Crossfire en CPU, hoe zit dat nou?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rem4rk4ble
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06-2025
Beste mede tweakers,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw gamesysteem en gathering levert een schat aan informatie op waar ik allemaal op moet letten. Nu las ik in een topic dat iemand waarschuwde dat als je een Crossfire setup neerzet, je wel een moederbord moet hebben die 2x PCI-E 16x moet hebben (logisch) maar ook dat je CPU 32+ PCI-E Lanes aan moet kunnen.

Dat zou betekenen dat de gehele i5 lijn zou afvallen en je enkel hele dikke i7's kunt gebruiken? Op de AMD website kom ik niet veel verder wat betreft de CPU bij een crossfire setup.

Vandaar de vraag, hoe zit het eigenlijk?

Beste antwoord (via rem4rk4ble op 14-07-2016 11:50)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:05

Croga

The Unreasonable Man

rem4rk4ble schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:44:
De huidige PCI-e standaarden hebben een dusdanig hoge bandbreedte dat de grafische kaarten het niet nodig hebben.
De meeste moederborden schakelen bij gebruik van meerdere videokaarten de PCI-e slots terug in het aantal gebruikte lanes.

Ofwel: Een 2-GPU setup zal over het algemeen gebruik maken van 2 PCI-e slots die ieder 8 lanes gebruiken voor een totaal van 16 lanes. De performance leidt daar nauwelijks onder omdat de kaarten die bandbreedte simpelweg niet nodig hebben.

Maar nog veel belangrijker: Waarom zou je crossfire willen gebruiken? Het is over het algemeen niet economisch en wordt niet door alle games ondersteund.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De CPU bevat de PCIecontroller, en die moet voorzien in genoeg lanes. Dat betekent inderdaad dat een 2x x16 op veel CPUs niet mogelijk is, hoewel je op zich ook prima met 2x x8 uit de voeten kan. Vaak heb je dan nog wel een paar lanes uit de chipset komen, maar daar een videokaart in CF op draaien is vaak erg traag.

2x x8 kan prima, 1x x16 en 1x x4 zou een bottleneck kunnen vormen.
Alleen de dikke i7s hebben inderdaad genoeg lanes (of Xeons ook wel), maar dan moet je dus naar een wat flinkere setup, en niet de mainstream als je echt flinke performance wilt.

Hoe AMD het doet weet ik zo niet uit m'n hoofd.

Acties:
  • Beste antwoord

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:05

Croga

The Unreasonable Man

rem4rk4ble schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:44:
De huidige PCI-e standaarden hebben een dusdanig hoge bandbreedte dat de grafische kaarten het niet nodig hebben.
De meeste moederborden schakelen bij gebruik van meerdere videokaarten de PCI-e slots terug in het aantal gebruikte lanes.

Ofwel: Een 2-GPU setup zal over het algemeen gebruik maken van 2 PCI-e slots die ieder 8 lanes gebruiken voor een totaal van 16 lanes. De performance leidt daar nauwelijks onder omdat de kaarten die bandbreedte simpelweg niet nodig hebben.

Maar nog veel belangrijker: Waarom zou je crossfire willen gebruiken? Het is over het algemeen niet economisch en wordt niet door alle games ondersteund.

• rem4rk4ble
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06-2025
Dank voor de antwoorden.

Ik wil nu nog een RX480 in zijn uppie erin prikken, maar misschien in de toekomst overstappen naar een crossfire oplossing.

Ik heb overigens nog een filmpje gevonden van linus die het uitlegd, maar je moet tegen zijn stem kunnen ;-)
YouTube: PCIe Lanes - PCIe 8x vs 16x in SLI

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

rem4rk4ble schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:51:
Dank voor de antwoorden.

Ik wil nu nog een RX480 in zijn uppie erin prikken, maar misschien in de toekomst overstappen naar een crossfire oplossing.
Zeker als het gaat voor een setup in de toekomst, kijk tegen die tijd liever uit naar een nieuwere kaart, en verpats je oude 480 voor een leuk bedrag. Dat is denk ik een zinnigere upgrade.