LEDstrip monteren in "Plamuur"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb inmiddels in huis een paar meter ledstrip verwerkt als oriëntatie verlichting. Hier en daar zit het nog vast met isolatie tape en omdat de kleine bengels steeds groter worden (en overal aanzitten) is het tijd voor een meer permanente oplossing.

Een voorbeeld zijn de trapleuningen hier zit op dit moment een op geplakt aan de onderkant. Nu heb ik een bovenfrees en wil ik ze graag verwerken in de leuning. De sleuven maken gaat wel lukken maar ik zoek een manier om dit daarna ook weer egaal te maken.

Een idee zou zijn om te kiezen voor een inbouwstrip maar het moet echt egaal worden. Je wil niet met je hand naar beneden glijden en langs een metaal puntje schuren

https://dutch.alibaba.com...ed-strip-60122302388.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:26

ErA

Je bent op zoek naar suggesties om dit probleem te tackelen?

Mijn advies zou zijn om een oplossing te kiezen waarbij je de ledstrips in een later stadium nog kunt vervangen. Dus niet in hars gieten of iets dergelijks.

Reden hiervoor is dat als leds op termijn kapot gaan (ik zie het bij een ledstrip op mijn slaapkamer, al na 2 jaar :-() je de strip kunt vervangen.

Dat gezegd hebbende is het idee uit je link prima, en is hars een beter alternatief dan plamuur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je er nu een sleuf infreest, de strip erin plakt en vervolgens het volgiet met epoxy en opschuurt, dan heb je geen scherpe randjes.
Enige nadeel is als die dingen kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34

Croga

The Unreasonable Man

TERW_DAN schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:34:
Als je er nu een sleuf infreest, de strip erin plakt en vervolgens het volgiet met epoxy en opschuurt, dan heb je geen scherpe randjes.
Enige nadeel is als die dingen kapot gaan.
Het probleem met epoxy is dat de strips hun hitte (hoe weinig ook) niet kwijt kunnen en daardoor veel sneller slijten.

Het kan werken maar dan moet je echt een hele dunne laag epoxy gebruiken. Net genoeg om van de mogelijke scherpe randjes af te zijn maar zeker ook niet meer.

De U-profielen in de link vindt ik een stuk interessanter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of buiten-ledstrips gebruiken. Daar zit al zo'n zachte plastic laag overheen, geen scherpe randjes of puntjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:40:
Of buiten-ledstrips gebruiken. Daar zit al zo'n zachte plastic laag overheen, geen scherpe randjes of puntjes meer.
Het gaat met ook meer om de scherpe randjes van de overgang hardhout naar ledstrip. Hardhout splinters gaan namelijk best diep is mijn ervaring |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raymonvdm schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:07:
[...]

Het gaat met ook meer om de scherpe randjes van de overgang hardhout naar ledstrip. Hardhout splinters gaan namelijk best diep is mijn ervaring |:(
Ah, daar gaat een andere ledstrip inderdaad niet bij werken! Maar als je dat gewoon netjes opschuurt en lakt, zou het toch geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-08 14:54
raymonvdm schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:07:
[...]

Schuren?

beetje doethetzelfert heeft natuurlijk geen splinters na het frezen, dan is randje misschien nog scherp maar dan schuur je dat ff dan voel je er niets meer van.

Andere optie is natuurlijk het zo diep weg te frezen dat je de gleuf wel voelt maar dat je niet zo diep kan komen om de ledstrip te raken.... Dan wordt je verlichting wel wat meer gericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:13

BoAC

Memento mori

Is het maken van een (bijv) plexiglas afdichting van de sleuf geen optie en daarna de strip erachter schuiven. Het vervangen van de leds blijft dan mogelijk :) Plexiglas kun je polijsten om het optimaal glad te krijgen en toch mooi doorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:39
Is het geen optie om een led strip profiel te monteren? Het aluminium deel kun je eventueel verzinken. Na het monteren van dit deel plak je de led strip er in en dek je de strip af met het plexiglas. Dit geeft tevens mooi egaal licht.

Als het metaal niet prettig is zou je ook naar een IP68 led strip kunnen kijken. Deze led strip zit in een siliconen omhulsel (voor buiten gebruik) en kan je zo misschien in het gefreesde gat bevestigen.

Of een andere optie is de ledstrip in de gleuf bevestigen. En daarna vullen met gietsiliconen of giethars.

[ Voor 46% gewijzigd door Sepio op 14-07-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
De trapleuning is ongeveer 5 bij 4 centimeter dus ik heb niet heel veel ruimte om te frezen. Die gietsiliconen is wellicht nog een idee. Ik ga eens op zoek naar onderdelen voor een P.O.C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-08 07:29

donny007

Try the Nether!

Met de juiste frees voor je bovenfrees kun je de randjes van de sleuf ook netjes afronden, dan krijg je een gladde finish.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-08 14:54
raymonvdm schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:13:
De trapleuning is ongeveer 5 bij 4 centimeter dus ik heb niet heel veel ruimte om te frezen. Die gietsiliconen is wellicht nog een idee. Ik ga eens op zoek naar onderdelen voor een P.O.C
klinkt als 3 bij 4 cm om te frezen :) zat ruimte dus voor inderdaad zon mooi ingefreesde LED profiel stripje
Pagina: 1