Onverklaarbaar probleem met Wifi en Internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LanaMyst
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2022
Hi Tweakers,

De laatste tijd valt elke keer mijn Internet verbinding weg, dit duurt enkele seconden waarna alles weer normaal werkt.
En ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat het probleem zou kunnen zijn.
Voorheen heb ik met exact dezelfde setup nooit problemen gehad, soms gaat het een paar dagen goed, maar er zijn ook dagen dat het elke tien minuten gebeurt.

Goed, dit is de situatie:

Ik heb Ziggo als ISP, en heb daarachter een Asus AC66U met twee SSID's (1 voor 2.4ghz en 1 voor 5 ghz)
Het ligt niet aan pc want het probleem doet zich voor op alle apparaten (pc's , smartphone's , etc)
Beide SSID's hebben hetzelfde probleem. En er zijn ook geen andere Wifi AP's in de buurt die storing kunnen veroorzaken, Wifi in Ziggo modem zelf is uitgeschakeld.

So far so good,

Op het moment dat internet eruit ligt kan ik nog wel bij de Asus Router en bij de Ziggo modem komen via Wifi, Dus zou je denken dat het probleem bij de ISP ligt.... niet dus, want de connectie naar Internet is gewoon actief en als ik een directe kabel op de Ziggo modem aansluit werkt het ook gewoon.
Ook Ziggo zelf de verbinding laten checken en evt storingen in de buurt maar ook dat is niet het geval.

Dus Schiet mij maar lek.....
Verbinding dus weg, maar individuele segmenten werken probleemloos,
Verder draai ik geen servers, vpn of dynamische routering.
Alles is statisch en werkt al 2 jaar feilloos.

EDIT: Oja, Asus router draait laatste firmware en doet ook geen extra filtering naast standaard firewall.

Iemand nog een suggestie wat ik kan proberen?

...

[ Voor 3% gewijzigd door LanaMyst op 14-07-2016 10:33 . Reden: extra info toevoegen ]

Alle reacties

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11-2025
Hoe is je asus ingesteld? als ik het zo lees staat je ziggo modem niet in bridge aangezien je er een kabel op aan kan sluiten. Je moet je asus als accespoint in stellen (de asus heeft daar een setting voor in het menu onder advanced settings --> Administration --> operationmode -->, hier dan "accespoint (AP)" kiezen . Anders heb je nu 2 routers achter elkaar (ziggo modem/ROUTER en je asus) en dat kan allemaal rare problemen opleveren.

Accespoint in bridge zetten blijft het dichts bij de situatie die je nu al hebt. Mocht je het gastnetwerk van je Asus willen gebruiken, dan moet je de ziggo modemrouter in bridge (laten) zetten. (oud ziggo gebied moet helpdesk bellen, oud UPC gebied kan het zelf doen).
Hou wel rekening met het volgende als je het modem in bridge zet:
1 geen ziggo wifispots toegang meer
2 je ziggo modem router zend geen wifi meer uit (maakt niet uit want staat nu ook al uit)
3 je kan GEEN extra apparaten meer rechtstreeks op het ziggo modem router aansluiten (er moet 1 kabel van modem router naar je wan poort van je ASUS komen. Alles moet je dan op de ASUS aansluiten (als je meer porten nodig hebt dan de 4 lan poorten, dan moet je een switch bij halen en aansluiten op de ASUS)
4 op het moment dat je een ander apparaat op je ziggo modem router wilt aansluiten, moet je deze altijd van de stroom halen (stekker er uit, en daarna er weer in) omdat ziggo modems (en modem/routers in bridge) zich binden aan het eerste apparaat wat ze op ze is aangesloten nadat ze opstarten. Als je dus het apparaat verwisseld zonder herstart, zal het NIET werken, totdat je de modem router herstart.

• LanaMyst
Dank je voor je reactie, Maar het klopt dat beide apparaten niet in Bridge mode staan.
Eigenlijk is de Asus een extra hop met tussen de Asus en Ziggo en ander subnetje.

De default gateway van de Asus is dus de Wan poort van Ziggo (is inderdaad voormalig UPC)
Maar waarom zou twee routers achter elkaar rare problemen opleveren, ik zou niet weten waarom. Behalve dat je misschien ietsje meer latency hebt.

Het enige probleem kan zijn dat wanneer Ziggo andere DNS servers zou gebruiken er geen name resolution meer kan plaatsvinden, want die heb ik vast ingesteld in de DHCP pool op de Asus. Maar dan nog zou dit geen effect mogen hebben op bestaande sessies.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:38 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
Check je logs, en scan eens met je malware en virusscanner,

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• VVV-007
Met 2 routers in 1 netwerk en dus ook 2 dhcp servers moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. Zo moet je bijvoorbeeld opletten dat de ziggo modem router een andere IP range heeft dan je asus router. Doe je dat niet dan kun je zo door DHCP via IP conflicten aan lopen met alle ellende die daar bij hoort.
Ook zul je tegen problemen aan lopen bij zaken die upnp nodig hebben (google chromcast werkt bijvoorbeeld niet altijd achter dubbel nat). Poortforwarding zul je daarom op dat moment handmatig moeten doen. Daarnaast is het ook gewoon overbodig en heb je er meer las van dan gemak van. Vandaar het advies om dit gewoon niet te doen.

Wil je graag je eigen router? laat die van ziggo dan gewoon in bride zetten (UPC gebied kun je het geloof ik zelfs zelf doen), en je bent gelijk van allerlei mogelijke problemen af. Er zijn maar weinig redenen waarom je 2 routers en dhcp servers in 1 netwerk zou willen hebben, zeker voor thuis gebruik. Vaak gaat het wel goed, maar bij vage problemen zoals je nu hebt, zou ik beginnen om dit op te lossen.

Daarna nog last van problemen? dan kun je verder kijken en dat oplossen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VVV-007 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:11:
Met 2 routers in 1 netwerk en dus ook 2 dhcp servers moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. Zo moet je bijvoorbeeld opletten dat de ziggo modem router een andere IP range heeft dan je asus router. Doe je dat niet dan kun je zo door DHCP via IP conflicten aan lopen met alle ellende die daar bij hoort.
Gelukkig heeft de Asus firmware op de AC66U een automatische IP-conflict detectie en past het zelf z'n LAN IP-range aan als het fout is. Maar goed, moge duidelijk zijn dat dit het probleem niet is, anders zou het nooit goed werken.
Ook zul je tegen problemen aan lopen bij zaken die upnp nodig hebben (google chromcast werkt bijvoorbeeld niet altijd achter dubbel nat). Poortforwarding zul je daarom op dat moment handmatig moeten doen. Daarnaast is het ook gewoon overbodig en heb je er meer las van dan gemak van. Vandaar het advies om dit gewoon niet te doen.
Dat vooral. Het verhoogt latency, verhoogt complexiteit en scheidt je netwerk binnenhuis in tweeen. Als je dat laatste per se wilt, prima, maar dat lijkt hier zeker niet het geval.
Wil je graag je eigen router? laat die van ziggo dan gewoon in bride zetten (UPC gebied kun je het geloof ik zelfs zelf doen), en je bent gelijk van allerlei mogelijke problemen af. Er zijn maar weinig redenen waarom je 2 routers en dhcp servers in 1 netwerk zou willen hebben, zeker voor thuis gebruik. Vaak gaat het wel goed, maar bij vage problemen zoals je nu hebt, zou ik beginnen om dit op te lossen.
Gezien topicstart zou ik afraden zelf router te doen. De AC66U heeft een simpele instelling ("Operating mode" iirc, iig bovenin de startpagina van de GUI beschikbaar) om het als AP in te stellen. Dat is verreweg makkelijkste optie.

Ik vermoed gezien verhaal over bedraad op de Ziggo modem aansluiten namelijk dat er inderdaad apparaten daarop aangesloten zijn. Dat gaat mis op moment dat modem in bridge mode gezet wordt, dus beter om de AC66U als AP in te stellen.
Daarna nog last van problemen? dan kun je verder kijken en dat oplossen.
Yup.

TS, je zegt dat het bedraad op de modem wel goed gaat. Hoe gaat het bedraad op de AC66U op zo'n moment? Even brak als draadloos op de AC66U of juist zo goed als bedraad op de modem?

Trouwens, om welke modem hebben we het hier exact?

Oslik blyat! Oslik!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24

Plux

Team KVM

wat voor internetactiviteit vindt er plaats... software/games/poortgebruik... Als je aan het gamen bent kan het tijdelijke serveroverbelasting zijn... ben je met file-sharing/leeching bezig dan wordt je misschien geddost (???) of ben je zelf gebotnet

the brain is money, the body is honey

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Plux schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:52:
wat voor internetactiviteit vindt er plaats... software/games/poortgebruik... Als je aan het gamen bent kan het tijdelijke serveroverbelasting zijn... ben je met file-sharing/leeching bezig dan wordt je misschien geddost (???) of ben je zelf gebotnet
Als de internetverbinding op meerdere devices achter de AC66U wegvalt, maar prima werkt op apparaten die bedraad op de modem aangesloten zijn, is de modem zelf en de WAN-verbinding erover uitgesloten. Er is dus geen sprake van DoSsing of platgetrokken upload door malware oid.

Oslik blyat! Oslik!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:54

Onbekend

...

solar00400 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:31:
Hi Tweakers,

De laatste tijd valt elke keer mijn Internet verbinding weg, dit duurt enkele seconden waarna alles weer normaal werkt.
En ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat het probleem zou kunnen zijn.
Voorheen heb ik met exact dezelfde setup nooit problemen gehad, soms gaat het een paar dagen goed, maar er zijn ook dagen dat het elke tien minuten gebeurt.

Goed, dit is de situatie:

Ik heb Ziggo als ISP, en heb daarachter een Asus AC66U met twee SSID's (1 voor 2.4ghz en 1 voor 5 ghz)
Het ligt niet aan pc want het probleem doet zich voor op alle apparaten (pc's , smartphone's , etc)
Beide SSID's hebben hetzelfde probleem.
Heb je het kanaal van de SSID's op automatisch staan? Zo ja, zet hem eens vast op kanaal 1 of 13 en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onbekend schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:58:
[...]

Heb je het kanaal van de SSID's op automatisch staan? Zo ja, zet hem eens vast op kanaal 1 of 13 en kijk of het probleem zich nog steeds voordoet.
Hij zegt dat het zowel op 2.4GHz als 5GHz tegelijk optreedt. Klinkt niet als ACS/DCS onderbreking.

Oslik blyat! Oslik!

• Onbekend

Onbekend

...

dion_b schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:02:
[...]

Hij zegt dat het zowel op 2.4GHz als 5GHz tegelijk optreedt. Klinkt niet als ACS/DCS onderbreking.
Ik ken dat type apparaat zelf niet, maar mijn ervaring met andere apparaten is dat het zendgedeelte opnieuw gestart moet worden om de aangepaste instellingen actief te krijgen. Daarom zou ik er niet gek van op kijken, dat door een kanaalwisseling eventjes het zenden over beide frequenties wordt onderbroken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Itt pakweg de TP-Link Archer C7, die inderdaad een volledige reboot (incl Ethernetswitch downtime :X ) nodig heeft bij iedere scheet die je aanpast kun je on-the-fly de WiFi-settings van de AC66U aanpassen waarbij alleen de WiFimodule zelf gereboot wordt - en aangezien dat aparte zijn voor 2.4GHz (BCM4331) en 5GHz (BCM4360) gaan ze los van elkaar uit de lucht. Het verschil met de C7 is dat de AC66U een aparte CPU heeft (BCM4706), waar bij de C7 de 2.4GHz chip (QCA9558) tevens CPU-rol vervult.

Voordeel van de C7 oplossing is dat het apparaat een stuk zuiniger is, nadeel is dus reboots van hele apparaat bij ieder wissewasje.

Oslik blyat! Oslik!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:12
Onbekend schreef op maandag 18 juli 2016 @ 22:58:
zet hem eens vast op kanaal 1 of 13...
13 is hoe dan ook een slecht advies altijd 1, 6 of 11.

• VVV-007
DukeBox schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:33:
[...]

13 kan juist ook heel goed werken, zeker omdat deze niet vaak gebruikt wordt. Echter heeft sommige apperatuur moeite met kanaal 13 (of ondersteunt het helemaal niet), vooral omdat deze in de US niet gebruikt mag worden. Maar als het druk is op de andere kanalen en al je apparatuur/drivers kan met kanaal 13 overweg, kan dat juist een goede oplossing zijn om WiFi stooring te verminderen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VVV-007 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:11:
[...]

13 kan juist ook heel goed werken, zeker omdat deze niet vaak gebruikt wordt. Echter heeft sommige apperatuur moeite met kanaal 13 (of ondersteunt het helemaal niet), vooral omdat deze in de US niet gebruikt mag worden. Maar als het druk is op de andere kanalen en al je apparatuur/drivers kan met kanaal 13 overweg, kan dat juist een goede oplossing zijn om WiFi stooring te verminderen.
Hou er dan wel rekening mee dat adjacent-channel interference aanzienlijk problematischer is dan co-channel interference.

In hetzelfde kanaal delen AP's de airtime, waardoor je signaalkwaliteit op orde blijft maar je bandbreedte daalt omdat je ook op andere moet wachten. Signalen vanaf een aangrenzend kanaal zijn daarentegen ruis. Je kunt volcontinu gebruik maken van het kanaal, maar met slechte signaalkwaliteit waardoor het niet alleen trager maar ook minder betrouwbaar is.

13 is alleen een goede keuze als er niets boven kanaal 9 zit. Zodra er netwerken op 11 zitten, wil je 13 niet gebruiken. Enige reden om 13 te gebruiken is als buren ook afwijkende kanalen gebruiken en pakweg 7, 8 of 9 gekozen hebben, maar het daarboven vrij is.

Oslik blyat! Oslik!

• DukeBox
VVV-007 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:11:
13 kan juist ook heel goed werken, zeker omdat deze niet vaak gebruikt wordt.
Nooit afgevraagd waarom dat zo is dan (even buiten zoals je zelf aan geeft de ondersteuning) ?
1, 6 en 11 zijn de enige kanalen zonder overlap van andere. Bij kanaal 13 heb je zowel overlap van 11 als van wat er boven ligt waar bij geen 'co exist' signaal gebruikt wordt.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Router achter router is niet ideaal, maar volgens mij niet de oorzaak.

Pas het wifi password eens aan (puur om alle clients er af te gooien) en meld 1 device aan. Kijk eens of dat ene device wel goed werkt. Mogelijk zijn er apparaten die problemen geven.

• DukeBox
dion_b schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:20:
Enige reden om 13 te gebruiken is als buren ook afwijkende kanalen gebruiken en pakweg 7, 8 of 9 gekozen hebben, maar het daarboven vrij is.
Vergeet niet dat boven de 2484MHz ook nog andere signalen zijn (met meer vermogen dan 100mw) zoals GPS synchronisatie voor satellieten en radar reflecties. Daarnaast is ook de antenne lengte optimaal gemaakt voor kanaal 6 en wijk je daar met 13 ook verder vanaf dan met 11.

Was bij mij in de straat (hofje) was het echt dramatisch, veel wegvallende wifi en veel huizen met wel 2+ extenders. Heb aangeboden om bij al mijn buren de boel eens onder de loep te nemen. Printers die met USB stonden aangesloten stonden ook nutteloos als AP te zenden, tv tuners (UPC horizon). met dualband wifi (op beide met 40MHz) aan terwijl zij een los modem hadden. Routers achter (<1 meter) UPC router vanwege het 'slechte bereik' maar wel wifi van de eerste aan laten staan. En dan nog alle action/aldi extenders die op willekeurige kanalen stonden.

Alles netjes op 1,6 en 11 gezet, zoveel mogelijk verspreid van elkaar. Buren die het zelf wilde doen een briefje gegeven met uitleg waarom en of ze het eens wilden proberen.
Waar eigen routers gebruikt werden de modems netjes in bridge gezet (dan schakelt de interne wifi uit) en/of de router op een logische plek gezet als AP. Extenders tot een minimum teruggebracht en vast ingesteld op 20Mhz en vaste kanalen.
Daarnaast ook veel overgezet naar de 5GHz waar mogelijk.. ook bezitters van babyfoons/extenders die niet wifi aware waren geholpen met wat uitleg over richten van de antenne en evt. afscherming.

Resultaat is in de hele straat perfect wifi. Laatst kwamen er nieuwe buren.. meteen waren er mensen die (naast een warm welkom) zeiden dat ze meteen maar even met mij contact op moesten nemen voor de wifi instellingen.

• VVV-007
DukeBox schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:26:
[...]

Nooit afgevraagd waarom dat zo is dan (even buiten zoals je zelf aan geeft de ondersteuning) ?
1, 6 en 11 zijn de enige kanalen zonder overlap van andere. Bij kanaal 13 heb je zowel overlap van 11 als van wat er boven ligt waar bij geen 'co exist' signaal gebruikt wordt.
1,6,11 worden inderdaad meest gebruikt en hebben normaal gesproken ook de voorkeur, echter zoals dion_b al aangeeft kan het soms handig zijn als er in de buurt alternatieve kanalen gebruikt worden en alles boven 9 vrij is. Het hangt met die kanalen vooral af van wat er in de buurt om je heen te vinden is.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 10:42:
[...]

Vergeet niet dat boven de 2484MHz ook nog andere signalen zijn (met meer vermogen dan 100mw) zoals GPS synchronisatie voor satellieten en radar reflecties.
Klopt in theorie. In praktijk zie ik het daarboven op spectrum analyzer eigenlijk nooit vol zitten. Piekvermogen is niet eens zo interessant als het gaat om verstoring, het gaat vooral om duur van signalen en dat is in de regel buiten de ISM-banden erg kort.
Daarnaast is ook de antenne lengte optimaal gemaakt voor kanaal 6 en wijk je daar met 13 ook verder vanaf dan met 11.
Je hoopt dat de antennelengte optimaal is voor kanaal 6. Helaas verschilt dat nogal per apparaat. Soms zit het precies goed, soms werkt het juist op lagere kanalen beter (en helemaal slecht rond 11 en 13), soms juist op de hogere.

Mede ivm dit soort ongein waar je in de regel als consument geen idee van hebt (en niet makkelijk achter kunt komen) raad ik iig aan om geen aannames te doen en alle zinnige kanalen (1, 6 en 11 - of afwijkende in afwijkende situaties) een voor een handmatig te proberen en de beste te kiezen. Dan neem je gelijk brakke antennes, non-WiFi interferentie en alle andere zaken die je niet kunt zien maar wel invloed hebben op je WiFi mee.
Was bij mij in de straat (hofje) was het echt dramatisch, veel wegvallende wifi en veel huizen met wel 2+ extenders. Heb aangeboden om bij al mijn buren de boel eens onder de loep te nemen. Printers die met USB stonden aangesloten stonden ook nutteloos als AP te zenden, tv tuners (UPC horizon). met dualband wifi (op beide met 40MHz) aan terwijl zij een los modem hadden. Routers achter (<1 meter) UPC router vanwege het 'slechte bereik' maar wel wifi van de eerste aan laten staan. En dan nog alle action/aldi extenders die op willekeurige kanalen stonden.

Alles netjes op 1,6 en 11 gezet, zoveel mogelijk verspreid van elkaar. Buren die het zelf wilde doen een briefje gegeven met uitleg waarom en of ze het eens wilden proberen.
Waar eigen routers gebruikt werden de modems netjes in bridge gezet (dan schakelt de interne wifi uit) en/of de router op een logische plek gezet als AP. Extenders tot een minimum teruggebracht en vast ingesteld op 20Mhz en vaste kanalen.
Daarnaast ook veel overgezet naar de 5GHz waar mogelijk.. ook bezitters van babyfoons/extenders die niet wifi aware waren geholpen met wat uitleg over richten van de antenne en evt. afscherming.

Resultaat is in de hele straat perfect wifi. Laatst kwamen er nieuwe buren.. meteen waren er mensen die (naast een warm welkom) zeiden dat ze meteen maar even met mij contact op moesten nemen voor de wifi instellingen.
d:)b

Nu nog een breedgedragen open standaard om dat automatisch voor elkaar te krijgen, want niet iedere straat heeft iemand als jij, en niet alle mensen zijn bereid aan dit soort dingen mee te werken al is het in eigen belang...

Oslik blyat! Oslik!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:36
Bekabeld werkt het wel zeg je.. maar is dat direct op de ziggo modem of ook bekabeld op je routers of zijn dat alleen wireless ap's?

• Onbekend

Onbekend

...

DukeBox schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:33:
[...]

In een "schone" omgeving waarbij doorgaans 1, 6 en 11 worden gebruikt, zou ik ook 11 gebruiken. Maar vaak zijn er ook signalen op kanalen 7, 8 en 9. Dus dan ga ik aan de veilige kant zitten door kanaal 13 te gebruiken waarbij ik een grotere kans heb dat het de minst gestoorde frequentie is.

• boyette
Ik sluit mij aan bij de opmerking van Dukebox in deze. Er zijn genoeg redenen om 13 te vermijden. Bovendien zijn dit allemaal pleisters die je plakt op een wond waarvan je ten eerste de oorzaak niet kent en ten tweede niet weet waar die nou precies zit.
Zou dat eerst maar eens helder krijgen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar goed, laat TS maar eens antwoorden op de vragen die gesteld zijn. Het wordt wel erg speculatief zo zonder enige feedback...

Oslik blyat! Oslik!

• LanaMyst
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, Ik heb inderdaad nog niet geprobeerd om de kabel direct aan te sluiten op de Asus router.

DHCP is op de Ziggo router uitgeschakeld, in de logging zie ik alleen af en toe een rare UPnP foutmelding maar die lijkt niet synchroon te lopen met het euvel waar ik tegenaan loop.

Wat overigens ook erg vreemd is , is dat het probleem zich in het weekend vrijwel niet voordoet maar zo gauw het maandag is begint de ellende weer.

Deze ASUS router heeft twee Radio's/Transmitters. één voor 2.4 en één voor 5 Ghz dus vwb wifi signaal wordt er niets gedeeld qua hardware.

Ik zal deze week als ik tijd heb eens kijken welke channels gebruikt worden , volgens mij staan ze op hun default waarde (hoogstwaarschijnlijk op auto)
Maar Asus beweert dat het ding iets van clean air technologie heeft en dus automatisch van kanaal switcht als er een stoorzender in de buurt is.

• LanaMyst
Oja, de Ziggo is inderdaad op de wan poort van de Asus aangesloten

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2025

M0nkeymen

Monkeystyle!

solar00400 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:47:
Oja, de Ziggo is inderdaad op de wan poort van de Asus aangesloten
misschien dhcp uit op de asus, zodat je modem(dhcp aan) de adressen uitdeeld. En niet in de wan poort maar een lan poort? Let wel op dat je dan misschien je asus niet meer kan benaderen.

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

• VVV-007
M0nkeymen schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:52:
[...]

misschien dhcp uit op de asus, zodat je modem(dhcp aan) de adressen uitdeeld. En niet in de wan poort maar een lan poort? Let wel op dat je dan misschien je asus niet meer kan benaderen.
Dan kun je beter die asus gewoon in accespoint modus zetten daarmee bereik je precies het zelfde en kun je ook nog de wan poort blijven gebruiken 'als extra lan poort' ....

Wat ik wel vreemd vind, je hebt DHCP in je ziggo modem router uit staan... zit er verder nog iets bekabeld aan gesloten op je ziggo modem router? want zonder DHCP zijn die lan poorten ook niet zo maar te gebruiken. Zelfs de WAN poort van je ASUS router vraagt standard m.b.v DHCP de gegevens op.

Als je toch al de WiFi van je ziggo modem router uit hebt staan en de DHCP staat ook uit (waardoor je denk ik ook geen extra apparaten rechtstreeks op de modem/router hebt aangesloten), waarom gooi je hem dan niet gewoon in bridge, dan sluit je een boel ellende uit.

Je asus doet geen DHCP op het deel van het netwerk wat aan de WAN poort zit (dus alles wat je op je ziggo modem/router aansluit is DHCP loos momenteel). Zeker voor thuis gebruik is het niet aan te raden om een (deel van ) je netwerk zonder DHCP te hebben tenzij je daar een specifieke reden voor hebt en precies weet wat je doet.

Gezien je situatie adviseer ik dan ook nogmaals om gewoon de ziggo modem router in bridge te zetten. Wil je dat niet, zet dan in elk geval de DHCP van dat ding weer aan, of leg precies uit waarom je dat niet hebt/wilt want zo wordt het erg lastig om je te helpen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Laat eens een pingetje lopen en zet de magnetron aan (met een glas water oid er in).

Als hij dan wegvalt, heb je een lekkende magnetron. Dit heb ik zelf al eens meegemaakt bij een draadloos 2.4GHz TV extender setje (analoog). Zodra de magnetron van de buren aan ging, was de verbinding in de wijde omtrek helemaal platgetrokken door een luide ruis.

Na de "ping" van de magnetron was het weer over. Zeer irritant en tevens gevaarlijk.

Andere dingen die je kan doen is testen met een andere router of AP, of een echte spectrum analyse laten doen, maar dat kost meer dan een zeer deftige unifi oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 20-07-2016 15:31 ]

• boyette
Woon je naast een winkel of bedrijf wat in het weekend gesloten is?
Als het zich in het weekend nauwelijks voor doet dan zou ik toch denken aan een wifi probleem wat veroorzaakt wordt door extra activiteit die zich in het weekend niet voordoet.

Tenzij je zelf nog bijzondere apparatuur in je netwerk hebt die zich anders gedragen in het weekend.

[ Voor 17% gewijzigd door boyette op 20-07-2016 17:59 ]

• LanaMyst
Er zijn wel eern paar bedrijven in de buurt maar die liggen ver buiten het bereik van het wifi netwerk, (100+ meter)

Ik kan proberen om de ziggo modem in Bridge mode te zetten maar het blijft "try and error."
Een spectrum analyse laten uitvoeren vind ik wel een goed idee eigenlijk, Ik weet wel iemand die de apparatuur hiervoor tot zijn beschikking heeft.

Het is alleen erg lastig dat het probleem niet op afroep reproduceerbaar is en dat maakt het opsporen altijd erg vervelend en tijdrovend.

• boyette
die ziggo modem in bridge modus kan niet als hij op v6 draait

• boyette
Maar hoe zit het nu eigenlijk met het probleem als je het bekabeld test?

• LanaMyst
Ik heb nog helemaal niets kunnen testen want het probleem heeft zich de afgelopen dagen inclusief het weekend niet meer voorgedaan (zonder dat ik ook maar iets heb gewijzigd, zelfs geen reboot van de routers) En dat is ook de reden waarom troubleshooten van zoiets onbegonnen werk is.

Dus het is maar even afwachten of het weer gebeurd.

• LanaMyst
Nadat het dagenlang probleemloos heeft gewerkt , behalve gisteren éénmalig dan, begon vandaag ineens de ellende weer, meerdere keren per uur dat het bijna niet meer werkbaar was.

Besloten om de Ziggo router toch maar in Bridge Mode te zetten, want ik bedacht me opeens dat twee routers achterelkaar weliswaar niets mag uitmaken, maar twee firewalls misschien wel, althans bij deze apparaten voor particulieren (zonder een switch ertussen zoals dat bij bedrijven het geval is)
Vanaf dat moment lijkt alles weer probleemloos te werken , enkele uren alweer.
Dus of het nu komt door bridge mode of simpelweg door de reboot van beide routers.... Ik wacht het wel weer af. Ik heb wel goede hoop want rebooten hielp meestal niet.
Pagina: 1