag bij te late betaling aan van max. EUR 15. De algemene vervoersvoorwaarden geldig vanaf Jan. 2016 zijn van toepassing.
mag dit zomaar :?

UPS zegt van wel, maar ik lees ook dat er blijkbaar wettelijke bepalingen zijn die stellen dat dat pas mag bij 30 dagen te laat. UPS zegt overigens ook dat mijn betaling van de 23e, 29 juni is verwerkt bij hen. Ja uh... het is wel goed met je :|

En het viel nu extra op die 15 euro, want

2. Deze nieuwe factuur heb ik immers al te laat betaald nog voor dat ik hem überhaupt heb ontvangen 8)7 :+ Want de factuur van gisteren had uiterlijk eergisteren betaald moeten zijn.

Geen idee waar dat mis is gegaan, maar ik ben het aan de balie nog gaan navragen: nee, hij is echt pas gisteren (13 juli) dus in de brievenbus gevallen.
Ik vraag me nu dus ook een beetje af of de vorige te late betaling wel aan mij te wijten was, of dat daar ook om de een of andere mistige reden de factuur zelf veel later dan factuurdatum bij mij is aangekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 14-07-2016 13:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24
(jarig!)
Die wettelijke bepalingen zijn er alleen in consumentenzaken. Interessanter in jouw geval is
a. dat je factuur niet hebt ontvangen voor hij betaald moest zijn
b. dat je helemaal geen overeenkomst hebt met UPS.

Ik zou iig alleen de hoofdsom betalen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• paQ
  • Nu online
En dat ja... alhoewel ik a niet kan bewijzen...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

En de klassieke truc van het originele bedrag meteen betalen en doen alsof je de aanmaning niet (of te laat) gekregen hebt?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• paQ
  • Nu online
daar heeft UPS geen boodschap aan...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 11:43

Stoney3K

Flatsehats!

Jij hebt geen geschil met UPS, hooguit die leverancier die de kosten aan jou doorberekent. Dat UPS nu in de USA dit soort bepalingen mag opleggen betekent nog niet dat ze dat in Nederland ook mogen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-12 14:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dit is wel een interessant blogje hierover:
http://blog.iusmentis.com...kosten-van-de-vervoerder/

In de voorwaarden van de leverancier zal vast ergens (verstopt) staan dat zij dit kunnen uitbesteden aan de vervoerder. Dus is er wel degelijk sprake van een terechte vordering van invoerrechten en BTW. Hier mogen dus ook administratieve kosten voor gevraagd worden. Ze zullen het zelf zien als 'als je op tijd betaald berekenen we die kosten niet, anders wel'. Tja... dat lijkt dus prima te mogen als ik het goed heb.

• paQ
  • Nu online
Het wordt nu wel vaagjes...

Na enig vijven en zessen destijds aan de telefoon, 'nam UPS mijn verhaal voor waar aan' denk ik, want ze zouden zorgen dat die 15 euro gecrediteerd zouden worden.
Nou prima, dus ik wacht even lekker af.

Enkele weken later nog niets, dus op 29/7 heb ik de factuur dan maar betaald minus die 15 euro.
omschrijving [factuurnummer] - 15 euro

Vanmorgen, 19/8, post van UPS. Een herinnering :F
Van het factuurnummer in kwestie, verminderd met 15 euro, en nog een credit van 15 euro.
Gedateerd, 28/7, bijgewerkt tot 25/7

Volgens UPS heb ik nu dus zelfs 15 euro teveel betaald 8)7

Ik ga ze maar weer bellen dat zelfs hun herinneringen pas na 3 weken bij mij aankomen. En stort die 15 euro maar terug ;)

edit:
zelfde man aan de lijn
"U staat 15,36 in de credit, de factuur is ook al verwerkt, maar nog niet betaald"

Ondertussen heeft hij een bericht aan de 'manager postkamer' gestuurd om uit te zoeken waarom mijn post (van alleen UPS overigens) 3 weken later aankomt dan datering.

edit 2:
De creditfactuur (of facturen :? ) in kwestie overigens nooit ontvangen... die zullen volgende week wel komen :D

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 19-08-2016 11:49 ]

Pagina: 1