Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RDP sessie hangt na uitloggen Windows Server 2012

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een uitdaging in een Citrix XenApp 7.8 omgeving icm Windows 2012 R2 servers.

Als een gebruiker zich afmeld binnen de Citrix omgeving, gebeurt het soms dat er 4 processen open blijven staan van de gebruiker op de server. Ik zie bij de sessie dan geen naam staan onder task manager.
In de Citrix Director staat de gebruiker met als status Disconnected.

DWM.exe
crss.exe
winlogon.exe
LogonUI.exe

Daardoor kan de gebruiker ook niet meer inloggen op de server (en in de Citrix omgeving).

De enige oplossing op dat moment is om de server te herstarten. Aangezien het een Citrix omgeving betreft is dit niet altijd handig. Ik heb op internet gekeken en het komt (veel) vaker voor, maar nog geen concrete oplossing hiervoor. Wellicht dat een van jullie een idee heeft?

Omdat ik denk dat dit een Windows 2012 R2 probleem is, heb ik het in dit deel van het forum gezet.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:18

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Mja even Googlen en je ziet inderdaad veel dezelfde problemen zoals b.v. http://discussions.citrix...n-windows-server-2012-r2/

- Welke zaken uit soortgelijke topics heb je uitgeprobeerd om het op te lossen?
- Komt het bij alle gebruikers voor?
- Wat voor bijzonderheden zie je in de Eventlog terug?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Verwijderd

Topicstarter
- Welke topics ik heb bekeken weet ik allemaal niet meer. Het topic wat je noemt ben ik ook aan het volgen en heb daar ook mijn problemen gepost.

- Het komt bij meerdere gebruikers voor. Omdat het (te) vaak voorkomt nu ben ik een lijstje aan het bijhouden met data en gebruikers.

- In de event log zie ik zo niets bijzonders terug. Dat kan ook komen doordat er niet direct gemeld wordt dat er een probleem is. Het kan zijn dat de gebruiker al een aantal dagen geleden heeft uitgelogd en er nu achter komt dat het niet goed gegaan is. Tijdstippen nagaan en zoeken in logging wordt daardoor erg lastig.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe zijn de userprofielen ingericht? Roaming, local profiles, of gebruik je nog een bepaalde profile managementtool?

Test eens uit of het ook voorkomt met gebruik van een local profile.
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:27:
Omdat ik denk dat dit een Windows 2012 R2 probleem is, heb ik het in dit deel van het forum gezet.
Citrix Xenapp is Serversoftware, je zit in het juiste forum (ongeacht OS). :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Mogelijk een probleem met een afmeldscript die bij het afmelden crasht? Indien je hier gebruik van maakt natuurlijk.

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 23:06
Als tijdelijke workaround zou je misschien de server elke nacht een reboot kunnen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 20:04:
Mogelijk een probleem met een afmeldscript die bij het afmelden crasht? Indien je hier gebruik van maakt natuurlijk.
Ik maak inderdaad gebruik van afmeldscripts, maar die had ik ingesteld vanwege deze problemen. Ik had gehoopt de problemen op te lossen met deze scripts.

In Citrix Studio heb ik ingesteld dat een sessie maximaal 10 minuten op Disconnected mag staan Daarna wordt de gebruiker uitgelogd.
Bij het uitloggen wordt via de GPO het commando c:\windows\system32\tsdiscon.exe %SESSIONNAME% uitgevoerd.
Tadream schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 10:16:
Als tijdelijke workaround zou je misschien de server elke nacht een reboot kunnen geven.
Elke nacht herstarten is helaas niet mogelijk, omdat de Citrix omgeving internationaal gebruikt wordt. :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:51:
[...]
Elke nacht herstarten is helaas niet mogelijk, omdat de Citrix omgeving internationaal gebruikt wordt. :)
Een "rolling reboot" is waar je even naar moet kijken dan. :)

http://blog.itvce.com/201...p-rolling-reboot-scripts/
In zero-downtime 24/7 environments with shift employees, customers rarely want users to be notified of scheduled or mandatory XenApp server reboots. As a result, most of these environments have reboots disabled or this process is done manually. Unfortunately, this isn’t a good process since the XenApp servers are susceptible to memory leaks which can lead to failure and poor performance. By utilizing the included Chained reboot scripts, environments can take advantage of N+1 overallocation by processing a single server reboot while maintaining the user load on remaining systems. This has been done in such a way that users are not kicked off the system for scheduled reboots. Instead, the server is removed from load balancing until all sessions have been logged off. Once all sessions have been logged off, the server will go down for a reboot.

After the reboot has been processed, a procedure will validate that the server has returned from the reboot properly and the load has reevaluated under 5000. This way, if there are any servers that do not return from a reboot, the script will stop processing subsequent server reboots. The script will process through all servers in the farm until all servers have rebooted. Once completed, the script will loop infinitely, repeating this process as frequently the administrator desires (FARMLOOPINTERVAL). For example, if the administrator sets this variable to 72, the farm loop will not occur more than once every three days.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:05
Deze al is bekeken?
http://support.citrix.com/article/CTX142357

Hoe regelmatig komt dit probleem voor? Het kan zijn dat dit pas voorkomt nadat de machine een X aantal dagen uptime heeft. Vanuit dat oogpunt kan het best een oplossing zijn om ergens een reboot te schedulen.

Iets zoals dit bvb:
https://www.citrix.com/bl...-os-vda-staggered-reboot/

Er zijn bergen met alternatieven beschikbaar. Punt is dat je prima een 24/7 omgeving kan rebooten zonder dat de gebruiker dat door heeft.
Pagina: 1